Firebird -71, Byte till muncie!
Moderator: Moderators
- fajjerbörd
- Registrerad

- Namn: Stefan Lundgreen
- Kontakt:
Firebird -71, Byte till muncie!
Lite frågor om manuella lådor till tidiga 70-talarna.
Vad finns det för lådor "orginal", och vad är det för utväxling på växlarna?
Finns det någon som försökt och lyckats stoppa i en 5 eller 6-växlad låda i en sjuttitalare? Vad krävs för att lyckas med en sån grej?
Vad finns det för lådor "orginal", och vad är det för utväxling på växlarna?
Finns det någon som försökt och lyckats stoppa i en 5 eller 6-växlad låda i en sjuttitalare? Vad krävs för att lyckas med en sån grej?
/Stefan
Pontiac Firebird -71, Ford Anglia -56, King Cab Navara -01, Yamaha YZF250 -02, Kawasaki ZR750 -02, Honda 250XL -74
Pontiac Firebird -71, Ford Anglia -56, King Cab Navara -01, Yamaha YZF250 -02, Kawasaki ZR750 -02, Honda 250XL -74
- racer
- Registrerad

- Namn: Pär Haraldsson #721
Kolla Rippers hemsida. Han har 6 växlad har jag för mig.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
Ska kolla där... såg den här tråden;
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... hlight=m21
Är det någon som vet mer ingående om framför allt m21 och m20 -lådorna. Skillnader och vad som passar vart, så skriv gärna här så fort som möjligt, har nämligen fått tag på en m21-låda för hyggligt pris, men vet inte ifall jag vågar köpa den.....
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... hlight=m21
Är det någon som vet mer ingående om framför allt m21 och m20 -lådorna. Skillnader och vad som passar vart, så skriv gärna här så fort som möjligt, har nämligen fått tag på en m21-låda för hyggligt pris, men vet inte ifall jag vågar köpa den.....
Senast redigerad av fajjerbörd den fre 25 feb 2005, 21:23, redigerad totalt 1 gång.
/Stefan
- anders_1g
- Registrerad

- Namn: Anders Jeppsson #597
- Kontakt:
nätets enda sida du behöver kunna; www.propontiac.com 
direktlänk till lådan; http://transam.luminasweden.com/drive_line/T56.html
direktlänk till slavcylindern; http://transam.luminasweden.com/drive_line/clutch.html
direktlänk till lådan; http://transam.luminasweden.com/drive_line/T56.html
direktlänk till slavcylindern; http://transam.luminasweden.com/drive_line/clutch.html

http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
Med detta sagt att det är samma bultmönster på både cheva och pontiac om jag ska stoppa i en m21 alltså?http://transam.luminasweden.com/drive_line/T56.html skrev: I used an old munchie bell house for the bolt pattern. Since the Chevy pattern shares the aligning bolts with Pontiac
/Stefan
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Nej, det är inte samma mönster; Jag plockade en munciesprängkåpa som passar till pontiac, skar av bultmönstret och svetsade fast på T56ans sprängkåpa...fajjerbörd skrev:Med detta sagt att det är samma bultmönster på både cheva och pontiac om jag ska stoppa i en m21 alltså?http://transam.luminasweden.com/drive_line/T56.html skrev: I used an old munchie bell house for the bolt pattern. Since the Chevy pattern shares the aligning bolts with Pontiac

Gilla på facebook!
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
Nu är det för sent.. vet inte ifall jag gjort bort mig.. har hur som helst köpt en M21, och har hittat en sprängkåpa för pontiac för 500:- som jag har tingat... nu har hjulet börja snurra så nu är väl varenda lediga stund under vintern fullbokad...
/Stefan
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
Hur mycket pallar en M21-låda och vanlig koppling med? Är det överhängande stor risk att grejerna ger vika med en 2.47-utväxling i bakaxeln? Jag har ju inte överdrivet med hästar, skulle tippa på att det inte är mer än högst strax över 300..
/Stefan
- luva
- Registrerad

