Småpyssel med Firebird -73

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad
Namn: Johan Lindbom #661

Småpyssel med Firebird -73

Inlägg av limpan »

Jahapp, tänkte starta en tråd om vad som sker/kommer ske med bilen framöver. Inga omvälvande förändringar, utan just lite småpyssel...

Kort om bilen:

Bilen köptes i början av juni 2005 från Stockholm. Det är en Firebird Formula, med en 455 motor monterad från fabrik. Vet inte om det är orginalmotor i den nu, en 455:a är det, men har inte kunnat läsa av motorkoden då motorn är omlackad och färgen täckt igen siffrorna. Skulle bli förvånad om det inte är en utbytesmotor hursomhelst. Vad som är gjort med motorn vet jag inte säkert då jag inte plocka isär den( :roll: ), förra ägaren nämnde en Crane-kam motsvarande RAIV och portade toppar, men vem vet. Det sitter 6X toppar på den och ett Torker II insug, och på toppen av detta ett Holley Projection4 sprut samt en MSD-6-AL tändbox.
Har jag tolkat RPO-koderna rätt var bilen målad i Admiralty-blue från början, men numer är färgen vinröd. Inredningsmässigt är det inget särskilt med bilen, oxblood-färg på inrededningen förutom svarta skinnsäten. Styrservo och elhissar. AC som nog sen länge är ur funktion.

Bild

Vad som hänt hittills:

Bodde förra sommaren i Karlstad o hade bilen i Västerås, så när jag fick chansen blev det mest åka och inte så mycket mekande.
Det enda som åtgärdades förra säsongen var ratten som glappade duktigt. Lämnade in för åtgärd på lokala jänkverkstan(lär vara krångligt att plocka isär), och tydligen hade bultarna som håller fast ratten släppt en del, en var helt borta, rätt var det var hade man väl suttit där med ratten i handen :crazyeye: I övrigt gick bilen bra, ingets trassel utan kunde köra när jag fick möjlighet.

Inför den här säsongen har väl två saker legat högt upp på "att göra" listan: Bilen är lite väl låg, så den ska ska bli högre. Hoppas också kunna byta bakaxelutväxling om allt går som planerat(4,11 nu, varvar på tok för mycket). Utöver detta finns en del annat på "vill göra" listan, vi får väl se hur det går och hur långt pengarna och tiden räcker. Andra saker att göra som lockar:

Byta nuvarande Projection4-sprutet till orginal Quadrajet.
Har inga större invändningar mot nuvarande konfigurationen men vill hursomhelst helst gå tillbaka till orginalförgasare, mest för att jag .....tjaa....vill helt enkelt.

Fixa till inredningen(Orginal och förmodligen aldrig renoverad) Tips om hur man fräshar upp en gammal inredning på bästa sätt mottages tacksamt, helst vill jag då bevara orginalutseendet.

Skicka den hemska jättevarvräknaren som nån ägare innan mig slängt på bilen :whipping: . Finns varvräknare orginal på bilen, vet inte om den fungerar. Kan vara så att den inte fungerar just med MSD 6 AL tändboxen så man satt på det nuvarande missfostret i stället. Tydligen ska MSD-boxen kunna ställa till problem med gamla varvräknare så vi får väl se, är ju inget som måste fixas annat annat än för att det ser just fult ut.

Fortsättning följer.....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac firebird formula 455 -73
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad

Inlägg av limpan »

Spiralfjädrarna fram är nu bytta efter en del svordomar.
Fjäder nr 2 gick väl på 1/3 av tiden när man väl fått in tekniken. Har bytt fjädrar en gång tidigare, men det var väl 10 år sedan, så det sitter inte i ryggmärgen direkt.
Man ska vara TVÅ när man byter fjädrar har jag nu kunnat konstatera. Med hjälp av sambo och ett rejält spett hamnade dom iaf på plats till slut. Bilen fjädrar nu ,innan var den helt stum fram(och bak, mer om det senare) och den blev ett par-tre cm högre fram vilket var ungefär det jag var ute efter.
Dom gamla fjädrarna var helt slut, det var 5(!) st gummimellanlägg a´la biltema insatta per fjäder för att dom inte skulle sjunka ihop ytterligare. Ja jösses. Skickade också dom gamla dämparna i sopen och monterade in "orginaldämpare" inhandlade på Autotec i Västerås.

