En tråd om min TTA89

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johansson
Kontakt:

En tråd om min TTA89

Inlägg av melvin »

Bild
Bilden är ett tidningsurklipp från 1996 med den f.d ägaren, Randy Burg, bakom ratten.

Randy har ägt bilen sedan 1991 då han köpte den som en "investering". På den tiden så trodde man att dessa bilar skulle snabbt stiga i värde, vilket inte var fallet.
Randy deppade inte ihop för det utan började istället modifiera bilen för race. 1996 gjorde den 11.71 på 402m med dåvarande setup.

Randy beskriver själv den repan så här:
The turbo at that time was a "cheetah" stage 2 which I purchased from Ken Duttweiller. It is very similar to a TE44. The injectors were 36#, the chip was from Applied Technologies' "Strip chip" The exhaust was Also ATR "pit bull". I had just put on fresh valve springs and also removed the catalytic converter. The tires Mickey Thompson "Sportsman Pro" and they were mounted on 15" wheels which looked like the stock 16" wheels. At that time the engine was totally stock inside and I had no trans-brake. I can still remember the feeling as the car launched...I thought maybe the front tires came off the ground!

1998 lämnades bilen bort till ett företag i CA var den blev stående fram tills 2002. En lång historia bara det, men ägaren till den firman hann med att skaka galler medans bilen var nedplockad, så det drog ut på tiden.
Efter diverse uppdateringar för ungefär $20000 var bilen klar för gatan igen. Efter det har den rullat mindre än 80 svenska mil.

Vem vet, en vacker dag kanske kärran står här på gården i Kiruna. Men efter otroligt mycket strul så börjar jag tappa hoppet. Skulle bli mer förvånad om dom lyckas få hem bilen åt mig än om någon Mexare skulle sno den. :sad:
Senast redigerad av melvin den tis 05 okt 2004, 22:42, redigerad totalt 5 gånger.
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
Användarens profilbild
alexander
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av alexander »

TTA?
TurboUffe

Inlägg av TurboUffe »

:mrgreen:
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Jodå, en TTA. Så kan det gå om man hänger med fel folk! :roll:
Användarens profilbild
banshee
Registrerad
Registrerad
Namn: Tommy Andersson
Kontakt:

Inlägg av banshee »

Hmm ehh fattar nada ska du handla bilen eller??

byyyt alvatar det svider i ögonen *gnuggar* :razz:
2000 Trans Am WS6
1969 Firebird T/A.R långtids projekt
1975 Trans Am 455 "SÅLD"
1972 Plymouth Duster Vinterbil

[img]http://g.helgon.net/g/{C73/{C7379609-6C ... 9D8E2}.jpg[/img]
Användarens profilbild
alexander
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av alexander »

Wow! lyfter på hatten och gratulerar!!!! :ybounce:
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Banshee skrev:Hmm ehh fattar nada ska du handla bilen eller??

byyyt alvatar det svider i ögonen *gnuggar* :razz:
Jodå, jag har köpt bilen. Affären blev klar den 31/3. Men det verkar komma att dröja ett bra tag innan den står på Svensk mark.
Ska försöka leta upp en annan avatar.. men jag tycker ju hästen där är rätt fin.. :???:

Även fast nu bilen verkar dröja så har jag inte kunnat hålla mig från att köpa lite små saker till den.
Bild
Den här tror jag kommer göra sig bra i kärran!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
n/a

Inlägg av n/a »

Haha, du kunde inte hålla dig att berätta längre :D

Pga av detta, så har man ju vetat om att man inte längre kommer vara snabbast. Dock så känns det roligt att det iaf blir en TTA som tar hem bucklan. Den där bilen är fet, FETARE FETAST. Inga dåliga prylar som sitter under den bilen, och då menar jag ända framifrån fronten och bak till bakspoilern.

När jag fick reda på att bilen var till salu, och att Melvin var intresserad, så har jag försökt bearbeta honom till att köpa min istället. Jag kan bara inte förstå varför jag inte lyckades :roll: :lol:

Och självklart så kommer den stå i Kiruna förr eller senare.

/Andreas, avis som fan
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Lunkan-->
Nä, jag kunde inte hålla mig längre.. :grin: Men samtidigt var det väl aldrig någon riktig "hemlighet" heller.

