Min röda "Kitt" Pontiac firebird -88

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

timpolanen
Registrerad
Registrerad
Namn: Tim Hedlund

Re: Min röda "Kitt" Pontiac firebird -88

Inlägg av timpolanen »

Nej då lyssnar en del på electronisc musik där det finns gott om info under 20Hz, de som e kul ju!

Så här kommer de se ut i panelerna:
Bild
Helt omöjligt att få dörrarna 100% täta därför tänkte kör jag i kick.

Jo dessa Vifa bredbandare kommer att köras i serie, blir en utvecklad effekt i elementetens spolar som motsvarar 25% av den totala inmatade effekten. Så kommer kunna lira lite högre! Dessa har en lite otrevlig höjning i de övre registret som troligt vis kommer att sjuka några db eftersom man placerar 2st nära varandra.

Vet inte om det blev fel men kommer köra med: (Inte 4st vifa/kanal)
2st Vifa till varje kanal
1st 6,5"

DLS CA12 till basarna
DLS CA41 till 6,5" samt Vifa :)

Denna HU äre: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=317085
Pontiac Firebird -86 med 2,8L V6, Automatlådan
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

jo men då tänkte du väl bara ha en 6,5 per sida va ? det finn varesig plats eller volym för dubbla där

vad har du för motor i bilen ?

ahh just det ,, har för mig det var veritas som hade Hmm vad hette dom ,, någon form av bredbandselement i en stor tratt under panelen som vann det mesta i isac ,, just i en firebird

kan dom hettat accumatch ? eller Nää det var den där impendancekompenseraren ,, trafon va ?
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

Jo en 6,5" per sida! :)

Tyvärr en 2,8L V6-Auto (8000mil)... Vill ha mer krut dock! Känns inte som om denna bil är gjort för sånt :(
Besiktning på onsdag, de som kan anmärkas är:
Styrleder, glappar lite. Tänkte köra i lite olja tills jag köper nya. Vet du om man måste ställa in hjulinställ å sånt då? (Eller finns de nått knep?)
Vänster bak P-broms
Spolarpump paj
Ev, bakdämp
Annars är den i fint skik!

Alldrig hört om faktiskt :) Får kolla upp det!

BTW hur har du gjort med framlycktorna? SBP kalgar alltid på mina blinkers/pos-ljus. Så jag var tvungen att smälla dit andra pos-ljus och koppla ur dem i blinkersen.. :angry:
gtx
Registrerad
Registrerad
Namn: Gabriel Trosell

Inlägg av gtx »

2 loud skrev: litet fötydligande bara " SQ bygge!" `= Sound quality / Välljud ( och det blir det nog inte i denna bil då man pratar i termer om MDS och "dom hör endå ingen skillnad när dom e fulla "

och UFFFF tänker du inte skära perlessen på djupet ? allt under 20 Hz är ju endå bara "waste"

6.5orna ,, vart tänkte du bygga dom ? i kickpanelerna ?? berätta närmare !!

EDIT: ser nu att du skriver i dörrarna ,, och sen kollade jag lite i din projekttråd .. va kinky med manuella fönsterhissar :coolgun: har du 6a i :coolgun: bilen oxå ? och kommer du behålla ebersbräschen i bak ?
Vad vet du vad jag har för syfte på ljudkvalitet i min bil ? tycker du visar lite dålig attityd, vad vet jag, men mitt hertz Kitt på 2x125Rms Watt för 2,5kkr borde duga för mina öron iaf, sen som sagt, hur många aspackade raggare på en cruising tror du hör skillnad mellan MDS å Hertz, visst jag kommer ju njuta underbart av detta system jag bygger, och det kommer inte vara något MDS/BRL för mig. Bara en tankegång jag dokumenterade..

För att svara, om det nu var ställt till mig, så jo, jag har V6a, manuella hissar och inget centrallås.. Bräschen vet jag inte vad du syftar på..
-----------------------------------
learning while doing
Alea iacta est
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

Timpolanen skrev:Ny här på forumet!

Ser bra ut detta! Håller själv på med en Firebird-86, ljud bygge samt lite annat pyssel :)

Kommer du köra Hertz 6,5" i dörrarna sedan diskanterna i brädan? Vad blir det för steg, HU och basar?

