Formula -76

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Motorhead

Formula -76

Inlägg av Motorhead »

Så jag tänkte också starta en sådan här trevlig projektråd

Allt börja förra sommaren, närmare bestämt i början av Juni. Då bestämde jag mig för att skaffa jänkare, många vänner hade och min bror har varit i "branchen" länge så det var på tiden jag också skaffa.
Det stod klart att jag skulle ha någon form av muskelbil typ Camaro/Firebird eller någon kul Mopar.
Vart och titta på ett par Camaros, men ingen av dom var något och ha, och Moparbilarna var för dyra. Så fick jag ett tips om en kille en bit härifrån som hade en Firebird som skulle va i fint skick och med bra krut i.
Åkte och titta på bilen och det visade sig vara en Pontiac Formula 400 76:a, motorn va renoverad och trimmad på firma och hade fått en ny växelåda (A1 Performance vill jag minnas den heter). För övrigt var bilen i fint skick förutom att den hade stått en tid så bromsarna hade satt sig och att lack hade börja lyfta i vänsterdörren (rost).
Den hade blivit lackerad på 80-talet med tidstypisk "häftig" lack, tråkig vit med någon mörk Mercedes röd.
Igentligen va den lite för ny, ville igentligen ha högst en 72:a.
Men den va i bra skick och verka ärlig, och till ett hyffsat bra pris, så jag tog den. Fick ta den på bärgare då jag inte hitta något släp som var brett nog. Precis innan midsommar var den min.
Då såg den ut så här:
Bild
Bild
Bild
Bild

Bilen var obesiktigad och det första jag fick göra var att lossa bromsarna och få dom att ta bra och jämt, fick göra en mindre renovering av bromsarna. Och så hade jag en kass packning i avgassystemet, detta visa sig lite knivigt att få tätt då headersena va 3tum och avgassystemet 2 o trekvart, det blev aldrig riktigt tätt så det blev en ombesiktning på det och iom jag aldrig fick ihopa det riktigt så ombesiktigta jag aldrig.

Hösten 2003 börja jag göra bilen iordning för lack. Jag bestämde mig ganska snabbt för att jag ville ha den i orginalutförande, orginal så var denna blåmetallic, rätt snyggt men jag fastna för en annat utförande som man kunde få -76 och 77 ...Goldenrod Yellow med dekaler och svart nedtill, det va tydligen rätt så populärt och en smula dyrare när bilen va ny.
Så här ville jag den skulle se ut:
Bild

Fortsätter...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Motorhead den sön 03 okt 2004, 22:39, redigerad totalt 1 gång.
Motorhead

...fortsättning

Inlägg av Motorhead »

Först skulle rosten göras vid i dörren, jag insåg att det var inte lönt att mecka med befintliga plåten så jag köpte ny dörrspegelplåt som jag fick påsvetsat hos en slö fan, det tog lång tid och dyrt blev det! Men dörren kom på plats igen iaf och jag började plocka ner inredningen då jag ville ha den ommålad till svart istället, det skulle passa bättre med oxblods skinnsätena.
Allting drog ut på tiden och jag fick aldrig tag på någon vettig lackerare och dessutom hade det sinat rätt så rejält i spargrisen så jag övervägde att en kompis skulle måla den i en biltvätthall, så jag börja slipa ner, tyckte jag skulle va duktig och slipa den plåtren, men jag insåg rätt så snabbt att det skulle bli alldeles för mycket jobb, mycket spacklings jobb.
Vid detta laget så kändes det som att det aldrig skulle bli bil av den igen, lika bra att köra den på tippen :roll:
Under slipning:
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Motorhead den sön 03 okt 2004, 22:50, redigerad totalt 1 gång.
Motorhead

...fortsättning

Inlägg av Motorhead »

