En tråd om min TTA89
Moderator: Moderators
- anders_1g
- Registrerad

- Namn: Anders Jeppsson #597
- Kontakt:
vi har väl båda mer, eller mindre fel.
Bakaxeln har 6 frihetsgrader, 3 rotationer och 3 translationer. Man vill ju sätta stopp för alla utom 2, translation upp och ned, samt rotation kring ett rollcentrum. Om man då tänker sig att ta upp krafterna i endimensionella länkarmar, konstruerar man länkarna så att de enbart tar upp drag/tryckkrafter. PHstaget utsätts inte för något vridmoment. Det vridmomentet jag tror du tänker på, tas upp av länkarmarna.
Bakaxeln har 6 frihetsgrader, 3 rotationer och 3 translationer. Man vill ju sätta stopp för alla utom 2, translation upp och ned, samt rotation kring ett rollcentrum. Om man då tänker sig att ta upp krafterna i endimensionella länkarmar, konstruerar man länkarna så att de enbart tar upp drag/tryckkrafter. PHstaget utsätts inte för något vridmoment. Det vridmomentet jag tror du tänker på, tas upp av länkarmarna.

http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- melvin
- Registrerad

- Namn: Daniel Johansson
- Kontakt:
Det är intressant att läsa om andras teorier och erfarenheter, det där staget lär väl bli en följetång känns det som.
Hur som helst måste det ju lösas på ett vettigt sätt.
Turbokungen--> Min bil är inte speciellt ovanlig i sig här i Sverige längre, rullar väl snart omkring 10talet på vägarna. Men än så länge har den i alla fall "gröve" bitar än de andra, dock så betyder nödvändigtvis inte det att den skulle göra bäst tider för det. En kul bil att köra och som drar till sig uppmärksamhet när man öppnar huven.
En sån här WG har jag: http://www.atrperformance.com/product_i ... 6e6272aee2
Och så mycket (lite) jag fattar om sånt här så verkar den inte sluta tätt med ventilen? Här är en annan som moddat sin:
http://www.key-ideas.com/DG_ATR%20Wastegate%20Mods.html
"Sweden build wastegate" låter ju intressant, vad innebär det..?
Turbokungen--> Min bil är inte speciellt ovanlig i sig här i Sverige längre, rullar väl snart omkring 10talet på vägarna. Men än så länge har den i alla fall "gröve" bitar än de andra, dock så betyder nödvändigtvis inte det att den skulle göra bäst tider för det. En kul bil att köra och som drar till sig uppmärksamhet när man öppnar huven.
En sån här WG har jag: http://www.atrperformance.com/product_i ... 6e6272aee2
Och så mycket (lite) jag fattar om sånt här så verkar den inte sluta tätt med ventilen? Här är en annan som moddat sin:
http://www.key-ideas.com/DG_ATR%20Wastegate%20Mods.html
"Sweden build wastegate" låter ju intressant, vad innebär det..?
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Jo.. WGventilen kanske sluter tätt mot packningen mot DPn..?
Bra koll jag har, nå nä.
Bra koll jag har, nå nä.
- turbokungen
- Registrerad

- Namn: Uffe Ericson
- Kontakt:
- turbokungen
- Registrerad

- Kontakt:
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Vridmomentet du talar om är väldigt litet och tas upp av gummibussningar på originalkonstruktioner. Även polyurethan flexar för den delen.
Detta vridmoment brukar för övrigt kallas "bind" på hjulupphängnignar och existerar det, är konstruktionen felbyggd... Så enkelt är det.
eftersom detta är en originalupphängning vi talar om, är vridmomentet i princip obefintligt (GM hade iaf lite koll på vad de gjorde. Lite... inte mycket
) och Melvin kan, utan att behöva oroa sig, sätta justerskruven på mitten av staget...
Vad gör du på nätet förresten? gå genast ut till svarven med dig!
Detta vridmoment brukar för övrigt kallas "bind" på hjulupphängnignar och existerar det, är konstruktionen felbyggd... Så enkelt är det.
eftersom detta är en originalupphängning vi talar om, är vridmomentet i princip obefintligt (GM hade iaf lite koll på vad de gjorde. Lite... inte mycket
Vad gör du på nätet förresten? gå genast ut till svarven med dig!