- Namn: Stefan Lindén #220
Om jag inte minns fel så hade tidiga Muncielådor 10 splines på ingående axeln och senare 26 splines.
Annars skiljer det bara på utväxlingarna mellan lådorna. M20 har högre utväxling på 1:an, 2:an och 3:an än vad M21 har. Just för att M21:orna oftare satt i bilar med mer hästar och därför orkade dra bättre
M-20 utväxling: 1:an 2.52:1, 2:an 1.88:1, 3:an 1.46:1, 4:an 1:1, Back 2.59:1.
M-21 utväxling: 1:an 2.20:1, 2.an 1.64:1, 3:an 1.28:1, 4:an 1:1, Back 2.27:1
M22 hade samma utväxling som M-21 men hade rakare skurna drev för att tåla mer stryk. Det viner därför mer om den lådan.
Skulle inte tro att lådan tar någon stryk alls av din kombiantion så den behöver du inte oroa dig för. Kopplingslamellen däremot kan bli den svaga punkten, men hellre det än dyra lådrenoveringar.
Annars finns ju 11" kopplingen att peta i om det skulle behövas. 
Annars skiljer det bara på utväxlingarna mellan lådorna. M20 har högre utväxling på 1:an, 2:an och 3:an än vad M21 har. Just för att M21:orna oftare satt i bilar med mer hästar och därför orkade dra bättre
M-20 utväxling: 1:an 2.52:1, 2:an 1.88:1, 3:an 1.46:1, 4:an 1:1, Back 2.59:1.
M-21 utväxling: 1:an 2.20:1, 2.an 1.64:1, 3:an 1.28:1, 4:an 1:1, Back 2.27:1
M22 hade samma utväxling som M-21 men hade rakare skurna drev för att tåla mer stryk. Det viner därför mer om den lådan.
Skulle inte tro att lådan tar någon stryk alls av din kombiantion så den behöver du inte oroa dig för. Kopplingslamellen däremot kan bli den svaga punkten, men hellre det än dyra lådrenoveringar.
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
Nu har jag som sagt fått hem en m21-låda, och i nästa vecka får jag hem en sprängkåpa med rätt bultmönster. Pedalställ verkar som om jag också får tag på, och kopplingsgaffel fick jag med lådan.
Däremot vet jag inte vad jag ska göra med kopplingen jag fick med när jag köpte lådan. Det var lameller, tryckplatta, svänghjul och ett nytt urtrampningslager.
Lådan har ju suttit på en cheva tidigare, men tryckplatta och lameller borde jag väl kunna använda för det?
Hur fungerar det med svänghjul då? Eftersom jag har en th350 i nu så har jag bara en startkrans på motorn, är denna helt värdelös eller skruvar man fast svänghjul på den?
Det svänghjulet jag fick med är en yttre kuggkrans på som inte går att ta bort, och den är ju betydligt mindre än min befintliga startkrans, är det en liknande jag ska ha fast större?
Som ni ser så är jag ganska förvirrad och okunnig inom området. Men jag ser det som så att det bästa sättet att lära sig, är att ge sig f*n på att göra det själv...
.... tur att ni finns här med all ovärderlig infomatioin och tips!
Däremot vet jag inte vad jag ska göra med kopplingen jag fick med när jag köpte lådan. Det var lameller, tryckplatta, svänghjul och ett nytt urtrampningslager.
Lådan har ju suttit på en cheva tidigare, men tryckplatta och lameller borde jag väl kunna använda för det?
Hur fungerar det med svänghjul då? Eftersom jag har en th350 i nu så har jag bara en startkrans på motorn, är denna helt värdelös eller skruvar man fast svänghjul på den?
Det svänghjulet jag fick med är en yttre kuggkrans på som inte går att ta bort, och den är ju betydligt mindre än min befintliga startkrans, är det en liknande jag ska ha fast större?
Som ni ser så är jag ganska förvirrad och okunnig inom området. Men jag ser det som så att det bästa sättet att lära sig, är att ge sig f*n på att göra det själv...
.... tur att ni finns här med all ovärderlig infomatioin och tips!
/Stefan
- the judge
- Registrerad

