firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Jodå, det rör på sig faktiskt men största delen just nu är bara småpill. Lite sladd här och där som dras mm. Känns inte som om det sker något produktivt ur bildsynpunkt och därför får det bli ett tag utan bilder i tråden.
Har jobbat en del på tanken och blev klar med den idag - ska lämna den på lack i veckan var det tänkt.

Därefter är det lite kvar med elsystemet till bränslepumparna och sen är det dags att tanka. :cool:

Uppstarten börjar närma sig och jag blir bara mer och mer nervös!

Dagens besvikelse var att jag upptäckte att jag glömt dra en skruv som sitter bakom svängningsdämparen och håller frontkåpan/torrsumpen. Det blir till att plocka av alles... Gör om gör rätt... :roll:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Härlig att se framstegen, hoppas du kan ta en inkörnings tur till Limpan i sommar;-)

Glömda och missade skruvar drabbar oss alla, jag brkar se det som att det var skaönt att jag hittade den nu, innan det vart ett problem!
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

ser fram mot fler sköna bilder på framstegen, nästa helg kanske? :roll:

nu börjar det verkligen dra ihop sig. Ska du köra på "vanlig soppa" eller E85? Det har kanske varit uppe i tråden tidigare?
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

adde skrev:nu börjar det verkligen dra ihop sig. Ska du köra på "vanlig soppa" eller E85? Det har kanske varit uppe i tråden tidigare?
Har ett svagt minne av han inte ska använda E85... Men jag tycker det vore smart att göra det nu direkt när han ändå ska mappa ifrån scratch.
sebbe stålkula
Registrerad
Registrerad
Namn: Sebastian Eriksson #17

Etanol

Inlägg av sebbe stålkula »

Jag tror inte det är så smart med etanol
Det har väl lägre energi inehåll dvs Det går åt mer soppa = mer tyngd för att komma dit man vill. ( OM nu inte e85 väger mindre per liter än bensin)

Sebbe
Är det en slump att plastic padding sponsrar bmw i stcc??
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

nnnnneeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjjjjjjjj!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

inte en E85diskussion i min tråd nu!

Nej, jag ska inte köra på etanol - det är lite fluga att alla ska hålla på med det nu osv. Det blir macksoppa, inget annat. Effekt kommer jag ändå ha i överflöd så det finns ingen anledning att hålla på och slabba. :cool:
Bild

Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Anders f.d. Ripper skrev:nnnnneeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjjjjjjjj!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nej, jag ska inte köra på etanol - det är lite fluga att alla ska hålla på med det nu osv. Det blir macksoppa, inget annat. Effekt kommer jag ändå ha i överflöd så det finns ingen anledning att hålla på och slabba. :cool:
haha, ett simpelt ja eller nej hade räckt för min del, nu vet jag åtminstonde. Men förresten när vi ändå är inne på det, tänk på alla sockerplantor i sydamerika :lol:
sebbe stålkula
Registrerad
Registrerad

Anders f.d. Ripper skrev:nnnnneeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjjjjjjjj!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sorry :oops:
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Nej usch, den är inte klar och det har inte hänt särskilt mycket sen förra uppdateringen. :rolleyes:
Jag jobbar för mycket och är för lite ledig. börjar starkt misstänka att mitt dygn är mycket kortare än alla andras! >:)

Nåja, följande har gjorts;

Som ni säkert kommer ihåg, införskaffades en originaltank och "jag skulle bara" modifiera den lite.. :lol:
Bild

Så jag sprang och köpte lite kopplingar på hydroscand också :up:
Bild

Förfilter får sitta i tanken. Tvivlar på att dessa kommer bli igensatta innan tanken rostat upp.. Flödar bra gör de också! Bilden är alltså från insidan av tanken.. :)
Bild

Förra säsongen hade jag problem med att soppa skvalpade ut genom påfyllningsröret vid hårda kurvtagningar. Hade funderingar på att fixa något här, men den nya tanken hade redan ett "vattenlås" uppe vid mynningen som jag hoppas räcker.
Bild

Tanken svetsades ihop igen och här testar "Affe" att den är tät...
Bild

...det var den inte. :roll: Tur att vi testade! :lol:
Bild

Det blir fort slabbigt när man håller på med sånt här!
Bild

Sen bidde det pulverlack! Schwarz baby! :cool:
Bild

Och här ser man tanken "rättvänd". Den vakne ser att catchtanken sitter integrerad i hitre änden. Rymmer ca 4,5 liter och evakuerar via ett par hål i skiljeväggen till huvudtanken.
Bild

Tanken är monterad i dagsläget och det mesta annat är faktiskt också monterat kring den. Ska koppla lite el till pumparna i helgen och nyckelvridandet närmar sig med stormsteg, precis som adrenalinet i blodet. Urk, börjar bli lite nervös måste jag säga... :roll:
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

[Svängjänken är startad!!!]