Gilla på facebook!
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Yauzza!DANIEL,
THE DIAPHRAGM IS FAIRLY EASY TO REPLACE & WE SEND INSTRUCTIONS AS WELL. THE DIAPHRAGM IS $39.95 AND YOU WILL ALSO WANT TO PURCHASE THE GASKET BETWEEN THE COVER AND BASE FOR $4.95. BOTH ITEMS ARE IN STOCK.
SHERRI
Applied Technology & Research, Inc. - The Power Brokers... www.atrperformance.com
Då ska jag bara göra en liten beställning dit, samt få någon kunnig person att ta sig an jobbet att maskinbearbeta min WG.
- turbokungen
- Registrerad

- Kontakt:
Se där ja.... de svarade till slut på ATR.....
Se bara till att tjata på dom att skicka paketet med www.usps.com som ligger under halva priset jämfört med DHL och inte minst UPS som har feta bukar nu..... har du riktig flax missar de tull å moms här i Sverige, DHL och UPS har egen tullklarering.
Vad menar du med att maskinbearbeta WG'n?
Är det ventilen som inte sluter tätt emot sätet?
Se bara till att tjata på dom att skicka paketet med www.usps.com som ligger under halva priset jämfört med DHL och inte minst UPS som har feta bukar nu..... har du riktig flax missar de tull å moms här i Sverige, DHL och UPS har egen tullklarering.
Vad menar du med att maskinbearbeta WG'n?
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Kopparsmörja?Takeo skrev:Fy fy att använda packning på grenrör och turbo. Plana av och använd kopparsmörja istället (nej, inte kopparpasta).
Kommer själv att behöva modda min WG, kanske du kan beställa 2 satser?
Sakerna är redan beställda, man måste försöka vara lite kvick ibland.
Ventilen sluter inte tätt mot sätet i WGn. Men förhoppningsvis mot packningen mot DP istället (borde rimligvis vara så annars skulle det fungera mindre bra) Så här har en annan gjort med sin ATR:Turbokungen skrev: Vad menar du med att maskinbearbeta WG'n?
Ett säte för själva ventilen att täta mot.
Men.. jag tror det kommer funka bra bara jag får ett nytt membran och ev en kraftigare fjäder.
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Här kommer jag börja samla upp lite bilder på min bil: http://kiruna.d2g.com/coppermine/index.php?cat=7
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Ett litet miniprojekt i vinterpysslet är nu avslutat.
Det handlar då om min WG, rätt så spännande inte sant!
Membranet var som sagt paj inne i den, precis som Emil trodde i höstas. Nytt Membran & packning skickades efter från ATR.

Sedan så plockades den då ihop och även den där snabb_kopplings_nippeln byttes ut till en ny för någon klåpare hade så klart råkat stöta till den så plasten spruckit.
Självklart så åkte även polertrasan fram.

Håll ut, fortsättning följer..
(det blir nog inte mer spännande än så här!)
EDIT: Jo förresten, angående det där krökta panhardstaget så blir det ett nytt sådant. Kan ju inte börja vara dum-snål helt plötsligt.
Det handlar då om min WG, rätt så spännande inte sant!
Membranet var som sagt paj inne i den, precis som Emil trodde i höstas. Nytt Membran & packning skickades efter från ATR.

Sedan så plockades den då ihop och även den där snabb_kopplings_nippeln byttes ut till en ny för någon klåpare hade så klart råkat stöta till den så plasten spruckit.
Självklart så åkte även polertrasan fram.

