468 Föds
Moderator: Moderators
468 Föds
Har smått börjat satt ihop en 468 som jag tänkte dela med mig utav.
Blocket är ett 400 från 70 som va borrat 0,30 som nu är upp stressat till 0.35 .
Stroker Kitet som jag fått i blocket innehåller
Smidd vev från Ohio med 4,250 i slag
Smidda H stakar CBB 6.800
smidda kolvar från kb 486g med TS ringar
Kitet är köpt av Engine Kit Racing och kommer då klart för montering. dvs alla lagerspel är kontrollerade mot blocket. Arp pinnbultar håller överfallen på plats , fick även slippa ur i blocket där veven tog i.
Det kommer mer bilder och info allt eftersom, det kommer saker från staterna snart så då fortsätter bygget det som kommer då är
Alu toppar från KRE High-Port som flödar 330cfm, 1,65 vippor , victor insug , och lite annat smått och gott . Det kommer även att bli en Hydraul Rullkam men mer info om den kommer.
Blocket är ett 400 från 70 som va borrat 0,30 som nu är upp stressat till 0.35 .
Stroker Kitet som jag fått i blocket innehåller
Smidd vev från Ohio med 4,250 i slag
Smidda H stakar CBB 6.800
smidda kolvar från kb 486g med TS ringar
Kitet är köpt av Engine Kit Racing och kommer då klart för montering. dvs alla lagerspel är kontrollerade mot blocket. Arp pinnbultar håller överfallen på plats , fick även slippa ur i blocket där veven tog i.
Det kommer mer bilder och info allt eftersom, det kommer saker från staterna snart så då fortsätter bygget det som kommer då är
Alu toppar från KRE High-Port som flödar 330cfm, 1,65 vippor , victor insug , och lite annat smått och gott . Det kommer även att bli en Hydraul Rullkam men mer info om den kommer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_1g
- Registrerad

- Namn: Anders Jeppsson #597
- Kontakt:
Re: 468 Föds

http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- formula
- Registrerad

- Namn: Niklas Wikander #270
- Kontakt:
Gött! Vad blir det för toppar och kam?
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Är det någon som har någon bra ide på hur jag får ner ett grövre soppa rör i tanken?? har nu dragit 1/2 tums rör från motor rum till tanken bak , vad är smidigast att göra ett nytt håll i tanken eller göra något med locket ??
Åkte med m21 låda förut och nu ska jag ha en th400 är det någon skillnad på kardan längd ?? vad jag har mätt fram så ska kardanen kortas med ca 2,5 - 3 cm men vet ej om det är korrekt Någon som gjort detta bytte ???
Åkte med m21 låda förut och nu ska jag ha en th400 är det någon skillnad på kardan längd ?? vad jag har mätt fram så ska kardanen kortas med ca 2,5 - 3 cm men vet ej om det är korrekt Någon som gjort detta bytte ???
Det blir KREs High Ports Aluminium toppar och kammen blir en Hydraul Rullkam, men mer info om dom kommerFormula skrev:Gött! Vad blir det för toppar och kam?
- formula
- Registrerad

- Kontakt:
Det beror på vilken sorts 400 låda du har. De finns i olika längd. Tror den långa egentligen heter Th375 men de flesta i Sverige kallar den th400. När jag köpte min th400 så var det i själva verket en th375.
okej , jag har den modellen med den korta struten
- the judge
- Registrerad

- Namn: Kent Olsson
- Region: Östra
Jag har svårt att tro att de flesta i Sverige skulle kalla en TH375 för TH400.Formula skrev:Det beror på vilken sorts 400 låda du har. De finns i olika längd. Tror den långa egentligen heter Th375 men de flesta i Sverige kallar den th400. När jag köpte min th400 så var det i själva verket en th375.
De flesta är ganska många och skulle alla dessa ha fel?
Jag skulle tro att de flesta som sett dessa lådor inte har nå´ra problem att skilja dem åt när de tittar på den utgående axeln som är av TH350-typ på TH375?
F.ö. finns det både korta och långa TH400, liksom korta och långa TH375.
Du köpte således en TH375 och inte en TH400, fastän det kanske var en TH400 som stod på önskelistan?
Om du haft korrekt information från början så hade du haft en TH400 nu?
Hoppas detta hjälper en aning......
- formula
- Registrerad

- Kontakt:
Som jag skrev så trodde jag (och säljaren) att det var en th400 jag köpte, men det var det alltså inte. (Detta var för många år sedan)The Judge skrev:Jag har svårt att tro att de flesta i Sverige skulle kalla en TH375 för TH400.Formula skrev:Det beror på vilken sorts 400 låda du har. De finns i olika längd. Tror den långa egentligen heter Th375 men de flesta i Sverige kallar den th400. När jag köpte min th400 så var det i själva verket en th375.
Jag skulle tro att de flesta som sett dessa lådor inte har nå´ra problem att skilja dem åt när de tittar på den utgående axeln som är av TH350-typ på TH375?
Du köpte således en TH375 och inte en TH400, fastän det kanske var en TH400 som stod på önskelistan?
Om man tex går ut på nitroz.se och kollar på annonser så hittar du massor av th400 och inte en enda th375. Därför drar jag slutsatsen att några av dem kanske är th375, men jag kan givetvis ha fel.
Mvh Niklas
- fredrick
- Registrerad

- Namn: Fredrick Johansson
- Kontakt:
Härligt bygge!
Jag skall också ha high-port topparna. Jag köper mina som bare casts och bygger special special sen. Vad skall du ha för några?
Jag skall också ha high-port topparna. Jag köper mina som bare casts och bygger special special sen. Vad skall du ha för några?
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
- the judge
- Registrerad

- Namn: Kent Olsson
- Region: Östra
Jag såg inte att du skrev att du och säljaren trodde att det var en TH400?Formula skrev:Som jag skrev så trodde jag (och säljaren) att det var en th400 jag köpte, men det var det alltså inte. (Detta var för många år sedan)The Judge skrev:Jag har svårt att tro att de flesta i Sverige skulle kalla en TH375 för TH400.Formula skrev:Det beror på vilken sorts 400 låda du har. De finns i olika längd. Tror den långa egentligen heter Th375 men de flesta i Sverige kallar den th400. När jag köpte min th400 så var det i själva verket en th375.
Om man tex går ut på nitroz.se och kollar på annonser så hittar du massor av th400 och inte en enda th375. Därför drar jag slutsatsen att några av dem kanske är th375, men jag kan givetvis ha fel.
Mvh Niklas
Ville du ha en TH375 eller gjorde det dig inget att det var en sådan i stället för en TH400?
Men i mitt fall så har jag th400 med den korta struten ,
så nu tillbaka till frågan , måste jag korta kardan?
Eftersom jag inte har en Th400 balk eller en motor att hissa ner så tänkte jag om någon ändå vet så kan jag fixa det nu annars väntar jag tills motorn är klar och balken på plats.
så nu tillbaka till frågan , måste jag korta kardan?
Eftersom jag inte har en Th400 balk eller en motor att hissa ner så tänkte jag om någon ändå vet så kan jag fixa det nu annars väntar jag tills motorn är klar och balken på plats.
det går att strypa ner 1/2" röret till korrekt dimension vid tanken, en liten strypning har ingen större inverkan på flödet.
- fredrick
- Registrerad

- Kontakt:
Kent.. skall du eller jag?bolmin skrev:det går att strypa ner 1/2" röret till korrekt dimension vid tanken, en liten strypning har ingen större inverkan på flödet.
Topparna Kai... vilken variant av High-port blir det?
jahapp så nu tänker ni gå an angående min "tillfälliga strypning" ochså? kom på bara, nu har ni att göra med en röris som mäter flöden dagarna i ända :)
- fredrick
- Registrerad

- Kontakt:
POW!
Hela konceptet med att sätta på grövre bränslerör försvinner ju om man endå sätter klenare dimension i tanken, lite som att sätta på ett tunnelrams insug på motorn och sitt original luftfilter ovanpå det.
Vad är det för flöden du mäter om dagarna?
Hela konceptet med att sätta på grövre bränslerör försvinner ju om man endå sätter klenare dimension i tanken, lite som att sätta på ett tunnelrams insug på motorn och sitt original luftfilter ovanpå det.
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Tycker du detta, eller har du teoretiska erfarenheter i bagaget? Annars hade jag nog aktat mig för att påstå för mycket...Fredrick skrev:POW!

Gilla på facebook!
Blir 1/2 tum hela vägen , om det skulle vara samma flöde ur ett mindre rör varför finns det då olika dimensioner? då skulle man bara behöva en dimension?? eller??
Fredrick
Det blir kompletta med 80cc , vad får du för recept på din snurra??
Fredrick
Det blir kompletta med 80cc , vad får du för recept på din snurra??
hallåå, vatten flöden såklart. om vi säger så här i ett rör som har en innerdiameter på 10mm flödar du ur en duschkran ca 11-12 liter i minuten med ca 5 bars tryck. och då kan man ha ett sådant rör som är tex 30 meter. på värmeanläggningar där vi kör med rör med innerdiameter så blir det ofta nerstrypt för vissa ventiler och dom kan ha en dimension på 10-15 mm och ändå räcker flödet till. om man inte får soppan att räcka till med ett halvtums rör som har en strypning vid tanken så har man för dåligt tryck. om man kan strypa från 50mm till 10mm på en vattenledning ( på en ca 20cm lång sträcka) och ända räcker flödet till ett helt radhus förklara då till mig varför flödet inte skulle räcka till en törstig v8?
ska vi nu säga att vi har en bränsleanslutning på ca 6 mm som är 10 centimeter lång, testa att förstora upp den till halv tum och koppla på en pump som trycker med 5 bar. mät upp i en hink hur mycket du får på en minut så ska vi se...
ska vi nu säga att vi har en bränsleanslutning på ca 6 mm som är 10 centimeter lång, testa att förstora upp den till halv tum och koppla på en pump som trycker med 5 bar. mät upp i en hink hur mycket du får på en minut så ska vi se...
-
2 loud
- Registrerad

- Namn: Åke Georgsson #230
- Kontakt:
rent spontant tror jag det är klart bättre kapacitet i en cirkpump vs en soppapump och det är då isånnafall den avgörande skillnaden dessutom är ju VOLYMEN massor större i ett vvs system
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
volymen har ingen skillnad, pumpen har, det jag skulle tänka på är att ha luftningen i skick. för om den inte fungerar som den skall blir det problem. men tex en carter p4070 skall ju klara av att pumpa 4,5 l soppa i minuten och den har ju 1/4" anslutningar, där har vi ju igen en tillfälligt strypning, eller menar ni att han absålut måste ha en pump med halv tums gänga?
- fredrick
- Registrerad

- Kontakt:
Anders: Eftersom det bara är flöden det är tal om och inga vaccuumsignaler eller liknande så kan det ju inte bli mer simpelt.
Större dimensioner= större flöden. Det räcker med en strypning för att det ska bli meningslöst.
Och ja jag har teoretiska och praktiska erfarenheter av att göra bränslesystem, även om det mest är till grävmaskiner och traktorer.
Bolmin: Det jag menar med att strypningen är ju såklart att om du sätter ett rör på 1 tum och har en strypning på 1 mm så blir ju flödet
ungefär likvärdigt med att ha 1 mm hela vägen eftersom det skapas en tratt som massan måste igenom.
Exempel: Gasledningen som kommer gå i östersjön till ryssland kommer ju inte vara på 1 tum och sen sätter dom en JÄTTESTOR pump i andra änden för att kompensera för den klena dimensionen.
Kai: Topparna är inte helt beslutat exakt vilket recept det bli ännu men det bli 80cc iaf. För övrigt är bygget snarlikt ditt fast det blir 461:a och veven är inte smidd (men kan bli föremål för utbyte). Jag vill ha potenta toppar ifall jag ska bygga värstingmaskin i framtiden och HP topparna är inte mycket dyrare. Även om ventiler och fjärdrar till domär mer än dubbelt så dyrt.
Större dimensioner= större flöden. Det räcker med en strypning för att det ska bli meningslöst.
Och ja jag har teoretiska och praktiska erfarenheter av att göra bränslesystem, även om det mest är till grävmaskiner och traktorer.
Bolmin: Det jag menar med att strypningen är ju såklart att om du sätter ett rör på 1 tum och har en strypning på 1 mm så blir ju flödet
ungefär likvärdigt med att ha 1 mm hela vägen eftersom det skapas en tratt som massan måste igenom.
Exempel: Gasledningen som kommer gå i östersjön till ryssland kommer ju inte vara på 1 tum och sen sätter dom en JÄTTESTOR pump i andra änden för att kompensera för den klena dimensionen.
Kai: Topparna är inte helt beslutat exakt vilket recept det bli ännu men det bli 80cc iaf. För övrigt är bygget snarlikt ditt fast det blir 461:a och veven är inte smidd (men kan bli föremål för utbyte). Jag vill ha potenta toppar ifall jag ska bygga värstingmaskin i framtiden och HP topparna är inte mycket dyrare. Även om ventiler och fjärdrar till domär mer än dubbelt så dyrt.
klart det stryper lite men, i detta sammanhang har det ingen betydelse, jag tycker en halv tums slang/rör är onödigt stor dimension till en v8. vet ju förstås inte hur tjocka väggar det är men. ingen kan övertyga mig om att tex ett rör med en innerdiameter på 6-8 mm inte skulle räcka till en v8 på ca 500-600, isåfall är det pumpen det hänger på. dom dricker ju inte precis 15 liter i minuten heller.
- hardly
- Registrerad

- Namn: Anders Fridlund #542
- Kontakt:
Borde å andra sidan inte vara nått jättejobb med att byta rören i din gamla "sending unit" till grövre dimension. "Bara" bocka och löda?
Annars finns färdiga här http://www.robbmcperformance.com/
Annars finns färdiga här http://www.robbmcperformance.com/
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Fel!Fredrick skrev:Bolmin: Det jag menar med att strypningen är ju såklart att om du sätter ett rör på 1 tum och har en strypning på 1 mm så blir ju flödet ungefär likvärdigt med att ha 1 mm hela vägen eftersom det skapas en tratt som massan måste igenom.
Kanske en moderator kan splitta den här tråden så att inte Kais stackars motor drunknar i en diskussion om detta..
Men, iaf; Du skriver inte hur lång strypningen är samt en mängd andra variabler, men jag misstänker att du menar att strypningen är några millimeter lång eller liknande (för att efterlikna en koppling etc). Prova ditt resonemang i praktiken, så kommer du inse att du tänker fel.
Ta en vattenslang, sätt en strypning i form av en bricka med mindre hål i ena änden och prova att blåsa. Ta bort den och blås i slangen igen. Beroende på hur stort förhållandet mellan slangdiameter och strypningens diameter är, kommer du möjligtvis märka en liten skillnad men den är i sammanhanget försumbar.
Tänk efter själv - de flesta bränslepumparna har ju en utgång på 6-7mm. Det betyder alltså att allt över den dimensionen på bränslerör kvittar?
Om man är beroende av flödet (och inte bara trycket) går man upp i diameter på rör/ledningar när man ska transportera vätska över längre sträckor, som tex. från bakre delen av bilen till främre. diameterförändringar som kopplingar, övergångar mellan slangar och rör etc är kanske inte riktigt försumbara (en 90graders koppling stjäl mer än man tror) men snudd på...
Bolmin kan säkert utveckla det bättre. Jag har bara sysslat med det i teorin (CFD) och har begränsat med praktiska erfarenheter.
(No offence, men jag syftade på praktiska erfarenheter av hur vätskors flöden påverkas av strypningar eller nåt i den stilen...

Gilla på facebook!
-
2 loud
- Registrerad

- Namn: Åke Georgsson #230
- Kontakt:
dom som bygger herrejösses bilar (dragracing) som kräver en större MÄNGD brukar ju använda flera parallelkopplade pumpar .. parallel = större volym och så kan man ju seriekoppla oxå för ett högre tryck men MÄNGDEN blir ju i stort sett den samma .. lite som ström faktisktAnders > 1G skrev:
Tänk efter själv - de flesta bränslepumparna har ju en utgång på 6-7mm. Det betyder alltså att allt över den dimensionen på bränslerör kvittar?
No1. Trubbletopicstarter
- hardly
- Registrerad

- Namn: Anders Fridlund #542
- Kontakt:
Lite teori och fakta: http://www.centuryperformance.com/fueli ... g-140.html
Nu tillbaka till motorn....
Nu tillbaka till motorn....
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
applåder till anders. helrätt beskrivning. är själv lite dålig på att förklara sånadära saker.
Har satt i en ny spak för automat lådan va ett himla pillande men nu sitter den där.
men jag har omvända läggen på min låda så att jag skulle vilja ha att växel visaren har PRN123 är det någon som vet om det finnas att köpa någon stans , är ju inte ett måste ha men ändå lite störande
men jag har omvända läggen på min låda så att jag skulle vilja ha att växel visaren har PRN123 är det någon som vet om det finnas att köpa någon stans , är ju inte ett måste ha men ändå lite störande
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- antalpromille
- Registrerad

- Namn: Pontus Kindberg #638
köpte du växelväljaren ny? jag har en precis likadan själv och då fick jag med extra glas för andra växellägen, kanske kan du ta extraglaset och putsa bort texten och gravera in egen?Kai skrev:Har satt i en ny spak för automat lådan va ett himla pillande men nu sitter den där.
Firebird esprit 1971
http://www.garaget.org/?car=149043
http://www.garaget.org/?car=149043
Köpte den begagnad men ny i kartong så att dom kanske hade plockat ur den för påsen var uppbruten. men rätt va det är så snubblar man väll på någon sån .
På tisdag eller onsdag skulle dom ny sakerna flygas in så då ska det bli massa skruvande
Hoppas bara den där vulkanen håller sig lugn
På tisdag eller onsdag skulle dom ny sakerna flygas in så då ska det bli massa skruvande
Hoppas bara den där vulkanen håller sig lugn