Men tiden gick och i början av augusti i år fick jag tag i en vettig lackerare som var tillgänglig, så jag lämna den till han och fick höra att det skulle ta ca 2veckor, som med allt annat så drog det ut på tiden. Mitten av September kunne jag hämta bilen, vilken skillnad det blev!!! :eek: Jag blev positivt överraskad på den gule färgen, hade bara sett den på bild innan så jag visste inte exakt hur den såg ut, men det blev väldigt fin får jag säg.
Nu har jag börjat sätta ihop den (jävra jobb att få ihop allt igen).
Har även bytt lite gummilister i dörrarna och satt i nytt innertak.
Bild
Hade tyvärr inte kameran tillgänglig i början, men idag (3okt) såg den ut så här (bilderna är ganska mörka och bilen dammig, ser bättre ut i verkligheten):
Bild
(I bakgrunden skymtar två 80-tals Mustanger :smile:)
Bild
Bild

Som ni kanske ser så stämmer inte den svarta linjen överens från fronten till skärmen, men det får jag åka tillbaka till lackeraren och så han får ordnat till det.
Jag har köpt dekaler från http://www.phoenixgraphix.com/transam/7678df.htm som snart ska på!
Ser ut så här:
Bild

Så långt har jag kommit i dagens datum (3okt).
Fortsättning följer...
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Predator skrev:Svårt att se på bilderna, men tycker det ser ut att bli riktigt snyggt!
Dessutom ovanligt! Finns kanske inte många kvar med den lacken?
Kan tänka mig att du ser fram emot nästa sommar!!! :lol:
Ja bilderna är lite mörka, ska lägga lite mer energi på att ta rejäla bilder snart.
O jo....det blir en lååååång vinter :sad:
Användarens profilbild
whitewolf_dk
Registrerad
Registrerad
Namn: Michael Christensen

Inlägg av whitewolf_dk »

Predator skrev:Svårt att se på bilderna, men tycker det ser ut att bli riktigt snyggt!
Tror jag inte, blev inte leverat många med den lacken, t.eks finns bara 598 Gula Firebirds/TA (inte medräcknat CE) 4th Gen bilar, färgen fanns ochså bara på et fåtal 2th gen årsmodeler, kommer inte ihåg det just nu (hittar inte min lap :sad: ) men menar det var 6 årsmodeler man kunne få färgen på, tyvär vet jag inte hur många 3th gens som kunne leveras i gul, vet at där finns en i Stockholms trakten - men om man frågar i USA är det inte en särskilt poppis-färg, dom vil ha svarta eller röda och hur tråkigt är det om alla har lika biler :smile:

WhiteWolf *med gul Firebird*
Yes it's fast, Yes it's mine, NO you cannot drive it
Online by Wireless.
Missing Sweden and driving the car :-(
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

WhiteWolf_DK skrev:
Tror jag inte, blev inte leverat många med den lacken, t.eks finns bara 598 Gula Firebirds/TA (inte medräcknat CE) 4th Gen bilar, färgen fanns ochså bara på et fåtal 2th gen årsmodeler, kommer inte ihåg det just nu (hittar inte min lap :sad: ) men menar det var 6 årsmodeler man kunne få färgen på, tyvär vet jag inte hur många 3th gens som kunne leveras i gul, vet at där finns en i Stockholms trakten - men om man frågar i USA är det inte en särskilt poppis-färg, dom vil ha svarta eller röda och hur tråkigt är det om alla har lika biler :smile:

WhiteWolf *med gul Firebird*
Vet att det finns en till i klubben som har sådan som jag försöker göra, gul/svart.
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

Kul att äntligen få se lite bilder! Du har ju kommit riktigt långt. Helrätt färgval och det är kul att du kör orginal konceptet. Det är inte ofta man får en ovanlig bil genom att göra den orginal men det blir det i detta fallet, jag har aldrig sett en 2gen formula med text o stripes i verkligheten, endast på nån bild från usa. Jag känner till det där med allt småpill som kommer efter omlack :roll:
Ralley weels som var på bilden med gult i var klart snyggt, kommer du göra likadant på din?
Vad kostade klistermärkessatsen i dollar?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Racer skrev:Kul att äntligen få se lite bilder! Du har ju kommit riktigt långt. Helrätt färgval och det är kul att du kör orginal konceptet. Det är inte ofta man får en ovanlig bil genom att göra den orginal men det blir det i detta fallet, jag har aldrig sett en 2gen formula med text o stripes i verkligheten, endast på nån bild från usa. Jag känner till det där med allt småpill som kommer efter omlack :roll:
Ralley weels som var på bilden med gult i var klart snyggt, kommer du göra likadant på din?
Vad kostade klistermärkessatsen i dollar?
Jag har faktiskt haft i tankarna att sätta på de gamla rally wheelsen igen, men isåfall tror jag inte jag lackerar det gult i mitten.
Har faktiskt piffat upp de fälgarna lite ifall jag skulle få ett infall och sätta på dom igen:
Bild
Här är en annan variant av Formulan, dock en 77:a (är inte säker om det färgschemat fanns -76:
Bild

