firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Moderator: Moderators
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Vintersäsongen närmar sig! Orkar inte visa tidigare modifieringar utan det får ni kika upp på hemsidan http://www.propontiac.com
Ska försöka uppdatera här när något vettigt gjorts..
Fråga gärna om det är något ni undrar över.
Pontiac firebird 74, lite banracingmodifierad...
Röd och snabb..
framvagn
'Original' ram och samtilga lösa detaljer (bärarmar, innerskärmar, etc) zincsprutat och pulverlackat.
Energy Suspension polyurethanbussningar på de flesta punkter. Byts dock allt eftersom ut mot delrinbussningar.
Koniklassikdämpare runt om
Övre bärarm sänkt 10 mm för ökad cambergain. Anti dive 0° istället för 2°.
1° camber och 4,5° caster samt 0° toe in.. Exprimenterar fortfarande lite med hjulvinklarna...
framfjädrar 650 lbs/in med justerplattor, kan sänka 1" eller höja 1,5"
1,25" värmebehandlad krängningshämmare med delrinbussningar.
Corvette C4 330mm skivor och Corvette C5 ok med hålborrade kolvar för bättre kylning. Hawk performance HB247 samt originalbelägg (Hawk på bana o original på gatan)
Russel stålomspunna slangar
Kalluftsintag i fronten med slangar som leder kylluften till frambromsarna.
17x8,5 bmwfälgar med 255 40 17 Good Year GSD3 (skall bytas mot något klistrigare... om de bara kan ta slut någon gång! )
Ombyggd styrväxel med kraftigt reducerad servoverkan, 2,25 rattvarv
Bakvagn;
10bultad diffad bakaxel med 4,56:1
Bladfjädrar Hotchkis 175 lbs/in, främre bladfjäderinfästning höjd 3/4" för mer anti-squat
Corvette C4 skivor och ok, originalbelägg
Russel stålomspunna slangar
17x10 bmwfälgar med 275 40 17 GSD3 (nästan utslitna! )
Drivlina;
Motor: Pontiac 400... inte superhet, men den funkar,.. Renovering och trimning sker i vinter!
Kopping; Smitt hayssvänghjul med 11" centerforce koppling
Hydraliskt urtrampningslager från SAAB...
Växellåda; Borg Wagner T56, 6 vxl med förlängd spak och kraftigt kortat växelslag.
Kardan; Begagnad 4" från en nascarbil
Inredning;
Momo RS2 stolar bultade direkt i golvet
5-pktbälten på båda platserna
Löstagbar ratt, Momo
Lång växelspak - så den kommer nära ratten!
kortad blinkersspak (den var i vägen när man vred på ratten!)
Full uppsättning autometermätare, 5" varvräknare med shiftlight
Hastighetsmätare ersatt med cykeldator som dessutom har tidtagning, snitthastighet, maxhastighet med mera..
Custobyggd mittkonsoll, skall rymma alla strömbrytare då jag ej når instrumentbrädan med 5-pktbältet på..
dörrsidor i kolfiber
huvudströmbrytare
brandsläckare
solglasögon
Stereo - nej
lyxen sträcker sig till elhissar.. skall dock bort så fort som möjligt
Har säkert missat en massa saker, detta är ett projekt som är under ständig utveckling.. vinterns planer sträcker sig till rejält motorbygge samt ny bakvagn.
Vill du ha mer info, kika in på hemsidan för kontinuerliga uppdateringar
http://www.propontiac.com
Ska försöka uppdatera här när något vettigt gjorts..
Fråga gärna om det är något ni undrar över.
Pontiac firebird 74, lite banracingmodifierad...
Röd och snabb..
framvagn
'Original' ram och samtilga lösa detaljer (bärarmar, innerskärmar, etc) zincsprutat och pulverlackat.
Energy Suspension polyurethanbussningar på de flesta punkter. Byts dock allt eftersom ut mot delrinbussningar.
Koniklassikdämpare runt om
Övre bärarm sänkt 10 mm för ökad cambergain. Anti dive 0° istället för 2°.
1° camber och 4,5° caster samt 0° toe in.. Exprimenterar fortfarande lite med hjulvinklarna...
framfjädrar 650 lbs/in med justerplattor, kan sänka 1" eller höja 1,5"
1,25" värmebehandlad krängningshämmare med delrinbussningar.