- Namn: Kent Olsson
- Region: Östra
Du behöver ett Pontiac svänghjul, tänk på att om din motor är 0-balanserad så behöver du ett 0-balanserat svänghjul.
Om din motor inte är 0-balanserad går det bra med vilket som helst utan nå´n speciell balansering (orört Pontiac original).
C***a-låda.....hmmmmm....då sitter hastighetmätarvajeruttaget på passagerarsidan, alla övriga GM har detta på förarsidan. Ingen katastrof, men det lär nog behövas en längre hastighetsmätarvajer i så´na fall.
Om din motor inte är 0-balanserad går det bra med vilket som helst utan nå´n speciell balansering (orört Pontiac original).
C***a-låda.....hmmmmm....då sitter hastighetmätarvajeruttaget på passagerarsidan, alla övriga GM har detta på förarsidan. Ingen katastrof, men det lär nog behövas en längre hastighetsmätarvajer i så´na fall.
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
Aj då.. såna där svåra frågor igen alltså.. vad innebär det att motorn är 0-balanserad, och går det att ta reda på? Och likadant på svänghjulet, hur vet jag att det är 0-balanserat eller inte?The Judge skrev:Du behöver ett Pontiac svänghjul, tänk på att om din motor är 0-balanserad så behöver du ett 0-balanserat svänghjul.
/Stefan
- the judge
- Registrerad

- Namn: Kent Olsson
- Region: Östra
Enklast blir att kolla nuvarande flexplatta!
Kolla efter 4st hål i periferin mot kuggarna till, finns dom är det original. Motsvarande vikt ,6 in/oz, är urborrad i svänghjulet.
ALLA Pontiac-maskiner är externt balanserade p.g.a produktionstekniska orsaker genom att en viss mängd material borras ur flexplatta eller svänghjul så att den samverkar med motvikterna på veven (och vikten på kolvar och stakar, förståss). Därför kan flexplattan och svänghjulet monteras endast i en position (assymetrisk bultmönster)
Kolla efter 4st hål i periferin mot kuggarna till, finns dom är det original. Motsvarande vikt ,6 in/oz, är urborrad i svänghjulet.
ALLA Pontiac-maskiner är externt balanserade p.g.a produktionstekniska orsaker genom att en viss mängd material borras ur flexplatta eller svänghjul så att den samverkar med motvikterna på veven (och vikten på kolvar och stakar, förståss). Därför kan flexplattan och svänghjulet monteras endast i en position (assymetrisk bultmönster)
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
Mitt största bekymmer just nu är själva manövreringen av kopplingen. Har stora planer på att använda saab-delar på samma sätt som Ripper gjort. ( www.propontiac.com ).
På M21-lådan sitter något som kan liknas vid en platta med ett rör på. Den är bultad med fyra bult i lådan och är liksom "trädd" över ingående axel. Vad har denna för funktion? Sitter den där enbart för att urtrampningslagret ska glida på den eller finns det nån mer funktion? Kan man ta bort den utan att det ställer till med några bekymmer? Den skulle ju alltså i såna fall bli ersatt av en slavcylinder som jag skulle bulta i samma hål, och slavcylindern skulle alltså jobba mot fjädrarna utan något urtrampningslager. Hänger ni med? Och är det nån som vet ifall jag vågar ta bort den?
På M21-lådan sitter något som kan liknas vid en platta med ett rör på. Den är bultad med fyra bult i lådan och är liksom "trädd" över ingående axel. Vad har denna för funktion? Sitter den där enbart för att urtrampningslagret ska glida på den eller finns det nån mer funktion? Kan man ta bort den utan att det ställer till med några bekymmer? Den skulle ju alltså i såna fall bli ersatt av en slavcylinder som jag skulle bulta i samma hål, och slavcylindern skulle alltså jobba mot fjädrarna utan något urtrampningslager. Hänger ni med? Och är det nån som vet ifall jag vågar ta bort den?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Stefan
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
där sitter en packning bakom.
Ett enklare sätt, och då får du den helt centrerad, är att ta upp innerdiametern på slavcylindern så att du kan trä den över 'struten'...
/Ingenjör Ripper
Ett enklare sätt, och då får du den helt centrerad, är att ta upp innerdiametern på slavcylindern så att du kan trä den över 'struten'...
/Ingenjör Ripper

