Hej alla glada.
Tänkte själv heja på Peter när han nu valt renovera denna skojiga bil.
Vem jag är?Numer en Nova freak? Då den som "skapade" denna Eldfågel..
Och vars misstag Peter kan snacka om så han slipper göra dem själv
Mitt största miss var nog att jag inte letade reda på en tillräkligt vass turbin ung den som peter nu skaffar..
bästa tid var 12,80@182
Vxlade mellan 1-2 på 7800 rpm !!!!
Jepp en pontiac motor... Super Duty 455 stakar med 7/16 bult i...
Vxlade mellan 2-3 på stort samma varv
och hade sällan över 6000 vid målgång...
Förlorade ALLT i starten, men ville leva på gatan oxå... (ung och oerfaren oxå)
Bilen framträdde på långsele dragway i den rödbruna skepnaden med vinyltak (som kom av pga rädslan för rost, det var mycket bubblor under vinylen)
Därefter med och utan röd rand (murano röd på silver botten med blanksvart lack) på Gävle,Orsa,Huddik,Övik,Östersund,Sundsvall och Ånges egna Brattvälten.. både på legala och mindre lagliga race.. gjorde ofta väldigt bra ifrån sej
Bilen var då fri från rost men under den röd/bruna färgen fans en krockskada på framskärmen.. Bakaxeln var tidigare en 8,2 pontiac axel som skjöts invändigt i bitar en kall natt. och innehållet ersattes med 4,11:1 utvxling och diffbroms funkade perf..
denna axel såldes senare vidare till en camarokille (annan ägare som inte gillade bränslenotan ) skulle den finnas ute i cirkulation så målades bakaxeln röd och kåpan vit med ZOOM i rött/svart textning (Zoom utvxling)
såg Firebirden vandra genom många händer i Ånge men aldrig riktigt nedkörd, och Örjan som ägde den sist jag såg den hade faktiskt skött om den bra..
Många minnen..
Att jag sålde den var av 2 orsaker,,
1, Jag ville inte förstöra en så bra bil för ett race bygge
2, jag ville utvekla motorn mer och pontiac var inte direkt vardagsmat på den tiden och en cheva motor?? Neäj inte i en pontiac..
Så jag sålde och köpte ett redan ½ race bil Nova 72 som det stoppades BB i...
The Punch comes with the Poncho Pontiac....