Rykte: Någonting lät som f-n i Jakobsberg kl 15:00,10/7-04

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Rykte: Någonting lät som f-n i Jakobsberg kl 15:00,10/7-04

Inlägg av v8guy »

Körde Anette till jobbet i morse, åkte sedan till Clas Ohlson och köpte lite delar, ned till garaget och lödde ihop de sista fyra kontakterna till vänstra spridarbanken, monterade bränslefiltret i min hemmagjorda anslutning (yuck), samt drog fast lite fler slangklammor. Letade efter läckor och det finns ett par, måste göra om denna design.

SLET bort Turboaggregaten då de inte har någon oljetillförsel, kollade nivån på stickan, tog bort remmen till vattenpumpen då jag inte har någon kylare monterad ännu. Vred om nyckeln, mjaeu, mjaue klick, klick.

Okej, nu är det allvar, bort med startkablarna och dit med riktiga polskor till batteriet:
Vred om nyckeln.... VAROOOOOOOOOOM!

:twisted: IT'S ALIVE!!! :twisted:
MegaSquirted Trans Am for 3 seconds.
:cool:


Tala om sjukt ljud när man bara har turbogrenrören monterad och inget mer. Garagedörrarna dånade i takt med tändföljden i V8:an, jag var tvungen att stänga av innan någon kom och gav mig en omgång. Finns ju lägenheter ovanpå garaget.

Tomgången verkade hyggligt stabil trots att jag gjort cirka följande (i korta drag):
Monterat hemmagjorda spridarhållare på ett förgasarinsug
Skapat ett plenum ovanpå insuget, detta satt löst och utan packning idag.
Monterat två st Volvo 850 gasspjäll på plenumet (helt oprövad design).
Lött ihop en styrdator via instruktioner på internet.
Programmerat styrdatorn via MegaSquirt programvaran.
Matat inte värden för mina spridare, motorstorlek och lite annat tjafs.
Satt dit en tryckregulator utan att ens veta vilka tryck den är inställd på.
Vridit om nyckeln.

Konstigt att det ska ta sån tid, det här är ju skitenkla saker när man väl ser det någorlunda färdigt.

Jegs ska få en beställning på ett par Edelbrock FuelRails för Victor Jr insug (jepp, såg att det fanns). Kan vara värt den knappa tusenlappen för att slippa ha bränsleläckage i motorrummet.

Ni anar inte hur glad jag är idag.

/Anders
Senast redigerad av admin den lör 10 jul 2004, 19:13, redigerad totalt 1 gånger.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3717
Blev medlem: mån 22 mar 2004, 18:44
Namn: Rickard Dahlin #730
Ort: Stockholm/Märsta
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

Coolt fan... Ska bli kul å se å höra bilen i verkligheten.
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Blev så till mig så nu har jag beställt smådelar, fuelrails, instrument etc. från Jegs för 260 dollar. :-)

Köper nog slanganslutningar etc. här i Sverige, lättare att veta vad man ska ha när man har delarna i handen.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
n/a

Inlägg av n/a »

Fan vad kul att höra. Ett stort grattis, måste ju kännts riktigt skönt när du vred om nyckeln och den vrålade igång. Då är du klar till nästa helg dårå? :lol:
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

DÄR SATT DEN!!!!!!!!!!

Grattis! Nu jävlar ska bankas skit ur turbosexor :smile: .I belive in the force of V8 :twisted:

Det jag blev mest impad av är att du lödat ihop en styrdator genom instruktioner på internet. Då kommer det några veckors inställningar och förhoppningsvis inga ras.Om du ligger i ska du väl kanske hinna med en repa på bana innan året är slut. Jag väntar med spänning :cool:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Turbo Lunkan skrev:Fan vad kul att höra. Ett stort grattis, måste ju kännts riktigt skönt när du vred om nyckeln och den vrålade igång. Då är du klar till nästa helg dårå? :lol:
Mjae, tror inte jag hinner få delarna till nästa helg och den helgen går man på semester igen. Finns risk för att vi åker norrut någon vecka, sedan ska vi troligen till Lettand ett par dagar i början av augusti.
Men nog ska den bli klar i år alltid.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Racer skrev:DÄR SATT DEN!!!!!!!!!!