Gilla på facebook!
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
Det är ju det att "struten" är liksom konisk längst in, vilket gör att det kanske blir svårt att få slavcylindern tillräckligt nära lådan. Och hur fäster man den bäst då? Samma skruvhål som struten sitter med, fast längre skruvar och distanser?Ripper skrev:där sitter en packning bakom.
/Ingenjör Ripper
Fanns samma "strut" på din låda när du byggde om den?
/Stefan
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
Har fått hem saab-cylindern nu.. Verkar inte passa något bra alls. "struten" är 34mm utvändigt medans den innersta ringen som håller tätningen på slavcylindern är 28mm invändigt och 35mm utvändigt. Det innebär att för att kunna trä på cylindern på "struten" måste jag borra cylindern så den blir 0,5mm tjock... blir svårt mistänker jag med tanke på att tätningen ska få rum i ett spår som ska vara utfräst ur dessa 0,5mm.... rackarns...
Några tips från nån eller ska man ge upp planen och sätta en utvändig slavcylinder istället?
En grej till: Har fått hem sprängkåpan nu också, titta bara lite snabbt på den igår. Vad är det för "hål" som är i framkant/underkant? Är det inspektionslucka för kopplingen? Ska det inte i såna fall sitta nåt för som hindrar smutsen att ta sig in?? Ska försöka fixa en bild i helgen så ni ser vad jag menar...
För övrigt: GOD JUL på er entusiaster!!
Några tips från nån eller ska man ge upp planen och sätta en utvändig slavcylinder istället?
En grej till: Har fått hem sprängkåpan nu också, titta bara lite snabbt på den igår. Vad är det för "hål" som är i framkant/underkant? Är det inspektionslucka för kopplingen? Ska det inte i såna fall sitta nåt för som hindrar smutsen att ta sig in?? Ska försöka fixa en bild i helgen så ni ser vad jag menar...
För övrigt: GOD JUL på er entusiaster!!
/Stefan
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Jag har för mig att saabcylindern har mer material i bakkant.... Har du svarv? I så fall gör du så här:
Struten som sitter på lådan, ta ner ytterdiametern så mycket det går, sen sticker du av den så att den blir tex 5 mm lång. därefter svarvar du upp de första 5 mm av insidan på lagret ovh voilá så har du en styrning som gör att lagret hamnar rätt.
Tänk på att först kolla upp om lagret behöver sitta ända bak mot lådan, eller om det ska sitta lite längre fram, så att du inte sticker av för mycket av struten.
Om hålet sitter till vänster på sprängkåpan - är det inte för kopplingsarmen i så fall?
Struten som sitter på lådan, ta ner ytterdiametern så mycket det går, sen sticker du av den så att den blir tex 5 mm lång. därefter svarvar du upp de första 5 mm av insidan på lagret ovh voilá så har du en styrning som gör att lagret hamnar rätt.
Tänk på att först kolla upp om lagret behöver sitta ända bak mot lådan, eller om det ska sitta lite längre fram, så att du inte sticker av för mycket av struten.
Om hålet sitter till vänster på sprängkåpan - är det inte för kopplingsarmen i så fall?

