Rykte: Någonting lät som f-n i Jakobsberg kl 15:00,10/7-04
Moderator: Moderators
Rykte: Någonting lät som f-n i Jakobsberg kl 15:00,10/7-04
Körde Anette till jobbet i morse, åkte sedan till Clas Ohlson och köpte lite delar, ned till garaget och lödde ihop de sista fyra kontakterna till vänstra spridarbanken, monterade bränslefiltret i min hemmagjorda anslutning (yuck), samt drog fast lite fler slangklammor. Letade efter läckor och det finns ett par, måste göra om denna design.
SLET bort Turboaggregaten då de inte har någon oljetillförsel, kollade nivån på stickan, tog bort remmen till vattenpumpen då jag inte har någon kylare monterad ännu. Vred om nyckeln, mjaeu, mjaue klick, klick.
Okej, nu är det allvar, bort med startkablarna och dit med riktiga polskor till batteriet:
Vred om nyckeln.... VAROOOOOOOOOOM!
IT'S ALIVE!!!
MegaSquirted Trans Am for 3 seconds.
Tala om sjukt ljud när man bara har turbogrenrören monterad och inget mer. Garagedörrarna dånade i takt med tändföljden i V8:an, jag var tvungen att stänga av innan någon kom och gav mig en omgång. Finns ju lägenheter ovanpå garaget.
Tomgången verkade hyggligt stabil trots att jag gjort cirka följande (i korta drag):
Monterat hemmagjorda spridarhållare på ett förgasarinsug
Skapat ett plenum ovanpå insuget, detta satt löst och utan packning idag.
Monterat två st Volvo 850 gasspjäll på plenumet (helt oprövad design).
Lött ihop en styrdator via instruktioner på internet.
Programmerat styrdatorn via MegaSquirt programvaran.
Matat inte värden för mina spridare, motorstorlek och lite annat tjafs.
Satt dit en tryckregulator utan att ens veta vilka tryck den är inställd på.
Vridit om nyckeln.
Konstigt att det ska ta sån tid, det här är ju skitenkla saker när man väl ser det någorlunda färdigt.
Jegs ska få en beställning på ett par Edelbrock FuelRails för Victor Jr insug (jepp, såg att det fanns). Kan vara värt den knappa tusenlappen för att slippa ha bränsleläckage i motorrummet.
Ni anar inte hur glad jag är idag.
/Anders
SLET bort Turboaggregaten då de inte har någon oljetillförsel, kollade nivån på stickan, tog bort remmen till vattenpumpen då jag inte har någon kylare monterad ännu. Vred om nyckeln, mjaeu, mjaue klick, klick.
Okej, nu är det allvar, bort med startkablarna och dit med riktiga polskor till batteriet:
Vred om nyckeln.... VAROOOOOOOOOOM!
IT'S ALIVE!!!
MegaSquirted Trans Am for 3 seconds.
Tala om sjukt ljud när man bara har turbogrenrören monterad och inget mer. Garagedörrarna dånade i takt med tändföljden i V8:an, jag var tvungen att stänga av innan någon kom och gav mig en omgång. Finns ju lägenheter ovanpå garaget.
Tomgången verkade hyggligt stabil trots att jag gjort cirka följande (i korta drag):
Monterat hemmagjorda spridarhållare på ett förgasarinsug
Skapat ett plenum ovanpå insuget, detta satt löst och utan packning idag.
Monterat två st Volvo 850 gasspjäll på plenumet (helt oprövad design).
Lött ihop en styrdator via instruktioner på internet.
Programmerat styrdatorn via MegaSquirt programvaran.
Matat inte värden för mina spridare, motorstorlek och lite annat tjafs.
Satt dit en tryckregulator utan att ens veta vilka tryck den är inställd på.
Vridit om nyckeln.
Konstigt att det ska ta sån tid, det här är ju skitenkla saker när man väl ser det någorlunda färdigt.
Jegs ska få en beställning på ett par Edelbrock FuelRails för Victor Jr insug (jepp, såg att det fanns). Kan vara värt den knappa tusenlappen för att slippa ha bränsleläckage i motorrummet.
Ni anar inte hur glad jag är idag.
