Trans am-93 383cui och lustgas.

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Namn: Hratch Kalousdian #94
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Ja, jag bygger en racer men den ska fortfarande vara gatvänlig.Gasen ska styras med en window switch vilket betyder att jag inte trycker gas i växlingarna.........

men i och för sig så kan jag fortfarande ändra mig......ringde en kille idag och var sugen på min låda så vi får sig va som händer det inte sommar än på ett tag......
Användarens profilbild
shinobi
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas #n/a

Inlägg av shinobi »

Det spelar ingen roll att du styr gasen via ett "fönster", du kommer öka vridet något ofantligt. Tänk på att det inte är effekten som tär på lådan, det är vridet.

Tycker bara att det vore tråkigt om du lägger ut 15.000kr på att renovera en låda som ändå (med största sannolikhet) kommer att rasa. Detta kommer då resultera i att du (eventuellt) renoverar den igen och sedan införskaffar en ny (låt säga 400) för 12.000-15.000kr, samt en kardan för 1500kr.

När man bygger en racer så får man göra avkall på vissa saker. Själv skulle jag hellre göra avkall på cruising-egenskaperna än att lägga ut 15.000kr i onödan.
Öl är hälsa, hälsa ofta
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

När man bygger en racer så får man göra avkall på vissa saker. Själv skulle jag hellre göra avkall på cruising-egenskaperna än att lägga ut 15.000kr i onödan.[/quote]

Det ligger nåt i det du säger......får tänka på saken.
Användarens profilbild
z28
Teknisksupport
Teknisksupport
Namn: Åke Eliasson
Kontakt:

Inlägg av z28 »

Takeo skrev:Det spelar ingen roll att du styr gasen via ett "fönster", du kommer öka vridet något ofantligt. Tänk på att det inte är effekten som tär på lådan, det är vridet.

När man bygger en racer så får man göra avkall på vissa saker. Själv skulle jag hellre göra avkall på cruising-egenskaperna än att lägga ut 15.000kr i onödan.
Størsta/vanligaste problemet med 700an ær 3ans lameller å dom tar mest stryk vid væxling....
Skulle sjælv inte prioritera bort crusingegenskaperna, betalar hellre lite extra før att kunna anvænda bilen, har ju inte byggt min bil før att den ska stå i garaget...
Finns førøvrigt flera 10sek 4gen F-body i staterna som kør med gas, inte lika vanligt med kompressormatade dock, men som sagt ingen gas vid væxlingarna....
Men smaken ær ju som baken som bekant...

4l80E med manuellt ventilhus kanske :wink:
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Hmm har kollat runt lite på summit efter en färdig 700 r4 låda ,, ahh det e inge lätt ..

en TCI 37-1002 e heavy duty och automat
http://store.summitracing.com/default.a ... 02&x=9&y=7

.. en TCI - 37-1001 e Tuffare men ingen autoam kvar ( full manuel )
http://store.summitracing.com/default.a ... CI+37-1001

å slutligen den lådan persåkers rekommenderade å vill ha 22000:-
( UFFF ) för om man räknar på 500 $ frakt så gör dom över 7000:- på den lådan direkt om dom köper in den till summit priser .. dom borde ju ha bättre priser .. måste va DYRT att ringa till usa å beställa för inte SKOR dom väl sig på oss entusiaster :eek: :eek: :eek:
http://store.summitracing.com/default.a ... &x=17&y=11

sen har dom 4L60E lådor oxå e inte det bara en nyare 700 ?
dessa lådor e både manuella och automat men vad skiljer dom åt ??

HUP-74-1
http://store.summitracing.com/default.a ... t=HUP-74-1

och

HUP-74-1E
http://store.summitracing.com/default.a ... =HUP-74-1E
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Namn: Niclas Lövblad #638
Kontakt:

Inlägg av lovan »

E-lådorna är väl att dom är puls modulerade lockups på. har för mig att det är skillnaden mellan 4l60/E.
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
joby
Registrerad
Registrerad
Namn: Jonas Bylund

Inlägg av joby »

th700r4 är samma låda som 4L60. Det skiljer en del deltaljer men det är bara mindre förbättringar. Lådan fick ju många förbättringar även under åren då den hette th700r4.