Efter sju sorger och åtta bedrövelser är nu motorn faktiskt startad! Vi tar det hela från början;

Bränslesystemet kopplades ihop och provtrycktes. De guldfärgade pumparna från biltema lät "lite" för mycket (visade sig vara solenoidpumpar - ger ett herrans massa slammer). De lämnades tillbaka och istället införskaffades en BMW M5 pump från någon lämplig årsmodell. Efter ett pumptest visade det sig att den flödade ca 270 L/h - 15 liter mer än huvudpumpen vilket utesluter risken att förpumpen inte hinner förse bränslesystemet med bensin vid full gas...
Provtryckningen av systemet resulterade i en massa nya lärdommar - bla måste banjuskruvar dras åt med lämpligt verktyg - de tätar inte bra om man bara drar dem med fingrarna :oops:
Rostfria rör är betydligt svårare att få täta mot ANkopplingar om de kommer minsta lilla fel i vinkel. Bytte ett rör mot aluminium istället och slapp läckageproblemen bakom spjällhusen.

Kylsystemet fylldes med ca 14L avmineraliserat vatten, 2 liter glykol (mest för korrosionsskyddet) samt en flaska pumpsmörjning från B*ltema. Även detta testades och det kunde konstateras att det höll tätt.
Tanken på ett omvänt kylsystem där man kyler topparna för sig, eller parallellt med blocket har börjat växa i huvudet. Har läst lite om dessa konverteringar och om jag får kylproblem med nuvarande konfiguration, kommer det bli någon sådan lösning.

sprutet fick sina sista justeringar och därefter vreds nyckeln om. :eek:
Motorn skuttade igång utan några större protester och garaget fylldes av bensinångor och ett ljud som inte var av denna värld! [Hjälp! Jag har skapat ett monster! :eek: :eek: ].
Tomgången (eller nja, tomgång existerar inte än, men de låga varvtalen) påminner om en fiskebåt på steroider och det är nästan så att husväggarna flexar i takt med avgaspulserna!
Underbart är dock kort och ganska snabbt dog motorn. I dagsläget har den varit igång ca 10 minuter.

En hel del småfel visade sig efter detta;

Vattenpumpen stör signalen till spridarna vilket gör att dessa öppnar och stänger lite som de vill när vattenpumpen är i drift. Efter mycket huvudkliande kunde jag konstatera att felet försvann om man ändrade spelet mellan triggskivan och magnetsensorn från någon millimeter (rekommenderat från Electromotive) till ca 3mm. Därefter gjordes startförsök för att se att signalen inte var för svag och motorn skuttade igång utan problem.

Lambdasensorn är antingen felkopplad eller död. Den är av 4-trådsmodell och bör gå igång ganska omgående efter start men gör ej så. Eftersom elschemat låg hemma i lägenheten istället för i garaget (smart!) gick det inte att kontrollera om den var rättkopplad. Misstänker dock att lösningen är ganska enkel.

TPSsensorn lever sitt eget liv - vid stängt läge står den på 1,47V. Trampar man sedan full gas så att verkligen gaswiren spänns slår den över 5V och hamnar på 0,8V... :que:
Om man sätter den i andra hålbilden på spjällhuset, går den mellan 1,02 och 2,14V istället. Någon som har ett tips på hur man kommer till rätta med problemet? Vill ju att den ska ha så stort spänningsutslag som möjligt, men det är ju inte bra om den går över 5V. Ska man sätta en fjäder på gaswiren och var hittar man en lämplig sådan?

Hittills är bilen bara startad på pallbockarna och den kommer få stå kvar där tills den varmkörts första gången. Därefter väntar försiktig cruisingmappning med smalbandslambdan och efter det får det bli bredbandslambdamappning. Att få ut den på gata kommer nog ta någon månad till skulle jag gissa så Superstage börjar kännas väldigt tight just nu! Några rekordtider kommer definitivt inte att sättas utan jag får se det som en chans till att justera chassiet.
Men det faktum att motorn faktiskt är startad och verkar ha hållit ihop är helt undermar måste jag säga!

