Vinterns projekt med min t/a
Moderator: Moderators
Vinterns projekt med min t/a
Tjenna!
Tänkte att ja skulle visa lite av vad jag sysslat med i garaget..
Den först ägaren i sverige bytte motor i bilen till en 350 tpi-87, på grund av att den inte gick igenom besiktningen. jag vet inte om det var andra avgaskrrav då (80-talet), men after ett antal försök med den nya motorn så gick den igenom.
Den gamla kabelhärvan till motorn, var inte i bästa skick kan man säga.
Den var bland annat, skarvad med sockarbitar, och data boxen låg i motorrummet.
Det blev till att få tag i en ny, och jag hittade en hos painless. Samma färgmärkning som gm, och allt var uppmärkt.
Dessutom hittade jag en liten överraskning... en bränd tändmodul.
Här kommer iallafall lite bilder!
Mvh
Kaiser
Tänkte att ja skulle visa lite av vad jag sysslat med i garaget..
Den först ägaren i sverige bytte motor i bilen till en 350 tpi-87, på grund av att den inte gick igenom besiktningen. jag vet inte om det var andra avgaskrrav då (80-talet), men after ett antal försök med den nya motorn så gick den igenom.
Den gamla kabelhärvan till motorn, var inte i bästa skick kan man säga.
Den var bland annat, skarvad med sockarbitar, och data boxen låg i motorrummet.
Det blev till att få tag i en ny, och jag hittade en hos painless. Samma färgmärkning som gm, och allt var uppmärkt.
Dessutom hittade jag en liten överraskning... en bränd tändmodul.
Här kommer iallafall lite bilder!
Mvh
Kaiser
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trans Am -80 350 tpi
och
Volvo 850 Turbo -94
och
Volvo 850 Turbo -94
- laregina
- Registrerad

- Namn: Linda Persson #116
- Region: Västra
- Kontakt:
Det är bara att ta på pusselglasögonen och sätta i gång
Lycka till med projektet!
Lycka till med projektet!
1975 Pontiac Firebird Esprit 400 cui
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
Det har hitintils, gått över förväntan, men helt klar är man ju inte än....
Det finns lite mer bilder på min hemsida.
http://www.cykelstudion.com/projekt/Pon ... index.html
Mvh
Kaiser
Det finns lite mer bilder på min hemsida.
http://www.cykelstudion.com/projekt/Pon ... index.html
Mvh
Kaiser
Trans Am -80 350 tpi
och
Volvo 850 Turbo -94
och
Volvo 850 Turbo -94
Tjenna igen!!!
Nu e de nästan klart med kabelhärvan, har oxå hittat en bra plats till databoxen.
Endast en kabel återstår, men jag behöver ta reda på vilken bromskontakt jag har i bilen, har dock inte hittat några nummer på den....
Sen behöver jag en ny tändmodul, den gamla hade ju brunnit.
Har oxå hunnit med att få till ett snyggt rör till luftfiltret.
Så nu börjar det dra ihop sej, förhoppningsvis så rullar hon snart!!!
Mvh
Kaiser
Nu e de nästan klart med kabelhärvan, har oxå hittat en bra plats till databoxen.
Endast en kabel återstår, men jag behöver ta reda på vilken bromskontakt jag har i bilen, har dock inte hittat några nummer på den....
Sen behöver jag en ny tändmodul, den gamla hade ju brunnit.
Har oxå hunnit med att få till ett snyggt rör till luftfiltret.
Så nu börjar det dra ihop sej, förhoppningsvis så rullar hon snart!!!
Mvh
Kaiser
Trans Am -80 350 tpi
och
Volvo 850 Turbo -94
och
Volvo 850 Turbo -94
- racer
- Registrerad

