Bilen är som sagt en 1990 års Pontiac Trans Am GTA, den är såld ny i Sverige av Saab-Ana i Stockholm (enligt märket på bakluckan) och den togs i trafik i juli 1991 och enligt Carfax så ska där inte vara några konstigheter med historiken, dock berättade förra ägaren att bilen varit beslagtagen tre gånger av polisen så nått spännande har den ju varit med om.
Där är 9 ägare för mig och som väl är har ingen av dom gjort några radikala grejor med bilen vad jag kunnat upptäcka än så länge. Jag köpte den av en i Malmö för ca en vecka sedan och min tanke är att ha den som en fin sommarbrukis, bilen är idag i bruksskick men min plan är att ta den till "ok att ställa ut" skick.
Där är lite att fixa vilket jag också var fullt medveten om när jag köpte bilen:
-Någonstans puttar den in olja i motorn, inte mycket då nivån inte rört sig på stickan än i alla fall och jag har kört ca 50 mil sedan jag köpte den, men det ryker blått när jag startar och luktar bränd olja när bilen står på tomgång. Här ska jag vid tillfälle kolla stiften och se om jag kan se vilken cylinder det är, kanske ner med en inspektionskamera i cylindrarna och se om jag kan se nått där. Här är planen att hålla koll på oljan och åtgärda felet i vinter när bilen står på pallbockar.
-Bakaxeln läcker genom packboxen vid ingående axel och genom påfyllningspluggen. Nivån här är kollad och den är ok, kommer hålla koll även här och åtgärda i vinter.
-AC fungerar inte, antagligen på grund av för lite gas, alla annat verkar fungera och där är lite lite gas kvar i, förhoppningsvis en givare som slagit ifrån och här ska gas fyllas på så snart som möjligt, en kompis har en "sniffer" så jag kan kolla systemet efter läckage.
-Gasdämparna till huv och baklucka är defekta, nya är på väg hem.
-Tankmätaren fungerar inte, detta är lite mer spännande men ska väl gå att lösa detta med, ska börja med att koppla loss tankmätaren och se om det är i armaturen eller mätaren felet är, mest troligt är väl armaturen och då blir det ju lite mek
-Bilen har inte blivit ordentligt polerad på jag vet inte hur länge men jag har tid bokad i tvätthall imorgon så på fredag är tanken att den ska återfår lite av sin ursprungslyster i alla fall.
-Någon har någon gång under bilens liv nycklat vänstersidan så det kommer att åtgärdas, ska beställa färg och sen blir det väl en helg i garaget och fixa med det.
-Bakdäcken håller på att ta slut och måste bytas
Detta behöver åtgärdas snarast då jag utmanat en kompis till race på Malmö raceway, han ska köra med sin Jeep Grand Cherokee
Det är de saker som är "måste" att fixa eller hålla koll på, utöver det så har jag lite planer på att få i lite bättre ljud än vad som finns samt att byta ut ratten (ful klumpig och jag litar inte på en 25 år gammal airbag) bakvingen ska också ses över men mest troligt bytas, den ser ut som den är 25 år gammal
Det lär säkert dyka upp mer att skriva om som jag glömmer nu men till dess får ni hålla till godo med lite bilder :) (alla bilder tagna med min mobil därav kvaliteten, min riktiga kamera la av en vecka efter garantin gått ut så ny ska fixas)