En bra början?

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad
Namn: Kristoffer

En bra början?

Inlägg av chris »

Har precis varit och handlat mig ett projekt, eller ett problem...

Den står kvar hos säljaren, så inget har hänt ännu. Mer information kommer längre fram. Hoppas också att göra en hemsida med projektet (som ännu inte har något namn).

Så ni som är veteraner här, räkna med att jag kommer att ha en del frågor som jag hoppas ni kan/vill svara på. Jag har ingen erfarenhet av Pontiac.... :lol:

God Jul :smile:
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av chris den fre 05 aug 2005, 08:32, redigerad totalt 4 gånger.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Tjena Kristoffer!

Kul att du hittade hit!

Mmmmmmmums vad det där ser trevligt ut!

Du verkar ju ha fritiden räddad ett tag framöver! :wink:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Ripper skrev:Tjena Kristoffer!

Kul att du hittade hit!

Mmmmmmmums vad det där ser trevligt ut!

Du verkar ju ha fritiden räddad ett tag framöver! :wink:
Hade tänkt att vänta lite tills jag hade något bättre att visa upp, men jag sätter ju lite press på mig själv nu så det är väl bra. Efter nyår ska jag ta hem "liket". Tänkte ägna jul och mellandagar till att planera och budgetera. Tänkte vara jätteoptimistisk som vanligt :cool:
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

Du kan ha antigen ett jättejobb eller ett jättebra utgångsläge beroende på hur du ser på saken.
Tänk på att varje grej du sätter dit som du inte är helt 100% på är 5ggr så dryg att ta bort som den var att sätta dit eftersom du har ev. monterat andra grejjor ovanpå/ivägen för den!
Se till att få ett kanon utgångsläge genom att lämna in hela "stommen" på blästring som du ev. lagar med ekonomiplåt om det är mer veck än 2 för att få ett snyggt och fungerande utseende.... :angle:
Såg på Discovery när grabbarna på RadRides gjorde om en Cuda, då lämnade dom in "Stommen" på pulverlack... :que: .....fyndigt tyckte jag iaf.
Ev. överkurs är att skicka den på förzinkning i form av Zinkfosfatering där bilen doppas istället för sprutas, på så vis blir det Zink i alla spalter och håligheter.......ojoj vad sugen man blir att börja från noll, men det kostar..... :razz:
Ett jätte LYCKA TILL!
Många roliga timmar kommer det att bli för dig, det lovar jag!
/Lejon
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Kul att där e nån som räddar den stackarn! Men vad är det du har köpt igentligen? Vad följer med?
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

DonLeone skrev:Du kan ha antigen ett jättejobb eller ett jättebra utgångsläge beroende på hur du ser på saken.
Tänk på att varje grej du sätter dit som du inte är helt 100% på är 5ggr så dryg att ta bort som den var att sätta dit eftersom du har ev. monterat andra grejjor ovanpå/ivägen för den!
Se till att få ett kanon utgångsläge genom att lämna in hela "stommen" på blästring som du ev. lagar med ekonomiplåt om det är mer veck än 2 för att få ett snyggt och fungerande utseende.... :angle:
Såg på Discovery när grabbarna på RadRides gjorde om en Cuda, då lämnade dom in "Stommen" på pulverlack... :que: .....fyndigt tyckte jag iaf.
Ev. överkurs är att skicka den på förzinkning i form av Zinkfosfatering där bilen doppas istället för sprutas, på så vis blir det Zink i alla spalter och håligheter.......ojoj vad sugen man blir att börja från noll, men det kostar..... :razz:
Ett jätte LYCKA TILL!
Många roliga timmar kommer det att bli för dig, det lovar jag!
Tack för de uppmuntrande kommentarerna. Jag såg också programmet om när Troy byggde Cudan - inspirerande :)
Precis som du säger så ser jag det som en fördel att bilen är helt nerplockad, för då slipper jag ju göra det själv och eftersom jag ändå inte ska bygga en originalbil så behöver jag inte bry mig så mycket om en del saknas. Har hört mig för lite om blästring, men har fått tipset att låta bli om det är möjligt eftersom det blir så mycket sandrester kvar.
Jag har ett hål i golvet som jag tänkte använda ekonomiplåt till att laga, sedan är tydligen v.bakskärm rostig, men det har jag inte kunnat se än eftersom den står i en sådan trång lada. Rostet i skuffen tänkte jag laga med vanlig plåt eftersom jag ändå ska ha fuelcell.
Vart köper man ekonomiplåt?
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Motorhead skrev:Kul att där e nån som räddar den stackarn! Men vad är det du har köpt igentligen? Vad följer med?
Tack :smile:

