Trans am-93 383cui och lustgas.

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
scar
Registrerad
Registrerad

Inlägg av scar »

Z28 skrev:Eller hur vass kam man väljer....
Hej Åke.

Kammen som jag ska ha i motorn lyfter 575.575
Användarens profilbild
z28
Teknisksupport
Teknisksupport
Namn: Åke Eliasson
Kontakt:

Inlägg av z28 »

Resten av värdena då?
föresten 0.575 :thinkerg: går det inte att få dit 1.8 vippor eller nått så det blir lite lyft :rofl: :wink:

Har själv kommit fram till att vi behöver lite mer mottryck i avgassystemet för att balansera övertrycket på insugsidan så i år blir det åka av http://home.koping.net/u3243a/DSCN0246.JPG så numera är diametern som ett sportsystem till en fordfikus :lol:
scar
Registrerad
Registrerad

Inlägg av scar »

Hej hej. Nu har man fått en del gjort på motorn så jag tänkte lägga upp lite bilder på MONSTRET :twisted: :twisted:

Saker som inte har gått som man har tänkt sig:

1: Spelet mellan stakarna vart för tajt.. så jag lämnade in dom för fräsning.

2:Den nya kammen var 3mm kortare än den gamla pga att den gamla har en platta som är fastskruvad på blocket för att hålla fast den på plats. Så där fick vi bl.a svarva av på baksidan av nya kamdrivningen för att få allt å fungera.

3: Lyftarna var gjorda för gamla blocket så vi fick skära ur lite i blocket för att kunna använda dom (finns bild på det)

4: Insugets portar mot topparna passade inte alls efter portningen.. man såg topparnas insugshål utanför insuget när det satt på. :eek: Så hurricane fick ta med det till sitt jobb och svetsa på extra material.. så vi fick porta ännu mer :cry:

5: Efter allt som hände på föregående problem så stämde inte insugets insugskanlal mot toppens insugskanal i underkant.. så vi fick köpa packning på metervara och skära ut nya packningar (finns bild på det)

6: Generatorn tar i ventilkåpan i framkant och vi har 2 givare som satt i varsin topp förut. Och på dom nya topparna finns det inga hål till givare.

I morrn åker vi och hämtar hurricanes växellåda och sätter dit den. Därefter ska min bil upp på lyften och då är det dags att sätta i motorn, montera bränslepumpen och bygga avgassystem i 4 tum.

Så helt lätt har det inte varit. Men hårt arbete har gett sitt resultat :smile: :cool:

fortsättning följer..

Mvh/ bröderna Trans Am
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
scar
Registrerad
Registrerad

Inlägg av scar »

Mera bilder.
BlackScissors

Inlägg av BlackScissors »

Läckert!
Kan väl bara säga att tillfredställelsen kommer vara enorm när man klarat sig igenom allehanda prövningar samt tampats med hela Murphys släkt.

När motorn väl är i kärran igen, blir det att bänka för injustering och svart på vitt, eller räcker det med "ryggkänslan" då högerfoten får göra sitt?

Stort lycka till med fortsatt montering!

Mvh Ronny
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Namn: Niklas Wikander #270
Kontakt:

Inlägg av formula »

Motorn ser riktigt fin ut! Fortsatt lycka till!
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

ursäkta att jag inte sällar mig till hurrar ropen man va FAAA#"¤#¤"-N är det här ??? keramisk metal :eek: :eek: och det sitter på baksidan så det "syns" inte har det säkert resonerats ,, innan du lyfter i motorn ta dig då en funderare på dessa två saker
1. tycker du att det känns "seriöst"
2. Hur lätt tror du det kommer bli och täta det NÄR (inte om utan NÄR) det börjar läcka ??

Bild
Senast redigerad av 2 loud den sön 23 apr 2006, 12:45, redigerad totalt 1 gång.
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Namn: Hratch Kalousdian #94
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Det kallas silikon..det är sånt man brukar täta insuget med, bakdelen och framdelen...bättre för mycket än för lite.

och jag förväntar inte mig att du ska hurra så det e lungt :roll:

ni andra tack för varma orden! Det är bland annat sånt som gör att man lägger ner tid på skriva här och lägger upp bilder,och förhoppningsvis så kan denna tråd vara till hjälp och inspiration för andra.

mvh Hurricane
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Hurricane skrev:Det kallas silikon..det är sånt man brukar täta insuget med, bakdelen och framdelen...bättre för mycket än för lite.

ni andra tack för varma orden! Det är bland annat sånt som gör att man lägger ner tid på skriva här och lägger upp bilder,och förhoppningsvis så kan denna tråd vara till hjälp och inspiration för andra.

mvh Hurricane
ahh förestenn silicon men mängden !!! du har en jättespringa däremellan eftersom du inte slippat in insuget mot topparna (som väl är tokplanade eller ? ) och det är väl det ju tätat med siloconet va ?