Håll ut, fortsättning följer..
(det blir nog inte mer spännande än så här!)
EDIT: Jo förresten, angående det där krökta panhardstaget så blir det ett nytt sådant. Kan ju inte börja vara dum-snål helt plötsligt.
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Melvin skrev:EDIT: Jo förresten, angående det där krökta panhardstaget så blir det ett nytt sådant. Kan ju inte börja vara dum-snål helt plötsligt.
Men köp inte något hotchpiss eller sånt... du kan ju låta den mekansika verkstaden tillverka ett..
då blir det dessutom custombyggd, vilket låter fetare

Gilla på facebook!
- turbokungen
- Registrerad

- Kontakt:
Hej Melvin!
Härligt att du fick hem grejorna ifrån ATR till slut!
Men.... jag förstår fortfarande inte hur en WG med membran funkar?
Var det nåt som var riktigt gjort av Randys "mekar" på din bil? Verkar ju kunna vara hur mycket konstigheter som helst samt chans att plocka hästar både här å där på grund av detta.
Ja.... snart är det vår och i Kiruna står det väl inte på innan det är ljust dygnet runt och folk kommer att vallfärda upp dit för att köra världens nordligaste race!
Hoppas på nån Turbobil till som kommer och gör dig sällskap
Härligt att du fick hem grejorna ifrån ATR till slut!
Men.... jag förstår fortfarande inte hur en WG med membran funkar?
Var det nåt som var riktigt gjort av Randys "mekar" på din bil? Verkar ju kunna vara hur mycket konstigheter som helst samt chans att plocka hästar både här å där på grund av detta.
Ja.... snart är det vår och i Kiruna står det väl inte på innan det är ljust dygnet runt och folk kommer att vallfärda upp dit för att köra världens nordligaste race!
Hoppas på nån Turbobil till som kommer och gör dig sällskap
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Det "roliga" är att just hotch**** har ett som ser jäkligt ok ut för rätt pengar.. http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361Ripper skrev: Men köp inte något hotchpiss eller sånt... du kan ju låta den mekansika verkstaden tillverka ett..
då blir det dessutom custombyggd, vilket låter fetare
Tigsvetsat, justerbart, pulverlackat och med poly/grafitbussningar och det viktigaste av allt: en fräck dekal påklistrat!
Tycker faktiskt det verkar "prisvärt", sedan så är de andra stagen på min bil av samma fabrikat så det kanske är dumt att bryta den trenden
Nu förstår inte jag riktigt vad du inte förstår..? På bilden där WG är demonterad så syns det väl ganska bra hur den är konstruerad?Turbokungen skrev:Men.... jag förstår fortfarande inte hur en WG med membran funkar?
Motorn har Mr Dale inte plockat ihop (som tur är). Mappningen gjorde av en som heter Sod Bogosian http://www.musclecarcalendar.com/new_page_9.htm som tydligen är ett "namn" när det gäller bjuckar over there. Kollar man på deras egna bilar så blir man ju imponerad, men tydligen så har inte kundbilar lika hög prio.Turbokungen skrev: Var det nåt som var riktigt gjort av Randys "mekar" på din bil? Verkar ju kunna vara hur mycket konstigheter som helst samt chans att plocka hästar både här å där på grund av detta.
Dale (Mekanikern) har nog inte fått till något alls. Som exempel så sitter bensinpumpen fast med en liten plåtskruv, en pump som ser ut att väga nåt kilo. Krängningshämmarbussningar som är så hårt dragna att de spruckit, för att inte nämna kabeldragningen till insprutningen.. Äh, man blir bara förbannad. Det är mycket vinterpyssel, men till 99% är det bara sånt som tar tid att snygga till och inte kostar några pengar - som tur är.
Sods mappning tycker jag också är lite imponerande. Bilen gick ju arsel när jag var där, eller rättare sagt så började den göra det (vilket förmodligen berodde på mapsensorn eller glapp uppe vid coilpacket) hur som helst så trodde Randy att det berodde på att den var dåligt mappad (?) vilket så här efteråt kanske inte låter helt självklart.
Nåväl, bilen knuffades upp på Randys trailer och medans jag var i Las Vegas så "fixade" Sod bilen.. kostade bara $300. Jag hann aldrig provköra den men Randy sa att den "runs very strong". Vilket jag kanske nu hade lite svårt att tro, affär blev det hur som helst och jag åkte hem till Sverige.
Senare efter bilen väl var hemma efter ofantligt mycket strul så skickade jag upp mappfilen på nätet och folk fick komma med synpunkter på den..
Ja, det var väl så jag lärde känna Emil.
Vad jag tror så drog Randy bilen på trailer helt i onödan till LA, för väl där så petade dom nog bara in en "standard" v6 map som inte alls var tänkt för min bil i alla fall. Ingenting stämde, inte ens grundinställningar såsom motorstorlek.
Men det har varit rätt kul och lärorikt, så det har helt klart varit värt det.Framför allt är det mycket ännu som kan bli bättre!
Nu blev det mycket skrivit om ingenting igen.. som vanligt.
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Jo, för de pengarna ser det väl rätt ok ut...
men jag tycker fortfarande det var dyrt
men jag tycker fortfarande det var dyrt