Bild
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Namn: Johan Östlund #53
Kontakt:

Inlägg av kbm »

5st herrejösses, tänk om de flärpat bort om du körde fort över något gupp. Hemsk tanke.
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
jonasw72
Registrerad
Registrerad
Namn: Jonas Hult #667

Inlägg av jonasw72 »

Fan vad jag gillar din bil Johan :exclaim: Vi ses väl i sommar :que:

Jonte.
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad

Inlägg av limpan »

5st herrejösses, tänk om de flärpat bort om du körde fort över något gupp. Hemsk tanke.
Mjooo, man undrar ju vad tanken var när dom sattes dit. Ett par nya/bättre begagnade fjädrar kostar ju inte sååå mycket, och sak man ändå in o riva kan det väl göras ordentligt på en gång. :lol:

Jonas, tack detsamma, fick ju chans att se din pärla förra sommaren, jag önskar jag hade lika fin puts på bilen som du har. Vi lär väl ses på nån av träffarna, hoppas kunna ta mig runt en del i sommar.
Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Namn: Niclas Lövblad #638
Kontakt:

Inlägg av lovan »

läskigt! :eek:
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra

Inlägg av pzr »

Limpan skrev:Spiralfjädrarna fram är nu bytta efter en del svordomar.
Fjäder nr 2 gick väl på 1/3 av tiden när man väl fått in tekniken. Har bytt fjädrar en gång tidigare, men det var väl 10 år sedan, så det sitter inte i ryggmärgen direkt.
Man ska vara TVÅ när man byter fjädrar har jag nu kunnat konstatera. Med hjälp av sambo och ett rejält spett hamnade dom iaf på plats till slut. Bilen fjädrar nu ,innan var den helt stum fram(och bak, mer om det senare) och den blev ett par-tre cm högre fram vilket var ungefär det jag var ute efter.
Dom gamla fjädrarna var helt slut, det var 5(!) st gummimellanlägg a´la biltema insatta per fjäder för att dom inte skulle sjunka ihop ytterligare. Ja jösses. Skickade också dom gamla dämparna i sopen och monterade in "orginaldämpare" inhandlade på Autotec i Västerås.

Bild
dom var inte snåla me gummit iallafall :lol:
bra drag att byta fjädrar, e dock lite i funderingen att sänka min egen... blidde för hög.
(skyller på edlord helt o fullt som fick mig att tänka så :angle: )

vi ses i sommar ! :grin:
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Har du nån bild på hur det ser ut under huven, mest nyfiken på sprutet.

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad

Inlägg av limpan »

Pzr: Ja, det där med höjden har gett mig många timmars funderingar. Självklart är det skönt att köpa sprillans nya fjädrar. Samtidigt är ju bilarna rätt höga i orginalutförande, och jag tycker nog att det gärna kan var aningens lägre. Har också läst om en del som satt på sprillans nya och upplevt att det blivit lite väl högt. Som det nu blev så köpte jag bättre begagnade från Firebird/Camaroskroten med tanken att de då skulle vara lite lagom "inkörda", det går ju alltid att byta om det inte blir bra.

Mangan: Har ingen bra bild på projectionsystemet då luftburken normalt sitter i vägen, ska se vad jag kan rota fram........
Senast redigerad av limpan den mån 08 maj 2006, 22:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad

Inlägg av limpan »

Hittade inga bra bilder på holleyn där inte luftburken är i vägen. Bifogar en bild på ECU:n där man ställer in bränsletillförslen, sitter i kupén på bilen så man kan ställa in under färd(Det enda man använder sig av är ju egentligen choken, resten ställs ju in vid provkörning efter installationen och ändras inte när man hittat "rätt" inställning. Ett enkelt system med potentiometrar, det är dom vita "piggarna" man ser längs upp på bilden.
Bifogar också en länk till en sida där man längst ner kan hitta manualen till systemet samt några bilder av halvdan kvalitet på själva enheten.

http://www.imperialclub.com/~imperialcl ... /index.htm

Jag har inte installerat systemet själv, inte heller gjort några ändringar sedan jag köpte bilen, så manualen är nog bättre informationskälla än lilla jag :oops:

Är du mer nyfiken på själva utseendet kan jag plocka bort luftburken och plåta några bilder.

