Hade en idé om att bygga om modellen till en liten kopia av min "riktiga" bil, så här följer en liten solskenshistoria om renovering/konvertering i liten skala!
Såhär såg modellen ut i auktionsannonsen: Modellen är ganska liten, ca 72 mm lång, vilket ger en skala på ungefär 1:67. Skicket var hyfsat men lacken hade en del småskador i form av lite färgsläpp här och där (troligtvis från diverse stötar etc). Hjulsidorna var förkromade men även här fanns en del skador där kromet fattades. Fram- och bakrutan hade en hel del repor och dessutom var ett stort, rött rektangulärt fält målat på huvens främre del (en tveksam ”KITT” imitation måhända?).
Ombyggnaden till en kopia av min svarta 1982:a Trans Am består i stort sett bara av att ta bort vindrutetorkaren på bakrutan – alla övriga detaljer såsom bakvinge, luftutsläpp bakom framhjulen etc var redan representerade på modellen.
Min Trans AM har ju även den vanliga släta huven, så här stämde modellen ganska väl överens.
Renoveringen påbörjades med att försiktigt skrapa av den svarta färgen (mest som tidsfördriv en sen kväll…) Karossen hölls fast mot bottenplattan med två nitar, en i framkant och en i bakkant. Dessa borrades försiktigt bort och bilen plockades isär. Totalt består modellen av fem delar: själva karossen i metall, en glasklar plastinsats som representerar fram- och bakrutan, svart plastinredning med säten etc, bakvingen (även denna i svart plast) samt en bottenplatta i svart plast med hjulaxlarna fixerade med två centralt placerade hållare.
På bilden nedan är modellen isärplockad och karossen är grovtvättad med thinner. Fortsättning följer...