Gilla på facebook!
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Vinterpysslet fortsätter, sakta men säkert.

Köpte en svetsmutter från meka, inget dom hade på lager så de fick beställa en. När den till slut damp ner hos affären så skulle dom ha 169:- för den! Sanslöst!! För en jäkla mutter..
Men den behövdes och nu är lambdan flyttad, tidigare så var den monterad före turbon vilket enligt Emil&Co ger ett felvärde på 1 AFR vid 1 bar avgasmottryck.
Jag hänger nästan med i snacket, efter de har förklarat för 10:e gången, men det försvinner lika fort.
Sedan så är det väl vissa av er som tycker att den nu sitter alldeles för nära turbon, men icke om man ska tro mina gurus och det gör jag.

Snart kan jag i alla fall dra ihop det här igen, dock så saknar jag den där packningen som ska sitta mot avgassidan.
Wastegaten är renoverad (& polerad
)
En ordentlig klammer klämmer åt röret i början på avgassystemet.
Lambdan är flyttad..
Det ska nog inte göras så mycket mer här förutom ett par nya bultar också förresten.

Här har vi en annan höjdare, mina bromsbelägg fram.
Väldigt konstigt att det började låta illa och bilen fick väldigt lång bromssträcka..
Det blir i alla fall inga Wilwood bromsar på TTAn, jag fick grymt misspepp efter jag fått bakbromssatsen som visade sig vara fel så jag struntar i det.
Nya belägg måste jag i alla fall ha, undrar om det är någon som har det på lager i Sverige?

Köpte en svetsmutter från meka, inget dom hade på lager så de fick beställa en. När den till slut damp ner hos affären så skulle dom ha 169:- för den! Sanslöst!! För en jäkla mutter..
Men den behövdes och nu är lambdan flyttad, tidigare så var den monterad före turbon vilket enligt Emil&Co ger ett felvärde på 1 AFR vid 1 bar avgasmottryck.
Jag hänger nästan med i snacket, efter de har förklarat för 10:e gången, men det försvinner lika fort.
Sedan så är det väl vissa av er som tycker att den nu sitter alldeles för nära turbon, men icke om man ska tro mina gurus och det gör jag.

Snart kan jag i alla fall dra ihop det här igen, dock så saknar jag den där packningen som ska sitta mot avgassidan.
Wastegaten är renoverad (& polerad
En ordentlig klammer klämmer åt röret i början på avgassystemet.
Lambdan är flyttad..
Det ska nog inte göras så mycket mer här förutom ett par nya bultar också förresten.