Bild
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Jag mycket nyfiken på hur det ser ut på insuget och hur det funkar med ett TBI system.
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad

Inlägg av limpan »

Jag mycket nyfiken på hur det ser ut på insuget och hur det funkar med ett TBI system.
Då ska jag ta och plåta lite bättre bilder än dom som fanns i länken ovan. Gällande funktionen önskar jag att jag kunde vara till mer hjälp, men jag har som sagt inte installerat systemet själv, dessutom är det första V8:an för mig, så jag har inte så mycket att jämföra med :wink:

Själv så upplever jag att bilen går bra, den rör på sig tillräckligt när jag trycker gasen i botten. Jag har som sagt inte så mycket att jämföra med och andra kanske skulle tycka annorlunda. Maskinen har ju potential, men jag vet tex inte med säkerhet vilken kamaxel som sitter i och den påverkar ju bilens prestanda en hel del om man ser till resten av uppsättningen. Sen kan man ju rimligen tycka att den som satt ihop maskinen tänkt till och stoppat i en kamaxel som passar resten av uppsättningen, men tittar man på vad dom gjort med dom stackars framfjädrarna så kan man inte låta bli att undra :lol:

Kort sagt är jag fel person att bedöma om bilen går som förväntat prestandamässigt, och dessutom kan man inte riktigt veta vad man kan förvänta sig då motorsammansättningen inte är helt säkerställd. :roll:

De enda sakerna som börjat störa mig lite är att den emellanåt kan få väl låg tomgång och ibland till och med lägga av, samt att den har en tendens att tveka vid snabb WOT(Från tomgångsläge då). Tror dock inte att problemet(åtminstone vad gäller tomgången) ligger i själva TBI:n utan skall börja felsöka bränslefilter etc först. Tomgångsproblemet är dessutom väldigt svårfångat, bilen går för det mesta utan några som helst problem, men ibland är den som sagt lite grinig.

/ Johan
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Låter intressant!
Jag är lite nyfiken på dessa sytem då det kräver massa mindre arbete än att montera ett sprut med 8 spridare på en poncho, men iofs, innan jag behöver det så finns det kankse till med fungerade lösningar för det som int ekostar skjorta och under tröja!

Ditt tomgångs problem skulle kunna vara tändings relaterat,,,

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad

Inlägg av limpan »

Har lite mycket som ska ske dom närmaste dagarna, så det dröjer nog nån vecka innan jag kan ta mig till garaget för att ta lite bilder.
Tack för tipset om tändningen. Har kikat lite på Kents felsökningsguide, så tändningen får sig kanske en översyn så småningom. Vet inte var jag ska börja leta någonstans först, börjar väl med det som är lättast att kontrollera/åtgärda.
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad

Inlägg av limpan »

Bilder innan och efter fjäderbyte fram:

Innan:

Bild

Efter:

Bild

Inet helt lätt att se skillnaden på bilderna kanske, men några cm högre blev den, och så fjädrar den faktiskt nu :bash: till skillnad från tidigare då den var helt stum.
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad

Inlägg av limpan »

Efter att framfjädrarna hade bytts blev det dags att ta tag i bakdelen, jag kände på mig att det skulle kunna bli problem här efter att ha läst Emanuels tips från när han bytte sina bladfjädrar. Även här var det bättre begagade fjädrar som gällde. Efter lite rengöring med stålborste fick dom behandling med lämplig rostskyddsfärg, mest för utseendets skull.

