Firebird -71, Byte till muncie!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
fajjerbörd
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lundgreen
Kontakt:

Inlägg av fajjerbörd »

Lovan skrev:Törstig? :grin:
Inte nu längre.... :cheers:

Racer: Vet inte ifall min variant är den bästa, men det verkar i alla fall funka. För övrigt låter ditt resonemang förnuftigt, orginal-saker som fungerar ska man inte förstöra i onödan.
/Stefan
Pontiac Firebird -71, Ford Anglia -56, King Cab Navara -01, Yamaha YZF250 -02, Kawasaki ZR750 -02, Honda 250XL -74
Användarens profilbild
fajjerbörd
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fajjerbörd »

Nu känns det som om detta projekt börjar närma sig slutet.

Som jag skrev tidigare har jag gjort ett försök att bygga om "länkage" mellan kopplingspedal och huvudcylinder för att få ett längre slag och en mer lätttrampad koppling. Dock ville det inte fungera som jag ville. Det blev en så extrem vinkel på denna länk att hela armen på huvudcylindern böjde sig istället för att ge sig av inåt.
Bild

Jag gjorde ett par försök med olika vinklar och längder, men inget gick bra. Prototypen jag gjorde blev bara mer och mer avancerad i hopp om att få det att fungera.
Bild

Idag när jag var ute i garaget och såg hur invecklat det hela började bli bestämde jag mig för att slänga skiten och istället ha ett kortare slag och "hårdare" koppling. Så idag har jag faktiskt haft bilen ute på provtur för första gången... HÄRLIGT!!! Motorn gick inte riktigt bra, och jag hade varken bensin eller försäkring, så det blev inte nån lång sträcka, men tillräckligt för att jag skulle kunna bestämma mig för att vara nöjd med kopplingen.

Slavcylindern verkar i alla fall ha tillräckligt långt slag. Däremot så nöp pilotbussningen ganska mycket, men det blev bättre efter att jag lät bilen gå en liten stund med ettan i, kopplingen nere och parkeringsbromsen i.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Stefan
Pontiac Firebird -71, Ford Anglia -56, King Cab Navara -01, Yamaha YZF250 -02, Kawasaki ZR750 -02, Honda 250XL -74
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

kul att det börjar närma sig slutet!
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

Härligt att det fungerar och att du slipper riva alltihop igen!

Hur trög är kopplingen igentligen är det som ett gammalt hederligt Volvojärn eller är den trögare?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lindén #220

Inlägg av luva »

Vad du gör så missa inte en växel............ :???:

Bild

-----------------
Firebird Formula 400 med dubbelkommando
Användarens profilbild
fajjerbörd
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fajjerbörd »

Luva skrev:Vad du gör så missa inte en växel............ :???:
Aj aj... ser inte bra ut... missad växel? Riktigt rejäl övervarvning då eller?
Racer skrev:Härligt att det fungerar och att du slipper riva alltihop igen!

Hur trög är kopplingen igentligen är det som ett gammalt hederligt Volvojärn eller är den trögare?
Den är ganska så trög kan man väl säga.. brtydligt trögare än en gammal volvo-koppling.

Just nu har jag tre problem.
1. När jag har växel i och trampar ner kopplingen så kopplat bilen ut helt. Dvs. släpper jag bromsen med växel i och koppling nere så drar inte bilen iväg. Dock kopplar bilen inte HELT ur, vilket gör att det blir svårt att gå i nån växel när man har lådan i neutral och bilen står still. Man får för övrigt göra ganska så hårda och bestämda växlingar när man väl växlar.
Ifall detta är på grund av en nypande pilotbussning, eller för att kopplingen inte kopplar ur helt vet jag inte.