Är nyss hemkommen från jobbet så det har inte blivit något meck idag, men imorgon kommer dagen spenderas med fortsatt buggfixning och därefter förhoppningsvis ett lyckat startförsök!

det kanske dyker upp en liten filmsnutt inom snar framtid :oops:

Såhär ser motorrummet ut i dagsläget. Några elpatentare finns här och var. Kommer rättas till när det känns prioriterat.
Bild
Bild

Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Vad ska man säga... GRATTIS
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Grymt Anders!

Ljudklipp är ett måste, låter som du är nöjd med ljudupplevelsen. :cool:
gunnar
Registrerad
Registrerad
Namn: Christian Gunnarsson #556

Inlägg av gunnar »

grattis! hoppas man får sen den på nån träff snart :grin:
Firebird 400 -69
Muncie M22
12Bultad axel med diffbroms
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra

Inlägg av pzr »

Grattis! Kul du fått fart på'n! :cool:
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Namn: Niklas Wikander #270
Kontakt:

Inlägg av formula »

GRATTIS! Filmer är alltid uppskattat! :)
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Predator skrev:...mycket finlir kvar!...
Mycket finlir är det ja... ;)
Bild

tack för alla gratulationerna!! :cool:
I dagsläget är det bara kvar en trilskande lambdasensor, därefter kan mappningen påbörjas.
Bild

Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Varför funkar inte Lambdan då? Men är det en Bosch så brukar de vara märkta med ABCD, AB är Analog ut(A är jord)... CD är uppvärmningen.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

jepp, den är märkt med ABCD

AB är kopplat till EGO+ och EGO- på sprutet, C&D är till 12V resp. jord.

Vet faktiskt inte varför den inte vill men jag får iaf inget utslag från den. Finns det något sätt som man kan "testa" den på?

Kan man riskera att steka den om man tex kopplat den fel tidigare?
Bild

Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Anders > 1G skrev:jepp, den är märkt med ABCD

AB är kopplat till EGO+ och EGO- på sprutet, C&D är till 12V resp. jord.

Vet faktiskt inte varför den inte vill men jag får iaf inget utslag från den. Finns det något sätt som man kan "testa" den på?

Kan man riskera att steka den om man tex kopplat den fel tidigare?
Klart du kan testa den, Ta en "snabb" multimeter med hög impedans (oscilloskop vore fint så kan du ju se hur den skiftar) Sätt den i en VARM motor som du vet håller Lambda 1 och mät, Spänningen ska ligga runt 0.5 volt.

Har du kopplat uppvärmningen till den analoga utgången så är det kört.
Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Namn: Niclas Lövblad #638
Kontakt:

Inlägg av lovan »

Det borde det räcka med att koppla på värmningen och mäta spänningen på mättrådarna. Iomed att luften innehåller syre så ska du få utslag.
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Så här går den iaf utan lambdasensorn kopplad.
Motorn är helt orkeslös och så fort jag fått igång lambdasensorn är det egentligen bara att köra "auto tuneläget" så får man en hyffsad grundmapp att utgå från.

FILM ca 25mb. DivX 6.2

Om ni har problem med filmen, ladda ner VLC.
Bild

Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Låter ju gött Anders...
Lovan skrev:Det borde det räcka med att koppla på värmningen och mäta spänningen på mättrådarna. Iomed att luften innehåller syre så ska du få utslag.
Jo, Men vid mager blandning så visar sensorn typ 0.1 volt och man vet ju inte om den funkar som den ska.
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johansson
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Mysigt båtljud... men den lär nog låta "lite" rappare när tändning/sprut är justerat.

Hur stora spridare är det du har?
Får du bara den att gå bra på låglast så kommer säkert resten gå enkelt när det är en sugis!
Alltid kul att se lite garagefilmer förresten!
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Runn skrev:Låter ju gött Anders...
Lovan skrev:Det borde det räcka med att koppla på värmningen och mäta spänningen på mättrådarna. Iomed att luften innehåller syre så ska du få utslag.
Jo, Men vid mager blandning så visar sensorn typ 0.1 volt och man vet ju inte om den funkar som den ska.
Om du testar den i luftn så kan du kolla utslaget med tex en gasolbrännare, när lågan är på sensorn finns det inte mycket syre.