Jag kommer köra med: (100% SQ bygge!)
HU: Pioneer P88 II
Diskant/mellan: Vifa TG9 x4, I Instrument brädan (300Hz-20 00Hz)
Mid: Peerless 6,5" x2 , I kickpanelerna (300Hz-80Hz)
Bas: Peerless SLS10" x2, I Bakluckan, bakom bak-sätet (80Hz-0Hz)
Min Proj tråd: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=3227

Lycka till!
TJenare! ja din bil var fördärvligt snygg invändigt! fyfan, Kärlek med röda plastdetaljer och allt!! Lite avis blev ja ;)

du gissa rätt btw, I instrumentbrädan där orginal 4x6" satt, så sitter skrik-distanserna och 6,5" i dörrarna, jag kommer nog inte få dörrarna speciellt tät, men rejält dämpad iaf! underredsmassa som grund och nu har jag köpt Dynamat mattor som jag ska klä hela insidan med också,, dyrt dyrt.. uscha

Såg i din tråd på det andra forumet, hur du la bitumen över hålen som finns i dörren, blir nog liknande för mig också, kanske svetsa på en plåtbit över dom tillochmed..

Diggar ditt projekt med högtalare i mitten bak!
Kanske hoppa över till det forumet och prata lite ljud ett tag :D

att du ens orkade limma tillbaks det där tak-tyget, det är ju så äckligt det där materialet,, blä.. limma du inge bitumen lr liknande i taket?
blir att följa dina projekt iaf!

Kommer du få ihop lådan bra i skuffen tror du ?

Sälv har jag precis börjar installera 2 batterin i min, där det andra står i skuffen, med låång 32mm2 plus-kabel hela vägen, med säkrad i båda ändarna och en uttagsplint i mitten vid baksätet, för funderar på att sätta hela mitt högtalarsystem iställe för baksätet jag..
Så litet så får iaf inte in någon vettig person där :P
Senast redigerad av gtx den lör 01 maj 2010, 23:06, redigerad totalt 1 gång.
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

gtx skrev:
2 loud skrev:
Vad vet du vad jag har för syfte på ljudkvalitet i min bil ? tycker du visar lite dålig attityd, vad vet jag, men mitt hertz Kitt på 2x125Rms Watt för 2,5kkr borde duga för mina öron iaf, sen som sagt, hur många aspackade raggare på en cruising tror du hör skillnad mellan MDS å Hertz, visst jag kommer ju njuta underbart av detta system jag bygger, och det kommer inte vara något MDS/BRL för mig. Bara en tankegång jag dokumenterade..

För att svara, om det nu var ställt till mig, så jo, jag har V6a, manuella hissar och inget centrallås.. Bräschen vet jag inte vad du syftar på..
jaja det var väl mest kommentaren HUUU 1500:- styck ,, det är way out of my limit ,, som gjorde att jag fick ideérna om ljudkvaliteten
och nää det var inte din bil jag frågade om utan den här andra som oxå bygger stereÅ han har en ebersbääsher i bak
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

gtx skrev:
TJenare! ja din bil var fördärvligt snygg invändigt! fyfan, Kärlek med röda plastdetaljer och allt!! Lite avis blev ja ;)

du gissa rätt btw, I instrumentbrädan där orginal 4x6" satt, så sitter skrik-distanserna och 6,5" i dörrarna, jag kommer nog inte få dörrarna speciellt tät, men rejält dämpad iaf! underredsmassa som grund och nu har jag köpt Dynamat mattor som jag ska klä hela insidan med också,, dyrt dyrt.. uscha

Såg i din tråd på det andra forumet, hur du la bitumen över hålen som finns i dörren, blir nog liknande för mig också, kanske svetsa på en plåtbit över dom tillochmed..

Diggar ditt projekt med högtalare i mitten bak!
Kanske hoppa över till det forumet och prata lite ljud ett tag :D

att du ens orkade limma tillbaks det där tak-tyget, det är ju så äckligt det där materialet,, blä.. limma du inge bitumen lr liknande i taket?
blir att följa dina projekt iaf!

Kommer du få ihop lådan bra i skuffen tror du ?