Priset på dekalerna hittar du på länken i ett av mina förra inlägg, om inte så tror jag det kosta 250-260dollars + frakt o sånt, ganska dyrt.
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Dekaler/ Smakar det så kostar det, de kommer bli väldans snyggt!

Om du inte ska ralley wheels, vad är du då inne på för fälgar?
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Ha de jag har, Cragar SS. De ser lite dassiga ut just nu, röd målade i navet, men det ska det snart ändras på :cool:
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Jaha, då är inredningen så gott som klar, målad och på plats (bilder kommer senare).
Så då har jag kommit till det spännande momentet att sätta dit dekalerna :smile:

Jag börja så smått med de som skulle sitta på scoopen på huven. Piece of cake trodde jag...men så vart inte fallet.
Detta dekalkitet är gjort för Formula 76-78, men vetefan om tillverkaren har tänkt på att 77 och 78 har helt andra scoop än 76:an. 77-78 har lägre och fyrkantigare scoop, och troligtvis är dekalerna gjorda efter de årsmodellerna.
Så när jag lade på dom på huven så såg det ut så här:
Bild

Det passa inte alls. Så efter 5 timmars justerande, svordomar på språk jag inte trodde jag kunne och barnagråt kom jag fram till att helt enkelt fick ta fram rakbladet och utföra lite kirurgiskt presitionsarbete.
Dessutom fick jag sätta höger på vänster och vice verca för att det skulle passa nått så när.
Efter lite våld, vilja och vinkelslip såg det ut så här:
Bild
Notera pilen som visar vad jag skar av och gjorde en liten brytning, ser inte 100% ut om man tittar nära men på håll så ser det väl ok ut :roll:
Skar även av på längden.

Bakpartiet ser ut så här nu:
Bild
The eagle has landed :cool:

Fronten så här:
Bild

Pricken över i:et
Bild

Observera att bilens gula färg ser lite ljusare ut på bilden än i verkligeheten tack vare blixten.
Det svåra med detta är att få det att passa, själva "påsättningen" är ganska enkel, man blöter ner bilen och dekalen, sen kan man lägga på det och lätt trycka det på önskat ställe utan att det klistrar fast. Sen trycker man ut vattnet och låter det torka sen sitter det där.
Igentligen så är det helt fel årstid för detta nu iom det är så kallt o fuktigt så det torkar inte riktigt o fäster som det ska, men jag hoppas att det kommer att torka in riktigt efter ett par dagar.
Dessutom är många dekaler som jag inte har en susning om hur de ska sitta, alla bilder jag har sett är antingen för dåliga eller tagna bara snett framifrån. Tycker där kunne följt med en schematiskt bild på vart allt skulle sitta.

Det är vad jag har satt på hitills, där ska många på än...men så ser det ut nu iaf.
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Kan även visa däcken/fälgarna som jag piffat upp lite.
Har tagit bort den röda färgen, fyllt i BFGoodrich texten och polerat upp själva däcket. Ska försöka få upp glansen igen där färgen har varit.
OBS spinnersen är borta på ena bilden, ska naturligtvis vara där.

Före
Bild

Efter
Bild
Användarens profilbild
whitewolf_dk
Registrerad
Registrerad
Namn: Michael Christensen

Inlägg av whitewolf_dk »

Kommer jo at se tufft ut, bra med lite fler gula bilar, vi lär jo inte at bli dussinbilar :)

Har preics samma problem som du, när jag tar bilder på bilen syns den mycket ljusgul - men i verkligheten är den lite mer som en ägblomma.