Här har vi en annan höjdare, mina bromsbelägg fram.
Väldigt konstigt att det började låta illa och bilen fick väldigt lång bromssträcka..
Det blir i alla fall inga Wilwood bromsar på TTAn, jag fick grymt misspepp efter jag fått bakbromssatsen som visade sig vara fel så jag struntar i det.
Nya belägg måste jag i alla fall ha, undrar om det är någon som har det på lager i Sverige?
- shinobi
- Registrerad

- Namn: Andreas #n/a
Du behöver ingen packning där. Försök hitta lite ordentlig "kopparsmörja" istället. ANDERS, hur fungerade den du fick låna av mig???Melvin skrev: Snart kan jag i alla fall dra ihop det här igen, dock så saknar jag den där packningen som ska sitta mot avgassidan.
Melvin skrev:Wastegaten är renoverad (& polerad)
Ja, de har tom skivor på hyllan.Melvin skrev:Nya belägg måste jag i alla fall ha, undrar om det är någon som har det på lager i Sverige?
Öl är hälsa, hälsa ofta
- turbokungen
- Registrerad

- Kontakt:
-
2 loud
- Registrerad

- Namn: Åke Georgsson #230
- Kontakt:
vad är skillnaden ? olika hårdhet i beläggen ? när jag byte från orginalbeläggen på min impala ss - 96 så försvann all "stumkänsla" i pedalen ,, och bromsarna blev "degiga" och helt klart sämre .. ,, och detta är på belägg jag köpt från hansen "passandes" impala ss ..Turbokungen skrev:Hansen har jäkla billiga belägg, Raybestos.
Men du kan nog inte säga att du skall ha dom till en TTA utan det är C.orvette de skall vara till.
är det nått sånt du menar att du kan komma ifrån om du säger att det ska vara till en C.orvette istället för en firebird ? hårdare belägg på C.orvetten ??
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- turbokungen
- Registrerad

- Kontakt:
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Beställde precis nya belägg från Norrlands Custom. Vet inte om det är bäst/snyggast/billigast, men det hade hemma och brukar kunna leverera snabbt.
593:- + frakt kostade dessa.
Pratade lite med Emil ang "kopparsmörja". De har inte kört med något sådant på något av deras byggen, sedan visste han inte om det var bra heller för lambdan som tydligen är känslig. Silicon var då tydligen ajabaja.
Men han visste inte, å jag vet inte heller - så det är bara spånerier - kopparsmörja är säkert bra med tanke på att de är flera nu som tagit upp det.
Men det blir en metallpackning för mig, gäller bara att hitta några som kan få fram en.
593:- + frakt kostade dessa.
Pratade lite med Emil ang "kopparsmörja". De har inte kört med något sådant på något av deras byggen, sedan visste han inte om det var bra heller för lambdan som tydligen är känslig. Silicon var då tydligen ajabaja.
Men han visste inte, å jag vet inte heller - så det är bara spånerier - kopparsmörja är säkert bra med tanke på att de är flera nu som tagit upp det.
Men det blir en metallpackning för mig, gäller bara att hitta några som kan få fram en.
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Jag tror inte det beror på beläggen, testa montera dit metallomspunna bromsslangar.2 loud skrev:när jag byte från orginalbeläggen på min impala ss - 96 så försvann all "stumkänsla" i pedalen ,, och bromsarna blev "degiga" och helt klart sämre .. ,, och detta är på belägg jag köpt från hansen "passandes" impala ss ..
Det är inte ens "dyrt" numera och alla hydroscand butiker verker kunna greja fram sådana (till och med i Kiruna). På de bilar jag monterat sådana slangar har svampigheten i pedalen minskat ordentligt.
Ska byta till sådana på TTAn också, tror jag. Jag har i alla fall sådana liggandes någonstans.
-
2 loud
- Registrerad