Sälv har jag precis börjar installera 2 batterin i min, där det andra står i skuffen, med låång 32mm2 plus-kabel hela vägen, med säkrad i båda ändarna och en uttagsplint i mitten vid baksätet, för funderar på att sätta hela mitt högtalarsystem iställe för baksätet jag..
Så litet så får iaf inte in någon vettig person där :P
Jo rött är gött! :)

Jag tror att hertz kittet inte kommer låta kattpiss iaf! Har hört gott om dem :) Var bord du så får man lyssna lite sen?

Jo du är välkommen hoss oss bilstereo nördar! Vore najs med 2st firebird trådar där :)

Jo det blir riktigt bra med lådan där sitter som en smäck! Hade dåliga förväntingar eftersom jag testade med en 20år gammal HU + 2st Vifa ståndes openair utan delning. Sen såklart 2st SLS10...
Men! Det lät riktigt gött! Man skulle kunna överleva med detta faktiskt , bra bruks-ljud! (+ fast bättre!) Det som saknas är massa små fix (tidskomp, EQ) samt såklart middar! Detta funkar bra tills jag får råd med allt.

Mitt tak var helt ok, bara att de hade lossnat. Riktigt stålt faktiskt, inte en rynka!

Jo baksätet kan ju vara bar att ha ändå tycker jag :)
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

2 loud skrev:
jaja det var väl mest kommentaren HUUU 1500:- styck ,, det är way out of my limit ,, som gjorde att jag fick ideérna om ljudkvaliteten
och nää det var inte din bil jag frågade om utan den här andra som oxå bygger stereÅ han har en ebersbääsher i bak
Vadåra, inget fel med lite oldschool! Nä men en 350 TPI man-5 vore inte fel, men vet inte hur stora ingrepp det blir. Ebersbräschen ska ut! Köpa..eller?
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Timpolanen skrev:
2 loud skrev:
Vadåra, inget fel med lite oldschool! Nä men en 350 TPI man-5 vore inte fel, men vet inte hur stora ingrepp det blir. Ebersbräschen ska ut! Köpa..eller?
vad är det för värmare ? kanske kan va nått att droppa i escaladen ,, det i så himla mycket rutor och skrapa på vintern .

och tyvärr är det bara och glömma V8 i din bil ,, det är inte realistiskt pga avsaknad av behövlig dokumentation från GM för att du ska kunna regga om den ,, du kan ju IOF bygga o mera och ta den genom sfro som ombyggt fordon men vill du ha en V8 är det enda realistiska att sälja din bil och köpa en med v8 direkt

jag har aldrig sagt att hertzen kommer låta illa , nu hänger det mera på monteringen

och nää old school är ALDRIG fel ,, inte många steg idag som knäcker ett gammalt Orion 2250 sx trots att det är äldre än gatan och jag menar att det är bättre att han letar beg kvalitet för en billig peng än köper nytt "skit" för billiga pengar

och ang dina posljus ,, dom sitter för tätt och har fel färg , det du kan göra är att om du INTE har sealed beam lampor borra in en 5 wattare i varje strålkastare (eller diod) då går det utmärkt genom besiktningen ,, eller om du har sealed beam så kan du montera in en liten rund VIT lampa i sargen runt lampan ,, det finns små godkända E1 lampor som passar ,, snyggt ? spelar ingen roll för dom försvinner när du fäller ner lysena ,, eller om du har möjlighet att snyggt få in ett par dimljus i spoilern , så gr du samma 5 watts lampe trick i dom
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

Hoppas vi inte sabbar din tråd nu bara! Jag gör en egen tror jag :)

Okej lite synd! Vad kostar det att typa om den om man skulle vilja överladda lite..? Fast just nu lutar det åt att spara till en Audi S2 istället...

Har fixat lysena provisoriskt nu, fula positions lysen fram, sedan endast blinker i org lyktorna :)
Värmare:
Bild
Du kanske har något kul att byta emot annars?
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

Timpolanen skrev:Hoppas vi inte sabbar din tråd nu bara! Jag gör en egen tror jag :)

Okej lite synd! Vad kostar det att typa om den om man skulle vilja överladda lite..? Fast just nu lutar det åt att spara till en Audi S2 istället...

Har fixat lysena provisoriskt nu, fula positions lysen fram, sedan endast blinker i org lyktorna :)
Värmare: -img-
Jaha, det är en bränslevärmare eller nått ?