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Och BTW, Härlig film, lättare att mappa med sladden i?
Låter gött!!!

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Namn: Niclas Lövblad #638
Kontakt:

Inlägg av lovan »

Jag diggar alufolien :wink:
Kan ju lugnt säga att det är fler än du som är glad över att äntligen få liv i maskinen. Vi andra har ju trots allt väntat lika länge på det :angle:
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

tackar för alla värmande kommentarer! Till helgen ska jag försöka hitta felet på lambdan och därefter skall det mappas. Börjar brinna i buskarna snart - en månad kvar bara. :roll:
Melvin skrev:Mysigt båtljud... men den lär nog låta "lite" rappare när tändning/sprut är justerat.

Hur stora spridare är det du har?
Får du bara den att gå bra på låglast så kommer säkert resten gå enkelt när det är en sugis!
Alltid kul att se lite garagefilmer förresten!
Ja, båtljudet är det inget fel på! Försöker man varva så dör den dock. Försöker man hålla den på tomgång så dör den. Försöker man köra med den, så dör den. Startar man den, så dör den efter en stund... Den är lite orkeslös och går ganska fett! ;)
Spridarna är Bosch gröna, 42lbs/h.

Tanken är att få igång auto-tuneläget för att få en någorlunda mapp. Därefter får jag pilla o pula en hel del innan den går rent över allt skulle jag tro. Nåja, man får se det som att man lär sig något på vägen! ;)
Lovan skrev:Jag diggar alufolien :wink:
Kan ju lugnt säga att det är fler än du som är glad över att äntligen få liv i maskinen. Vi andra har ju trots allt väntat lika länge på det :angle:
Alufolien var ett halvtaffligt försök till att skärma störningar från vattenpumpen. Dock gick det inte utan det löstes med silvertejp, plåtbit och en slangklämma kring vattenpumpen istället.
Även om jag inte är den enda som är glad över att den sparkat igång, så är jag nog gladast över att den sparkat igång! :lol:
Bild

Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johansson
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Med 42or är nog inte ens tomgång/låglast några problem att få till.

Du har nu exakt en månad på dig, sedan är det dags att visa var skåpet ska stå! :twisted:
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
sebbe stålkula
Registrerad
Registrerad

auto tune

mappar den tändingen också med autotune???

Har du bredbands lamda annors hade väl ensådan med "emulator" till smalband funger ypperligt för sprutet ??

Gött att du fått igång den !!!!!!!!!!!!

MvH Sebbe
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Sådär, det har skruvats lite i helgen. Nuvarande generator har dödförklarats och bytts ut mot en 65A som det är liv i. - Tack 2Loud/Åke för telefonsupport och idiotförklaring av mig :lol: Nej, jag e inge bra på el! ;)

12V uttag har kopplats i kupén för att kunna driva datorn samt lambdasensorn har väckts till liv! Det visade sig att jag hade kopplat fel - Jag hade kopplat enl. electromotivemanualen (som specar ABCD på ingångarna, inte färgerna) men min Lambdasensor var "vänd" och därför kom signal på förvärmning och vise versa. Den hade dock överlevt och nu är det liv i den.
Sista avgasbiten har svetsats också, nu återstår bara att hitta ett par vettiga pipor att leda ut avgaserna längst bak med.

Uppstarten blev dock inte av efter att inspekterat oljan och konstaterat att en påtaglig bensinlukt hade infunnit sig. Tror inte motorn har gått mer än sisådär 15 minuter totalt, så det får bli en gång till med mineralolja, därefter får det bli helsyntet.

Började bygga luftfilterboxen men kunde ganska snabbt konstatera att det är väldigt lite plats kvar mellan motor och huv. Spacern under spjällhuset hade kunnat bytas ut mot en 30mm istället för en 52.
Bild
Syns lite dåligt på bilden...
Letar efter lämplig bit som för tillfället kan agera spacer, tex 30mm tjock MDFplatta eller annat lämpligt material? Någon som har en 160x160bit liggandes? den lokale försäljaren tar bara hem stora bitar av så udda storlekar.. :rolleyes:

Nästa helg blir det oljebyte och jag misstänker att det nog behöver fyllas på bensin snart också... :rolleyes:
därefter skall det börja mappas lite! :up:

:drive:

Urk, dagarna går fort nu... Börjar bli nervös med tanke på att det bara är tre helger kvar innan den måste rulla - fort! :oops: :roll:
Bild

Skriv svar