Kort om bilen:
Bilen köptes i början av juni 2005 från Stockholm. Det är en Firebird Formula, med en 455 motor monterad från fabrik. Vet inte om det är orginalmotor i den nu, en 455:a är det, men har inte kunnat läsa av motorkoden då motorn är omlackad och färgen täckt igen siffrorna. Skulle bli förvånad om det inte är en utbytesmotor hursomhelst. Vad som är gjort med motorn vet jag inte säkert då jag inte plocka isär den(
Har jag tolkat RPO-koderna rätt var bilen målad i Admiralty-blue från början, men numer är färgen vinröd. Inredningsmässigt är det inget särskilt med bilen, oxblood-färg på inrededningen förutom svarta skinnsäten. Styrservo och elhissar. AC som nog sen länge är ur funktion.

Vad som hänt hittills:
Bodde förra sommaren i Karlstad o hade bilen i Västerås, så när jag fick chansen blev det mest åka och inte så mycket mekande.
Det enda som åtgärdades förra säsongen var ratten som glappade duktigt. Lämnade in för åtgärd på lokala jänkverkstan(lär vara krångligt att plocka isär), och tydligen hade bultarna som håller fast ratten släppt en del, en var helt borta, rätt var det var hade man väl suttit där med ratten i handen
Inför den här säsongen har väl två saker legat högt upp på "att göra" listan: Bilen är lite väl låg, så den ska ska bli högre. Hoppas också kunna byta bakaxelutväxling om allt går som planerat(4,11 nu, varvar på tok för mycket). Utöver detta finns en del annat på "vill göra" listan, vi får väl se hur det går och hur långt pengarna och tiden räcker. Andra saker att göra som lockar:
Byta nuvarande Projection4-sprutet till orginal Quadrajet.
Har inga större invändningar mot nuvarande konfigurationen men vill hursomhelst helst gå tillbaka till orginalförgasare, mest för att jag .....tjaa....vill helt enkelt.
Fixa till inredningen(Orginal och förmodligen aldrig renoverad) Tips om hur man fräshar upp en gammal inredning på bästa sätt mottages tacksamt, helst vill jag då bevara orginalutseendet.
Skicka den hemska jättevarvräknaren som nån ägare innan mig slängt på bilen
Fortsättning följer.....