Corvette C4 330mm skivor och Corvette C5 ok med hålborrade kolvar för bättre kylning. Hawk performance HB247 samt originalbelägg (Hawk på bana o original på gatan)
Russel stålomspunna slangar
Kalluftsintag i fronten med slangar som leder kylluften till frambromsarna.
17x8,5 bmwfälgar med 255 40 17 Good Year GSD3 (skall bytas mot något klistrigare... om de bara kan ta slut någon gång! )
Ombyggd styrväxel med kraftigt reducerad servoverkan, 2,25 rattvarv
Bakvagn;
10bultad diffad bakaxel med 4,56:1
Bladfjädrar Hotchkis 175 lbs/in, främre bladfjäderinfästning höjd 3/4" för mer anti-squat
Corvette C4 skivor och ok, originalbelägg
Russel stålomspunna slangar
17x10 bmwfälgar med 275 40 17 GSD3 (nästan utslitna! )
Drivlina;
Motor: Pontiac 400... inte superhet, men den funkar,.. Renovering och trimning sker i vinter!
Kopping; Smitt hayssvänghjul med 11" centerforce koppling
Hydraliskt urtrampningslager från SAAB...
Växellåda; Borg Wagner T56, 6 vxl med förlängd spak och kraftigt kortat växelslag.
Kardan; Begagnad 4" från en nascarbil
Inredning;
Momo RS2 stolar bultade direkt i golvet
5-pktbälten på båda platserna
Löstagbar ratt, Momo
Lång växelspak - så den kommer nära ratten!
kortad blinkersspak (den var i vägen när man vred på ratten!)
Full uppsättning autometermätare, 5" varvräknare med shiftlight
Hastighetsmätare ersatt med cykeldator som dessutom har tidtagning, snitthastighet, maxhastighet med mera..
Custobyggd mittkonsoll, skall rymma alla strömbrytare då jag ej når instrumentbrädan med 5-pktbältet på..
dörrsidor i kolfiber
huvudströmbrytare
brandsläckare
solglasögon
Stereo - nej
lyxen sträcker sig till elhissar.. skall dock bort så fort som möjligt
Har säkert missat en massa saker, detta är ett projekt som är under ständig utveckling.. vinterns planer sträcker sig till rejält motorbygge samt ny bakvagn.
Vill du ha mer info, kika in på hemsidan för kontinuerliga uppdateringar
http://www.propontiac.com
Senast redigerad av anders_1g den lör 25 feb 2012, 22:02, redigerad totalt 15 gång.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Angående styrväxeln, har du byggt om den så bilen blir mer direktstyrd, alltså vrida mindre varv för att få fullt rattutslag?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
det är en originalväxel med linjär styrning. Själva hydralikdelen i den (dvs om bestämmer flöde och tryck) kommer från en 80-talare.
Övriga modifikationer sträcker sig till längre pitmanarm (för att på så sätt få snabbare styrning) samt sänkt tryck i servopumpen
Kan lägga upp lite bilder ikväll
Övriga modifikationer sträcker sig till längre pitmanarm (för att på så sätt få snabbare styrning) samt sänkt tryck i servopumpen
Kan lägga upp lite bilder ikväll
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Går den armen att få tag på eller har du tillverkat den själv?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
tackar för kommentarerna!
Racer; du har som sagt PM
Jimmy; Ja, är alltid kul att blåsa förbi någon som inte fattade vad som hände...
målet inför 2005 är att spräcka 1G i "sidled". Nuvarande utstyrsel så klarar den 0,9G. Hoppas på att hitta den sista decimalen i däcken (som dock fortfarande kommer att vara av gatmodellen..)
Racer; du har som sagt PM
Jimmy; Ja, är alltid kul att blåsa förbi någon som inte fattade vad som hände...
målet inför 2005 är att spräcka 1G i "sidled". Nuvarande utstyrsel så klarar den 0,9G. Hoppas på att hitta den sista decimalen i däcken (som dock fortfarande kommer att vara av gatmodellen..)
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
jag har inget att göra just nu, så jag öser upp lite bilder... får se hur långt jag hinner.. Bilder kommer dock ej i någon ordning..
