Gula faran...

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

fortsatt mek idag, nu kunde jag ju efter lite längre åktur konstatera att motorn MÅSTE renoveras och det nu, så nu skiter jag i besiktning och planen på att få åka så mycket som en dag på gatan.

Oljeläckage vid bakre vevaxeltätningen, den läcker mycket där nu helt plötsligt! Detta kombinerat med noll koll på oljetrycket gör mig lite skrajsen. Dessutom upptäcktes små spån i oljan från stickan.

Eftersom jag ändå har tänk att renovera motorn från grunden är det lika bra att ligga lågt med körningen i år och satsa på att lyfta motorn redan i veckan. Jag har varit i kontakt med en motorbyggare och vi ska kolla på blocket tillsammans. Tanken är väl en bra byggd och balanserad bottendel, vass kam, alu eventuellt mussetoppar och ny förgasare, ev insug. Mål är väl 350hk med möjlighet att ladda 100hk gas.

Man blir lite lätt inspirerad av att bygga ännu vassare motor när man kikar på den bortre bilen på bilden nedan :angle:

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

någon som kan ge förslag på bra toppar att satsa på till ett vettigt pris, eventuellt beggade. Musse toppar ska ju vara kompetenta gjutgärnsdelar som tåls att portas. Likaså finns det mängder med alutoppar, jag har ingen större koll på vad man ska satsa på här men med ett par toppar utsedda blir det lättare att räkna på kolvar och komp.
Smidda kolvar skall vara bättre för gas än Hyperutectic kolvar, sannt eller falskt?
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

lite svalt intresse i tråden möjligen men jag tänkte bara bekräfta ryktena om att jag fortfarande lever.
Det som hänt med bilen annat än förflyttning av den är motordemontering. Kunde ju konstatera ett par saker ang. snurran:

1) Kammen var ungefär så sliten jag börjat ana, märkligt att jag undgått att kolla nogrannare på ventillyften? Tre kamnockar mycket rundslitna :exclaim:

2) Likaså var kamdrevet dåligt, ett spel fanns vilket säkerligen bidragit ytterligare till tändningsproblem och märklig tomgång.

3) Knappt märkbart slitage i varesig lager eller cylindrar. Skönt!

Då är lite prylar beställda, jag kommer inte posta här så ofta men lite bilder dyker väl upp då och då. I övrigt håller jag på med ett litet "specialprojekt" till bilen.
Ursäktar bildkvalitén, bilderna tagna med mobilen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad

Inlägg av v8guy »

Hej Adde,

skönt att motorn inte verkar allför sliten. Men nöj dig inte med ögonkoll. Stoppa in mätdon i loppen och kolla så att de är runda och inte ovala. Jag tittade in i ett block som såg riktigt fint ut, snudd på att crosshatchmönstret i loppen fanns kvar. Efter lite mätande kunde konstateras att det var bäst o lägga benen på ryggen o hitta ett annat block..

Vad gäller toppar så finns det gott om dem. Om du har toppar som måste repareras kan man säga att det är lika bra o välja ett par nya gjutjärns eftermarknadstoppar. Spana in Jegs eller Summit, Vortec-topparna har det talats om i flera år - motsvarar troligen bättre portade mussetoppar eller #441 toppar redan ur kartong.. Jag kör själv med lätt masserade 441 toppar som är tokplanade...
Spanar du efter gattoppar så bör du hålla dig runt 180-200 cc intake runner då du har en 350..

Kamaxlar finns det många varianter av, Comp Cams XE268 är en trevlig gatkam om man vill ha lite extra pulver... Det finns betydligt vildare men då blir det till att hålla upp varvet också..
Nu ska sägas att jag inte har petat runt med olika kamar själv utan förlitat mig på massor av inlägg andra människor har skrivit..
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Tjena Anders!

Tack för tipsen, det blir att sätta sig in i det hela ordentligt denna gång, inget slarv med "gör om, gör rätt" som följd.
Planen är ändå att hålla en någolunda normal budget, det kommer trimmas fler åttor senare men nu är jag så trött på orginal sillspisar såsom trötta 305or och märkliga 350 motorer med rassel hitan och ditan. Nu är den isär och kommer kollas ordentligt.
Å du Anders, har du några mätdon att låna vore jag mycket tacksam :angle:
Jag vet inte om jag tänker dumt när jag ändå har som fundering att borra upp +030, detta kanske mer för att ge några extra kubiktum samt runda cylinderlopp att inte oroa sig över i första taget.

Har lite kontakt med olika motorbyggare så vi får se hur det artar sig, går blocket, veven och vevstakarna att använda kan jag tänka mig balansering, arp bultar och stålblästrade stakar, samt då förståss nya lager och lite förbättrad oljepassage från lyftargalleriet. Det är planen för bottendelen i nuläget. Tips är självfallet på sin plats.
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Känner skuld för dina problem Adde, sorry!

