Import av Trans am cab LS1 2000, projekt ramair

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

niklas_w
Registrerad
Registrerad
Namn: Niklas Wedberg

Inlägg av niklas_w »

Nu står den i garaget och väntar på de svenska plåtarna :grin:

Bild
Pontiac Le mans cab 67, 326cui, st300, Coys c55
niklas_w
Registrerad
Registrerad

Inlägg av niklas_w »

Jag passade på att köpa en modellbil i skala 1:18 i USA av min egen bil. Så den har fått sin egen plats härhemma. Finfint gjord är den med öppningsbar huv, dörrar, med ls1a och ramair klistermärken på luftintaget under huven. Svängningsbara hjul och rätt avgassystem under bilen också. Synd det står 1999 på ingraveringen när man har en 2000 :grin:

Bild
Bild
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Niklas_w skrev:Jag passade på att köpa en modellbil i skala 1:18
Snygg, har samma fast min modell. Går att hitta på ebay.
Användarens profilbild
thunderbolt
Medlem
Medlem
Namn: Peter Andersson
Region: Södra

Inlägg av thunderbolt »

Tuff modell, jag har själv försökt hitta en -74 trans am i modell-form men inte lyckas, ingen som vill ha en -74:a, alla vill antingen ha en en 70-73 eller 77-78 känns det som...
Bild
niklas_w
Registrerad
Registrerad

Inlägg av niklas_w »

Ja nu har man äntligen fått ett svenskt-regnummer, tack för att man slipper X på reggen som var så vanligt förra året. :grin:

Sen kom också den sista beställda delen till bilen, WS6 huven. Att det tog tid berodde mest på att DHL strulade en aningen men nu står den i källaren.

Jag skickar även upp en bild på Volant CAi fast det är dock inte monterat i min bil än.

Bild

Bild
Användarens profilbild
mrjockos
Registrerad
Registrerad
Namn: Joacim Carlsson

Inlägg av mrjockos »

ser bra ut kommer bli snyggt med ram-air huven, vart köpte du den och vad slutade priset på med frakt moms å tull osv?:)
http://www.garaget.org/Mrjockos

Avklarade:
Camaro Iroc-Z 1989 "Red Iroc-z" - 350 Tpi
Trans Am 2000 - "Bird of Prey" - 346a Ls1
Camaro z28 1999 - "Hugger Orange" - 346a LS1
Trans Am 1996 - "Black"350 LT1
niklas_w
Registrerad
Registrerad

Inlägg av niklas_w »

Mrjockos skrev:ser bra ut kommer bli snyggt med ram-air huven, vart köpte du den och vad slutade priset på med frakt moms å tull osv?:)
Eftersom jag köpte massa andra saker samtidigt så är de tullade tillsammans med huven så jag vet inte vad den kostade, sen att det tillkommer separat lossnings och expeditionsavgift på de delar som var utanför bilen gör ju att man inte tjänar nåt känns det som. Sen fick ju huven åka 45 mil med DHL i sverige också, så de lär ju vara en 1500kr bara där. Man fick ju tyvärr inte plats med huven i bilen. :sad: Men den är här och därför är jag glad :grin:
Användarens profilbild
mrjockos
Registrerad
Registrerad

Inlägg av mrjockos »

Tror jag de:D men från vilket företag köptes den? Är det en orginal GM eller eftermarknadsmodell? Funderar själv på ngt liknande sen, i framtiden.

Avklarade:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Mrjockos skrev:Tror jag de:D men från vilket företag köptes den? Är det en orginal GM eller eftermarknadsmodell? Funderar själv på ngt liknande sen, i framtiden.
Personlig åsikt men jag gillar inte den huven, poeten per har samma o det ser inte kul ut alls med det gallret som sitter i. Värsta hemma meket. Köp en lite dyrare huv som använder GMs originalgaller... Finns gott om sådana här huvar.

Min tex är högre o bredare baktill o har ett mjukare drag vid "bulorna".

Bild

Bild

Köpte den direkt av Rex R. Orr på ASCD, nu dog han tyvärr den 11 november så inga huvar tillverkas längre... men går att hitta om man har tur.
niklas_w
Registrerad
Registrerad

Inlägg av niklas_w »

Här är länken till företaget jag köpte av http://www.rksport.com/main/part_detail ... =4&catid=4

Jag ser ingen större skillnad mellan huvarna, svårt när en huv är lackerad och en olackad plast. Men det är kul att det finns lite olika varianter av dom :cool:

Sen tycker jag inte någon av nedanstående lösningar är speciellt snygga heller och framförallt inte värda 60-100$

Bild Bild Bild
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Namn: Rickard Westling #352

Inlägg av azguz »

Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Klart det är svårt att se skillnad på huven nu o du kanske inte tycker att hönsnät är fulare än det här(samma som stock). Blir nog bra ska du se.

Min huv ifrån sidan utan polerade galler i rostfritt...