4L60E är en datastyrd variant av 4L60. (Både växlingar och lockup. På th700r4 och 4L60 är bara lockupen datastyrd)
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Namn: Niklas Appelquist
Kontakt:

Inlägg av niklas »

2 load: Enligt folk i USA bygger Dana på www.pro-built.net de bästa TH700 lådorna............

Har en Limited strret från honom med en ACT 9,5" som funkar kanon, (men skall bytas mot 4L80E senare...)

/N.
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Z28 skrev:
Takeo skrev:Det spelar ingen roll att du styr gasen via ett "fönster", du kommer öka vridet något ofantligt. Tänk på att det inte är effekten som tär på lådan, det är vridet.

Størsta/vanligaste problemet med 700an ær 3ans lameller å dom tar mest stryk vid væxling....
Skulle sjælv inte prioritera bort crusingegenskaperna, betalar hellre lite extra før att kunna anvænda bilen, har ju inte byggt min bil før att den ska stå i garaget...
Finns førøvrigt flera 10sek 4gen F-body i staterna som kør med gas, inte lika vanligt med kompressormatade dock, men som sagt ingen gas vid væxlingarna....
Men smaken ær ju som baken som bekant...

4l80E med manuellt ventilhus kanske :wink:

Då har vi ganska lika bakar isåfall :lol: nä men skämt åt sido,hör av dig när du har tid.
Användarens profilbild
z28
Teknisksupport
Teknisksupport
Kontakt:

Inlägg av z28 »

Pulsmodulerad lockup kom 95, det finns alltså 4l60e med och utan PWM.

Probuilt har som næmts ovan gått rykte, men dom gick bet på våran låda... Køpte delarna från dom och fick då æven med en beskrivning på olika modifikationer som skulle gøras, fick en del tips efter førsta haveriet men det hjælpte inte så mycket, har æven varit i kontakt med flera "experter" vissa har vægrat ta jobbet och de som påstår sig kunna bygga en låda som håller har inte mycket att komma med nær man berættar vad som ær gjort åt lådan...

Det ær dock en låda som væxlar stenhårt 2->3 om man sænker laddtrycket 4psi vilket borde innebæra en del øver 600hk så visst ær th700 / 4l60e ett alternativ om man inte har mer æn så, men det kostar lite extra och lådan håller inte lika længe som en th400...
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Z28 skrev:Pulsmodulerad lockup kom 95, det finns alltså 4l60e med och utan PWM.

Probuilt har som næmts ovan gått rykte, men dom gick bet på våran låda... Køpte delarna från dom och fick då æven med en beskrivning på olika modifikationer som skulle gøras, fick en del tips efter førsta haveriet men det hjælpte inte så mycket, har æven varit i kontakt med flera "experter" vissa har vægrat ta jobbet och de som påstår sig kunna bygga en låda som håller har inte mycket att komma med nær man berættar vad som ær gjort åt lådan...

Det ær dock en låda som væxlar stenhårt 2->3 om man sænker laddtrycket 4psi vilket borde innebæra en del øver 600hk så visst ær th700 / 4l60e ett alternativ om man inte har mer æn så, men det kostar lite extra och lådan håller inte lika længe som en th400...
och om du som i mitt fall UTAN varesig gas eller övertryck skulle åka BUSBIL på gatan med massa VRID ... VILKEN låda skulle du då välja ?
dom här lådorna som summit har bla TCI e det för klent rakt igenom ? förstår inte riktigt vilken målgrupp man riktar sig mot med dessa lådor .. ?
Användarens profilbild
z28
Teknisksupport
Teknisksupport
Kontakt:

Inlägg av z28 »

Hmm TCI ær nog mera læmpade før småtrimmade 350...