- Kontakt:
konstigt isånnfall .. hade ju inga stålomspunnena slangar på orginalbeläggen ,, det enda som skiljde är just beläggen ,,,Melvin skrev:Jag tror inte det beror på beläggen, testa montera dit metallomspunna bromsslangar.2 loud skrev:när jag byte från orginalbeläggen på min impala ss - 96 så försvann all "stumkänsla" i pedalen ,, och bromsarna blev "degiga" och helt klart sämre .. ,, och detta är på belägg jag köpt från hansen "passandes" impala ss ..
Det är inte ens "dyrt" numera och alla hydroscand butiker verker kunna greja fram sådana (till och med i Kiruna). På de bilar jag monterat sådana slangar har svampigheten i pedalen minskat ordentligt.
Ska byta till sådana på TTAn också, tror jag. Jag har i alla fall sådana liggandes någonstans.
No1. Trubbletopicstarter
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
Du kankse köpte extra svampiga belägg med en massa vidrabationsdämpnings matrial på baksidan. eller så fick du inte i dom ordentligt, eller så lyckades du få luft att läcka in....
Fredag!!!!!
Magnus
Fredag!!!!!
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
2 loud
- Registrerad

- Kontakt:
hur F&&¤#-N får man luft att läcka in när man byter belägg ??? jag har inte meckat längre än 30 år så jag e ganska grön på det här ... förstår inte hur du menar Berätta !!Mangan skrev:Du kankse köpte extra svampiga belägg med en massa vidrabationsdämpnings matrial på baksidan. eller så fick du inte i dom ordentligt, eller så lyckades du få luft att läcka in....
![]()
Fredag!!!!!
Magnus
No1. Trubbletopicstarter
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Hörrni!
Pajja inte nu min projekttråd med era bromsbeläggs funderingar!

Pajja inte nu min projekttråd med era bromsbeläggs funderingar!
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Oj, här går det undan! 
Nya bromsbelägg och de metallomspunna slangarna är på plats igen!

Det "roliga" är att jag har beställt nya belägg från Norrlands Custom, de har inte hunnit komma ännu. De här som jag monterade råkade jag hitta i förrådet. Ingen bra koll på vad som ligger där kan man säga. Nåväl, beläggen från Norrlands kommer säkert till användning de också i framtiden.
Lite Amerika propaganda om slangarna jag skruvade dit:
High-performance stopping power for the street.
Brake Lines, Hyperfirm, Braided Stainless Steel
At 80 mph, Earl's says that Hyperfirm brake line kits reduce stopping distance by as much as 18 ft. As if that weren't a good enough reason to use Hyperfirm brake lines, they also give you a firmer pedal feel and reduce brake pulsation. The Teflon/stainless steel hose used in these assemblies is pressure-tested at 4,000 psi and is DOT-approved. More than that, though, each brake line set is individually inspected and tested before Earl's ships it.
Nya bromsbelägg och de metallomspunna slangarna är på plats igen!