- Namn: Pär Haraldsson #721
Grattis!
Hade du några problem i kabeldjungeln eller passade den nya härvan perfekt i längd m.m?
Hade du några problem i kabeldjungeln eller passade den nya härvan perfekt i längd m.m?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Det ända som jag har ändrat på, är var kabelhärvan går in i kupén, det fanns ett hål i golvet, men jag satte det en bit upp på torpedplåten istället.
Härvan från painless kan jag varmt rekomendera, allt är uppmärkt, och det är GM:s färgmärkning på kablarna.
Mvh
Kaiser
Härvan från painless kan jag varmt rekomendera, allt är uppmärkt, och det är GM:s färgmärkning på kablarna.
Mvh
Kaiser
Trans Am -80 350 tpi
och
Volvo 850 Turbo -94
och
Volvo 850 Turbo -94
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
Harligt pyssel du haft!!!
Snyggt och prydligt.
Tittade lite pa dina bilder och platsen du visar PCM:n pa, ar inte det ovan pa varmepaketet? kankse kan bli lite varmt for den?
SNYGT!!!
Snyggt och prydligt.
Tittade lite pa dina bilder och platsen du visar PCM:n pa, ar inte det ovan pa varmepaketet? kankse kan bli lite varmt for den?
SNYGT!!!
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- racer
- Registrerad

Skönt för dig att den börjar bli färdig nu när sommaren börjar komma. Vilken storlek blir det på avgassystemet?
PS.Du har en underbar färgkombination på din bil.
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Ja, jag sag inte sa exakt hur nara det var, men kom i hag att varmepaket alltid ar varmt! 
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Det blir ganska likt ditt system, 2,5" x 2Racer skrev:Skönt för dig att den börjar bli färdig nu när sommaren börjar komma. Vilken storlek blir det på avgassystemet?
Japp, jag har faktiskt aldrig sett den färgen på en t/a innan jag köpte min, mörkbå metallic, går lite i grönt oxå, i vissa ljus.....
Mvh
Kaiser
Trans Am -80 350 tpi
och
Volvo 850 Turbo -94
och
Volvo 850 Turbo -94
-
Motorhead
Japp, det är det, har ett papper med all utrustning och sånt, från fabrik, och färkoden stämmer.Motorhead skrev:Är det orginalfärgen? Min var samma färg från början, synd att den inte fick förbli sånKaiser skrev:
Japp, jag har faktiskt aldrig sett den färgen på en t/a innan jag köpte min, mörkbå metallic, går lite i grönt oxå, i vissa ljus.....
Mvh
Kaiser
Mvh
Kaiser
Trans Am -80 350 tpi
och
Volvo 850 Turbo -94
och
Volvo 850 Turbo -94
Ja, då va de dags för en uppdatering...
Avgasröret är nu nästan på plats, Så nu e de inte så mycke kvar, en del små fix så att hon går som hon skall.. och bensinpumpen skall flyttas, sitter lite för högt..
Mvh
Kaiser
Avgasröret är nu nästan på plats, Så nu e de inte så mycke kvar, en del små fix så att hon går som hon skall.. och bensinpumpen skall flyttas, sitter lite för högt..
Mvh
Kaiser
Trans Am -80 350 tpi
och
Volvo 850 Turbo -94
och
Volvo 850 Turbo -94
NEJ, NEJ, NEEEEEJ......stackare.......
Det där ser ju inge roligt ut alls, hoppas att det gick bra för föraren (du?) iallafall.
Helt plötsligt verkar mina rasade vevlager som en riktig skitsak.
Lider med dig!

Det där ser ju inge roligt ut alls, hoppas att det gick bra för föraren (du?) iallafall.
Helt plötsligt verkar mina rasade vevlager som en riktig skitsak.
Lider med dig!

Senast redigerad av donleone den tis 31 maj 2005, 21:30, redigerad totalt 2 gånger.
/Lejon
-
Motorhead
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
ONEJ!!!!!
Se för gud skull bara till att försökringsbolaget inte får för sig att lösa in den!!!
Lider med dig!!
Magnus
Se för gud skull bara till att försökringsbolaget inte får för sig att lösa in den!!!
Lider med dig!!
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- lovan
- Registrerad

- Namn: Niclas Lövblad #638
- Kontakt:
åh herregud. Min värsta mardröm. Jag skulle grina i en hel vecka konstant om nåt sånt hände min
Hoppas du klara dig bättre än bilen!
Hoppas du klara dig bättre än bilen!
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
- racer
- Registrerad