Låna tråden bäst du vill, jag startade precis en tråd i bilstereoforumet jag iaf.. där jag kommer fokusera på ljudfrågorna :)

Installerade dämparna till huven idag och klistrade på mina vita mätartavlor på ~2mm Plast som sedan ska installeras i mätarhuset, där jag bytt alla lampor till högintensiva röda dioder istället.. Kommer nog bli grymt ;)
Men helgerna är lugna för mig, flickvännen är över då, så blir lugna puckar med bilen då..

+ att i veckan som kommer ska ja köra upp för lastbil, men kommer nog hinna med mycket ändå!
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

NÄÄ Det är lungt jag behöver nått med mera kapacitet och he he överladda ,, jo in your dreams ,, det enda realistiska du kan göra och passera genom bilprovningen är att byta till en 3.8 liters v6a , där ser dom ingen skillnad men V 8 , kompressor , överladdning kan du tokglömma
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

2 loud skrev:NÄÄ Det är lungt jag behöver nått med mera kapacitet och he he överladda ,, jo in your dreams ,, det enda realistiska du kan göra och passera genom bilprovningen är att byta till en 3.8 liters v6a , där ser dom ingen skillnad men V 8 , kompressor , överladdning kan du tokglömma
Vad är det som blir problem liksom ? är det inte bara att man måste kunna bromsa sina hästkrafter ?
kan man inte bänka om hela bilen och typ "typa" om den så det blir riktigt ?

tycker det duger med V6an änn så länge, men vore ju kul kanske i framtiden å veta vad som är bromsklossarna
learning while doing
Alea iacta est
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

Jo misstänkte det.... Får bli en Audi S2! En jänkar får man köpa senare i livet när man har råd att ha 2st bilar! Pontiac -69 vore inte fel!
gtx skrev:
Timpolanen skrev:Hoppas vi inte sabbar din tråd nu bara! Jag gör en egen tror jag :)

Värmare: -img-
Jaha, det är en bränslevärmare eller nått ?

Låna tråden bäst du vill, jag startade precis en tråd i bilstereoforumet jag iaf.. där jag kommer fokusera på ljudfrågorna :)

Installerade dämparna till huven idag och klistrade på mina vita mätartavlor på ~2mm Plast som sedan ska installeras i mätarhuset, där jag bytt alla lampor till högintensiva röda dioder istället.. Kommer nog bli grymt ;)
Men helgerna är lugna för mig, flickvännen är över då, så blir lugna puckar med bilen då..

+ att i veckan som kommer ska ja köra upp för lastbil, men kommer nog hinna med mycket ändå!
Jo en bensinfläkt!

Aaah! Bilder på mätarna ! Vill också ha :bash:

Lycka till med lappen!
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

gtx skrev:
2 loud skrev:NÄÄ Det är lungt jag behöver nått med mera kapacitet och he he överladda ,, jo in your dreams ,, det enda realistiska du kan göra och passera genom bilprovningen är att byta till en 3.8 liters v6a , där ser dom ingen skillnad men V 8 , kompressor , överladdning kan du tokglömma
Vad är det som blir problem liksom ? är det inte bara att man måste kunna bromsa sina hästkrafter ?

tycker det duger med V6an änn så länge, men vore ju kul kanske i framtiden å veta vad som är bromsklossarna
Jo menar det! Farfar typade om bilar hejvilt förut, allt ifrån V8 i Amazon till turbo disel i bensin bilar.

Känns som att V6:a är underdimentionerad därför känns en S2 mer värt, 450Hp med 4WD ut en 2,2L femma :D (Fast en helt annan motor typ men ändå :P)
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

Timpolanen skrev: Jo en bensinfläkt!

Aaah! Bilder på mätarna ! Vill också ha :bash:

Lycka till med lappen!
jag har scannat in original-tavlorna, inverterade sedan det till svart, och gjorde mitt bästa med MPH tavlan för att konvertera till KMH, inte helt lätt..
Har rensat dom från "smuts" som kom med i konverteringen, så nu är dom ren och fin. Vita med svart text och en mörkröd färg för alla varningar osv..

en del jobb var det, men jag kan dela med mig så slipper fler göra det igen ;)

http://www.smastadslan.se/junk/pontiac/a3.psd en 23.4mb stor fil,, det är alla fyra tavlor i en uppsättning på ett A3 ark, det är så jag skrev ut dom, ett ark and Done.

alla fyra tavlor är smart-objects, så du kan redigera dom individuellt om du vill.
learning while doing
Alea iacta est
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

okej du har inte mätt emot en gps eller nått?