Grattis! Nu jävlar ska bankas skit ur turbosexor :smile: .I belive in the force of V8 :twisted:
Man ska ALDRIG ta för givet vissa saker, jag tror dock också att V8:an har potential, men kan man plocka ut 700+ hk ur en fyra så räcker kraften i en potent sexa till att slå det mesta. Jag har fortfarande ingen aning om hur stora mina aggregat egentligen är, varvar de ut för tidigt, genererar de bara värme och lite luft, eller blåser de på ordentligt så att man riskerar skjuta packningen. Frågorna är många.
Det jag blev mest impad av är att du lödat ihop en styrdator genom instruktioner på internet. Då kommer det några veckors inställningar och förhoppningsvis inga ras.Om du ligger i ska du väl kanske hinna med en repa på bana innan året är slut. Jag väntar med spänning :cool:
När vi ställde in polarens Alfa Romeo med samma sprut så fick vi den riktigt bra körbar inom loppet av 30 minuter. Och då hade vi bara en smalbandslambda, hörseln och känslan i stolen att ta till. Men jag tror nog att det blir till att skaffa en bredbandslambda framöver och då ska det nog bli ordning på grejorna.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Fasen Jegs har ju massor med delar man vill köpa. Hmm, kanske man skulle komplettera beställningen med en ny diff, stötdämpare, guage pod mm. Eller så gör jag som jag brukar, ligger lågt. :-)

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
steff
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 21 sep 2001, 02:00
Namn: Stefan Trädgårdh
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av steff »

Härligt Anders! Ett stort grattis till ett bra steg på vägen!!

När släpps en mp3:a, videosnutt eller liknande på monstret in action så man får dräggla lite över motorljudet vid datorn?! :grin:

Kommer fortfarande ihåg filmen från din "förra" bil när du startar upp i garaget och det rycker från oljan på grenrören, lät mycket gott redan då och det lär ju inte låta sämre nu.....!
T/A -94 med diverse smått och gott!
Sedd i Motorjournalen 2002, boken Pontiac Firebird - The Auto Biography av Marc Cranswick samt Bilsport 2003 - TACS i Superstage
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Steff skrev:Härligt Anders! Ett stort grattis till ett bra steg på vägen!!
När släpps en mp3:a, videosnutt eller liknande på monstret in action så man får dräggla lite över motorljudet vid datorn?! :grin:
Tack för orden. Har inte gjort någon film men jag har ju kameran liggandes så varför inte. Fast det blir nog inget vidare bra ljud iom att det är inomhus och dåååååånar i väggarna. Men hmm, vilken idé. :lol:
Kommer fortfarande ihåg filmen från din "förra" bil när du startar upp i garaget och det rycker från oljan på grenrören, lät mycket gott redan då och det lär ju inte låta sämre nu.....!
Det var bara lite olja på de rören, jag hade precis tvättat bilen och även motorrummet, hade headersbandage som blivit blöta - det var de som rök så otroligt. Tror det tog 5 sekunder efter att motorn startat tills det började ånga av bandagen.

Här är den gamla filmen i lågupplöst format.
http://www.tacs.nu/members/m006/project ... 000rpm.avi

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Jag var ned idag igen och svetsade ihop en riktig batterihylla samt monterade den i hjulhuset bak, drog färdigt + kabeln fram till motorn och hade tänkt filma en till uppstart men strömmen i batteriet räckte inte till. :-(

Blir inte så mycket mer uppdateringar nu innan jag får hem nya delar. Det läcker som fan från fuelrailen jag har nu.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

Gratulerar!

/N.
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
TurboUffe

Inlägg av TurboUffe »

Kul att det funkar hittills med de grejor som är ombyggt iaf!

PS: han med tigen har varit sjuk så ic'n ligger å dammar...
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Okej Uffe, bra att veta. Men som det ser ut är det ingen panik iom ordern från Jegs. Men det vore gott om den kunde bli färdig under juli månad, fast han kanske har semester då. Jaja, den som väntar på någe gott.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Bakslag, Jegs skickar tydligen enbart med DHL över till Sverige. Räknar jag med momsen så kommer frakten att kosta ca 1.300 kr, och detta är för delar som kostar ca 260 dollar sammanlagt. Har inte lust att kasta bort så mycket pengar på frakten.

Jag frågade om de kunde göra ett undantag och skicka med USPS istället, vi får se, väntar på svar. SUCK!

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3717
Blev medlem: mån 22 mar 2004, 18:44
Namn: Rickard Dahlin #730
Ort: Stockholm/Märsta
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

Anders skrev:Bakslag, Jegs skickar tydligen enbart med DHL över till Sverige. Räknar jag med momsen så kommer frakten att kosta ca 1.300 kr, och detta är för delar som kostar ca 260 dollar sammanlagt. Har inte lust att kasta bort så mycket pengar på frakten.

