[Svängjänken är startad!!!]
Efter sju sorger och åtta bedrövelser är nu motorn faktiskt startad! Vi tar det hela från början;
Bränslesystemet kopplades ihop och provtrycktes. De guldfärgade pumparna från biltema lät "lite" för mycket (visade sig vara solenoidpumpar - ger ett herrans massa slammer). De lämnades tillbaka och istället införskaffades en BMW M5 pump från någon lämplig årsmodell. Efter ett pumptest visade det sig att den flödade ca 270 L/h - 15 liter mer än huvudpumpen vilket utesluter risken att förpumpen inte hinner förse bränslesystemet med bensin vid full gas...
Provtryckningen av systemet resulterade i en massa nya lärdommar - bla måste banjuskruvar dras åt med lämpligt verktyg - de tätar inte bra om man bara drar dem med fingrarna

Rostfria rör är betydligt svårare att få täta mot ANkopplingar om de kommer minsta lilla fel i vinkel. Bytte ett rör mot aluminium istället och slapp läckageproblemen bakom spjällhusen.
Kylsystemet fylldes med ca 14L avmineraliserat vatten, 2 liter glykol (mest för korrosionsskyddet) samt en flaska pumpsmörjning från B*ltema. Även detta testades och det kunde konstateras att det höll tätt.
Tanken på ett omvänt kylsystem där man kyler topparna för sig, eller parallellt med blocket har börjat växa i huvudet. Har läst lite om dessa konverteringar och om jag får kylproblem med nuvarande konfiguration, kommer det bli någon sådan lösning.
sprutet fick sina sista justeringar och därefter vreds nyckeln om.
Motorn skuttade igång utan några större protester och garaget fylldes av bensinångor och ett ljud som inte var av denna värld! [Hjälp! Jag har skapat ett monster!

].
Tomgången (eller nja, tomgång existerar inte än, men de låga varvtalen) påminner om en fiskebåt på steroider och det är nästan så att husväggarna flexar i takt med avgaspulserna!
Underbart är dock kort och ganska snabbt dog motorn. I dagsläget har den varit igång ca 10 minuter.
En hel del småfel visade sig efter detta;
Vattenpumpen stör signalen till spridarna vilket gör att dessa öppnar och stänger lite som de vill när vattenpumpen är i drift. Efter mycket huvudkliande kunde jag konstatera att felet försvann om man ändrade spelet mellan triggskivan och magnetsensorn från någon millimeter (rekommenderat från Electromotive) till ca 3mm. Därefter gjordes startförsök för att se att signalen inte var för svag och motorn skuttade igång utan problem.
Lambdasensorn är antingen felkopplad eller död. Den är av 4-trådsmodell och bör gå igång ganska omgående efter start men gör ej så. Eftersom elschemat låg hemma i lägenheten istället för i garaget (smart!) gick det inte att kontrollera om den var rättkopplad. Misstänker dock att lösningen är ganska enkel.
TPSsensorn lever sitt eget liv - vid stängt läge står den på 1,47V. Trampar man sedan full gas så att verkligen gaswiren spänns slår den över 5V och hamnar på 0,8V...
Om man sätter den i andra hålbilden på spjällhuset, går den mellan 1,02 och 2,14V istället. Någon som har ett tips på hur man kommer till rätta med problemet? Vill ju att den ska ha så stort spänningsutslag som möjligt, men det är ju inte bra om den går över 5V. Ska man sätta en fjäder på gaswiren och var hittar man en lämplig sådan?
Hittills är bilen bara startad på pallbockarna och den kommer få stå kvar där tills den varmkörts första gången. Därefter väntar försiktig cruisingmappning med smalbandslambdan och efter det får det bli bredbandslambdamappning. Att få ut den på gata kommer nog ta någon månad till skulle jag gissa så Superstage börjar kännas väldigt tight just nu! Några rekordtider kommer definitivt inte att sättas utan jag får se det som en chans till att justera chassiet.
Men det faktum att motorn faktiskt är startad och verkar ha hållit ihop är helt undermar måste jag säga!
Är nyss hemkommen från jobbet så det har inte blivit något meck idag, men imorgon kommer dagen spenderas med fortsatt buggfixning och därefter förhoppningsvis ett lyckat startförsök!
det kanske dyker upp en liten filmsnutt inom snar framtid
Såhär ser motorrummet ut i dagsläget. Några elpatentare finns här och var. Kommer rättas till när det känns prioriterat.