/Anders
Senast redigerad av admin den lör 10 jul 2004, 19:13, redigerad totalt 1 gånger.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
-
- Registrerad
- Inlägg: 3717
- Blev medlem: mån 22 mar 2004, 18:44
- Namn: Rickard Dahlin #730
- Ort: Stockholm/Märsta
- Kontakt:
Blev så till mig så nu har jag beställt smådelar, fuelrails, instrument etc. från Jegs för 260 dollar. :-)
Köper nog slanganslutningar etc. här i Sverige, lättare att veta vad man ska ha när man har delarna i handen.
/Anders
Köper nog slanganslutningar etc. här i Sverige, lättare att veta vad man ska ha när man har delarna i handen.
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
DÄR SATT DEN!!!!!!!!!!
Grattis! Nu jävlar ska bankas skit ur turbosexor .I belive in the force of V8
Det jag blev mest impad av är att du lödat ihop en styrdator genom instruktioner på internet. Då kommer det några veckors inställningar och förhoppningsvis inga ras.Om du ligger i ska du väl kanske hinna med en repa på bana innan året är slut. Jag väntar med spänning
Grattis! Nu jävlar ska bankas skit ur turbosexor .I belive in the force of V8
Det jag blev mest impad av är att du lödat ihop en styrdator genom instruktioner på internet. Då kommer det några veckors inställningar och förhoppningsvis inga ras.Om du ligger i ska du väl kanske hinna med en repa på bana innan året är slut. Jag väntar med spänning
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Mjae, tror inte jag hinner få delarna till nästa helg och den helgen går man på semester igen. Finns risk för att vi åker norrut någon vecka, sedan ska vi troligen till Lettand ett par dagar i början av augusti.Turbo Lunkan skrev:Fan vad kul att höra. Ett stort grattis, måste ju kännts riktigt skönt när du vred om nyckeln och den vrålade igång. Då är du klar till nästa helg dårå?
Men nog ska den bli klar i år alltid.
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Man ska ALDRIG ta för givet vissa saker, jag tror dock också att V8:an har potential, men kan man plocka ut 700+ hk ur en fyra så räcker kraften i en potent sexa till att slå det mesta. Jag har fortfarande ingen aning om hur stora mina aggregat egentligen är, varvar de ut för tidigt, genererar de bara värme och lite luft, eller blåser de på ordentligt så att man riskerar skjuta packningen. Frågorna är många.Racer skrev:DÄR SATT DEN!!!!!!!!!!
Grattis! Nu jävlar ska bankas skit ur turbosexor .I belive in the force of V8
När vi ställde in polarens Alfa Romeo med samma sprut så fick vi den riktigt bra körbar inom loppet av 30 minuter. Och då hade vi bara en smalbandslambda, hörseln och känslan i stolen att ta till. Men jag tror nog att det blir till att skaffa en bredbandslambda framöver och då ska det nog bli ordning på grejorna.Det jag blev mest impad av är att du lödat ihop en styrdator genom instruktioner på internet. Då kommer det några veckors inställningar och förhoppningsvis inga ras.Om du ligger i ska du väl kanske hinna med en repa på bana innan året är slut. Jag väntar med spänning
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Fasen Jegs har ju massor med delar man vill köpa. Hmm, kanske man skulle komplettera beställningen med en ny diff, stötdämpare, guage pod mm. Eller så gör jag som jag brukar, ligger lågt. :-)
/Anders
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
- steff
- Registrerad
- Inlägg: 367
- Blev medlem: fre 21 sep 2001, 02:00
- Namn: Stefan Trädgårdh
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Härligt Anders! Ett stort grattis till ett bra steg på vägen!!
När släpps en mp3:a, videosnutt eller liknande på monstret in action så man får dräggla lite över motorljudet vid datorn?!
Kommer fortfarande ihåg filmen från din "förra" bil när du startar upp i garaget och det rycker från oljan på grenrören, lät mycket gott redan då och det lär ju inte låta sämre nu.....!
När släpps en mp3:a, videosnutt eller liknande på monstret in action så man får dräggla lite över motorljudet vid datorn?!
Kommer fortfarande ihåg filmen från din "förra" bil när du startar upp i garaget och det rycker från oljan på grenrören, lät mycket gott redan då och det lär ju inte låta sämre nu.....!
T/A -94 med diverse smått och gott!
