Firebird -73 | Renovering, Uppgradering

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johannesson

Firebird -73 | Renovering, Uppgradering

Inlägg av banka »

Hejsan ,

Jag är en nybliven medlem på forumet som håller sen ett par månader sen tebax på med en renovering av den underbara Firebirden.
Det som prioriteras just nu är lacken, men nyrenoverad inredning ligger o väntar på montering och hade även tänk att motorn skulle få sig en uppgradering...vintern är ju hyffsat lång så man borde hinna med en del.

Tips och råd mottages mer än gärna då jag inte är en utbildad motormekare :sad:

Lite bilder att njuta av så länge, mer kommer så småningom då det har hänt lite mera, för nuvarande är hela bilen nedslipad och uppspacklad. Lackning sker i början av nästa vecka. Färgtips är inte heller fel :smile:

MVH Daniel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra

Inlägg av pzr »

Ser ut att bli en spännande projekttråd !
:cool:
Frågor får du snart svar på i det här forumet, de lovar jag!
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Välkommen till forumet Banka(ännu en Daniel).
Jönköping är ju nära mig så då kan man ju svänga förbi i vår och kolla in bilen :oops:
Det finns gott om kunnigt folk på forumet så fråga du.
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad

tackar

Inlägg av banka »

Tackar så mkt för välkomnandet och jag har läst runt lite på forumet och kunnigt folk finns det gott om=)

Runn: Tackar och du är välkommen förbi nån gång och kika in pärlan, snart ska ju den nya lacken på och då blir det lite ögongodis eller va man säger :smile:
har inte lyckats bestämma färg än men det lutar åt en gloss gul typ! Inge som har någon idé? Svart är borta ur förslagen bara..

Har också en liten fråga gällande motorn, just nu så är allt org. förutom förgasaren som är av modell Edelbrock Performer Series och den ligger på 600cfm. Manuell choke. Det var förra ägaren som bytte p.g.a att org. quadrajetten inte gick som han skulle..har hört att orginalaren ska tydligen vara bäst. Ingen som vet var man kan få sin quadrajett servad?

MVH Daniel
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Re: tackar

Inlägg av anders_1g »

banka skrev:Ingen som vet var man kan få sin quadrajett servad?

MVH Daniel
The Judge här på forumet sysslar med sådant.. Tror han är kung på denna sidan atlanten...

PMa honom vetja! :angle:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Namn: Niklas Wikander #270
Kontakt:

Inlägg av formula »

Kul projekt! Hoppas du blir nöjd!

Bra att det finns folk som du som tar hand om bilarna!

Mvh
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad

Progress

Inlägg av banka »

Tjena tjena , lite om vad som händer med bilen, dock inga bilder för det är verkligen inte mkt att se på nu, bara en fasligt massa slipdam:smile:

Så som det ser ut nu så ska bilen in på lack till helgen, orginalfuggen skickas på service ( tack Kent ).
Steget efter att lacken har lagts är givetvis att få in all inredning och städa upp och göra finfint, MEN efter det så är det fjädring och underrede som skall få sig en omgång.

ett par frågor när man ändå skriver :cool:

Ingen som sitter på ett par hårdare sänkfjädrar där hemma?? Fram då givetvis eftersom de inte gör sig så bra bak på min bil :angle:

Ideer på hur man skulle kunna styva upp den i bakänden? Kör just nu utan de krängningshämmare som finns att få tag på, d.v.s helt org.

Alla ideér mottages mer än gärna!!

MVH Daniel J
Användarens profilbild
unclebans
Registrerad
Registrerad
Namn: Ban Tao

Inlägg av unclebans »

Jag ser att det är mycket jobb som behöver göras, verkar dock inte vara större behov av rostlagning och det är bra.

Mycket intressant att se hur den kommer att se ut efter all puts och lack... :smile:
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad

Äntligen uppdatering..

Inlägg av banka »

Efter ett bra tag med fixande o slipande så har jag äntligen fått tummen ur o köra ner den te lackboxen :smile:
Firebirden fick till och med åka bärgingsbil ner :grin: på grund av att vissa nödvändiga detaljer inte är monterade, så som stolar, ratt o.s.v.

Men här är iallafall lite bilder efter slipgrunden är lagd...ska fixa lite bilder på när den är GUL också:P minneskortet blev fullt innan...men men...håll till godo :smile:

MVH Daniel
Användarens profilbild
bonnehill
Registrerad
Registrerad
Namn: Herje Fastén #476

Inlägg av bonnehill »

Visst kommer lackeraren ihåg att blanda in mjukgörare när fronten lackeras, annars blir det lite problem :sad:
Herje
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad

NYA bilder!