Bild
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad

Inlägg av limpan »

Mycket riktigt visade det sig att muttrarna som höll fast den främre delen av fjädrarna gärna och lätt släppte från sina clips. Försökte också att dra loss bultarna som höll fast bakre delen av fjädrarna men där satt det som berget trots rostlösande medel och förlängd hävarm, ville inte rubba sig ur jag än slet och drog. Här gjorde jag det lite enkelt för mig och bokade tid på verkstad :oops:

Det visade sig också att vänster bladfjäder var helt av i nivå med bakaxeln, så det var hög tid för byte.

Före fjäderbyte:

Bild

Efter fjäderbyte:

Bild

Resultat: Tjaa, bilen har gissningsvis blivit ett par cm högre, svårt att bedöma säkert med hjälp av bilderna. Det är skönt att ha bytt ut dom gamla fjädrarna, som uppenbarligen var helt slut, både fram och bak. Vet fortfarande inte om jag gjorde rätt som köpte begagnade fjädrar. Med sprillans nya hade bilen garanterat blivit högre, och det känns ändå som att den har rätt stuk nu, lagom låg för min smak.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lindén #220

Inlägg av luva »

Limpan skrev: och det känns ändå som att den har rätt stuk nu, lagom låg för min smak.
Det där är helt rätt stuk, lagom lågt.
Sen vill jag inte hålla med dig om att det blir för högt med originalfjädrarna. Den uppfattningen har skapats av människor med för lite tålamod. :smile:
Visst, det är högt när man hissat ner bilen och en tid därefter, men när fjädrarna väl satt sig så hamnar ungefär där du är nu, kanske nån centimeter till i höjdled. Hur lång tid det tar beror på hur mycket du kör. Under tiden man väntar på den höjden får man väl hålla sig till att köra nattetid när ingen ser. :grin:
-----------------------------
Firebird Formula 400-72
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad

Inlägg av limpan »

Sen vill jag inte hålla med dig om att det blir för högt med originalfjädrarna. Den uppfattningen har skapats av människor med för lite tålamod.
Visst, det är högt när man hissat ner bilen och en tid därefter, men när fjädrarna väl satt sig så hamnar ungefär där du är nu, kanske nån centimeter till i höjdled. Hur lång tid det tar beror på hur mycket du kör.
Det kanske är så, jag hade inga förstahandsuppgifter att gå på utan har mest snappat upp vad andra skrivit efter själva ha bytt till helt nya fjädrar.
Jag hoppas också att det inte kommer bli ett problem för mig att bilen sätter sig mer nu. Har hunnit köra kanske 15 mil med bytta framfjädrar och 7 mil med bytta bladfjädrar innan jag knäppte bilden ovan i dag. Bilen har väl satt sig några cm fram och någon cm bak hittills och jag hoppas att det inte blir mer med tanke på att fjädrarna är inkörda sedan tidigare, men vi får väl se. Risken är ju förstås att jag efter sommaren upptäcker att jag behöver byta på nytt :lol:

/ Johan
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad

Inlägg av limpan »

Jahopp, nu när fjädrarna är åtgärdade så hägrar en ny bakaxelutväxling. Måste tyvärr byta bakdäck också innan besiktningen i Juli, tvivlar på att nuvarande däck blir godkända. Hoppas att pengarna ändå ska räcka, skulle kännas lite tradigt att behöva köra hela sommaren på högvarv :roll:

Jag tror att en 3:08 utväxling skulle passa bra till bilen, säkert också 3:23. Det bästa vore väl att köra en rullande landsväg innan för att få bättre koll på hk och vrid, men vi får väl se vad som är genomförbart. Självklart vill jag ha kvar accet :lakrits: , men minst lika viktigt är att kunna glida fram utan att pina motorn sönder och samman.
Någon som har några tankar kring val av utväxling? Kanske också någon som har en bakaxel enligt ovan i gott skick till salu?
Användarens profilbild
jonasw72
Registrerad
Registrerad
Namn: Jonas Hult #667

Inlägg av jonasw72 »

Apropå höjden..så här såg min bil ut när jag renoverat mina bladfjädrar..fick ställa ner hårdheten på dämparna och köra lite så den satte sig,men man blev ju lite skitnödig när man släppte ner domkraften,,
nu ser den normal ut igen+att jag har ett läge kvar att använda på dämparna om jag vill.
Jonte.
Skriv svar