Så ser Saab-draget ut i orginal..

Krockbalken "boxade" jag med en 3mm plåt och svetsade i 2st M10 svetsmuttrar för dragets orginal fäste. Bytte i samma veva ut orginalbultarna mot nya, eftersom de gamla var ett rent utsagt ett helvete att få loss. Långa typ "vagnsbultar" fastklämda med ett plåtklips i fästet. Rostiga lååånga gängor och skitrångt att komma åt

Jag kapade av dragets rör i lämplig längd och svetsade fast ett vinkeljärn som linjerar med vinkeln på "reservhjulsbaljan"/skuffbotten..

La en 3mm förstärkningsplåt i skuffbottnen och drog genomgående M10 bultar. om en extra förstärkning så borrade jag även 2 st (på varje sida) M8 bultar med stooor karosseribricka på utsidan.

När det gäller regning av hemmagjorda drag så säger kraven från EU/Vägverk/Bilprovningen att du får:
Max 1500kg totalvikt på släpet.
Kroken skall ha kvar ID-skylt.
Det skall bifogas en ritning/skiss och ett intyg på att svetsarna är licensierade.
Det fåniga var sedan jag snackat med stationschefen så var det bara att visa upp. Jag har ingen licens på svets däremot sysslar jag mycket med chassieteknik, bygger bak/framvagnar osv. Dessutom byggt ett anta krokar på jänkare roddar samt en å annan europe.
Behövde inte skriva några intyg, ingen ritning eller så. 1500kg klappat å klart, ibland e dom bara för snälla