2. Lådj**eln läcker olja!!!!! :evil: Jag fyllde i olja i lådan när jag hade den på plats. Dock visste jag inte hur mycket olja det skulle vara i, så jag hade i ända upp till påfyllningspluggen, och sen tryckte jag i lite till (Oljan är så seg så man hinner utan problem få på pluggen innnan den rinner ut.).
När jag kört lite nu så visar det sig att det droppar olja från framkant av lådan när motorn är igång, men inte när den är av.
Det enda jag lyckats lokalisera ät att det kommer innifrån "halsen" som kopplingen sitter på. Som tur är (tack vare ripper :angle: ) så hade jag gjort hål i skyddsplåten för kopplingen, annars hade nog lamellerna hamnat på skroten nu!
Frågan är ju bara ifall det är för mycket olja och att oljan kryper ut den här vägen? Jag har för mig att det var ett litet hål under ingående axel, men jag kanske kommer ihåg fel? Eller om det är så att lådan läcker nånstans? Här behöver jag hjälp!

3. När jag var ute och provkörde så sköt jag en grenrörspackning. :sad: Någon som har ett vettigt svar på vad nyttan ska vara att bara ha 4(!!!) bulthål i topparna för headders/grenrör?? :evil: :evil:

Hoppas nån orkar trycka sig genom detta mastodont-inlägg, och till och med förstå innehållet?
/Stefan
Användarens profilbild
fajjerbörd
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fajjerbörd »

Klockan 08.00 igår hade jag börjat palla upp bilen för att åtgärda de tre punkter jag radat upp här ovanför.

Skruvade bort headders och tog ner lådan. Problemet med oljeläckage var att jag hade dräneringshålet, på plattan mellan slavcylinder och låda, för långt ner. Eftersom det inte är någon packbox i lådan innebar det att alla olja som smörjer det främre lagret istället för att gå tillbaka in i lådan, rann rakt ut.
Jag svarvade även till en 3mm distans och shimsade på så sätt ut hela slavcylindern för att bilen skulle koppla ur mer. Så nu vet jag garanterat att bilen kopplar ur, dock kvarstår trots allt problemet med växlingen från stillastående... någon som har nåt tips?
Klockan 19:30 var allt klart förutom 2(!) skruvar på vänster headders. De två som är som mest trångt att komma åt. Klockan 23.30 hade jag fått dit EN av dessa två.... :evil: Kände att jag började bli lite trött för att fortsätta då, och tålamodet var väl ganska slut skulle man kunna säga. Dock tänkte jag att jag skulle provstarta och se ifall lådan var lika tungväxlad... det var den... ca 23:45 hade jag av växelspaken!! :evil: :evil: 23:46 var jag på väg hem i en annan bil...

Åkte ner till verkstan i dag igen och tog isär hela avgassystem och fick sedan med hjälp av en kompis (firebird71 på forumet) dit båda grenrören.

Efter att jag lagat växelspaken startade jag motorn. Lät den gå på tomgång, och efterdrog sedan mina headders. Sen körde jag LUGNT hem (ca15min). När jag öppnade motorhuven hemma för att efterdra en gång till var BÅDA packningarna skjutna!! :evil: :evil: :evil: :evil:

Någon som har nåt tips om vad man ska ha för packningar? Topparna har bara 4 hål för montage....
De jag använde den här gången var Mr Gasket (Hansen racing). För att citera katalogen:
Mr. Gasket grenrörspackningar, motstår temperaturer upp till 1100F utan att brinna eller blåsas sönder. Det går att använda packningarna flera gånger och de går ej sönder vid demontering av avgasgrenrör eller headders.
Jassåå.... :sad:
/Stefan
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Hur kommer sig det att du bara har 4a bulthål, har de andra två knäckta bultar i sig?

Packningarna du använde var de vita som det stod mrgasket på ena sidan ca 4-5mm tjocka?

Synd att du har sånt oflyt just nu.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lindén #220

Inlägg av luva »

Luva skrev:
Vad du gör så missa inte en växel............

Aj aj... ser inte bra ut... missad växel? Riktigt rejäl övervarvning då eller?
Kan man lugnt säga. Missad fullgasväling mellan tvåan o trean. Min bror skulle stila för sin 15-årige sons kompisar. I MIN bil!!?? :surprised: :roll: :evil: :cry:

Jag har samma fästen som du på grenrörssidan = 4 bulthål. Jag har packningar som är metallarmerade. Funkar utmärkt. Jag har för mig att jag hittade dem på Americano Enterprises eller American Racing.
Användarens profilbild
fajjerbörd
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fajjerbörd »

Racer:
Japp, det är dom packningarna jag testade med. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka packningar jag köpte förra gången, för dom har faktiskt hållt i två år!