nää nää du har helt rätt du gör precis vad du vill med din bil men både du och jag vet att det kan göras på ett bättre (seriösare) sätt och det är du som valt vilken väg du går med din bil .. vill bara påpeka detta för alla "newbee´s" att detta Igentligen inte är vägen att gå eftersom många använder forumen som en form av "how to do it manual"

det är ju just såna här saker som det brukar skrivas om isamband med att någon köpt en bil och börjar renovera ( och ni skulle sätt hur förra ägarna "fixat " etc etc )
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

2 loud skrev:
Hurricane skrev:Det kallas silikon..det är sånt man brukar täta insuget med, bakdelen och framdelen...bättre för mycket än för lite.

mvh Hurricane
ahh förestenn silicon men mängden !!! du har en jättespringa däremellan eftersom du inte slippat in insuget mot topparna (som väl är tokplanade eller ? ) och det är väl det ju tätat med siloconet va ?

nää nää du har helt rätt du gör precis vad du vill med din bil men både du och jag vet att det kan göras på ett bättre (seriösare) sätt och det är du som valt vilken väg du går med din bil .. vill bara påpeka detta för alla "newbee´s" att detta Igentligen inte är vägen att gå eftersom många använder forumen som en form av "how to do it manual"

det är ju just såna här saker som det brukar skrivas om isamband med att någon köpt en bil och börjar renovera ( och ni skulle sätt hur förra ägarna "fixat " etc etc )

Topparna är inte planade,det var tanken från början men vi köpte högkomps kolvar så vi slapp plana...Det man får med i packningssatsen är en kork packning som ska sitta där...och på en lt1:a får du med en SILIKONTUB som man ska kleta med.....och nu har vi kört både och för å vara seriösa

men det går säkert å göra på nåt annat sätt så det blir "seriösare"
scar
Registrerad
Registrerad

Inlägg av scar »

2 loud skrev:ursäkta att jag inte sällar mig till hurrar ropen man va FAAA#"¤#¤"-N är det här ??? keramisk metal :eek: :eek: och det sitter på baksidan så det "syns" inte har det säkert resonerats ,, innan du lyfter i motorn ta dig då en funderare på dessa två saker
1. tycker du att det känns "seriöst"
2. Hur lätt tror du det kommer bli och täta det NÄR (inte om utan NÄR) det börjar läcka ??

Bild
Jag kan till att börja med att säga att det ser värre ut än det är.. på bilden har vi precis smetat in silikonen.. och då det inte har härdat än så kan det väl få se ut hur det vill (har ju definitivt inte tätat en springa som är lika bred som packningsmasssan :roll: )... och det där har beprövats på en annan trans am som körde en del repor i somras och jag kan inte minnas att det krånglade för den bilen..

Det är tråkigt att du hakade upp dig på just den detaljen när det finns så mycket annat vackert på bilden :wink: :smile:

Mvh/ Raffi
scar
Registrerad
Registrerad

Inlägg av scar »

Ronny: När motorn väl är i kärran igen, blir det att bänka för injustering och svart på vitt, eller räcker det med "ryggkänslan" då högerfoten får göra sitt?

Hej ronny. Självklart ska jag bänka och mappa bilen när den är klar.. och när det är gjort så är det dags för högetfoten att göra sitt :lol:
scar
Registrerad
Registrerad

Inlägg av scar »

Formula skrev:Motorn ser riktigt fin ut! Fortsatt lycka till!
Tackar tackar! nu har man i alla fall något som ser ut som en hel motor igen :smile: jag ska lämna in min 700 låda i dag för renovering och när den är klar så återstår det att mappa bilen.. Längtan är stor :lakrits:
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Namn: Niklas Wikander #270
Kontakt:

Inlägg av formula »

Scar: Dax för en egen projekttråd snart? :wink:
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
scar
Registrerad
Registrerad

Inlägg av scar »

Jo de är nog dax för det :smile:

Får ta mig tid nån dag och börja skriva om allt jag har gjort i en ny tråd :angle:
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Namn: Niklas Appelquist
Kontakt:

Inlägg av niklas »

En egen tråd vore nog bra...

Antar att du har 1206 packningar, hade samma problem och fick lägga på mtrl på HSR när jag portmatchade

Angående siliconet så är det dålig passning i bakkant mellan alla HSR och block. Så en viss mängd silicon behöver man ha där.

PMade om givarna, hör av dig om du vill ha mer info.
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
scar
Registrerad
Registrerad

Inlägg av scar »

Det här är hurricane "haratch".

Det är någon idiot som har knäckt mitt lösen och skriver massa skit!!!!!!!

hoppas moderatorena löser detta!!

mvh Haratch
Användarens profilbild
hurricanes
Registrerad
Registrerad

Inlägg av hurricanes »

Nu har jag gjort ett nytt konto!

Som sagt hoppas demand tar bort allting från mitt gamla jag snarast möjligt!

mvh Haratch :cool:
Rotary killer!
Användarens profilbild
proben
Registrerad
Registrerad
Namn: Mattias

Inlägg av proben »

Scar skrev:Ronny: När motorn väl är i kärran igen, blir det att bänka för injustering och svart på vitt, eller räcker det med "ryggkänslan" då högerfoten får göra sitt?