Ser fram til at se bilen i verkligheten

WhiteWolf
Yes it's fast, Yes it's mine, NO you cannot drive it
Online by Wireless.
Missing Sweden and driving the car :-(
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Man blir ju rent tårögd! Vad vackert de blir!

Gällande torktiden, om den är i utomhusklimat så räkna mellan 2-4 veckor innan allt vatten kommit ut från inunder märkena, hade det varit sommar så hade tiden varit ca 5 dar.
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Kan inte klistret försvinna? För ett par dekaler fukta jag för att sen fatta att jag inte visste hur de riktigt skulle sitta, så jag satte tillbaka dom på det "tjocka" pappret igen.
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Visst kan klistret torka men det tar väääldigt lång tid. Förutsättningen för att klistret ska hålla är att du satt tillbaka märket så det sitter lufttätt på pappret, om du förstår vad jag menar.
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Så klistret kan inte försvinna för att de ligger fuktigt?
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Fuktigt? Menar du märkena som monterat på bilen?
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Nä där va ju några som jag satte tillbaks på pappret igen lite småvåta, tänkte mest så inte klistret försvinner om de är fuktiga för länge.
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

De e lungt det våta försvinner precis som under märkena du monterade på bilen.
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Har varit ganska flitig i helgen!

Bytt collektorpackningar:
Bild

Bild

Bra o ha lift :wink:
Bild
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Den var ju riktigt fin undertill. Det är kul o se att jag nte är ensam om handbromsvajern, undrar hur det ska sitta orginal?

Riktigt snyggt med gul bil när det är ordentligt gjort!
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Har även monterat på de resterande dekalerna. Blev rätt snyggt!
Bilderna är lite småsopiga, jag har en benägenhet att alltid ta mörka bilder.

Bild

Bakdelen kan tyckas se lite plottrig ut, lite mycket streck, men nu när jag vant mig så tycker jag att det ser rätt fräckt ut (extra mörk bild):
Bild

Bild

Bild

Bild

Ska ta lite bättre bilder nån dag
Användarens profilbild
turbo karlsson
Registrerad
Registrerad
Namn: Mikael Karlsson #610
Kontakt:

Inlägg av turbo karlsson »

Jäklit fräsch!!! :razz:
If You Cant Race It...Style It!!
Indy 500 Pace Car -89 ***SÅLD***
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Oj oj oj vad fin den blir!

Det är något speciellt med originalbilar!

Ang. bilderna, har du en kamera med ställbar slutartid, så öka slutartiden något..

bilen är ganska tyst med tanke på antalet dämpare va? Hur höga är de främre dämparna?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Ripper skrev:Oj oj oj vad fin den blir!

Det är något speciellt med originalbilar!

Ang. bilderna, har du en kamera med ställbar slutartid, så öka slutartiden något..

bilen är ganska tyst med tanke på antalet dämpare va? Hur höga är de främre dämparna?
Nä tyst kan jag inte påstå att den är, är faktiskt inte 100% nöjd med ljudet, pluddrar lite mycket, men jag har bara 2 o trekvarts rör.
Hur hög dämparna e vet jag inte, hur menar du?
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Bild

Yttermåtten på dämparen är ju breddenxhöjdenxlängden... Höjdmåttet alltså... (inte rördiametern)
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Jaha ja, nädu det vet jag inte. Har inte befattat mig så mycket med dom...tyvärr
sundis
Registrerad
Registrerad
Namn: stefan sundberg#468

Inlägg av sundis »

Motor head, du har gjort ett fint jobb. Rolig läsning, jag tror många lider av samma kval imellanåt. Tid i timmar har jag slutat med, ska jag göra något lite fix tar jag fram vecko kalendern. Tror jag en vecka tar det två, var fan tar tiden vägen. :que: Stå på gasen till :rockon: i sommaren.
mvh sundis
Pontiac Firebird 1969
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Man tackar för de komplimangerna :wink:

Ska bli kul att äntligen få åka på träffar med egen bil.
Skriv svar