Först ut; styrväxelbyte:
Började med att köra med en styrväxel från en Iroc -88, men denna gav upp efter 7 månader - en ventil som 'plötsligt' fick för sig att fungera (hade legat på sniskan innan och då hade allt fungerat.)
Orsakade många gråa hår och det hela slutade med att originalväxeln revs och hydraliken byttes mellan de två växlarna..
Visste ni förresten att den väger ca 12 kg
Hydralik; Märks inte mycket skillnad, men det räcker för att minska servoverkan.. Åttiotal överst och 70tal nederst. Den stora skillnaden är antalet splines samt större diameter på utgående axel.
Ja, var tvungen att vara framme med sprayburken också bidde ett tunt lager zincfärg - en färg som jag är väldigt nöjd med.. Står emot rost mycket bra!
Först ut; styrväxelbyte:
Började med att köra med en styrväxel från en Iroc -88, men denna gav upp efter 7 månader - en ventil som 'plötsligt' fick för sig att fungera (hade legat på sniskan innan och då hade allt fungerat.)
Orsakade många gråa hår och det hela slutade med att originalväxeln revs och hydraliken byttes mellan de två växlarna..
Visste ni förresten att den väger ca 12 kg
Hydralik; Märks inte mycket skillnad, men det räcker för att minska servoverkan.. Åttiotal överst och 70tal nederst. Den stora skillnaden är antalet splines samt större diameter på utgående axel.
Ja, var tvungen att vara framme med sprayburken också bidde ett tunt lager zincfärg - en färg som jag är väldigt nöjd med.. Står emot rost mycket bra!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
modifiering av frambromsarna;
Så här ser originalspindeln ut (bild på vänsterisdan)
Här är öronen som originaloket fäster i bortskurna (bild från högersidan), samt att de två bakre hålen som håller bromsskölden är uppborrade och gängade för M12
Sen skar jag ut en liten adapterplatta... 10 mm stålbit
De yttre hålen sitter i spindeln och de inre i oket
Voilá
Gjorde om skölden med ett fäste för 3,5" kylslang.. Kalluft hämtas från fronten. Kylluften skickas sedan in i centrumet på skivan och ut genom kanalerna i skivan... INTE rakt på ena sidan av skivan!
snyggt va?
Så här ser originalspindeln ut (bild på vänsterisdan)
Här är öronen som originaloket fäster i bortskurna (bild från högersidan), samt att de två bakre hålen som håller bromsskölden är uppborrade och gängade för M12
Sen skar jag ut en liten adapterplatta... 10 mm stålbit
De yttre hålen sitter i spindeln och de inre i oket
Voilá
Gjorde om skölden med ett fäste för 3,5" kylslang.. Kalluft hämtas från fronten. Kylluften skickas sedan in i centrumet på skivan och ut genom kanalerna i skivan... INTE rakt på ena sidan av skivan!
snyggt va?
Senast redigerad av anders_1g den tis 12 okt 2004, 19:22, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Fler bilder på bromsarna;
Bakbromsarna fick liknande adapter.. Pga plötslig kameradöd har jag inga fler bilder än denna på det..
En nyrenoverad bakaxel med ny carrier och utväxling.. samt bromsar monterade!
Och så här blir det när man hänger upp den!
Bladfjädrarna är av märket hotchkis och hårdheten 165 lbs/in
Stötdämparförlängaren togs ganska snabbt bort, konidämparen visade sig vara längre än hijackersen som satt där innan.
Bromsverkan bak justeras med en sån här... När bilen blir tillräckligt lätt skall jag bygga om till manuella bromsar med bromsvåg istället
Bakbromsarna fick liknande adapter.. Pga plötslig kameradöd har jag inga fler bilder än denna på det..
En nyrenoverad bakaxel med ny carrier och utväxling.. samt bromsar monterade!
Och så här blir det när man hänger upp den!
Bladfjädrarna är av märket hotchkis och hårdheten 165 lbs/in
Stötdämparförlängaren togs ganska snabbt bort, konidämparen visade sig vara längre än hijackersen som satt där innan.