Det "roliga" är att jag har beställt nya belägg från Norrlands Custom, de har inte hunnit komma ännu. De här som jag monterade råkade jag hitta i förrådet. Ingen bra koll på vad som ligger där kan man säga. Nåväl, beläggen från Norrlands kommer säkert till användning de också i framtiden.
Lite Amerika propaganda om slangarna jag skruvade dit:
High-performance stopping power for the street.
Brake Lines, Hyperfirm, Braided Stainless Steel
At 80 mph, Earl's says that Hyperfirm brake line kits reduce stopping distance by as much as 18 ft. As if that weren't a good enough reason to use Hyperfirm brake lines, they also give you a firmer pedal feel and reduce brake pulsation. The Teflon/stainless steel hose used in these assemblies is pressure-tested at 4,000 psi and is DOT-approved. More than that, though, each brake line set is individually inspected and tested before Earl's ships it.
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Sedan så måste jag ju uppmana alla att köpa Street and Strip magazine (01/05), där syns ögonstenen min på hela 4 sidor!
Se så, iväg till kiosken mer er nu!
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10595
Se så, iväg till kiosken mer er nu!
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10595
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Lite mer småfix har jag hunnit med efter WG och bromsarna blev fixade och det är:
-oljebyte i motor/låda
-Ny bensinslang vid tanken, den gamla var söndertorkad.
-Rätat panhardstaget provisoriskt för att centrera axeln.
-"Gömt" undan laddtrycksmätaren.
-Pressat ner en spolarvätskebehållare under huven.
-Hängt upp/buntat ihop en hel del kabel som var mindre vackert draget. Som exempel sitter inte handbromswiren längre fast runt avgassystemet..
Sedan så var det dags...
WROOOOOM!!!!!
.......PSSSSSSSSSSSSSSSP.....
WROOOOOOOOOM!!!!!!
......PSSSSSSSSSSSSSSSSSSSP.....
Ruskigt vanebildande ljud det där flåsandet!
Min BOV tjuter inte som en visselpipa på en japs, utan den flåsar ungefär som en... vet inte vad.
Mycket åka är det då! Jag tror jag blev lite avtrubbad förra hösten, nu efter att ha knappt kört bil på en månad så kändes helt plötsligt TTAn pigg igen!
En kort liten tripp till macken blev det "för att fylla på luft", var ju "tvungen" att åka dit även fast kärran är obesiktigad och oskattad. Tompi nämnde nåt om att jag har en kompressor i garaget, men på det örat ville jag inte lyssna!
205/60/16 biter förresten dåligt på fuktig asfalt när det är +2 grader ute.
Hur som helst så var första lilla åkturen för säsongen efterlängtad och gav mig lite mer motivation för det som komma skall.
Sedan så damp det ner ett mail från Eskil kvällen till ära...
13 (t r e t t o n) kolli med roliga leksaker är nu på väg upp i landet! Bussgods ville inte skicka med buss, så det blev lastbil istället!
Några av sakerna jag beställde shoppade även Tompi likadana av, ska bli rätt kul att montera in vxlspak, linelock osv samtidigt i våra bilar.
Nåväl, sommaren närmar sig även i Kiruna!
-oljebyte i motor/låda
-Ny bensinslang vid tanken, den gamla var söndertorkad.
-Rätat panhardstaget provisoriskt för att centrera axeln.
-"Gömt" undan laddtrycksmätaren.
-Pressat ner en spolarvätskebehållare under huven.
-Hängt upp/buntat ihop en hel del kabel som var mindre vackert draget. Som exempel sitter inte handbromswiren längre fast runt avgassystemet..
Sedan så var det dags...
WROOOOOM!!!!!
.......PSSSSSSSSSSSSSSSP.....
WROOOOOOOOOM!!!!!!
......PSSSSSSSSSSSSSSSSSSSP.....
Ruskigt vanebildande ljud det där flåsandet!
Min BOV tjuter inte som en visselpipa på en japs, utan den flåsar ungefär som en... vet inte vad.
Mycket åka är det då! Jag tror jag blev lite avtrubbad förra hösten, nu efter att ha knappt kört bil på en månad så kändes helt plötsligt TTAn pigg igen!
En kort liten tripp till macken blev det "för att fylla på luft", var ju "tvungen" att åka dit även fast kärran är obesiktigad och oskattad. Tompi nämnde nåt om att jag har en kompressor i garaget, men på det örat ville jag inte lyssna!
205/60/16 biter förresten dåligt på fuktig asfalt när det är +2 grader ute.
Hur som helst så var första lilla åkturen för säsongen efterlängtad och gav mig lite mer motivation för det som komma skall.
Sedan så damp det ner ett mail från Eskil kvällen till ära...
13 (t r e t t o n) kolli med roliga leksaker är nu på väg upp i landet! Bussgods ville inte skicka med buss, så det blev lastbil istället!
Några av sakerna jag beställde shoppade även Tompi likadana av, ska bli rätt kul att montera in vxlspak, linelock osv samtidigt i våra bilar.
Nåväl, sommaren närmar sig även i Kiruna!