Roligt att höra att du tror det är en ok bil! Hoppas själv också det, har som sagt inte provkört den allt för mycket. Andra svängen ut så dog den förresten, ett relä till MSD boxen gav upp och vi knuffa tillbaka den till gården. :roll:
..och någon tredje sväng hann det aldrig bli heller för en "kunnig" mekaniker kom förbi Randy och skulle fixa ett "emisson test" program till F.A.S.T datorn, vilket resulterade i att han raderade allt som tidigare var inställt och bilen fick dras på trailer till ett företag som kunde sånt där på riktigt - Inte bara kunde snacka om det.
Efter den nya mjukvaran har jag inte ens kört bilen, så det känns lite spännande att få se hur den beter sig nu!

Rent tidsmässigt så vette tusan om jag ändå hade kunnat matcha dina tider i sommar, om jag nu skulle försöka. Krävs ju lite mer än att bilen är snabb i sig, man måste ju kunna köra den också.
Sedan tror jag inte din TTA heller ligger speciellt mycket efter, om den ens gör det. Grejerna måste ju lira ihop om man säger så, finns ju inget som säger att dom gör det i min bil.
n/a

Inlägg av n/a »

Uj, uj. Gick just igenom listan igen, och det är ganska kraftig skillnad mot min. Det enda som inte är orginal på min är:
- spjällhus
- toppar (portade orginalare)
- turbo (smått större)
- spridare
- turbin
Annars är ju motorn helt stock, samt även drivlinan.

Tar man då en titt på din, så är det ingenting som längre är orginal. Det enda som skulle kunna strula till det, är F.A.S.T-systemet om ingen kan det här i Sverige. Då kan det bli lite struligare att tuna in det. Men resten borde fungera klockrent.

Skall bli mycket intressant att se när den väl kommer hit.
Användarens profilbild
alexander
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av alexander »

ännu en hårfön till familjen. suck. Vart är världen på väg? :roll:

:grin:
n/a

Inlägg av n/a »

Åt rätt håll ;) :cool:
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Namn: Niklas Appelquist
Kontakt:

Inlägg av niklas »

Det finns gott om folk som kan med att mappa FAST systemet.

/N.
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
TurboUffe

Inlägg av TurboUffe »

Egentligen så blir det en lite fel kameravinkel i tidningsartikeln på Melvins nya kärra, kolla in nedan istället då objektivet är rengjort och vinkeln justerad.

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
eero 176
Registrerad
Registrerad
Namn: Eero Onkamo #176

Inlägg av eero 176 »

Den limon har jag haft på min hemsida länge och den har V8 så klart.
TA Cab-87 Vinröd/guld
Cadillac Series 62 Coupé 1958 turkos/vit
Cadillac STS -96 Blå res.delsbil
Dacia Sandero -11 vulkangrå
Yvonne Mostard 306 HD 1969 Husvagn
TurboUffe

Inlägg av TurboUffe »

Eero #176 skrev:Den limon har jag haft på min hemsida länge och den har V8 så klart.
Tyvärr Eero.... kolla in Turbo Trans Am på framskärmen och Indy märket längst ner!

V6 Power Rules! :lol:
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

TurboUffe skrev:Egentligen så blir det en lite fel kameravinkel i tidningsartikeln på Melvins nya kärra, kolla in nedan istället då objektivet är rengjort och vinkeln justerad.
Den bilden kommer göra det ännu svårare för mig att sova om nätterna...
Drömmer redan nu nog konstiga saker om vad som kan ha hänt min bil! :wink:
Användarens profilbild
eero 176
Registrerad
Registrerad
Namn: Eero Onkamo #176

Inlägg av eero 176 »

Aj aj aj ska genast ta bort den från hemsidan. Tänk att ha haft en bild på en bil med sexa bland alla riktiga bilar.
TA Cab-87 Vinröd/guld
Cadillac Series 62 Coupé 1958 turkos/vit
Cadillac STS -96 Blå res.delsbil
Dacia Sandero -11 vulkangrå
Yvonne Mostard 306 HD 1969 Husvagn
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Turbo Lunkan skrev:
Pga av detta, så har man ju vetat om att man inte längre kommer vara snabbast. Dock så känns det roligt att det iaf blir en TTA som tar hem bucklan.
Bha! :zipped:
n/a

Inlägg av n/a »

Motorhead skrev:
Turbo Lunkan skrev:
Pga av detta, så har man ju vetat om att man inte längre kommer vara snabbast. Dock så känns det roligt att det iaf blir en TTA som tar hem bucklan.
Bha! :zipped:
Å fan, har vi fler bilar i klubben som gör runt 6.6 till 6.8 sekunder på 201m? Alltså mitten 10´or på 402.