Bild

Med galler, jag gillar dem men smaken är som sagt olika :grin:
Bild
niklas_w
Registrerad
Registrerad

Inlägg av niklas_w »

Runn skrev:Klart det är svårt att se skillnad på huven nu o du kanske inte tycker att hönsnät är fulare än det här(samma som stock). Blir nog bra ska du se.

Med galler, jag gillar dem men smaken är som sagt olika :grin:

Men på din bil blir ju allt snyggt så de får gå med kromade galler :grin: Sen har ju du kromtema på många detaljer så då blir det riktigt snyggt. Min bil är ju röd så de blir det inte lika bra, sen tycker inte jag heller att de här "realcar" hönsnäts varianten är super snygg heller. Jag hade nog velat haft det helt utan galler men då får man ju in för mycket skit under huven så de blir inte heller bra.

Har förresten sett huvar som är riktigt billiga där det inte sitter något hål alls in i huven utan det är plast så man får såga hålen alldeles själv haha :wohow:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Niklas_w skrev:Har förresten sett huvar som är riktigt billiga där det inte sitter något hål alls in i huven utan det är plast så man får såga hålen alldeles själv haha :wohow:
Ja, eller de som har en helt skrovlig undersida. Finns mycket skumt på marknaden... din ska ha bra passform vad jag hört.
Användarens profilbild
mrjockos
Registrerad
Registrerad

Inlägg av mrjockos »

en sån här med 4" scoop annars kanske :grin:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1998-200 ... otohosting

Annars gillar jag raptor huven , den är ganska lagom enligt mig.
Bild

Avklarade:
Användarens profilbild
stefan h
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Hörström #305
Kontakt:

Inlägg av stefan h »

Kul att följa denna tråd Niklas, Skönt att alla grejer har kommit så finarbetet kan börja. Alltid spännande när grejerna börjar komma på plats o se om ens illusioner stämmer. Kommer säkert bli kanon bra.

Stefan H

Raptor huven är grym, kanske för att den liknar Firehawk huven. Tycker dessa är slankare och följer bilens linje bättre än övriga Ram Air huvar. Mycket tack vare att det blir 2 stora luftintag istället för 4 små.
FIREHAWK 2002
niklas_w
Registrerad
Registrerad

Inlägg av niklas_w »

Nu har man startat upp bilen för första gången på nästan två månader, jag har kört bilen till en bileleketriker som ska koppla om lysena och justera till handbromsen, sedan på fredag kommer jag att köra över den till lackeraren för att lacka ett parkeringsuppslag, huven och tonneaucovers. Bullerintyg är beställt och bör dyka upp någon gång i nästa vecka. Sedan kommer jag att byta släplisten mot rutan på förardörren också.

Regbesiktning skulle jag vilja göra i början på april, för att sedan serva den med nya oljor överallt, byta till sänkfjädrar, dämpare, avgassystem. Sedan blir det en hjulinställning innan de nya fälgarna och däcken åker på.
Efter det blir de uppstripning är det tänkt, sen kommer naturligtvis stereon att bytas och en baslåda som är byggd efter bagageutrymmet i cabben förstås. Eftersom jag jobbat med att lackskyddsbehandla bilar i några år förut så kommer jag också att gnugga ihjäl mig på den här bilen :grin:
niklas_w
Registrerad
Registrerad

Inlägg av niklas_w »

Lysena är omkopplade med kontakter så man kan lätt kan växla mellan euroeisk och amerikanska lysen. Släplisten mot rutan har jag bytt, sen är bilen körd till lackeraren Iof bara 100m men ändå. :grin: De som jäklats lite de är att handbromsen blev lite svår att justera därför någon slarvig amerikan glömt att lägga med låsnycken till hjulbultarna.. lite svårt då. Men vi tar nya tag med det efter att lacken är klar, nya huven på plats mm :grin: hmm snart vår
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Namn: Carl Magnusson

Inlägg av formula_calle »

Niklas_w skrev:De som jäklats lite de är att handbromsen blev lite svår att justera därför någon slarvig amerikan glömt att lägga med låsnycken till hjulbultarna.. lite svårt då. Men vi tar nya tag med det efter att lacken är klar, nya huven på plats mm :grin: hmm snart vår
Jag hade samma problem! Så jag slaktade mina låsbultar medelst mycket stora verktyg, köpte nya muttrar, och när jag skall lägga "nyckeln" på det mest logiska tillfälliga stället (i mittkonsolen), så hittar jag nyckeln som den slarvige amerikanen glömt lägga med :oops:
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Namn: Carl Magnusson

Inlägg av formula_calle »

Niklas_w skrev:Lysena är omkopplade med kontakter så man kan lätt kan växla mellan euroeisk och amerikanska lysen.
Hur är det löst med gula blinkers? Intressant :cool:
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
niklas_w
Registrerad
Registrerad

Inlägg av niklas_w »