Det var tråkigt o se, hoppas du inte skadade dig!
En ny huv och kofångare och en slägga så är du snart ute på vägen igen!
Det ser tom ut som kylaren klarat sig, stämmer det?
Camaro o Firebird skroten har begagnade fronter hemma och tar cirka 2500kr för dom, huv såg jag ingen men det kanske de har längre in i röran.
En ny huv och kofångare och en slägga så är du snart ute på vägen igen!
Det ser tom ut som kylaren klarat sig, stämmer det?
Camaro o Firebird skroten har begagnade fronter hemma och tar cirka 2500kr för dom, huv såg jag ingen men det kanske de har längre in i röran.
Tackar för stödet!!!!!!
Det var under provkörning, (motorn går som en klocka, kan tillägas!!!!!)
Kompisen som hjälpt mej, körde. Sen va det en kille som inte hade koll på att man skall lämna företräde, om man korsar nån annans körbana när man svänger vänster.....
Har bara hunnit att ha en snabb kontakt med försäkringsbolaget, så vi får väl se..... Inlösen går jag inte med på, då får dom ge mej väldigt mycke pengar...
Det är huv, front, höger framskärm, frontplåten i motorrumet (som kylaren sitter i), spoiler och en liten lödning av kylare i underkant. Troligtvis har framvagnen klarat sej, sen är det ju omlackering av hela bilen....
Lacken va ju inte dålig innan, men lite märken va de ju....
Mvh
Kaiser
Kompisen som hjälpt mej, körde. Sen va det en kille som inte hade koll på att man skall lämna företräde, om man korsar nån annans körbana när man svänger vänster.....
Har bara hunnit att ha en snabb kontakt med försäkringsbolaget, så vi får väl se..... Inlösen går jag inte med på, då får dom ge mej väldigt mycke pengar...
Det är huv, front, höger framskärm, frontplåten i motorrumet (som kylaren sitter i), spoiler och en liten lödning av kylare i underkant. Troligtvis har framvagnen klarat sej, sen är det ju omlackering av hela bilen....
Mvh
Kaiser
Trans Am -80 350 tpi
och
Volvo 850 Turbo -94
och
Volvo 850 Turbo -94
-
2 loud
- Registrerad

- Namn: Åke Georgsson #230
- Kontakt:
du kan utgå från att bolaget kommer vilja lösa in bilen så förbered dig för att tala för din sak .. börja genast att leta efter verkstad där du kan få bilen reppad ,, och likaså ta upp kontakten med firebirdskroten så dom fixar fram alla delar du kommer behöva ,, får du godkänt med repparation så blir det deffentivt med beg delarKaiser skrev:Tackar för stödet!!!!!!
Mvh
Kaiser
skulle det gå åt pipan ere "bara" å handla nått nytt TROTS allt så är det bara en bil .. var GLAD att DU inte fick OERSÄTTNINGSBARA skador på din kropp
Lycka till ,,,,,
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- racer
- Registrerad

Hur går det med försäkringsbolaget?
Jodå... det går nog bra, har fått tid hos karosserifabriken, i v:a frölunda den 8:e augusti.Racer skrev:Hur går det med försäkringsbolaget?
Försäkringsbolaget skickar inte ut nån besiktningsman innan bilen står i verkstaden, lite konstigt tycker ja... men ,men.. efter ett ganska långt samtal med en kille på firman, kom iallafall han fram till, att det inte kommer att kosta mer än bilen är värd å laga den, så det låter ju lovande.
He,he... ja tog ju givetvis med ett par utav dom bästa bilderna på bilen från innan krocken, killen på verkstaden tyckte det va bra, dom skulle han sticka under näsan på besiktningsmannan när han kom dit!!
Har hört av flera att den här firman är helt grymma på att fixa krockskador, en polare hade varit där med en bil, som en av grabbarna kände igen... " Den är har varit här förut,den va helt intryckt i fronten" va en komentar.. och det syntes inte att den hade varit krockad.
Så det verkar ju som ja har hamnat på rätt ställe!
Så tyvärr blir det en sommar utan min t/a......
Mvh
Kaiser
Trans Am -80 350 tpi
och
Volvo 850 Turbo -94
och
Volvo 850 Turbo -94
- racer
- Registrerad

Ge inte upp hoppet, de kan ju vara både bra o snabba det vet man aldrig!