Bromsverkan bak justeras med en sån här... När bilen blir tillräckligt lätt skall jag bygga om till manuella bromsar med bromsvåg istället
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Krängningshämmarna värmebehandlades och målades med vanlig färg (inte pulverlack pga risker med värmen)
En styck pulverlackad subframe med nya bussningar, dämpare med mera
De nya framfjädrarna provtrycks här för att se att båda har samma hårdhet... Tru-Coil verkar vara seriösa, båda var EXAKT 650,0 lbs/in!
Fjädrar och justerplattor... Som de nu är står de ställda ungefär i mitten, kan höja 1" eller sänka 1,5".. Dock är de inte lika lättjusterade som coil overs, måste plocka ut dem för att justera... lite drygt
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Hmmm.......Jag får lite planer nu när jag ser dina bilder, det fattas en sak på din bil som jag behöver byta ut på min bil också......jag ska undersöka lite.........
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Racer skrev:Jag får lite planer nu när jag ser dina bilder, det fattas en sak på din bil som jag behöver byta ut på min bil också
Hmmm, nu blev jag nyfiken...
VAD???????
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Jag får ha några dagar på mig.....men jag kan ju avslöja vad det gäller.
Hade detta varit intressant. Givetvis Made in Sweden.
Hade detta varit intressant. Givetvis Made in Sweden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
jag är definitivt intresserad av ett par bärarmar som ger mer intial camber samt mer caster från början...
Är detta något som du skall tillverka eller känner du någon? Hjälper gärna till med mått etc som behövs! (jag har ett par lösa liggandes som du kan få kapa upp och bygga jigg av om du vill)
Däremot är jag inte intresserad av bärarmar som har originalmått men bara ser flashigare ut
Är detta något som du skall tillverka eller känner du någon? Hjälper gärna till med mått etc som behövs! (jag har ett par lösa liggandes som du kan få kapa upp och bygga jigg av om du vill)
Däremot är jag inte intresserad av bärarmar som har originalmått men bara ser flashigare ut
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Du kan få vilka mått du vill på dom. De lösa du hade hade varit bra om jag kunde lånat(vi behöver inte kapa i dom)annars så hade jag tänkt använda mina till att tillverka jigg med men de kommer inte av på ett tag än förrän till rivningen i vinter. Tanken är att det ska bli crom-moly rör som används men det är inte jag expert på.
Vi kan väl ringas vid? Tele: 042-157876 / 0706-187876
Tanken är att detta ska göras till gen3 också men gen2 är viktigast så vi börjar med det.
Vi kan väl ringas vid? Tele: 042-157876 / 0706-187876
Tanken är att detta ska göras till gen3 också men gen2 är viktigast så vi börjar med det.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Skit i gen3, finns ändå ingen som vill ha sådana bilar
Du har förresten PM
Du har förresten PM
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Ap ap ap, inge OT i min tråd!Ramair skrev:Nä precis för fullkomligheten är GEN4 , the ultimate !!! heheRipper skrev:Skit i gen3, finns ändå ingen som vill ha sådana bilar
Du har förresten PM
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Fronten modifierades med två mål;
Få effektivare kylning till de saker som behövde det, samt hålla mängden luft som strömmar in i motorrummet till ett minimum...
Originalplastchabraket som sitter under kofångaren skars upp och nummerplåtshållaren togs bort.. Detta var 'lite' mer jobb med än vad det verkar...
Tanken var sedan att när allt var färdigbyggt skulle biten gjutas av i glasfiber, men pga att dygnet bara har 24 timmar hanns det aldrig med innan det bidde dags att köra.. Skall försöka ge mig på det när det blir lite varmare igen.
Därefter byggdes en luftkanal som sluter tätt mellan kylare och luftintag. den har visat sig fungera över förväntan! Har inte haft det minsta problem med kylning, trots långa tomgångskörningspass i ordentlig sommarvärme
Här ser man kanalen monterat..
Eftersom de övre hålen inte behövs längre, täcktes dessa med två KOLFIBERbitar! (ja, enbart för att kolfiber är coolt! )
bidde trött på all skit som virvlade in i luftkanalen och satte dit ett nät för att hindra det värsta.. Numera ligger det inte en massa blad och annat skit i trumman..
Kolfibern blir smutsig fort...
Och här ser vi resultatet!