Sedd i Motorjournalen 2002, boken Pontiac Firebird - The Auto Biography av Marc Cranswick samt Bilsport 2003 - TACS i Superstage
Sedd i Motorjournalen 2002, boken Pontiac Firebird - The Auto Biography av Marc Cranswick samt Bilsport 2003 - TACS i Superstage
Tack för orden. Har inte gjort någon film men jag har ju kameran liggandes så varför inte. Fast det blir nog inget vidare bra ljud iom att det är inomhus och dåååååånar i väggarna. Men hmm, vilken idé.Steff skrev:Härligt Anders! Ett stort grattis till ett bra steg på vägen!!
När släpps en mp3:a, videosnutt eller liknande på monstret in action så man får dräggla lite över motorljudet vid datorn?!
Det var bara lite olja på de rören, jag hade precis tvättat bilen och även motorrummet, hade headersbandage som blivit blöta - det var de som rök så otroligt. Tror det tog 5 sekunder efter att motorn startat tills det började ånga av bandagen.Kommer fortfarande ihåg filmen från din "förra" bil när du startar upp i garaget och det rycker från oljan på grenrören, lät mycket gott redan då och det lär ju inte låta sämre nu.....!
Här är den gamla filmen i lågupplöst format.
http://www.tacs.nu/members/m006/project ... 000rpm.avi
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Jag var ned idag igen och svetsade ihop en riktig batterihylla samt monterade den i hjulhuset bak, drog färdigt + kabeln fram till motorn och hade tänkt filma en till uppstart men strömmen i batteriet räckte inte till. :-(
Blir inte så mycket mer uppdateringar nu innan jag får hem nya delar. Det läcker som fan från fuelrailen jag har nu.
/Anders
Blir inte så mycket mer uppdateringar nu innan jag får hem nya delar. Det läcker som fan från fuelrailen jag har nu.
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
- niklas
- Registrerad
- Inlägg: 2586
- Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
- Namn: Niklas Appelquist
- Ort: Bromölla
- Kontakt:
Gratulerar!
/N.
/N.
GTA -89 med Syclone chip.......
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
Okej Uffe, bra att veta. Men som det ser ut är det ingen panik iom ordern från Jegs. Men det vore gott om den kunde bli färdig under juli månad, fast han kanske har semester då. Jaja, den som väntar på någe gott.
/Anders
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Bakslag, Jegs skickar tydligen enbart med DHL över till Sverige. Räknar jag med momsen så kommer frakten att kosta ca 1.300 kr, och detta är för delar som kostar ca 260 dollar sammanlagt. Har inte lust att kasta bort så mycket pengar på frakten.
Jag frågade om de kunde göra ett undantag och skicka med USPS istället, vi får se, väntar på svar. SUCK!
/Anders
Jag frågade om de kunde göra ett undantag och skicka med USPS istället, vi får se, väntar på svar. SUCK!
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
-
- Registrerad
- Inlägg: 3717
- Blev medlem: mån 22 mar 2004, 18:44
- Namn: Rickard Dahlin #730
- Ort: Stockholm/Märsta
- Kontakt:
Min bror jobbar på DHL ute på Arlanda. Kan han göra nåt tro??Anders skrev:Bakslag, Jegs skickar tydligen enbart med DHL över till Sverige. Räknar jag med momsen så kommer frakten att kosta ca 1.300 kr, och detta är för delar som kostar ca 260 dollar sammanlagt. Har inte lust att kasta bort så mycket pengar på frakten.
Jag frågade om de kunde göra ett undantag och skicka med USPS istället, vi får se, väntar på svar. SUCK!
/Anders
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Det är "bara" en V6...
Du kan ju alltid kolla, men jag antar att det blir svårt att göra något åt priset. Ska kolla om polaren är där borta en vecka till, kanske kan gå att lösa.
/Anders
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Hälften???? Just nu känns det som om bilen skulle kunna rulla redan till helgen. :-)
Men så är givetvis inte fallet. Måste ta mig i kragen o ringa firman som kan fixa tryckslangarna till turbona. Om jag bara visste vilken anslutning jag ska ha mot turbon. Jag har inga gängor i aggregaten så det är fritt spelrum för vad man ska välja. Med andra ord, vad klagar jag för.
IC:n är hos Uffes polare som är sjuk, suck. Och fuelrail ordern är canceled pg.a. att det skulle kosta runt 1300 spänn i frakt. Måste hitta en annan lösning.