Inlägg av banka »

Hejsan , var ett tag sen nåt hände nu, har haft mkt med annat runt omkring. Men det som har hänt är att bilen har fått lite färg på sig och har även hunnit montera på allt externt, "bara" inredningen kvar som skall piffas upp och monteras.
Sen är det tänkt att motorn ska få sig en omgång också så att det matchar utsidan :smile:

Kommentera gärna!!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

MVH Daniel
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra

Inlägg av pzr »

Läckert!!!!! (som kocken sa om de nylagade grodlåren) :grin:
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
fajjerbörd
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lundgreen
Kontakt:

Inlägg av fajjerbörd »

Riktigt snyggt!
/Stefan
Pontiac Firebird -71, Ford Anglia -56, King Cab Navara -01, Yamaha YZF250 -02, Kawasaki ZR750 -02, Honda 250XL -74
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

Gult e fint!

Ska du ha fågel på huven?

Var tog den fina takluckan vägen? :cool:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad

Inlägg av banka »

Tjo...Tack för kommentarerna, alltid skoj o få respons på sitt arbete..! Tar tag i det roligaste nästa veckan, d.v.s motorn :smile: skönt med lite "avkoppling" från allt slipande..

Nån fågel hade ju varit snyggt, trots att det inte är en trans am, men det blir nog senare planer för jag har inte bestämt mig om jag skall ha kvar denna huven eller köra på en glasfiberhistoria istället, skulle vara skönt o kapa lite vikt på kärran. :lol:

angående den mystiska takluckan så blev den ett offer för glasfiberspacklet :oops:

Flera bilder på fågeln kommer inom kort !

MVH Daniel
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lindén #220

Inlägg av luva »

banka skrev:angående den mystiska takluckan så blev den ett offer för glasfiberspacklet
Synd på ett så unikt tillbehör. Den monterades av en speciell firma på fabriksnya bilar. Hade jag vetat att du inte villle ha det så hade jag bytt tak med dig. Hade höjt värdet på min bil betydligt. :smile:
---------------------------------
Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad

Inlägg av banka »

Synd på ett så unikt tillbehör. Den monterades av en speciell firma på fabriksnya bilar. Hade jag vetat att du inte villle ha det så hade jag bytt tak med dig. Hade höjt värdet på min bil betydligt.
Takluckan finns ju där....under spacklet :cool: så om man vill ha tillbaks den är det ju bara o knacka bort spacklet...! För övrigt så fungerade inte elmotorn, luckan var igenrostad + att alla vattenavledningslangar, lister och annat saknades eller var defekta..så istället för att börja pilla med det så la jag igen den! Lite dumt kanske men kändes som att de blev smidigare och bättre.

MVH Daniel
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

:lol: Enkel lösning! :cool:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad

Inlägg av banka »

Tänkte bara visa lite vad som är på gång i garaget just nu.. Orginal Rally hjulen skall blästras och lackas för att kanske monteras till sommaren, i vilket fall som så är det kul att ha kvar orginal hjulen i bra skick.

Inom kort anländer även ett paket med bland annat ett par svarta avstämda 1 3/4" hooker super comp headers :evil: som ska ge lite bättre ljud o flöde i kärran, orginal grenören skall renoveras och sparas i nån kartong.

Funderar även på en ny växelspak eftersom den som sitter nu är lite defekt, typ något T handtag från B&M, exempelvis Megashifter. Åsikter om detta mottages gärna? ska väl finnas kit som passar rakt på? eller är jag ute o cyklar?

Sen så kommer det även lite små plock till inredningen så jag kan färdigställa den!

Har lite frågor om avgas system, finnsju kompletta att köpa som slingrar sig efter orginal upphängning men dessa är ju rätt dyra om man kollar på de kompletta systemen, och jag har redan ett par turbo dämpare från simons. Vore det inte enklare att kanske svetsa ett eget? framför allt billigare! Då kan man ju dra rakt bak från headers med en H pipa och sedan ett par dämpare och sen under bakaxel? min bil är rätt hög så tror inte att markfrigång är ett så stort problem, kolla bilder för kommentarer!

support mottages mer än gärna!

MVH Daniel

PS. Vet att underredet ser för jävligt ut på den bilden men idag ser det lite bättre ut, hade inga nyare bilder DS

Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad

Inlägg av banka »

Tjena ,

Efter en dags mekande i garaget så har jag bla plockat ner grenrör + avgassystemet, Nya headers anländer inom kort förhoppningsvis.
Har en liten fråga angående min motor, det är ju en 350 från 1973 och på topparna står siffrorna 4C, vad är det för toppar jag har då?

Mkt tacksam för svar!

MVH Daniel
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

Topparna har 1.96" insugsventiler och 1.66" avgasventiler och ska enl. Wallace Racing ligga på 96cc.

Inga värstingtoppar precis :roll:

Snyggt jobbat med bilen :thumbup:
Svarta stripes skulle se rätt coolt ut mot den gula lacken, funderar på antracitgråa dubbla ränder på min svarta :angle:

Jag tycker absolut att du ska rulla på orginal Rally Wheels:en i sommar, dom är läckra :smile:

Vad är det som är defekt med orginalspaken?, går det inte att fixa?
En B&M kloss på mittkonsolen kostar ju en slant och får väl inte bilen att bli snabbare och definitivt inte snyggare.....men det är vad jag tycker.

Jag skulle INTE dra avgassystemet under bakaxeln, lägg ner 3-4 timmar på ett par böjjar istället, det är det värt.