Jag frågade om de kunde göra ett undantag och skicka med USPS istället, vi får se, väntar på svar. SUCK!

/Anders
Min bror jobbar på DHL ute på Arlanda. Kan han göra nåt tro??
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Du kan ju alltid kolla, men jag antar att det blir svårt att göra något åt priset. Ska kolla om polaren är där borta en vecka till, kanske kan gå att lösa.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
magne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1414
Blev medlem: fre 14 sep 2001, 02:00
Namn: Magnus Södergren
Ort: oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av magne »

Då har du gjort hälften nu då Anders bara rästen kvar. skönt att den lever.
TTTA NOTCHBACK 383 Black
Bilen men ny motor till sommaren.
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Hälften???? Just nu känns det som om bilen skulle kunna rulla redan till helgen. :-)

Men så är givetvis inte fallet. Måste ta mig i kragen o ringa firman som kan fixa tryckslangarna till turbona. Om jag bara visste vilken anslutning jag ska ha mot turbon. Jag har inga gängor i aggregaten så det är fritt spelrum för vad man ska välja. Med andra ord, vad klagar jag för.

IC:n är hos Uffes polare som är sjuk, suck. Och fuelrail ordern är canceled pg.a. att det skulle kosta runt 1300 spänn i frakt. Måste hitta en annan lösning.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Den här fuelrailen sitter inte den på någon tillverkad bil eller är den special? Jag menar du kanske kan hitta den på en skrotad bil.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Det går tydligen att använda fuel rails från en vanlig TPI motor med vissa modifieringar, har dock inte hittat någon som bara vill sälja fuelrailen.

Har fått ok från en polare som befinner sig i USA till på fredag att jag kan skicka delarna till honom. Nu gäller det bara att Jegs går med på det också. Inte alltid de vill skicka beställningar till andra ställen än dit kreditkortet är kopplat. Vi får se, det är BROTTOM nu. Polaren måste ju få delarna senast torsdag.

Får jag inte svar från Jegs inom en timme så ringer jag.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Jag ringde, Fred skulle fixa det hela med priomail så inom ett par timmar är delarna på väg till polaren i Atlanta.

Snart j-r så...

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

Ojojoj, här händer det grejjer!!

Grattis säger jag bara, det betyder något så oerhört att bara få starta upp den i så mycket som några sekunder. Nu är du helt plötsligt fylld med energi å hopp verkar det som ;)

Skönt om det även löser sig med Jegs prylarna!
blidde det nå' dämpare också? :cool:
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Jo nu är man pumpad...

Vad gäller dämpare så har jag en Flow??? Afterburner på bilen, förhoppningsvis blir den en aning tystare med två stora snurror längre fram, vi får se. Det är 3" pipa hela vägen, ingen katt då den brann upp tidigare.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Har fått besked, delarna ligger i en resväska och väntar på att det ska bli fredag. Fasen vad underbart....

Det här är bl.a. vad jag har beställt:

Bild
Bild
Bild


EDIT: Ugh, börjar få ont i fingrarna av att editera inlägg med bilder ;) /Lunkan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Älskar såna mätare, jag har plats för två till i min instrumentering lustgas och bensintryck :smile:
Edelbrock RULES :rockon:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

en kort fråga bara Anders.
Måste man inte göra nya skruvhål på ett standardinsug för att fuelrailsen skall passa eller är de byggda som bult on?
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Mjae, inte för själva fuelrailsen (möjligen för fästena så att den inte hoppar av), men att gänga ett par små hål efter att ha gjort nedanstående operation på insuget är inget som bekymrar mig.

http://aldengard.lixom.nu/gallery/intak ... n/milling3

Osså måste man ha något att stoppa i insuget också.
http://aldengard.lixom.nu/gallery/intak ... _1_injboss

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

hehe nä det e klart, har du borrat ut hål för spridarna är det väl en baggis. Var alltså mest nyfiken på om det behövdes eller inte men då vet jag :cool:
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Att bygga om en bil är ungefär som att programmera i språket perl "There's more than one way to do it!".

Istället för att borra hål i insuget för fästen till fuelrailen så kan man tänka sig att limma fast ett fäste mh.a. epoxy. Det finns de som tål bensin, temperatur och annat jäkelskap.

Själv hade jag tänkt göra ett fäste som skruvas fast i plenumet, på så sätt slipper jag göra mer hål i insuget.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Skriv svar