Verkligen kul att läsa om hur det går för dig däruppe, nu kör vi nian på en riktig strip å därmä basta!
Over and out ifrån den de ogillar på TACS!
Moderator: Moderators

En vettig sak du tar upp här.Z28 skrev:Lurigt det där med huvudbrytare, har du dragit laddningen direkt till batteriet? om inte så fortsätter bilen gå på strömmen från generatorn då man bryter brytaren...
Å det innebär att man har en grov kabel som är strömförande konstant (om man inte säkrar upp den)
Lycka till med tiderna nu...
Japp det gör det! Praktiska relän, får hoppas att Hella håller samma kvalité som Bosch gör.St3v3 skrev:Sitter säkringshållare inbyggda i reläna
Jag hetsar inte upp mig! Tvärtom, meningen med en projekttråd är väl att få lite feedback och funderingar, vilket kanske leder till att man inte behöver göra alla misstag själv.Mangan skrev:Lung ocf fin nu!! :-)

9an kanske kommer om 2 år eller 3! I sommar kan man ju börja med att försöka få bilen att fungera!Turbokungen skrev:Hejsan Melvin Pojken!
Verkligen kul att läsa om hur det går för dig däruppe, nu kör vi nian på en riktig strip å därmä basta!
Over and out ifrån den de ogillar på TACS!![]()

Melvin skrev:Nu fungerar detta säkert bättre, men när jag köpte min bil satt det en rad av liknande reläer (inbyggda säkringar) till tex elfläkt. Problemet var bara att de oxiderade ganska snabbt och då stannade fläkten som följd.Z28 skrev:
Köpte nytt relä men samma problem.
Till slut plockades reläet helt enkelt bort till förmån för ett utan säkring.
Dock satt detta i motorrummet och jag misstänker att där är en mer utsatt miljö än i bagaget...

Man har ju liknande kopplingar på dom flesta bilar original...Mangan skrev:Gött vart lite orolig där en stund, är ju inte alla som gillar att man är nyfiken och frågvis!
Reläna är vanliga Hella extraljusrelän dom brukar användas när man drar en matning till en uppsättning reläer, så man kan säkra matningen för den sammanlagda lasten tex 60A sen säkrar man varje krets tex 20A, säkringen skyddar kretsen som matas från relät mot överlast och kortslutning. kablaget fram till relät är enbart skyddat om felet ligger efter säkringen eller av den säkring du har på grova kabeln som matar brytaren.
Som jag sa tidigare dom korta längderna till reläna ser ut att gå at skydda mekaniskt men jag skulle vara väldigt försiktig med dylika installationer.
Magnus

man gör ju som själv finner lämpligt, men dragnigar av det där slaget har får många gatbilar med många slantar ned plöjda i att förvandlas till aska, var tex nära för en lila 4 gen som många här känner till. Men jag tror att du förstår att jag inte menar att du skall kasta allt ni gjort utan bara tänka på det och se till att kablarna är skyddade mot gnagande plåtar!Melvin skrev:Du har säkert helt rätt, men jag delar väl inte helt din uppfattning om "högströms säkringar" eller att sådana här bilar får mer stryk än andra.
I praktiken tror jag den här lösningen vi gjort med "el-central" och det andra är okej, vi börjar har koll på kablaget men har ännu inte hunnit beta igenom allt jänkarna gjort.
I teorin så ska man säkert göra på helt andra sätt, nåväl.

Absolut kika förbi, lär väl stå i depån hela dan och vara stressad över att ingenting fungerar.Leif skrev:F.n vad imponerad jag blir av ditt "i got a goal" bygge, följer din tråd hela tiden och kommer att vara uppe i piteå för att kolla in alla racers, kanske jag få möjlighet att träffa dig och kolla in ditt bygge "first hand" .
Racers first.

Det tror vi när vi ser detMelvin skrev:Nästa år ska vi vara ute i bättre tid...

Uffe, när kommer ni ha nåt dragrace i Västerås? Finns det nåt schema? Hemsida? Ska ta mig dit om det råkar passa med mina lediga helger. Och vädret helst...Turbokungen skrev:Hej igen Melv!
Vi ifrån Västerås önskar dig lycka till och lyssna inte så mycket på "experttipsen" då de inte har kört fortare än 13.0 med sina bilar..... gå eran egen väg du å Tompi som verkar ha tummen rätt i handen!![]()
PS:.... vi kommer nog att köra dubbla 63.or![]()
Ni är som vanligt varmt välkomna att somna in här över ett bad och nygrillade spjäll!

Nu är det ju viss skillnad på din bil och Melv's,,,,Turbo Rico skrev:Efter att jag lämnat ölver bilen till Lunkan förra året var det som att få tillbaka en helt ny bil, duktigt upphottad. Så han vet nog vad han pratar om.
Tror du att det är slutkört för i år redan eller finns det lite hopp kvar?
Hur man än vänder å vrider på det så kommer det en ny sommar nästa år med nya race och nya tider att sätta. Är fortfarande djup impad av all energi du har och all tid ni lagt ner på bilen. En vacker dag kommer säkert bilen gå en hel sommar utan problem... En vacker dag...

20 klåfingriga amerikanska mekanikerMangan skrev:Nu är det ju viss skillnad på din bil och Melv's,,,,

Hoppas du får ihop bilen så du kan köra en repa till. Jag satsar på att få köra på SDC Säve... Hoppas jag hinner!Melvin skrev:Jo förresten!
Tack Formula för kommentarerna, får jag bara chans att göra en till repa på 402 så tror jag det kan bli tight mellan oss, Mr H tror jag inte jag hänger med i år heller.