Har vældigt svårt att rekomendera en låda rakt av då jag inte ær expert eller handlare som kan læmna garantier...
Men till stor del beror det på kørstil och bakaxelutvæxling.
400an ær ju det sækra kortet men har du 3,23-> så skulle jag ta en funderare på hur mycket landsvæg som ska køras...
700an ær ingen evighetsmaskin bakom din motor om du ska køra aktivt, det ska man vara klar øver. Samtidigt så klarar man sig långt med den om man inte ska elda på nerfør strippen hela tiden och i stællet tænker sig før vid buskørning.
ex du har 3.0 i bakaxeln (antar att du har 2,7-3,3) och varvar maskinen till 6500 innan væxling till 3an, det skulle innebæra ca150-160kmh på 2an kan man då ha sinnesnærvaro att kliva av så skulle jag vilja påstå att lådan håller længe...
Æven dæckval ær intressant i sammanhanget, med den motorn å standard 255 så lær lådan hålla længe (men inte dæcken)

Om jag ser till vår bil så skulle vi klara oss bra med 4l60e om det inte vore før raktfram racingen, på normal gatkørning så har jag programerat bort all kickdown 3->2 øver ca60kmh och 2->3 væxlingen gør den så fort jag lættar lite på gasen øver 60kmh (dvs den væxlar som en normal låda gør på ca halvgas) det hær gør att jag aldrig behøver oroa mig speciellt mycket eftersom det inte går att ge på fullt på 2an på gatan och då går 3an i tidigare å då ær inte 3ans væxel/lameller speciellt utsatt vid ingrepp å nær dom greppat så håller det...
Køra på 3an i 60-70??? inget problem, med tillræckligt vrid å stallconverter så drar den loss bakhjulen utan problem :lol:

Sen kanske du skulle be Niklas ovan om en beskrivning av hans kørstil, om jag inte tar helt fel så har hans 700 levt ett par/tre år bakom øverladdade maskiner som borde ha bra med vrid...

Inget klart svar va :angle: som sagt det ær svårt att rekomendera nær man ær i grænslandet å far...
Men en 700 måste preppas ordentligt medans en 400 klarar sig med en lættare øversyn i stort sætt (shiftkit, lameller, bussningar osv)
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Var på Åby racemarken i helgen.

Eftersom jag numera har en th400 med manuelt ventilhus omvända växellägen och trans brake :grin: så var jag tvungen och köpa B&M quicksilver spak växel mekanism.Och en 5" varav räknare med shiftlight.

var i garaget igår och montera dit växel spaken och varv räknaren men det vart en jävla massa sladdar över från orginal växel spaken :eek: .Då som tur är så har man kompisar som ställer upp med diverse saker,och denna gång (som vanligt) så fick Åke z28:a förklara lite vad kablarta var till....

nästa steg är att bygga om växellåds fästet och korta kardan och svetsa på en 400 yoke.Och inhandla ett nytt torque arm.

sen ska man väll vara färdig :smileshoot:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

vad tror ni om det här då ? det är en th200r4 Hipro som jag funderar på ..- den verkar å det närmaste skottsäker ,,, e dock lite osäker på priset men jag TROR att den kostar 1499$

http://www.dynotechperformance.com/trans_main.php
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

2 loud skrev:vad tror ni om det här då ? det är en th200r4 Hipro som jag funderar på ..- den verkar å det närmaste skottsäker ,,, e dock lite osäker på priset men jag TROR att den kostar 1499$

Den e säkert bra,men hur länge håller den? beror på hur mycket race/stripp du ska köra o.s.v...

anledningen till att jag bytte var för att det lönade sig för mig ekonomiskt för tillfället...pengarna som jag tänkte preppa min för har jag kvar för att jag bytte jämt med en kille som har ca:350hk i sin bil. Han fick min låda och två turbiner. och jag fick en låda som jag alltid velat haft men inte haft "råd med med tanke på ombyggnationerna runt omkrin"

Jag tänkte så här,alla bilar man ser som kör riktigt fort på strippen har antigen en 400 eller en pg och det finns fler beprövade metoder på en 400 än en 700 plus att 400:an är mer hållbar....
turbo daniel
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Majetic #448

Inlägg av turbo daniel »

2 loud skrev:vad tror ni om det här då ? det är en th200r4 Hipro som jag funderar på ..- den verkar å det närmaste skottsäker ,,, e dock lite osäker på priset men jag TROR att den kostar 1499$

En Th200-4R är iaf starkare än en 700:a. Dock är 400:an den bästa lådan i både hållbarhet och ekonomisk synpunkt (well... den e bara 3 växlad så bränsleförbrukning kommer att öka). Jag är i valet å kvalet om vilken låda jag kommer välja när min låda rasar, vet inte ännu hur intresserad jag kommer att vara av strippen i år.