Minna mätare är inte riktigt samma dock har ju auto också.. :/
Här ser man lite, kanske är samma hastighets mätare dock!
Bild
Senast redigerad av timpolanen den mån 03 maj 2010, 00:16, redigerad totalt 2 gånger.
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

Timpolanen skrev:okej du har inte mätt emot en gps eller nått?

Minna mätare är inte riktigt samma dock har ju auto också.. :/
Här ser man lite, kanske är samma hastighets mätare dock!
För tillfället så är det inga stolar i bilen ens, så det dröjjer innan jag kan ut och testa att dom stämmer.. Men har ju gjort konverteringar från MPH till KMH, men hoppen blir inte lika bra som orginaltavlan, så rent generellt stämmer de nog, men felar säkert ibland,, blir att testa senare som sagt.

Ja din ser lite annorlunda ut, Jag har ju tillexempel Volt-mätare i min original, såg att du hade satt din en extra sådan..

Imorn ska de jobbas med bilen för fulla muggar!! enda fördelen då man är arbetslös :P
learning while doing
Alea iacta est
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

Okej! Jag kollat lite snabbt nu, jag ska nog göra om de helt, alltså nya siffror samt nya "pinnar". När man ändå jobbar med PS, å Ai 10h i veckan så :) Men sen äre bara att skriva ut så passar dem..? Mycket bra jobb BTW!
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

gtx skrev:

enkelt ,, byrokrati .. för att du ska få höja effekten i din bil så måste tillverkarn intyga att den klarar av effektökningen och dom som var importörer Av gm i europa har gått i konkurs så det finns ingen som kam intyga att din bil klarar effektökningen MEN du kan få göra ett motor/växellådsbyte om du tar allt från en annan skrotad bil som har godkänd motor/motorfamilj om du håller dig UNDER 20 % effektökning på hk och 10% i vridmoment ,, ,, hästarna brukar inte vara problemet utan vridet ,, lyckas du hitta en bil som speccarna stämmer in på så måste du ta allt som hör till motorn .. i all enkelhet från luftburken till slutpipan på avgassystemet

men då får du heller inte överskrida vikterna din bil är speccad att klara från tillverkarn

förr kunde man via GM sverige få intyg men ingen befattar sig med sånt idag

vill du ha mera hästar så går det att få till som ombyggt fordon ,, då måste du byta motor , växellåda . bakaxel och frambromsar tex och då kan du få den godkänd via sfro ,, det finns en del att läsa om detta på http://www.sfro.com

så summa summarum vill du ha en 3gens kaross med massa effekt 'r det mycket vettigare/billigare att sälja vad du har och köpa en med v8 direkt och då köper du en bil som max nyast -88 .. from 1989 kommer en ny avgaslag som heter A21 och då blir kraven mycket strängare ,, det kan ge problem med en trimmad motor .. ett av charmen med chevrolets smallblocks är att yttermåtten är dom samma så för att konstatera hur stor motor du IGENTLIGEN har på bilprovningen så måste dom i praktiken lyfta av ett topplock och mäta borr och slaglängd ,,, den minsta v8an är på 4,3 liter(262) och den största i smallblock förpackning (aftermarket) är på 7.4 l ( 454) en sån historia har jag står i väntan på montering i mitt garage

http://www.theengineshop.com/products/e ... ition.html

men redan en standard 350 ( 5.7 l ) går att piffa ur en massa hästar relativt enkelt ..,, borra tex 0.30 och stoppar i en annan vexaxel (stroker) så har du plötsligt fått en 383 ( 6.2 l ) och borrar du den 0.60 så har du en 396a osv ,, det svära med att trimma en cheva smallblock är inte att göra det utan att bestämma sig för vad man ska göra

men 3.8 är heller inte fy skam ,,, det är världens mest tillverkade motor den finns tom orginal med kompressormatning , jag har en sån i min bonneville ssei den motorn härstammar från den gamla klassiska buick 6an som slaktade duktigt i nascar

http://en.wikipedia.org/wiki/Buick_V6_engine

well men som sagt ,, vill du åka nått häftigare i en 3 gens kaross .. sälj din bil och lägg krutet på en V8 bil direkt istället

-- and dont kill the messenger
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

Timpolanen skrev:Okej! Jag kollat lite snabbt nu, jag ska nog göra om de helt, alltså nya siffror samt nya "pinnar". När man ändå jobbar med PS, å Ai 10h i veckan så :) Men sen äre bara att skriva ut så passar dem..? Mycket bra jobb BTW!
Fan va nice,, skicka gärna ett pm eller nått när du fått ihop nått..