Ja borra den är nog ingen dum ide för den hade väl nån knasig överdimension, 010 eller nått sånt?

Sorry!
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Mangan skrev:Känner skuld för dina problem Adde, sorry!

Ja borra den är nog ingen dum ide för den hade väl nån knasig överdimension, 010 eller nått sånt?

Sorry!
Magnus
Jo enl. märkningen på kolvarna är den 010, kommer ihåg hur svårt det skulle vara med kolvringarna sist jag ringde runt.
Mangan, det här är ju inget du skall lastas för, snarare min okunnighet å alla har vi väl varit det inledningsvis. Något ska man väl hinna lära sig under årens gång? :angle:
I övrigt tycker jag ju blocket ser helt förträffligt ut, hade väntat mig en smärre katastrof när jag började riva men till min förvåning såg ju vare sig kolvar, vevlager, ramlager eller oljan dålig ut, vi får se vad lite mätverktyg skvallrar om i ett senare läge.
Du kanske kan hjälpa till med lite delar mot våren istället som plåster på såren :lol:
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Självklart skall jag hjälpa dig att få hem grejor!!!

:cheers:
Magnus!!!
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

tack å bock, skål för det!

Köpte precis på mig en ny bok, denna är om blueprinting och jag blir aldelles snurrig i huvudet över hur mycket man kan förfina på dessa gjutjärnsklumpar, det är ingen dragracingmotor jag ska bygga men om man bara kunde solla lite bland alla tips. :roll:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

står ganska stilla i nuläget men jag har börjat förbereda blocket genom att fila av lite vassa kanter på dess utsida samt portat upp och polerat nedrinningen för oljan i lyftargalleriet. Likaså har motorrummet rensat ordentligt, kvar är soppaledningarna, bromsledninen till bakaxeln samt bromsservot. Hur får man bort motorstöden? Måste bärarmarna bort??

Bild
Blocket, lite fortsatt preppning, sedan ska det iväg på tvätt / borrning.

Bild
påbörjat dremelarbete :angle:

Bild
tomt var det här!
BlackScissors

Inlägg av BlackScissors »

Oj!
Projekten blir ju bara värre och värre för varje vinter på den här kärran. Tja, hoppas verkligen få se den snart i action! Till sommaren?
(Observera att jag utelämnade vilket år... :oops: )

Men hursom så önskar jag ett stort lycka till! Blir intressant att följa fortsättningen!

Mvh Ronny
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Tackar Ronny!

Jo det blir lätt så, det blir intressant att se hur nuvarande kabelhärvor skall redas ut och snyggas till, allting under denna renoveringsfas är uppmärkt och sorterat för en gångs skull!
Vi utelämnade vilket år denna blir klar. Förhoppningen är att motorrummet blir rent och lackat inom två veckor sen kan jag börja hänga tillbaka sakerna, sakta men säkert. Motorn är snart helt strippad, behöver bara gas till brännaren så jag kan få ur oljepluggarna på dess baksida.

Bild
Inredningen, mycket rensat, ny matta och el ska in.

Bild
I väntan på stålborste, lösningsmedel och citronsyra.

Bild
Så ser blocket ut idag, lite finpyssel kvar bara, alla vassa gjutjärnskanter har rundats av och oljan kan numera lättare få röra sig ned mot bottendelen och oljetråget.
pettersson
Medlem
Medlem
Namn: Patrik Pettersson #695
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Adde du glömmer väl inte bort att visa oss vad som händer med ditt projekt :wink: var ju ett tag sedan du uppdaterade nu :angle:
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Shhhhhhhhh inte så högt ,,, adde sover efter att ha utforskat hur många burkar öl det går att klämma in i en manskropp utan att den spricker :angle: :angle: :angle:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

nä nu j***lar.. £@$€€!! Har skrivit ett och samma inlägg 4ggr och sedan lyckas det gå åt fanders när bilderna skall läggas in..
Försöker hålla hummöret uppe trots en dag med sopstopp och ovanligt mycket avloppsgägg...

Nåja, vad som skulle sägas var:

Magen klarade sig bra utan att spricka, därimot blir man lite fundersam över vad Ponten har fått sig i tanken? Sprickor kunde finnas i främre delen av rambalken. Inte hela världen möjligen men inte tusan blir man glad i nöten av en sådan syn. Smälld i vänster front, hur har jag lyckats undgå detta :que:

Kontaktade lite kunnigt yrkesfolk idag som ska hjälpa, turligt nog finns det både skickliga svetsare och verkstad med avancerada mät och riktningsvertkyg, så det här ska nog gå vägen..