/Anders
Men så är givetvis inte fallet. Måste ta mig i kragen o ringa firman som kan fixa tryckslangarna till turbona. Om jag bara visste vilken anslutning jag ska ha mot turbon. Jag har inga gängor i aggregaten så det är fritt spelrum för vad man ska välja. Med andra ord, vad klagar jag för.
IC:n är hos Uffes polare som är sjuk, suck. Och fuelrail ordern är canceled pg.a. att det skulle kosta runt 1300 spänn i frakt. Måste hitta en annan lösning.
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Den här fuelrailen sitter inte den på någon tillverkad bil eller är den special? Jag menar du kanske kan hitta den på en skrotad bil.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Det går tydligen att använda fuel rails från en vanlig TPI motor med vissa modifieringar, har dock inte hittat någon som bara vill sälja fuelrailen.
Har fått ok från en polare som befinner sig i USA till på fredag att jag kan skicka delarna till honom. Nu gäller det bara att Jegs går med på det också. Inte alltid de vill skicka beställningar till andra ställen än dit kreditkortet är kopplat. Vi får se, det är BROTTOM nu. Polaren måste ju få delarna senast torsdag.
Får jag inte svar från Jegs inom en timme så ringer jag.
/Anders
Har fått ok från en polare som befinner sig i USA till på fredag att jag kan skicka delarna till honom. Nu gäller det bara att Jegs går med på det också. Inte alltid de vill skicka beställningar till andra ställen än dit kreditkortet är kopplat. Vi får se, det är BROTTOM nu. Polaren måste ju få delarna senast torsdag.
Får jag inte svar från Jegs inom en timme så ringer jag.
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Jag ringde, Fred skulle fixa det hela med priomail så inom ett par timmar är delarna på väg till polaren i Atlanta.
Snart j-r så...
/Anders
Snart j-r så...
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Jo nu är man pumpad...
Vad gäller dämpare så har jag en Flow??? Afterburner på bilen, förhoppningsvis blir den en aning tystare med två stora snurror längre fram, vi får se. Det är 3" pipa hela vägen, ingen katt då den brann upp tidigare.
/Anders
Vad gäller dämpare så har jag en Flow??? Afterburner på bilen, förhoppningsvis blir den en aning tystare med två stora snurror längre fram, vi får se. Det är 3" pipa hela vägen, ingen katt då den brann upp tidigare.
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Har fått besked, delarna ligger i en resväska och väntar på att det ska bli fredag. Fasen vad underbart....
Det här är bl.a. vad jag har beställt:
EDIT: Ugh, börjar få ont i fingrarna av att editera inlägg med bilder /Lunkan
Det här är bl.a. vad jag har beställt:
EDIT: Ugh, börjar få ont i fingrarna av att editera inlägg med bilder /Lunkan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Älskar såna mätare, jag har plats för två till i min instrumentering lustgas och bensintryck
Edelbrock RULES
Edelbrock RULES
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Mjae, inte för själva fuelrailsen (möjligen för fästena så att den inte hoppar av), men att gänga ett par små hål efter att ha gjort nedanstående operation på insuget är inget som bekymrar mig.
http://aldengard.lixom.nu/gallery/intak ... n/milling3
Osså måste man ha något att stoppa i insuget också.
http://aldengard.lixom.nu/gallery/intak ... _1_injboss
/Anders
http://aldengard.lixom.nu/gallery/intak ... n/milling3
Osså måste man ha något att stoppa i insuget också.
http://aldengard.lixom.nu/gallery/intak ... _1_injboss
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Att bygga om en bil är ungefär som att programmera i språket perl "There's more than one way to do it!".
Istället för att borra hål i insuget för fästen till fuelrailen så kan man tänka sig att limma fast ett fäste mh.a. epoxy. Det finns de som tål bensin, temperatur och annat jäkelskap.
Själv hade jag tänkt göra ett fäste som skruvas fast i plenumet, på så sätt slipper jag göra mer hål i insuget.
/Anders
Istället för att borra hål i insuget för fästen till fuelrailen så kan man tänka sig att limma fast ett fäste mh.a. epoxy. Det finns de som tål bensin, temperatur och annat jäkelskap.
Själv hade jag tänkt göra ett fäste som skruvas fast i plenumet, på så sätt slipper jag göra mer hål i insuget.
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers