T/A WS6 -97 och lite om min LS1:a

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar

Vilken WS6 modell är snyggast nu då?

Omröstningen slutade fre 07 okt 2005, 15:39

LT1:an är snyggast!
2
13%
LS1:an är snyggast!
9
60%
WS6 är aldrig snygga (Vulgohuv!)
4
27%

Antal röster: 15

Användarens profilbild
enlightener
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Dyberg #306

T/A WS6 -97 och lite om min LS1:a

Inlägg av enlightener »

Tänkte skriva lite info om mina bilar eftersom jag tydligen glömt bort att göra det på det här forumet.

Min -97:a är min lilla favorit leksak
Bild

Lite gjort på den, men det var på när jag köpte den.
Har bl.a:
4.11 bakaxel
edit: glömde skriva att jag har Bilstein dämpare runt om med Eibachfjädrar i originalhöjd.
Flowmaster American Thunder
VGX bromsbelägg och okända borrade ventilerade bromsskivor
Panasonic huvudenhet med Audiobahnenhet
Jag HADE någon sorts eftermarknadskoppling men den är död nu (skjuten tryckplatta)
Ska komma lite mer godis under vintern...

Min -00:a är just nu till salu eftersom jag inte gillar LS1:an jämfört med LT1:an. Gillar den visserligen allmänt, inga fel på dom.
Bild

Fler bilder...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lägger upp fler bilder på begäran då detta bara är ett urval.

/Anders
Senast redigerad av enlightener den mån 14 aug 2006, 13:13, redigerad totalt 3 gånger.
Högljudd svart T/A WS6 -97 Targa
Skendöd röd Shelby Lancer -87
:hail: ALL HAIL TO THE SCREAMING CHICKEN (the voices made me do it!)
turbo daniel
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Majetic #448

Inlägg av turbo daniel »

Varför gillar du inte LS1:an ? Pga motorkarraktären eller är det nåt annat ? Sämre körkänsla ? Komfort ? Är det inte i princip likadana bilar egentligen ?

Daniel
Trans Am Pace Car -89. 22 k miles
Användarens profilbild
enlightener
Registrerad
Registrerad

Inlägg av enlightener »

Missförstå mig inte, jag har ingenting emot LS1:an det är bara det att jag uppfattar min LT1:a som mycket råare och otroligt mycket körgladare...

:oops: glömde skriva att jag har Bilstein dämpare runt om med Eibach fjädrar (på LT1:an), vet inte siffrorna på hårdheten dock.

Visst det är NÄSTAN samma komfort i dom, likadana bilar och LS1:an är mycket snabbare (jag har testat... och filmat), men bottenvridet från ett järnblock är svårt att inte älska och tyvärr saknar LS1:an det jämfört med LT1:an. Ja, jag vet att på dynokurvorna SER det annorlunda ut och LS1:an har jättebra bottenvrid, men jag upplever det mycket bättre i LT1:an och det är huvudsaken.

Lite tjatigt blev det, men jag försöker bara förklara :que:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Jag har sett samma siffror, LT1:an har bättre bottenvrid men LS1:an kommer igen på högre varv.
Användarens profilbild
enlightener
Registrerad
Registrerad

Inlägg av enlightener »

Jag ska försöka klippa ner en film så har ni det slutgiltiga beviset på skillnaderna mellan LT1 och LS1...

kommer förhoppningsvis snart.
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johansson
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Du måste vara den första som tycker som jag?!?

Jag hade lätt behållt den där svarta 97an om det var mina bilar. Den är bra mycket snyggare!
Inget ont om LS1 motorn, men en original LS1 som sitter i en Ws6 och liknande är ungefär lika rolig att köra som vilken Volvo som helst. Inte ens ljudet är roligt. En Ls1 vette är dock en helt annan sak, funkar till och med som sugmotor.
Senast redigerad av melvin den tis 23 aug 2005, 15:53, redigerad totalt 1 gång.
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
Användarens profilbild
enlightener
Registrerad
Registrerad

Inlägg av enlightener »

Det var inget svårt val att välja den svarta före den silverfärgade...

Är det någon som har något bra tips på ny kopplingssats till den svarta? Har kollat lite på Textralia och Powerram (tror jag dom hette).
Några idéer?
Användarens profilbild
enlightener
Registrerad
Registrerad

Inlägg av enlightener »

Nu har jag fått upp filmklippet... hopas jag. Säg till om det inte funkar.

http://hem.bredband.net/andyb/LT1vsLS1.wmv
f-hawk
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel

Inlägg av f-hawk »

Enlightener skrev: Är det någon som har något bra tips på ny kopplingssats till den svarta? Har kollat lite på Textralia och Powerram (tror jag dom hette).
Några idéer?
centerforce dual friction, hade det på min och den greppa fetingbra.. originalkänsla i pedal och progressiv tryckökning på plattan (med centrifugalvikter)
Bird of Prey (Långtidsprojekt)
jimsss
Registrerad
Registrerad

Inlägg av jimsss »

Efter 5 Lt1-bilar kan jag säga så här...LT1 har bra bottenvrid, och när man trycker på så tänker man WOW! Men sen tar det slut....när LT1 tappar orken vid ca 5k, så exploderar LS1 vidare, inte en chans i världen har man...tro mig, har testat och exprimenterat miljoner ggr, LS1 är en av VÄRLDENS bästa Stötstångsmotorer....period. Alublocket gör INTE att nåt vrid försvinner, Och Melvin?? Trans Am's Camaro's och Vette's har alla samma LS1 motor, varken sämre eller bättre, vill du provköra en LS1 utan Volvokänsla så är du välkommen! Kan berätta att en aut C5a har svårt att hänga med en 6-speedad -body uppe i fart.
Inga LS1/LT1/V6/Turbo-bråk nu va? Alla våra bilar har sina kvaliteter.
Personligen gillar jag alla lika mycket, Vridet i LT1an, Varvvilligheten/Smidigheten i LS1, Lastbilsvridet i TTA/GN, Och bruksvärdet i en V6....

/Jimmy
Senast redigerad av jimsss den ons 24 aug 2005, 23:26, redigerad totalt 1 gång.
2003 E46 M3 (mellanspel)
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johansson
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Jag har aldrig själv rattat en automat C5a.
Bara en Z06-02 och de är som bekant 6vxl, mycket roligare bil än TA från samma år.
Gled ner i sätet på en C5 automat i helgen och fick ett grymt HA begär igen! mmm.. mycket fina bilar!
TAn känns både trött och klumpig i jämförelse.
Smak sak, så klart!

Men det är väl inget "bråk" i att diskutera motorer?

Jag kan lova att vi pluggat LS1 fakta här uppe i norrland, jag är helt övertygad att det går att väcka liv i en sådan också...

Eller vad säger du Lunkan? :wink:
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
Användarens profilbild
enlightener
Registrerad
Registrerad

Inlägg av enlightener »

Alla vet ju att LS1:an är bättre och snabbare än LT1:an så för min del är det helt och hållet en smaksak och hur jag vill ha körkänslan i min bil.

Z06 har ju LS6 så det är klart det känns skillnad jämfört med en T/A med LS1. Skiljer ju väl *bara* en 60 häst på dom, minst! Sen väger ju Corvetten lite mindre också, har inte siffrorna men det skiljer nog mer än 100 kg på dom i alla fall...
turbo daniel
Registrerad
Registrerad

Inlägg av turbo daniel »

Jag hade iaf valt en LS1:a. Snyggare bil, snabbare bil och som ni säger, varvvilligare. Den e också känd för att gå bra uppe i fart. Dessutom e ju LS1:an nyare= oftast mindre problem.

En sak saknar man med V6 turbon, och det är att den måste växla vid 4800-4900 om kammen e orginal. Och det är ju i lägsta laget.