2008 är ett mer realistiskt datum för premiäråkning, tills dess skall drivlinan renoveras och fränas till. Förhoppningsvis även inredningen, karossen och bromssystemet... kanske lika bra att sikta in sig på 2009 :roll:

Om något år eller två lanserar jag boken "Hur man inte ska bygga om bilen."

Kanske kan Ripper, Predator eller någon annan som uppenbarligen hanterar ämnet bilbyggarkonst, släppa boken med motsatt titel.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

BILDER

Bild

Bild
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Namn: Ronny Stavervik #521

Inlägg av blackscissors »

Tjenare Adde!

Vad är det som händer i garaget? Jag funderar lite på vad du har för prioriteringar på bygget. Antar att motorn går först, men du ska lixom göra allting innan du får köra med kärran. Hoppas verkligen inte du tappar stinget bland mängden arbete! Hoppas verkligen du får möjligheten att börna lite till sommaren. Om du sedan sitter på en sj-pall inne i bilen spelar ju mindre roll :grin:

Fast jag vill ju gärna att du prioriterar delar av inredningen åxå :oops:

Hursom vill jag veta hur det går för dig. Ett tips med strulande dator är att skriva inläggen i word för att sedan bara köra ctrl-c/ctrl-v när du väl ska posta. Det har man fått göra många gånger ... Word har ju dessutom auto-spar funktion!

Dessutom undrar jag om det är ommålat i hela motorrummet eller om du slipat en massa?! Halv blankt var det ju på sina stället. Undrar dessutom om du kommer att ta bort rambenet å blästra å lacka det innan du trycker det tillbaka. Vore väl fränt att ha i gul pulverfärg i ett annars svart motorrum! Vilken färg blir det på motorn när allt ska vara klart då?

Hur har det gått med bakaxeln?

Spöat Murphy än?

Ok, ska sluta jaddra fler frågor nu. Ge mig lite svar bara så jag har något mer att fråga om :wink:

Mvh Ronny
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Tjena Ronny!

Du har helt rätt i att jag har svårt att hålla mig till en sak i taget, det är bara det att man så gärna vill bättra rubbet med bilen men snart måste jag nog stoppa mig själv.. Nu sitter man även å vrider på slantarna för att eventuellt kunna köpa in en sprojlans 383a. Det kostar mycket som det är i Sverige med motorrenovering, bearbetning. Lägg därefter till lite kostnader på delar.. summan av kardemumman är ju att en ny motor kostar detsamma som att bygga en själv. Visst missar man lite av nöjet att skruva men även risken att nåt ska gå åt skogen..
Men det går ju inte att vara ekonomiskt alls vad gäller bilar och framför allt med motorerna om man i slutändan vill ha ett prisvärt alternativ..

Inredningen tar ju lite tid, det kräver en del besök i garaget. Du ska få lite pm nu, som jag har utlovat.

Jag skulle gärna sett bilens ramben demonterade, så hela framvagnen kunde setts över ordentligt, dock blir det ett himla pyssel med kapning, svetsning, etc.. Har aldrig vågat mig på ett sådant stort projekt tidigare så jag väntar nog tills erfarenheten vuxit..

Motorrummet kommer bli en speciell färg, som så småning om kommer pryda hela bilen. Jag har fastnat för Lamborghini's pearl orange.

Bild
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad

Otroligt läcker kärra!!
I de färgerna är ju till och med en tredje gens camaro snygg!

Kolla upp om du får mängdrabatt på att köpa två 383:or! Fast min ska vara insprutare :grin:

Vad "alla" sade på 25årsjubileet var väl i princip att man INTE skulle bygga motor själv om man inte hade ett stort behov av vilja till att göra det, eftersom att det är billigare att köpa färdigt samt TIDSBESPARANDE !!!

Betänk de 500 timmarna du kan göra annat än reparera dagens spis. 100 ryker ju då du sitter å äter glass i solbrillor av glansen från den nya motorn :cool:

Måste man kapa för att få bort rambenet? Jag trodde bara det var några rejäla bultar!

Måste erkänna att jag är riktigt sugen på ett garagebesök å sitta å jämföra vilda ideer å drömmar. Är ju hur kul som helst! Dessutom om man aktivt jobbar på att förverkliga det. Men min vår ser knökafull ut :sad:

Hursom tar jag gärna en statusrapport på ditt bygge. Du vet ju att jag följer tråden med intresse :grin:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

står still me ponten men på skoj slänger jag upp lite bilder på min nya bil (skala 1:8
), egen design och eget bygge fr scratch, är tänkt som ett arbetsprov för ev. framtida studier... kan återkomma m lite info imorgon om ngn skulle vara intresserad..
bild 2 är photoshoppad.
modellen är som synes väldigt muskelbilsinspirerad.