Den svarta plastbiten under fronten kommer från en fiero 86a.. det är en nödlösning tills jag fått på en ordentlig spoiler med splitter.
Som alla kanske ser så saknas det en list precis ovanför kofångaren - Jag har den i garaget, men olackad än så länge... skall på det i vinter var det tänkt.
Få effektivare kylning till de saker som behövde det, samt hålla mängden luft som strömmar in i motorrummet till ett minimum...
Originalplastchabraket som sitter under kofångaren skars upp och nummerplåtshållaren togs bort.. Detta var 'lite' mer jobb med än vad det verkar...
Tanken var sedan att när allt var färdigbyggt skulle biten gjutas av i glasfiber, men pga att dygnet bara har 24 timmar hanns det aldrig med innan det bidde dags att köra.. Skall försöka ge mig på det när det blir lite varmare igen.
Därefter byggdes en luftkanal som sluter tätt mellan kylare och luftintag. den har visat sig fungera över förväntan! Har inte haft det minsta problem med kylning, trots långa tomgångskörningspass i ordentlig sommarvärme
Här ser man kanalen monterat..
Eftersom de övre hålen inte behövs längre, täcktes dessa med två KOLFIBERbitar! (ja, enbart för att kolfiber är coolt! )
bidde trött på all skit som virvlade in i luftkanalen och satte dit ett nät för att hindra det värsta.. Numera ligger det inte en massa blad och annat skit i trumman..
Kolfibern blir smutsig fort...
Och här ser vi resultatet!
Den svarta plastbiten under fronten kommer från en fiero 86a.. det är en nödlösning tills jag fått på en ordentlig spoiler med splitter.
Som alla kanske ser så saknas det en list precis ovanför kofångaren - Jag har den i garaget, men olackad än så länge... skall på det i vinter var det tänkt.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Vi var ute på en parkeringsplats igår kväll och filmade lite...
Målet var att göra slut på bakdäcken som är gamla och torra, men någon körskola hade varit vänlig nog att lämna koner ute över natten!
Hade varken tid eller ork att fixa till någon riktig bana, utan kryssade runt mellan konerna lite sporadiskt...
Film kommer...
sitter och exporterar den nu, ska se när jag hinner slänga upp den
EDIT; har tusen ursäkter för att den inte går så bra som jag vill... främst var det taskigt grepp i bakdäcken men även problem med att ämnet mellan ryggstödet och ratten som var trött och okoncentrerad vilket gör att det inte skriker från däcken i varje sväng...
Målet var att göra slut på bakdäcken som är gamla och torra, men någon körskola hade varit vänlig nog att lämna koner ute över natten!
Hade varken tid eller ork att fixa till någon riktig bana, utan kryssade runt mellan konerna lite sporadiskt...
Film kommer...
sitter och exporterar den nu, ska se när jag hinner slänga upp den
EDIT; har tusen ursäkter för att den inte går så bra som jag vill... främst var det taskigt grepp i bakdäcken men även problem med att ämnet mellan ryggstödet och ratten som var trött och okoncentrerad vilket gör att det inte skriker från däcken i varje sväng...
Senast redigerad av anders_1g den fre 22 okt 2004, 23:40, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Här är vinterplanerna;
-Fixa glapp i styrstag (NÅGOT irriterande! ) fixat
-Flytta bak stolen ca 80 mm för att få lite mer plats till pedalerna samt underlätta i och ursteg.
-Tillverka rattidistans 50 mm
-Riva lådan och leta efter något som ger missljud
-Gå upp från 15/16" till 1" huvudbromscylinder
-motorrenovering stort projekt! Målen är; Tillförlitlig, massor av effekt och bränslesnål!
-hårdare framfjädrar, 950 lbs/in istället för nuvarande 650 lbs/in
-glasfiberhuv (spar ca 30 kg!)
-glasfiberfront (spar ca 15 kg!)
-bort med baksätet (ca 15 kg)
-Ny instrumentbräda som rymmer alla mätarna på ett snyggt och lättöverskådligt sätt
-Fixa tankgivaren
Flytta alla reglage (ljus, bränslepumpar, fläktar etc) till mittkonsollen eftersom jag inte når fram till instrumentbrädan med 5-pktbältet påspänt..