Daniel
Trans Am Pace Car -89. 22 k miles
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Nu börjar det närma sig för en prov tur....har fått hem min nya TCI förstärkta balanserade startkrans.Och igår så ringde jag till summit och beställde en TCI super streetfighter turbin som stallar 4000rpm den har anti baloon plate(tål lite lustgas :wink: ) härdadhubb osv osv

behåller orginal torque armen så länge har byggt ett nytt fäste till den på den nya och ombyggda växellådsfästet.

info om turbinen:

These TCI StreetFighter and Super StreetFighter converters are completely remanufactured with furnace-brazed fins, needle bearings, and a flame-hardened hub. StreetFighter converters will give you about a 3,000 to 3,500 rpm stall speed, while the Super StreetFighters provide the ultimate street performance with a stall speed of up to 4,000 rpm and competition-style launches. They're recommended for use on high-compression street/strip engines and higher performance cars, and are used on some of the fastest street machines the world over. Plus, some applications are available with an anti-ballooning plate for use on vehicles equipped with nitrous oxide.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

behåller orginal torque armen så länge har byggt ett nytt fäste till den på den nya och ombyggda växellådsfästet.

hmmm vad är en torque arm berätta lite närmare tack
Användarens profilbild
shinobi
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas #n/a

Inlägg av shinobi »

2 loud skrev: hmmm vad är en torque arm berätta lite närmare tack
Torque-arm är den momentarm som går från bakaxeln fram till lådan och skall förhindra att bakaxeln vrider sig uppåt. Eftermarknads varianterna är betydligt styvare och är oftast justerbara för att kunna finjustera vinkeln på klumpen. Detta kan man vinna/förlora en del på genom lite testande. Dock är det viktigt att man inte åker omkring med negativ vinkel på gatan, för då blir det slitage på prylarna (men bra på strippen).
Öl är hälsa, hälsa ofta
dan (gearhead)
Registrerad
Registrerad

Inlägg av dan (gearhead) »

Ser ut som om du fått ihop en riktigt trevlig maskin där boxaren...skall den gå igenom besiktningen föresten?

Redan besiktigad åfan...med den kammen också?
Senast redigerad av dan (gearhead) den ons 02 mar 2005, 11:05, redigerad totalt 1 gång.
Z28 -95 med lite trim.
Användarens profilbild
z28
Teknisksupport
Teknisksupport
Kontakt:

Inlägg av z28 »

Den är redan besiktad :cool:
Dock utan longtubes.
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Takeo skrev:
2 loud skrev: hmmm vad är en torque arm berätta lite närmare tack
Torque-arm är den momentarm som går från bakaxeln fram till lådan och skall förhindra att bakaxeln vrider sig uppåt. Eftermarknads varianterna är betydligt styvare och är oftast justerbara för att kunna finjustera vinkeln på klumpen. Detta kan man vinna/förlora en del på genom lite testande. Dock är det viktigt att man inte åker omkring med negativ vinkel på gatan, för då blir det slitage på prylarna (men bra på strippen).
bra svar! :cool:
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Z28 skrev:Den är redan besiktad :cool:
Dock utan longtubes.