Alltså jag tror vi missförstod varann, jag menar förstås att man byter lysena till amerikanska men genom omkopplingen så återställer man så att den amerikanska blinkersen baktill lyser konstant för att sedan blinka vid blinkning.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Niklas_w skrev: De som jäklats lite de är att handbromsen blev lite svår att justera därför någon slarvig amerikan glömt att lägga med låsnycken till hjulbultarna.. lite svårt då.
det ska inte vara några problem det finns speciella hylsor framtagena för att lösa såna här problem ,, tror du kan hitta dom tex på swedol . ingersol-rand har en låda med komplett kit men du ska no klara dig på en (rätt) hylsa ,, köp den så slipper du få skador på fälgarna
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
niklas_w
Registrerad
Registrerad

Inlägg av niklas_w »

2 loud skrev:
Niklas_w skrev: De som jäklats lite de är att handbromsen blev lite svår att justera därför någon slarvig amerikan glömt att lägga med låsnycken till hjulbultarna.. lite svårt då.
det ska inte vara några problem det finns speciella hylsor framtagena för att lösa såna här problem ,, tror du kan hitta dom tex på swedol . ingersol-rand har en låda med komplett kit men du ska no klara dig på en (rätt) hylsa ,, köp den så slipper du få skador på fälgarna
Ja du har helt rätt, jag ringde till en däcksfirma som jag har bra kontakt med så jag ska få låna deras set med hylsor när vi behöver dom i nästa vecka.
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Namn: Johnny Johansson

Inlägg av johnny »

Ett sätt är ju att dra de 4 andra utav bara f#¤n och klappa till låset med dorn och slägga, då brukar det gå att lossa låset med fingrarna..
Har funkat för mig. (ett tips.. inte en rekommendation)
Pontiac TransAm SE -77 W72
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Johnny skrev:Ett sätt är ju att dra de 4 andra utav bara f#¤n och klappa till låset med dorn och slägga, då brukar det gå att lossa låset med fingrarna..
Har funkat för mig. (ett tips.. inte en rekommendation)
UHHH låter som ett bra sätt att göra sprickor i dina fina
aluminuinmfälgar ( asså där muttrarna drar in i fälgen ,

det som är MEST skrämmande är att aluminiumfälgar ska man INTE ANVÄNDA hamrande mutterdragare och jag tror inte vi kan hitta en enda som varit på en däcksverkstad med aluminiumfälgar som INTE får hjulen återmonterade med "muttersnurra"

Din metod KAN fungera men den innebär risker ,, Mycket bättre att "GO safe" med en "felroterande" hylsa" ,, annars kan jag bara komplettera med att OM du trots allt ska försöka med dorn ,, gör det UTAN att vålddra dom andra muttrarna

sätt ett "märke" med dornet och använd dig av en mejselhammare ,, det brukar få det mesta att släppa ,, dock handlar det naturligtvis om hur låsmuttern sitter ,,

jag har 22" på cadillacen som sitter FRUKTANSVÄRT djup in och själva bulten sticker säker 30-40 mm genom låsmuttern .. enda sedan dagen jag monterade hjullås på den fälgen har jag haft mardrömmar hur jag ska få loss muttrarna om nyckeln försvinner :cry: ,, å andra sidan så "vet" jag att "ingen" kan stjäla dom från bilen .. some win some lose ..
Senast redigerad av 2 loud den ons 06 feb 2008, 01:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Namn: Johnny Johansson

Inlägg av johnny »

Håller helt o hållet med dig Åke... Jag kan tillägga att jag gjorde det på en volvo.. :grin:
Och som jag skrev.. jag rekommenderar det inte, MEN finns det ingen annan utväg så finns det alternativet.
Personligen har jag aldrig använt mutterknack på alu fälg, möjligtvis att dra intill muttern och sedan dra åt med fälg kors.
Pontiac TransAm SE -77 W72
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Niklas_w skrev:Ja du har helt rätt, jag ringde till en däcksfirma som jag har bra kontakt med så jag ska få låna deras set med hylsor när vi behöver dom i nästa vecka.
Hoppas jag inte tappar bort min nyckel så jag har 5 lås per hjul... alltså 20st totalt :roll: min mina fälgar är kvar :grin:
niklas_w
Registrerad
Registrerad

Inlägg av niklas_w »

Runn skrev:
Niklas_w skrev:Ja du har helt rätt, jag ringde till en däcksfirma som jag har bra kontakt med så jag ska få låna deras set med hylsor när vi behöver dom i nästa vecka.
Hoppas jag inte tappar bort min nyckel så jag har 5 lås per hjul... alltså 20st totalt :roll: min mina fälgar är kvar :grin:
Haha att du orkar ha så himla många, en låsmutter kan man ju förstå sen är det ju overkill med två per hjul, men fem!!! :grin:

Jag har aldrig fått något hjul stulet till någon bil någonsin sen känner jag ingen som fått ett hjul stulet heller men de varierar ju kanske beroende på var man bor.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Mest för att det ska vara enhetligt o snyggt :cool: kromade låsmuttrar är nice :cool:

Bild
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

***Host , Host *** vem sa "puts-*** :oops: :oops:
Skriv svar