-huvudströmbrytare i kupén
I princip allt glapp borta nu!
Dels var det styrväxeln som behövde spännas lite till efter 'renoveringen', men endel av glappet fanns i den delade rattstången.
Finns endast lite kvar i mitt löstagbara billighetswilwoodrattnav... Skall köpa ett riktigt, glappfritt nav, istället..
-Fixa glapp i styrstag (NÅGOT irriterande! ) fixat
-Flytta bak stolen ca 80 mm för att få lite mer plats till pedalerna samt underlätta i och ursteg.
-Tillverka rattidistans 50 mm
-Riva lådan och leta efter något som ger missljud
-Gå upp från 15/16" till 1" huvudbromscylinder
-motorrenovering stort projekt! Målen är; Tillförlitlig, massor av effekt och bränslesnål!
-hårdare framfjädrar, 950 lbs/in istället för nuvarande 650 lbs/in
-glasfiberhuv (spar ca 30 kg!)
-glasfiberfront (spar ca 15 kg!)
-bort med baksätet (ca 15 kg)
-Ny instrumentbräda som rymmer alla mätarna på ett snyggt och lättöverskådligt sätt
-Fixa tankgivaren
Flytta alla reglage (ljus, bränslepumpar, fläktar etc) till mittkonsollen eftersom jag inte når fram till instrumentbrädan med 5-pktbältet påspänt..
-huvudströmbrytare i kupén
I princip allt glapp borta nu!
Dels var det styrväxeln som behövde spännas lite till efter 'renoveringen', men endel av glappet fanns i den delade rattstången.
Finns endast lite kvar i mitt löstagbara billighetswilwoodrattnav... Skall köpa ett riktigt, glappfritt nav, istället..
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
jaha, då var det dags!
en styck film... 65 mb, högerklicka och spara som..
http://transam.luminasweden.com/filmer/firebird.avi
säg gärna vad ni tycker
en styck film... 65 mb, högerklicka och spara som..
http://transam.luminasweden.com/filmer/firebird.avi
säg gärna vad ni tycker
Senast redigerad av anders_1g den fre 29 okt 2004, 12:00, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Det tog mig 2,5 timmar att ladda ner filmen
Slutet på filmen var givetvis roligast ur åskådarsynpunkt
Vad var det för UFO som kom och bad er "dra härifrån" det var ju en helt öde parkering???
Slutet på filmen var givetvis roligast ur åskådarsynpunkt
Vad var det för UFO som kom och bad er "dra härifrån" det var ju en helt öde parkering???
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
har du modem eller?Racer skrev:Det tog mig 2,5 timmar att ladda ner filmen
Slutet på filmen var givetvis roligast ur åskådarsynpunkt
Vad var det för UFO som kom och bad er "dra härifrån" det var ju en helt öde parkering???
UFOt som bad oss dra åt helvete var antagligen en av de 30 byggjobbarna som bor i husvagnar, andra änden av parkeringen och bygger på turning torso 12h/dag 7dagar/vecka..
De skulle väl upp sisådär 5 timmar efter att 'händelsen' utspelade sig
Jag har förresten en present till dig här nu, skickar den med polaren på måndag..!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Då var den inte helt öde då
PS Jag ringer din kompis imorron och tar reda på var jag ska hämta på måndag.
PS Jag ringer din kompis imorron och tar reda på var jag ska hämta på måndag.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Du kan vänta med att ringa, för han vet inte om att han ska ta dem på tåget änRacer skrev:Då var den inte helt öde då
PS Jag ringer din kompis imorron och tar reda på var jag ska hämta på måndag.
Ring måndag eftermiddag istället...
öde är ju en defintionsfråga.. om man slår ut antalet personer per m2 - då var den öde jämfört med centrum
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
skoj med filmklipp, bilen ser ut att gå bra mellan konorna trots slitna däck å kallt underlag. Kan tänka mig att den kommer bli riktigt giftig med en välbyggd motor senare, å ytterligare lättad. Härligt med lite däckförbränning på slutet också! Gillar verkligen stuket på din bil, finns tyvärr inte så många i sverige som uppskattar pro touring, men det har ju smittat norge rätt ordentligt, å visst är det på väg hit också!