Gilla på facebook!
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
Svarv har jag tillgång till.. men hur ska jag sen kunna shimsa ìn slavcylindern så den får lagom långt slag?Ripper skrev:Har du svarv? I så fall gör du så här:
Nej, det är inte hålet för kopplingsarmen, det här hålet är liksom i "botten" på sprängkåpan... som sagt.. ska fixa bilder.
/Stefan
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
Nu har jag fått fram en bild på sprängkåpan. Det är hålet som är inringat med rött jag undrar vad det är. Får som sagt för mig att det skulle kunna vara någon typ av inspektionslucka, så jag funderar på att jag göra en plåt att täcka för hålet, för det finns ett gängat skruvhål (inringat med blå ring) som man skulle kunna fästa något sånt i.
För övrigt har jag mätt lite på "hylsan" över ingående axel och på slavcylindern, och jag tycker det verkar bli farligt lite gods kvar på grejerna om man ska börja svarva och borra. Det är ingen som vet vart man kan få tag på en begagnad "hylsa"? I såna fall kanske man skulle kunna såga bort själva "röret" från "plattan" som ligger mot lådan, och sen göra en egen variant som i såna fall skulle kunna shimsas in lite lättare?
För övrigt har jag mätt lite på "hylsan" över ingående axel och på slavcylindern, och jag tycker det verkar bli farligt lite gods kvar på grejerna om man ska börja svarva och borra. Det är ingen som vet vart man kan få tag på en begagnad "hylsa"? I såna fall kanske man skulle kunna såga bort själva "röret" från "plattan" som ligger mot lådan, och sen göra en egen variant som i såna fall skulle kunna shimsas in lite lättare?
/Stefan
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
ang. hur du ska veta hur mycket du behöver svarva så gör du så här:
Skruva på kåpan på motorblocket (montera koppling o svänghjul först), tag lämplig plan stålprofil o lägg tvärs över ytan där lådan annars sitter (mitt för hålet..). Sen mäter du bara avståndet från solfjädrarna på tryckpklattan till stålprofilen. Resten är enkel mattematik. Lämpligtvis lägger du lagret ca 4-5 mm från solfjädrarna, och sen håller du koll på det genom inspektionsluckan (allteftersom lamellen slits, kommer soljfjädrarna att komma närmare lagret, men 5 mm räcker gott och väl..)
Skruva på kåpan på motorblocket (montera koppling o svänghjul först), tag lämplig plan stålprofil o lägg tvärs över ytan där lådan annars sitter (mitt för hålet..). Sen mäter du bara avståndet från solfjädrarna på tryckpklattan till stålprofilen. Resten är enkel mattematik. Lämpligtvis lägger du lagret ca 4-5 mm från solfjädrarna, och sen håller du koll på det genom inspektionsluckan (allteftersom lamellen slits, kommer soljfjädrarna att komma närmare lagret, men 5 mm räcker gott och väl..)

Gilla på facebook!
-
formula400
- Registrerad

- Namn: Sven Floman #58
Ripper.
Vad tror du att du har lagt ner på växellåds bytet totalt i både tid och pengar?
En firma i USA säljer nämligen moderna manuella lådor med alla tillbehör som skall vara med för totalt ca 15 lök sen tillkommer transport mm dock.
http://www.keislerauto.com/gm/camaro.html
Vad tror du att du har lagt ner på växellåds bytet totalt i både tid och pengar?
En firma i USA säljer nämligen moderna manuella lådor med alla tillbehör som skall vara med för totalt ca 15 lök sen tillkommer transport mm dock.
http://www.keislerauto.com/gm/camaro.html
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Min modifiering kostade kring 18000 inkl låda (får du med ny kardan i det där kitet?). Sen får man lägga till ett antal timmar huvudvärk, ett par tusen svordommar etc, men det ser jag som sådant som bonus när man bygger eget. 
Bolt on grejer lär man sig inget på
och när jag bytte lådan, var dollarn relativt hög.. Nu hade det kunnat varit läge att köpa det som fanns på länken, men du ska nog hitta ngåon billig frakt för att ha ngåon ekonomi i köpet
Bolt on grejer lär man sig inget på

