Allt börja förra sommaren, närmare bestämt i början av Juni. Då bestämde jag mig för att skaffa jänkare, många vänner hade och min bror har varit i "branchen" länge så det var på tiden jag också skaffa.
Det stod klart att jag skulle ha någon form av muskelbil typ Camaro/Firebird eller någon kul Mopar.
Vart och titta på ett par Camaros, men ingen av dom var något och ha, och Moparbilarna var för dyra. Så fick jag ett tips om en kille en bit härifrån som hade en Firebird som skulle va i fint skick och med bra krut i.
Åkte och titta på bilen och det visade sig vara en Pontiac Formula 400 76:a, motorn va renoverad och trimmad på firma och hade fått en ny växelåda (A1 Performance vill jag minnas den heter). För övrigt var bilen i fint skick förutom att den hade stått en tid så bromsarna hade satt sig och att lack hade börja lyfta i vänsterdörren (rost).
Den hade blivit lackerad på 80-talet med tidstypisk "häftig" lack, tråkig vit med någon mörk Mercedes röd.
Igentligen va den lite för ny, ville igentligen ha högst en 72:a.
Men den va i bra skick och verka ärlig, och till ett hyffsat bra pris, så jag tog den. Fick ta den på bärgare då jag inte hitta något släp som var brett nog. Precis innan midsommar var den min.
Då såg den ut så här:
Bilen var obesiktigad och det första jag fick göra var att lossa bromsarna och få dom att ta bra och jämt, fick göra en mindre renovering av bromsarna. Och så hade jag en kass packning i avgassystemet, detta visa sig lite knivigt att få tätt då headersena va 3tum och avgassystemet 2 o trekvart, det blev aldrig riktigt tätt så det blev en ombesiktning på det och iom jag aldrig fick ihopa det riktigt så ombesiktigta jag aldrig.
Hösten 2003 börja jag göra bilen iordning för lack. Jag bestämde mig ganska snabbt för att jag ville ha den i orginalutförande, orginal så var denna blåmetallic, rätt snyggt men jag fastna för en annat utförande som man kunde få -76 och 77 ...Goldenrod Yellow med dekaler och svart nedtill, det va tydligen rätt så populärt och en smula dyrare när bilen va ny.
Så här ville jag den skulle se ut:
Fortsätter...