Detta är vad denna bil borde göra när den väl är injusterad.
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Turbo Lunkan skrev:
Å fan, har vi fler bilar i klubben som gör runt 6.6 till 6.8 sekunder på 201m? Alltså mitten 10´or på 402.
Ingen aning...kanske, majoriteten har väl inte kört kan jag tänka mig
TurboUffe

Inlägg av TurboUffe »

Jag tror vi har bra kapabla bilar i klubben men de "kanske" inte har kört tidigare eller så har vi helt enkelt inga såna bilar i klubben!

Man kan inte hysta ur sig ett "bha" utan att veta vad man säger...... åsikten är naturligtvis fri men i detta fall så är det fakta som fäller avgörandet.

Vad jag vet så finns det ingen som har visat upp ett bättre tidkort på 201m. än Lunkan ifrån 2003, därav att han blev klubbens snabbaste.

Jag verkligen hoppas på att ni kommer att skicka in era tidkort detta år så att muppen med den lilla sursexan kan knipa ett tag! :wink: :roll: :lol:

I och med detta så är det slut på diskussionen om detta då det bara är spekulationer om vad som ev. skall komma..... ifrån ev. medlemmar som kanske inte finns?

Lunkan kanske inte blir snabbast 2004 men då får du allt ta fram ett bättre kort än ett "bha" Motorhead.
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Det känns inte så meningsfullt heller att spekulera i vad min bil kanske gör för tider eller inte.
Själv så hoppas jag bara att jag får hem den och allt det andra runt i kring går vägen, reg bes osv. Hävda sig på strippen lämnar jag nog över åt andra den här sommaren också. Det vore bara så jäkla skoj att ha en körbar bil i sommar! :razz:

Jag skulle dock bli mycket förvånad om det inte fanns TA's som har kapacitet för att köra 10or (eller bättre). Det byggs på många håll runt om i landet, men majoriteten lär väl knappast sitta på nätet och berätta om det.
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

TurboUffe skrev:Lunkan kanske inte blir snabbast 2004 men då får du allt ta fram ett bättre kort än ett "bha" Motorhead.
Skulle det nu bli så att Lunkan har bästa tidskortet framåt sensommaren.. då finns väl risken att hornen i pannan även växer för mig! :wink: :angle:
TurboUffe

Inlägg av TurboUffe »

Melvin skrev:Skulle det nu bli så att Lunkan har bästa tidskortet framåt sensommaren.. då finns väl risken att hornen i pannan även växer för mig! :wink: :angle:
Hehehehe.... säg bara till så ska jag hjälpa dig att köra Melvin! :twisted:
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Amen...det va mer menat som lite humor, jag mena inte att min bil va snabbare (det är den förmodligen inte), mer retsamt menat, inte fan trodde jag att det skulle bli sån uppståndelse av det!
TurboUffe

Inlägg av TurboUffe »

Motorhead skrev:Amen.......
Uhhhh.... sist jag hörde det ordet var när jag konfirmerade mig :lol: !

De ela lugnt motorskalle du...... ibland kan vi massuppfitta varandra on the net fan..... :cool:

Take care och ser dig där ute....... :cool:

Det är även intressant att vi för denna diskussion då vi kanske får en snabb medlem med V8 som piskar upp de där sursexorna till slut? :lol:

Jag vet att det finns bra snabba Ponti's out there men om de vill gå med i klubben e en annan sak.

Det finns ju bla. e kompressor stressad sak........
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Det hade ju varit intressant o kolla vad han gör på 201m, men då skulle man gått fullt ut o ändrat utväxlingen o plockat ut säten o annat onödigt tjaffs osv osv....men då är den som bruksbil lite jobbigare.

Men hur funkar det, kan man komma med tidkort från vilken officiell tävling som helst eller annordnar ni någon speciell dag då just TACS gör upp?
TurboUffe

Inlägg av TurboUffe »

Tidkort ifrån vilken tävling som helst gäller!

Det skall dock vara en tid på 201m.
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Ållrajt! :burnout:
Skriv svar