Det passar rakt av när man skriver ut,, det är skaplig upplösning på dom, så det går att göra ganska bra ändringar..
orginalen ligger på
http://www.smastadslan.se/junk/pontiac/ ... tpanel.rar om du vill se lite skillnader..
learning while doing
Alea iacta est
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

2 loud skrev:enkelt ,, byrokrati .. för att du ska få höja effekten i din bil så måste tillverkarn intyga att den klarar av effektökningen och dom som var importörer Av gm i europa har gått i konkurs så det finns ingen som kam intyga att din bil klarar effektökningen MEN du kan få göra ett motor/växellådsbyte om du tar allt från en annan skrotad bil som har godkänd motor/motorfamilj om du håller dig UNDER 20 % effektökning på hk och 10% i vridmoment ,, ,, hästarna brukar inte vara problemet utan vridet ,, lyckas du hitta en bil som speccarna stämmer in på så måste du ta allt som hör till motorn .. i all enkelhet från luftburken till slutpipan på avgassystemet

men då får du heller inte överskrida vikterna din bil är speccad att klara från tillverkarn

förr kunde man via GM sverige få intyg men ingen befattar sig med sånt idag

vill du ha mera hästar så går det att få till som ombyggt fordon ,, då måste du byta motor , växellåda . bakaxel och frambromsar tex och då kan du få den godkänd via sfro ,, det finns en del att läsa om detta på http://www.sfro.com

så summa summarum vill du ha en 3gens kaross med massa effekt 'r det mycket vettigare/billigare att sälja vad du har och köpa en med v8 direkt och då köper du en bil som max nyast -88 .. from 1989 kommer en ny avgaslag som heter A21 och då blir kraven mycket strängare ,, det kan ge problem med en trimmad motor .. ett av charmen med chevrolets smallblocks är att yttermåtten är dom samma så för att konstatera hur stor motor du IGENTLIGEN har på bilprovningen så måste dom i praktiken lyfta av ett topplock och mäta borr och slaglängd ,,, den minsta v8an är på 4,3 liter(262) och den största i smallblock förpackning (aftermarket) är på 7.4 l ( 454) en sån historia har jag står i väntan på montering i mitt garage

http://www.theengineshop.com/products/e ... ition.html

men redan en standard 350 ( 5.7 l ) går att piffa ur en massa hästar relativt enkelt ..,, borra tex 0.30 och stoppar i en annan vexaxel (stroker) så har du plötsligt fått en 383 ( 6.2 l ) och borrar du den 0.60 så har du en 396a osv ,, det svära med att trimma en cheva smallblock är inte att göra det utan att bestämma sig för vad man ska göra

men 3.8 är heller inte fy skam ,,, det är världens mest tillverkade motor den finns tom orginal med kompressormatning , jag har en sån i min bonneville ssei den motorn härstammar från den gamla klassiska buick 6an som slaktade duktigt i nascar

http://en.wikipedia.org/wiki/Buick_V6_engine

well men som sagt ,, vill du åka nått häftigare i en 3 gens kaross .. sälj din bil och lägg krutet på en V8 bil direkt istället

-- and dont kill the messenger
Nice Motor där! 600hp på smallblock, JB-racing enda i sverige som sålde dom tydlige, var det dom du köpte ifrån lr ? Vad kan en sådan gå loss på?

Varför slutade dom ge sådana intyg, för mycket oseriösa trimmare lr bara dåligt intresse ?