Gilla på facebook!
-
formula400
- Registrerad

- Namn: Sven Floman #58
Njaeee kardanen tror jag inte jag får med utan är något jag får lämna in lokalt för modifiering.Ripper skrev:Min modifiering kostade kring 18000 inkl låda (får du med ny kardan i det där kitet?). Sen får man lägga till ett antal timmar huvudvärk, ett par tusen svordommar etc, men det ser jag som sådant som bonus när man bygger eget.
Bolt on grejer lär man sig inget påoch när jag bytte lådan, var dollarn relativt hög.. Nu hade det kunnat varit läge att köpa det som fanns på länken, men du ska nog hitta ngåon billig frakt för att ha ngåon ekonomi i köpet
Sen tänkte jag enbart på växellådan och kopplings huset då är det fel där = vibrationer (total ras på ändera växellådan eller motorn).
Utan riktiga verktyg för detta jobb är det mycket billigare att skaffa färdigt, allt annat runt omkring går ju att fixa.
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
Helt rätt Ripper!! Hur mycket mer känsla är det inte varje gång man växlar om man vet att man gjort det mesta "själv"!?Ripper skrev: Bolt on grejer lär man sig inget på
Har rivit ner gamla lådan nu, satt i nya pedalstället och ska lämna in svänghjulet för svarvning i veckan, samtidigt som jag ska packa om slavcylindern från saaben.
Rev bort bromsservo och sånt för att komma åt att montera huvudcylindern till kopplingen. Blev lite fundersam på två hål jag hittade. Det översta är ju såklart bromsservon, det som är inringat i rött satt en plåt skruvad för, är det ett förberett hål för kopplingen? Om inte kommer det i alla fall att få fungera som det, för det stämde bra med pedalstället. Och till sist, vad är det för hål med en svart plastplugg jag ringat in med blått? Ser ut att kunna vara nån typ av hål för en kraftig wire eller något. Har ingen användning av hålet, bara lite nyfiken på vad hålen EGENTLIGEN är till för....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Stefan
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
jag använder det blåa.. har inte ens tänkt på det röda
kolla bara upp så att inte bromsservot tar i cylindern. Jag har ett mindre servo från nån volvo men jag vet inte hur det blir med original.
Ju högre upp du fäster staget på pedalarmen, desto lättare blir det att trampa. Tänk på detta så att du utnyttjar hela slaglängden på pedalen och inte behöver trampa ihjäl dig. Dock måste armen sitta rakt, så jag svetsade på ett järn längst ute som pekade 45°.. håller fint. Ska se om jag kan ta en bild någon gång..
Tänk även på att fixa ett stopp, så att du inte alltid trampar cylindern i botten, de mår inte bra av det. Bakom pedalarmen satte jag (mot torpedväggen, under säkringsdosan) en gängad stång med rör utanpå. Sen justerade jag röret tills det satt bra. Har en polyurethanbussning längst ute så att man slipper 'klickljud' när man kör som om man snott bilen
kolla bara upp så att inte bromsservot tar i cylindern. Jag har ett mindre servo från nån volvo men jag vet inte hur det blir med original.
Ju högre upp du fäster staget på pedalarmen, desto lättare blir det att trampa. Tänk på detta så att du utnyttjar hela slaglängden på pedalen och inte behöver trampa ihjäl dig. Dock måste armen sitta rakt, så jag svetsade på ett järn längst ute som pekade 45°.. håller fint. Ska se om jag kan ta en bild någon gång..
Tänk även på att fixa ett stopp, så att du inte alltid trampar cylindern i botten, de mår inte bra av det. Bakom pedalarmen satte jag (mot torpedväggen, under säkringsdosan) en gängad stång med rör utanpå. Sen justerade jag röret tills det satt bra. Har en polyurethanbussning längst ute så att man slipper 'klickljud' när man kör som om man snott bilen

Gilla på facebook!
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
Ska nog inte vara nån fara, servon bygger mest "uppåt", testa lite och det verkar inte vara några större bekymmer.Ripper skrev: kolla bara upp så att inte bromsservot tar i cylindern. Jag har ett mindre servo från nån volvo men jag vet inte hur det blir med original.
Vore väldigt intressant att se. För jag tycker jag får en ganska kort "slaglängd" på pedalen, och med tanke på att du satt din servo längre ner måste du ju ha ännu kortare slag på din...Ripper skrev: Dock måste armen sitta rakt, så jag svetsade på ett järn längst ute som pekade 45°.. håller fint. Ska se om jag kan ta en bild någon gång..
/Stefan
- fajjerbörd
- Registrerad

- Kontakt:
Ripper, hur har du löst problemet med luftningen av slavcylindern? luftade du den innan du monterade dit lådan??
Och vad har du tagit för behållare till bromsvätskan till kopplingen? SAAB där också? Jag fick nämligen inte med nån behållare när jag köpte cylindrarna, och jag vill ju inte ha nån onödigt stor appart.
Upptäckte försten att jag skrivit att jag lämnat in svänghjulet för svarvningen..
fel av mig.. planing menar jag ju såklart... och det är hur som helst klart nu och blev kanonfint.
Och vad har du tagit för behållare till bromsvätskan till kopplingen? SAAB där också? Jag fick nämligen inte med nån behållare när jag köpte cylindrarna, och jag vill ju inte ha nån onödigt stor appart.
Upptäckte försten att jag skrivit att jag lämnat in svänghjulet för svarvningen..
/Stefan