Luva:
Har du gett din bror några välriktade snytingar? Det är han värd efter en sån behandling! :boxing: :smile:
Dessa armerade packningar verkar ju intressanta.. var nere hos den lokala handlaren och beställde en uppsättning mr gasket igen... tänkte göra ett försök till med dessa packningar.. Dock ska jag efterdra dessa ett antal gånger innan jag börjar köra. Så det får bli ett par tomgångs-uppvärmningar i garaget.
/Stefan
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Hur går det med lådan?

Jag har en liten undran om du möjligtvis har lust att ta ett foto eller två på din montering av linelocken i motorrummet?
Användarens profilbild
fajjerbörd
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fajjerbörd »

Det går bra med lådan, men sämre med kopplingen. :cry: Antingen så lyckas jag inte få ur all luft ur hydraul-systemet eller så rår det inte med kopplingen. Det går dock att åka om man har rätt teknik. Allting ska åtgärdas bättre i vinter.
Hur som helst så är det en jävligt busigare bil med manuell låda!!! :twisted: :twisted:

Hittade två bilder på linelock-installationen. Den ena visar själva line-lockens placering på ramen på vänster sida, och den andra hur jag hängde upp reduceringsventilen eller vad det heter.
Har du några frågor eller vill ha mer bilder så hojta till bara!

Bild
Bild
/Stefan
Användarens profilbild
bengtf
Registrerad
Registrerad
Namn: Bengt Fjellman
Kontakt:

Inlägg av bengtf »

fajjerbörd skrev: När jag öppnade motorhuven hemma för att efterdra en gång till var BÅDA packningarna skjutna!! :evil: :evil: :evil: :evil:

Någon som har nåt tips om vad man ska ha för packningar? Topparna har bara 4 hål för montage....
Ames säljer stålpackningar av orginaltyp.
Någon annan firma säljer "klämmor" för 4-bults toppar med 6-bults headers.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... ht=headers

Bengt
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

jag kommer ihåg att det var ett helsike och lufta lagret...

Upptäckte efter ett tag att det var lättare att fylla systemet och föra kopplingscylindern fram och tillbaka (för att på så sätt bli av med luften) istället för att trampa på pedalen.
Nackdelen med detta är att lådan måste vara urplockad, samt att hydraliksystemet måste vara intakt då man sätter tillbaka lådan - krångligt... :roll:

Har du rör hela vägen ner till lagret, eller sitter det slang någonstans?
Tänk på att lådan rör sig lite fram och tillbaka där du gasar/motorbromsar...
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
fajjerbörd
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fajjerbörd »

Bengt: Packningsproblemet är löst med dubblar packningar. En stål-packning och en vanlig lite kraftigare packning. Har hållt tätt hela sommaren... än så länge. :wink:

Ripper: Jag har slang mellan sprängkåpa och torpedvägg. Dock tänkte jag köpa en utvändig slavcylinder från summit racing till vintern och sätta dit den istället. Då är istället frågan om huvudcylindern räcker till i såna fall? Vad finns det annars för huvudcylinder att tillgå?
/Stefan
Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Namn: Niclas Lövblad #638
Kontakt:

Inlägg av lovan »

luftar man inte genom att trycksätta med tryckluft?
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Jo det kan man göra lovan, om man har en luftnings nippel i andra änden sas, vet inte hur den här slavcylindern ser ut men på 4:gen med utvändig slavcylinder så finns det ingen luftningsnippel på slavcylindern, det är ett elände att lufta dom.
Ser inte ett dugg fram emot det!
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Tack för bilderna!

Jag har ordnat allt med nipplar m.m, det ska bara sättas dit när lusten faller på.

Du har satt den på nästan samma ställe som min kommer sitta, jag kör den rätt in i bromsgrunkan.
Skriv svar