För antar att det var lättare att få trimning godkänd via GM Sverige än SFRO godkänning?
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Nej jag köpt min från summit racing direkt istället ,, finns ingen anledning att ge bort pengar till svenska handlare när man lika lätt kan ta den via nätet .. jag köpte min för "en stund sen" och betalade 10.995 dollar ,,

nää att man slutat med intygen har ingenting med seriösa oseriösa trimmare att göra ,, anledning 1a är att dessa intyg är ett måste får att importera vissa bilar och , kan folk importera själva så "missar" gm en potensiell kund ,,

och det är varesig sfro eller gm som godkänner ,, det gör fortfarande svenska bilprovning men det är dom som KRÄVER vissa intyg ,,, och kan dom inte levereras så kan du inte regga bilen

men det är ett aber dessa intyg .. jag har en 92 blazer s-10 .. i sen serien finns det en modell som heter cyklone med turbomatad 4.3 liters maskin

samtliga värden på den motorn ( HK och Vrid) överstiger den LT-1a (v8 ) som sitter i min impala ss 96 .. dvs karossen ska untan vidare kunna klara av den V8an ,, det jag behöver för att kunna ta den motorn och droppa ner mellan rambakarna är helt enkelt bara ett intyg från GM att karossen klarar vikten av V8an ,, ( som sagt effekten är LÄGRE på V8an än T-6an ) men ingen kan skriva ut dom så mitt alternativ är att göra en reg via sfro så intygar dom att karossen/bilen klarar av effekten ,,, det står uttryckligen på sfros hemsida att kan INTE kan tillgodoräkna sig den högsta effekten ur en kaross i en serie men jag vet att kaross/chassie mässigt är det samma mellan S-10an och cyklonen och sen ställer det ju till att den är en GMC och inte en chevrolet ,, det är SAMMA och pappa till bägge bilarna är GM men juridiskt så kommer dom från olika tillverkare ( Öhhhh )

och ang din fråga om vad som var lättast att få godkänt är inte heller helt enkel att ge ett rakt svar på ... SKULLE jag kunna fått intygen skulle jag kunna gjort ett enkelt motorbyte men det går ju inte så då blir jag tvungen att göra en mer omfattande ombyggnad och gå via sfro
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

Skippar att uppgradera min motor känns det som..Får bli mycket senare isofall

Har fått hem det nya golvet, och centrallås motorerna..

Men helvette, det går fan INTE att bara konvertera till el-hissar, inget passar fan.. :angry:
Och även om jag får dit där den ska sitta, så är den i vägen för magneten på högtalaren,, Suck. Får se vadfan jag gör, Nästan så man skulle kapat upp dörren och gjort sina moddar, sen svetsa ihop dörrjäveln igen. :blink: :censored:

Uppgraderade kabeln från generatorn till 2x16kvmm Kopparkabel iaf,
Bild

Sen drog jag 2x16kvmm till det batteriet som ska stå i skuffen, samt la in en 2x16kvmm till jord, förutom den som jordade motorn, så satt de 1,5kvmm som jordkabel.. Jippie..
Bild
En 60A säkring vid vardera batteri.

Fan, det är så mycket jag funderar på över bilen nu, som en kedja väntar vissa saker på andra saker att bli klar,, suck.. Kommer ta tid.
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

helt rätt med uppgraderingen av elsystemet MEN (suck jo jag "gnäller" ) Strömmen e en slö djävul och vid höga effektuttag går den ALLTID den KORTASTE vägen dvs dina klenkablar ( 16 kvmm ) blir bara EN inte 2 x 16 ,, annars ser det ju bra ut och ju längre kabel du använder ju fetare måse dimmentionen bli för att inte tappa volt ,,, har för mig det finns fanns ? ) en fiffig lista på detta på sascas hemsida ,, så låg en 50 kvmm direkt så slipper du tänka på kommande problem även om du droppar in flera slutsteg ,, och glöm inte att du behöver uppgradera på bägge sidorna dvs även en kabel i samma dimention från generatorns hus till motorn och sen till karossen och slutligen upp på batteriets minuspol

och ang hissarna ,, jovisst finns det satser som passar ,, ta orginalgrejor så trillar dom in som en smäck ,, flytta högtalaren långt fram så funkar det <(6,5 )
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

Hur menar du nu...? Vaddå att det blir som en 16mm2 :blink: Så han kar kopplat så blir det som 32mm2.
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