Daniel
turbo daniel
Registrerad
Registrerad

Inlägg av turbo daniel »

Enlightener skrev: Z06 har ju LS6 så det är klart det känns skillnad jämfört med en T/A med LS1. Skiljer ju väl *bara* en 60 häst på dom, minst! Sen väger ju Corvetten lite mindre också, har inte siffrorna men det skiljer nog mer än 100 kg på dom i alla fall...
Z06:an e lättare än vanliga Corvetten. En Z06 00:a väger runt 1430 kg. Motsvarande för en Camaro 93 (hitta ingen annan) är 1575 kg. Vanliga Corvetten väger kring 1500.

Corvette Z06 -02 har 405 hk mot 325-335 ? för en TA LS1:a. På pappret vill säga...

Daniel
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Är det här någon LS1 vs. LT1 tävling?

Här har ni en LS1:a som går fint http://www.importevolution.com/videos/drm.wmv "that thing pulls like a raped ape"
Användarens profilbild
doski
Registrerad
Registrerad
Namn: Sénat Memedoski #447

Inlägg av doski »

JAg ser att din Lt1 har 4.11 utväxling vilket gör att bilen känns mkt piggare kan jag tänka mig.....

Takeo skojar du!! Ska det vara svårt att få fart i en Ls1!!! behöver ABSOLUT ingen kompressor eller turbo för att dem ska röra sig......och dem går ju även bra skitbra i högre farter där många andra säckar ihop totalt......

OCh det är lätt en av dem grymaste stötstängsmotorerna som gjorts...
Grym prestanda men ändå mkt bra bränsle ekonomi......
Bara ljudet är as grymt ju!!!! :cool:
2002 LS1 Trans Am WS6 Ram air 6-växl.
SÅLD :(

BADAZWS6
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?p=73004#73004
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

splittade bort "motordiskussionen"..
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
enlightener
Registrerad
Registrerad

Inlägg av enlightener »

Oj då, hittade min egen gamla tråd igen. Jag får väl döpa om den igen dock eftersom jag ,som tidigare i tråden konstaterats, lägger ner det mesta på LT1:an.

Det som hänt sen sist är väl att jag fixat lamellen som var klyvd (inte tryckplattan som jag trodde först)

Bild

Jag har i fredags bytt bromsskivor (original ersättningsskivor), bromsbelägg (Hawk HPS) och bromsvätska (nån hyfsad DOT4 vätska) runt om. Detta i förberedelse för lördagen då jag körde den på Gelleråsen! :grin: Gissa om det var roligt!!!! :grin:
Anordnat utav FMCS (Ford nånting) och inbjudan gick ut till Honda Performance Club, 200SX klubben och rejsa.nu.
Jag har visserligen lyckats skifta färg på skivorna, men beläggen höll faktiskt mycket bättre än vad jag trodde.
Jag fick även låna fälgar med r-däck över dagen och bilen gick LÅNGT över förväntan. Nu är jag visserligen jättenybörjare på bana, men det var rätt roligt när man kan ta Honda Type-R (och liknande bilar med "bra" väghållning) i kurvorna med en Trans Am.

Nog skrivet här är lite bilder från dagen. Ni får ursäkta kvaliteten på bilderna på banan, men kameran ville inte riktigt ta "snabba" bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mazda RX-7:an kördes utav en kompis som åkte på gamla gatdäck, ändå var hans bil klart mycket snabbare än väldigt mycket annat ute på banan. (tror nog att runt 65-80% hade r-däck om jag räknade rätt).

Helt klart en toppendag, men jag tror en givare har gett sig någonstans för bilen är väldigt trögstartad nu och kräver i stort sett full gas för att komma igång alls. När den väl är i gång går den VÄLDIGT ojämnt i ca 5-10s varefter den spinner som en katt och går precis som vanligt. Förslag på fel?
Skriv svar