Hej ronny. Självklart ska jag bänka och mappa bilen när den är klar.. och när det är gjort så är det dags för högetfoten att göra sitt :lol:
Ser ju bra ut, du kommer få en rolig sommar. passformen på HSR är ju inte den bästa.
Va ska du köra för sprut?
Blackrace 8,28 140km/h 0-100 4,32 2005
klas80
Registrerad
Registrerad
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

Du som kör med hög komp, vad kör du med för startmotor? Några startproblem?

Jag har en del problem som jag antar beror på dåligt batteri, men fundera på om man kanske skulle ha annan utväxling på startmotorn?...
Bild
scar
Registrerad
Registrerad

Inlägg av scar »

Proben skrev:
Scar skrev:Ronny: När motorn väl är i kärran igen, blir det att bänka för injustering och svart på vitt, eller räcker det med "ryggkänslan" då högerfoten får göra sitt?

Ser ju bra ut, du kommer få en rolig sommar. passformen på HSR är ju inte den bästa.
Va ska du köra för sprut?
Jag kommer att köra ett piggypack system (unichip) där jag kommer att kunna ställa 50% uppåt och 50% neråt. Och Niklas här på forumet ska hjälpa mig att göra ett trimchip.
scar
Registrerad
Registrerad

Inlägg av scar »

klas80 skrev:Du som kör med hög komp, vad kör du med för startmotor? Några startproblem?

Jag har en del problem som jag antar beror på dåligt batteri, men fundera på om man kanske skulle ha annan utväxling på startmotorn?...
Jag kommer att köra med den jag har (har inte kommit så långt att jag kan starta motorn ännu).. hurricane gör det oxå och även han har hög komp.. Jag tror att det är ditt batteri som behöver bytas.
Användarens profilbild
hurricanes
Registrerad
Registrerad

Inlägg av hurricanes »

Predator skrev:
hurricanes skrev:Nu har jag gjort ett nytt konto!

Som sagt hoppas demand tar bort allting från mitt gamla jag snarast möjligt!

mvh Haratch :cool:
Och jag som faktiskt trodde på det...... Att du skulle köra från oss alltså! :wink: :lol:
:lol: :lol: :wink:
Rotary killer!
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Så där! nu använder jag mitt gamla konto igen, med ett nytt lösen ord :grin:

Idag ska växelådan upp och bilen ska provköras... åter kommer med mer info senare...
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Jaa!

bilen funkar! :cool: lådan växlar stenhårt!

nu ska jag bara få lite hjälp av min "coach" åke :oops: för å bränna ett nytt chip till bilen...

kommer troligtvis å skita i unichipen i framtiden,ja köper ett riktigt sprut senare istället.

och bilen har även fått ett nytt utseende med en ny huv :twisted:

bilder kommer imörn....

gonatt!
turbo daniel
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Majetic #448

Inlägg av turbo daniel »

Gött å se Hratch, kör skiten ur alla sunkiga japsare nu! :)

Daniel (min första post sedan i januari ???)
Trans Am Pace Car -89. 22 k miles
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

När kommer bilden på den nya huven :evil: :lol:
klas80
Registrerad
Registrerad

Inlägg av klas80 »

Hurricane skrev:
dagen efter åkte vi på street race i eskilstuna (gaby skulle köra)jag skulle köra in bilen lite försiktigt fram och tillbaka 22mil det e lagom tyckte jag.Grejen var att bilen vibrerade som FAN! när man rulla med bilen var det lungt men när man la iväxel och gasa så vibrera det igen!

igår så ringde jag Åke(som vanligt :oops: tror att han kommer å byta nummer snart :grin: ) han sa att motorn orginal är externaly balanserad vilket betyder att det sitter vikter på start kransen och balanserar upp orginal veven,och veven eller kittet jag körte var internaly balanserad så stämde antagligen ingenting nu!

gick ner under bilen igår och titta,snurra på motorn och såg en stor klump metall på start kransen :eek: jag tänkte jag årkar inte ta ner lådan igen!!!!!!! :evil: :evil: :evil:

Just då kommer två kompisar å hälsar på som jag inte har sett på hela vintern! den ena har en racer bil (v8:A självklart :cool: ) som han kört en mellan åtta med och den andra har en rodd med en sTOOOOOOOOOR kompressor i. Iallafall så slipa vi på svets punkerna på vikten och sedan slog avden och slipade lite till.Det här gjorde vi på plats!

plocka på allt igen och prova bilen gick skit fint! och fort!!! med gamla mappningen!

så nu väntar jag på mitt chip som är skickat från usa!

Nu är man med i spelet igen :cool:

Tack åke för all hjälp! och alla andra för läsningen!

MVH knog dansören :angle:
Du jag har precis kommit på att jag gjort samma misstag med startkransen. :oops: du bara knackade bort vikterna och allt var bra eller?
Bild
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Ja faktist... man kan om man vill noll balansera kransen efter man tagit bort vikten men jag hade inte tid med det :grin:
klas80
Registrerad
Registrerad

Inlägg av klas80 »

Ok då vet jag vad jag ska göra imorgon då :cool:
Nej man har ju ingen större lust att riva bort lådan igen nu när man äntligen får känna på den :grin:

du har inte gjort det i efterhand heller?
Bild
Skriv svar