2 loud skrev:helt rätt med uppgraderingen av elsystemet MEN (suck jo jag "gnäller" ) Strömmen e en slö djävul och vid höga effektuttag går den ALLTID den KORTASTE vägen dvs dina klenkablar ( 16 kvmm ) blir bara EN inte 2 x 16 ,, annars ser det ju bra ut och ju längre kabel du använder ju fetare måse dimmentionen bli för att inte tappa volt ,,, har för mig det finns fanns ? ) en fiffig lista på detta på sascas hemsida ,, så låg en 50 kvmm direkt så slipper du tänka på kommande problem även om du droppar in flera slutsteg ,, och glöm inte att du behöver uppgradera på bägge sidorna dvs även en kabel i samma dimention från generatorns hus till motorn och sen till karossen och slutligen upp på batteriets minuspol
Darn,, saker jag vet egentligen :oops: , men vadfan..

har fan inte råd med en sådan kabel, kan nog luska fram lite grövre kabel däremot,, Men som du säger, 100A på 5 meter i koppar ger en kabelarea på 50kvmm,, fan..

Däremot ska jag nog addera lite kabel till bakre batteriet, den från generatorn var däremot på 10kvmm från början tror ja, så det är uppgradering hur som än haver.

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php Där har du en av oändligt många spänningsfall calc

2 loud skrev:och ang hissarna ,, jovisst finns det satser som passar ,, ta orginalgrejor så trillar dom in som en smäck ,, flytta högtalaren långt fram så funkar det <(6,5 )
Har nå tips från vart man kan köpa sådana satser ?
Köpte ju dessa jag,
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1988-88- ... 563035c3c1
Vilket inte direkt är nå snap-on..
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

jamen ,,, dom där är ju ersättningsmotorer för elhissarna ,,, dvs då ska du ha elhissarna med den mekanismen redan och när den MOTOR börjar bli lite trött så byter du ut den mot denna och så har du allt fungerande igen , du måste alltså byta HELA fönsterhissmekanismen och som det är skrivet i annonsen menar dom att ALLA dessa listade modeller passar den motorn på ....... OM DU HAR ORGINAL ELEKTRISKA FÖNSTERHISSAR Kolla tex med granats eller osby skroten eller kolla på blocket , du behöver som sagt en KOMPLETT mekanism (fast det gör ju inget om själva motorn är dålig för den har du ju redan *lol* ,,vet en som har en skrotad bil ,, ska lyssna med han om han har kvar hissarna
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

2 loud skrev:ALLTID den KORTASTE vägen dvs dina klenkablar ( 16 kvmm ) blir bara EN inte 2 x 16 ,, annars ser det ju bra ut och ju längre kabel du använder ju
Nu får du förklara dig... Så han har kopplat som kommer det att fungera presis som en 32mm2. Att den går den lättaste vägen är inte att den bara tar den lättaste. Utan den fördelar sig beronde på motsåndet (ohms lag) Hade han haft en 16mm2 + 3mm2 så hade det varit bättre rent tekniskt med båda!

El är inte som vatten!
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

det är ganska enkel med tanke på vilken hastighet strömmen färdas med ,, när strömstöten kommer så går den naturligt den kortaste vägen , och i detta fall med dubbla 16 så är det i praktiken EN 16Kmm som blir huvudledare och den andra ger visseligen spänning men den huvudsakliga strömmen kommer passera genom en och precis som du säger ohms lag , men vi får ju utgå från att ohmtalet är identiskt i bägge kablarna , och nää strömmen uppförsig inte som vatten ,, men vatten skulle det bildas mottryck och det övertrycket som detta mottryck skapar skulle rycka ut vattnet i den andra slangen

när det handlar om STRÖMUTTAG så handlar allt om kabelarea och du kan aldrig göra en parallelkoppling som denna och tro att det ska funka lika bra .. handlar helt enkelt bara om fysikens lagar och dom kommer vi inte runt

du kan ju även se vad gabriel själv svarade på detta

"Darn,, saker jag vet egentligen , men vadfan.. :oops:

har fan inte råd med en sådan kabel, kan nog luska fram lite grövre kabel däremot,, Men som du säger, 100A på 5 meter i koppar ger en kabelarea på 50kvmm,, fan..

Däremot ska jag nog addera lite kabel till bakre batteriet, den från generatorn var däremot på 10kvmm från början tror ja, så det är uppgradering hur som än haver.

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php Där har du en av oändligt många spänningsfall calc
Skriv svar