Du har så rätt! :cool: och det känns så jävla bra!!!!
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Mer fullständig info om bilen för er som orkar läsa..... :wink:

Motor:
350cui strokad till 383cui med eagel stroker kit borrad 0,030.
Eagle smidda H-stakar.
Eagle smidd Vev.
Smidda JE kolvar.
ARP bultar i hela motor.
Max portade Race toppar.
Större insugsventiler 2,02"
Större avgasventiler 1,60"
Comp cams special tillverkad kamaxel.
Comp cams 1.6 full rull vipper
Comp cams guide plates.
Comp cams hårdare stött stänger
Walbrow bränslepump 255l/tim.
42 lbs spridare
Race bränsletrycks regulator
Race portad insug
Speed and marine 58mm insug
Msd 6al
Msd blaster 2
Msd start retard
Msd window switch
Taylor blå 8mm tändkablar
Blå nascar vatten/luftslangar
CSI El-vatten pump
Hooker super comp long tube headers.
3" Y-pipe
4" special avgassystem.
4" flow tech dämpare
Ac delete pulleys
EGR delete
Unichip pigiback box
NX stage 2 lustgas kit (200hk)
NX tubvärmare

Kaross:
Special byggd huv med scoop
Rensad på lister runt om
Mörk purpel metalic lack

Chassi:
Bilstien dämpare
Eibach fjädrar 50mm sänkning
polyurethane motorfästen
Polyurethane växellådsfäste
Polyurethane torquearm
Fjäderbenstag
Special byggd förstärkt torquearm

Drivlina:
Bakaxel richmond gears 3,73 utv.
3" cromemoly race kardan

Transmission:
TH400 manuel ventilhus race låda med omvända växellägen och transbrake
tci super street figter turbin 10" 4000 rpm stall
Ombyggd förstärkt växellåds fäste
TCI förstärkt start krans
B&M olje kylare

Inredning:
Autometer transsmision olje mätare
Autometer oljetrycksmätare
Autometer bränsletrycksmätare
Autometer nitrousmätare
Autometer 5" varvräknare med shiftlight
Cobra race stolar
Sabelt 3" 4punkts bälte
6punkts bur.
B&M qiuksilver växlings anlägning seq shift

Ljud:
Huvudenhet blaupunkt acapulco
6,5" MDS referens serie
Bass 12" JBL gto
Slutsteg JBL

Fälgar/däck:
Momo gtr 18"
285/35/18 cooper
235/45/18 cooper
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av hurricane den fre 04 mar 2005, 22:58, redigerad totalt 1 gång.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

är detta bara ett finare sätt att skriva pluggad egrkanal eller är det någe mera sofistikerat ?? " EGR delete "
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

2 loud skrev:är detta bara ett finare sätt att skriva pluggad egrkanal eller är det någe mera sofistikerat ?? " EGR delete "

jaa du....du får ta det som du vill jag har inget egr system, troligen PLUGGAD. :wink:
Användarens profilbild
peter w
Registrerad
Registrerad
Namn: Peter Wikström #733

Inlägg av peter w »

har du ingen bild på ghost flamesen??
"A musclecar, by definition, is a powerful and sporty vehicle that must be able to spin its tires at will. The Firebird Trans Am is capable of laying down twin black streaks of rubber several hundred feet long -Motor Trend
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

peter w skrev:har du ingen bild på ghost flamesen??

eehh........det blir inga ghostflames :oops: det blir nånting annat får svar om det tisdag tar kort på det när det e klart.
Användarens profilbild
peter w
Registrerad
Registrerad
Namn: Peter Wikström #733

Inlägg av peter w »

synd, för ghostflames är det coolaste man kan ha :cool: men din bil verkar ju rätt manlig utan dom..
"A musclecar, by definition, is a powerful and sporty vehicle that must be able to spin its tires at will. The Firebird Trans Am is capable of laying down twin black streaks of rubber several hundred feet long -Motor Trend
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

peter w skrev:synd, för ghostflames är det coolaste man kan ha :cool: men din bil verkar ju rätt manlig utan dom..
Tack!

fick min nya turbin idag fan va liten den va! gemfört med orginal.....men ändå..den var smalare ochså.Ska försöka dra dit lådan på söndag så att jag kan ta ner bilen från pallbockarna.(det känns bättre psykist då :grin: )

Längtar till våren/sommaren.
Skriv svar