När jag köpte min bil var det draget så, även med Hi-Jackers skrapade det i då och då.
/Lejon
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad

Inlägg av banka »

Topparna har 1.96" insugsventiler och 1.66" avgasventiler och ska enl. Wallace Racing ligga på 96cc.

Inga värstingtoppar precis
Tackar för kommentarna och ett snabbt och utförligt svar o nej det är ju inga värstingtoppar direkt :cry: är ju orginal på min 350 maskin. Inget monster direkt :grin:
Men hade tänkt ändra på det, iallafall till viss del, ingen som har några tips på modifieringar? Är det värt o byta toppar, kam o.s.v. eller ska man byta utväxling o satsa på att hålla orginalgrejerna funktionella, den går ju trots allt riktigt bra och förutom fuggen e allt orginal, motorn är lyft o genomgången för 5 år sedan, inte körts mkt sen dess.

Angående avgassystemet så vill man kanske inte dra under bakaxel, men man vill ju heller inte ha det som orginal "ormboet" som slingrar sig. Men med ett par böjar så borde man komma över axeln rätt enkelt...tar problemen som dom kommer, just nu ska ja ner o inhandla rör till bygget iallafall.

Spaken är iallafall lagad nu så det blir ingen B&M historia, skönt de!

Tacksam för tips!

MVH Daniel
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

banka skrev: Angående avgassystemet så vill man kanske inte dra under bakaxel, men man vill ju heller inte ha det som orginal "ormboet" som slingrar sig.
Du kan ju kolla in min projekttråd, jag har byggt ett avgassystem som snarlikt liknar ett orginal........känns inte som ett ormbo tycker jag!

Iofs inte dom lättaste böjjarna att få till bra, men väl på plats så känns det bra :smile:
/Lejon
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad

Update

Inlägg av banka »

Äntligen var det dags för en liten uppdatering igen. Det som har hänt sen sist är följande:
-Inredning på gång att monteras
-Headers + avgas snickrades ihop i helgen (dock inga bilder än)
-Solen tittade fram så då åkte kameran fram också :grin:

Vad tycks? :oops:

Bild
Bild
Bild
Bild

MVH Daniel
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad

pics..

Inlägg av banka »

Mera bilder...

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Namn: Robin Lindahl

Re: Update

Inlägg av ugglemor »

banka skrev:Vad tycks? :oops:

MVH Daniel
Tja, det kunde ju ha varit värre... :angle:

Nä,nu skojar jag bara med dig! :razz: Vet du att precis en såndär gul 70-73 Firebird med ralley-wheels var min drömbil då jag var liten uggleunge! Hittade tyvärr inget vettigt då jag var i köpartagen så då blev det en -74 istället... blir riktig nostalgisk då jag ser dina bilder... keep up the good work ty om våren är det inte bara bävern som tittar fram utan även Pontiacarna! Wåå jää... :cool:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad
Namn: Johan Lindbom #661

Inlägg av limpan »

Tummen upp :thumbup:

Jag gillar färgen skarpt, ser fram emot några snygga sidobilder på bilen oxå.
Är fälgarna fixade än?(inte så att du verkar ha legat på latsidan i övrigt, mest nyfiken :oops: )
Pontiac firebird formula 455 -73
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lindén #220

Inlägg av luva »

Asfräckt med oranga blinkersglas fram till den pippigula färgen. Eller ser jag fel?? :oops:
--------------------------------
Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad

Inlägg av banka »

Tackar så mycket för kommentarerna, de värmer gott när man krälar runt i ett svinkallt garage :grin:
Jag gillar färgen skarpt, ser fram emot några snygga sidobilder på bilen oxå.
Är fälgarna fixade än?(inte så att du verkar ha legat på latsidan i övrigt, mest nyfiken
Färgen är av typen Millennium Yellow. Samma som sitter på Millennium corvetterna. Gjorde lite ont att välja en corvette färg men förutom ni som läser detta så e de ju ingen annan som vet :twisted:
Fälgarna e blästrade, dock inte lackade än p.g.a en rätt tajt budget denna månad....men fram till sommaren sen så!

Asfräckt med oranga blinkersglas fram till den pippigula färgen. Eller ser jag fel??
Hehe nej du ser alldeles rätt :smile: o jo nu när du säger de kan jag hålla med om att de passar in!! Men innan har jag undrat varför denna har oranga? Har inte sett nån annan med oranga glas? Nån som vet?

MVH Daniel
Användarens profilbild
73_firebird
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Mårtensson #558
Kontakt:

Inlägg av 73_firebird »

Jag har också orange färg på min 73:a. Fick 2:a på besiktnngen på detta. Får väl tejpa över knotaktytan till varselljuset på glödlampan eftersom det var den som var problemet. Bilnkersen får ju vara gul. Hade bilen varit en 75:a så får man tydligen ha gula valsellljus enl SBP :roll:
/Andreas
Dodge Coronet 440 1968 - Pontiac Wannabe
Pontiac Firebird 1973 - Såld
Skriv svar