Bild

Bild
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

läcker !!!!! kanske inte så nyskapande men läcker mm känns som en "osynlig" stöld av många olika modeller och resultatet blev bra eftersom det känns "sväavande" på vilka modeller du stulit/inspererats av MERA BILDER och denna gång i dom inte fullt så charmerande vinklarna :roll: :roll:
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

:cool: mera info skulle vara kul :grin:
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad

Hur gick det med tejpen?

När ska du avslöja vad som mera sker bakom kulisserna???

:grin: :grin: :grin:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

2 loud skrev:läcker !!!!! kanske inte så nyskapande men läcker mm känns som en "osynlig" stöld av många olika modeller och resultatet blev bra eftersom det känns "sväavande" på vilka modeller du stulit/inspererats av MERA BILDER och denna gång i dom inte fullt så charmerande vinklarna :roll: :roll:
tackar Åke!

det är väl det som är tanken bakom hela formgivningen, den skall andas gammal muskelbil.
hjulbas, axelavstånd var ursprungligen tagna fr corvette c6, likaså längden och bredden på bilen. bara för gm att börja bygga en ny sportbil på deras corvettechassi.. yeah, dream on..
fälgarna inhandlades hos en kyoshohandlare i stan och de var inte gratis! motsvarar 21" i verklig skala räknat m bilens bef mått, hjulavst.
Pettersson skrev: mera info skulle vara kul
visst kan du få lite info!
karossen ritades först upp på papper ur flertalet vinklar, därefter byggdes en bottenplatta (ram motsv.) där hjulen hamnade rätt enl corvette c6.
inotan handlades hos båttllbehörsfirma.. även detta var snordyrt men kan klart rekommenderas för er som ska bygga formar eller dyl, som Pettersson.

Kul att få lite beröm efter flera veckors slit.. Nu har jag inte mkt semester att ta ut till sommaren dock..
BlackScissors skrev:Hur gick det med tejpen?

När ska du avslöja vad som mera sker bakom kulisserna???
Hehe, ja det väntar jag nog lite med.. Har slutat ropa hej i förskott.. :wink:
Ang tejpen, la jag ner det tokhårt, för att göra en lång historia kort var det hela en dum idé fr min sida att göra ett skal med sådan tidsbrist.. jag penslade in inotanet m epoxy och lät det stelna.. Därefter har jag gått på med flertalet lager pp100, ultima och likn slipspackel.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

så här blev det efter ytterligare en dags slit.. satte igång vid 08.30 nångång och jobbade på tills kl... 23:00?? ojoj, mycket tid har gått åt men nu börjar jag bli rätt nöjd faktiskt. imorrn ska en vän komma förbi å plåta kalaset med en bra kamera, vi får se hur effektfullt vi kan få det hela.

tyvärr hinns det inte med att göra ngt åt rutorna, jag hade gärna effektlackat dem för att framhäva känslan av glas..
bakpartiets ljusramp hinner jag heller inte med just nu.. imorrn ska proverna in och då får skisserna duga som visn. för hur bakdelen kommer se ut.

ang ponten har jag inte så mkt att tillägga... än.. :wink:

Bild
bottenplattan jag nämde... div byggbeslag och m10 gängstång..

Bild

Bild

Bild

Bild
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

*F* förstår jag varför den "riktiga" bilen aldrig blir färdig *F* UPP UR SANDLÅDAN OCH SLUTA LEK MED LEKSAKSBILEN :twisted: :twisted:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

hahaha, det ligger ngt i det du säger.. dock så är det här projektet väldigt nyligen påbörjat.. det gäller ju liksom att få tummen ur å satsa på det man vill göra i framtiden...

ponten kostar och tar ännu mer tid.. jag får väl börja leta garage snart...
men du åke, oss emellan, tror du inte jag kan få i en 383'a i leksaksbilen? den väger ju knappt noll..
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Ser ut att kunna bli i stil med min färg :smile:
Senast redigerad av pettersson den tor 15 mar 2007, 07:18, redigerad totalt 2 gånger.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

adde skrev:hahaha, det ligger ngt i det du säger.. dock så är det här projektet väldigt nyligen påbörjat.. det gäller ju liksom att få tummen ur å satsa på det man vill göra i framtiden...

ponten kostar och tar ännu mer tid.. jag får väl börja leta garage snart...
men du åke, oss emellan, tror du inte jag kan få i en 383'a i leksaksbilen? den väger ju knappt noll..
383 ?? vaffö då när det finns 454 !!!!!! ( allt under 7.4 liter e bara startmotorer !!!!!!!! )
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

va bra för dig då, då har du ett gäng startmotorer ifall att ponten skulle behöva ny starthjälp. :angle: du har storhetsvansinne.. köp en strokad alu big block så kan du snart härska över sverige :cool:
Skriv svar