gtx skrev:2 loud skrev:NÄÄ Det är lungt jag behöver nått med mera kapacitet och he he överladda ,, jo in your dreams ,, det enda realistiska du kan göra och passera genom bilprovningen är att byta till en 3.8 liters v6a , där ser dom ingen skillnad men V 8 , kompressor , överladdning kan du tokglömma
Vad är det som blir problem liksom ? är det inte bara att man måste kunna bromsa sina hästkrafter ?
kan man inte bänka om hela bilen och typ "typa" om den så det blir riktigt ?
tycker det duger med V6an änn så länge, men vore ju kul kanske i framtiden å veta vad som är bromsklossarna
enkelt ,, byrokrati .. för att du ska få höja effekten i din bil så måste tillverkarn intyga att den klarar av effektökningen och dom som var importörer Av gm i europa har gått i konkurs så det finns ingen som kam intyga att din bil klarar effektökningen MEN du kan få göra ett motor/växellådsbyte om du tar allt från en annan skrotad bil som har godkänd motor/motorfamilj om du håller dig UNDER 20 % effektökning på hk och 10% i vridmoment ,, ,, hästarna brukar inte vara problemet utan vridet ,, lyckas du hitta en bil som speccarna stämmer in på så måste du ta allt som hör till motorn .. i all enkelhet från luftburken till slutpipan på avgassystemet
men då får du heller inte överskrida vikterna din bil är speccad att klara från tillverkarn
förr kunde man via GM sverige få intyg men ingen befattar sig med sånt idag
vill du ha mera hästar så går det att få till som ombyggt fordon ,, då måste du byta motor , växellåda . bakaxel och frambromsar tex och då kan du få den godkänd via sfro ,, det finns en del att läsa om detta på
http://www.sfro.com
så summa summarum vill du ha en 3gens kaross med massa effekt 'r det mycket vettigare/billigare att sälja vad du har och köpa en med v8 direkt och då köper du en bil som max nyast -88 .. from 1989 kommer en ny avgaslag som heter A21 och då blir kraven mycket strängare ,, det kan ge problem med en trimmad motor .. ett av charmen med chevrolets smallblocks är att yttermåtten är dom samma så för att konstatera hur stor motor du IGENTLIGEN har på bilprovningen så måste dom i praktiken lyfta av ett topplock och mäta borr och slaglängd ,,, den minsta v8an är på 4,3 liter(262) och den största i smallblock förpackning (aftermarket) är på 7.4 l ( 454) en sån historia har jag står i väntan på montering i mitt garage
http://www.theengineshop.com/products/e ... ition.html
men redan en standard 350 ( 5.7 l ) går att piffa ur en massa hästar relativt enkelt ..,, borra tex 0.30 och stoppar i en annan vexaxel (stroker) så har du plötsligt fått en 383 ( 6.2 l ) och borrar du den 0.60 så har du en 396a osv ,, det svära med att trimma en cheva smallblock är inte att göra det utan att bestämma sig för vad man ska göra
men 3.8 är heller inte fy skam ,,, det är världens mest tillverkade motor den finns tom orginal med kompressormatning , jag har en sån i min bonneville ssei den motorn härstammar från den gamla klassiska buick 6an som slaktade duktigt i nascar
http://en.wikipedia.org/wiki/Buick_V6_engine
well men som sagt ,, vill du åka nått häftigare i en 3 gens kaross .. sälj din bil och lägg krutet på en V8 bil direkt istället
-- and dont kill the messenger