Det är en Formula 400 från 71 och den ska vara komplett, i princip. Vi hittade dock inte stolarna... Men jag ska inte ha dem ändå.
Bilen blev nerplockad för 17 år sedan när ägaren, då 17år, tog över den efter sin bror och skulle laga lite rost... Det ena ledde till det andra och han kom på att han skulle bygga racebil och taksänka (!!) den. Sen dess har den stått, helt nerplockad.
Så det första jag måste göra blir att tvätta av 17 års lager av skit, det blir en del skit i en lada :eek:
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

Välkommen hit!

Finns bilen kvar i bilregistret?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

Ekonomiplåt kan du hitta hos Retroparts bl.a, dom tar hem ifrån Classic industries, så slipper du ta hem det!
Så länge taket är OK så går det nästan att byta ut hela bilen...... :razz:
/Lejon
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

DonLeone skrev:Ekonomiplåt kan du hitta hos Retroparts bl.a, dom tar hem ifrån Classic industries, så slipper du ta hem det!
Så länge taket är OK så går det nästan att byta ut hela bilen...... :razz:
Tack för tipset. Har de någon hemsida eller vet du ett telefonnummer?
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Racer skrev:Välkommen hit!

Finns bilen kvar i bilregistret?
Ja det gör den. Jag har dock inte officiellt blivit ägare till bilen ännu. Förra ägaren letar reg.papper...

Tack förresten.
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Användarens profilbild
laregina
Registrerad
Registrerad
Namn: Linda Persson #116
Region: Västra
Kontakt:

Inlägg av laregina »

Tjenare! Lycka till med ditt projekt. Min bil ser ungefär likadan ut för tillfället. Ser framemot att se utvecklingen av din bil. - Linda
1975 Pontiac Firebird Esprit 400 cui
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Inga jätte-framsteg att rapportera ännu. Har dock varit och hämtat karossen och tvättat den, så nu ser den riktigt fin ut. Men rost finns!. Så det blir nog till att blästra. Tips på bra/billig blästrare i Sthlm regionen mottages tacksamt.

Nu ska jag först planera lite för vad som skall göras, sedan beställa lite prylar och som sagt göra rostlagningar.

Lite bilder...
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

*mmmmmmmmyser*
Tänk vilka planer man hade kunnat smida för den där! Upp med karossen i jigg, kapa ur golvet, bygg rörram och slätt underrede, avsluta med venturitunnel.. Skär ur taket och limma dito i kolfiber, plastrutor runt om. Placera stolarna så långt bak som möjligt, lång rattstång, ny subframe byggd från scratch...

ööh... oj, det var visst inte min projekttråd :oops: :lol:

Kul att du iaf fått hem den!! Såååååå dålig ser den ju iaf inte ut på bilderna (som visserligen inte säger så mycket). Du skulle köra i sommar eller vad var det du sa till mig innan? :wink:
Bild

Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Om du bara ligger i så kan den rulla till sommaren!
sundis
Registrerad
Registrerad
Namn: stefan sundberg#468

Inlägg av sundis »

Mäktigt jobb du har tagit på dig. Lycka till .....som tröst ska du få en bild på min tagen 1983 och den är inte färdig änn. Men i sommar skall den rulla.
Racer du är väl ändå lite optemistisk...eller?
mvh sundis
Pontiac Firebird 1969
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

sundis skrev:Mäktigt jobb du har tagit på dig. Lycka till .....som tröst ska du få en bild på min tagen 1983 och den är inte färdig än.
få se nu vart ere jag fattar fel ? du bjuder på en bild på en bil som är i det närmaste färdig i direckt jämnförelse och sen berättar du att den inte rullat på 22 ÅR :eek: :eek: :eek: :eek: du får ursäkta mig men vart ligger "trösten" i det här :roll: :roll: :roll:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Ripper skrev:*mmmmmmmmyser*
Tänk vilka planer man hade kunnat smida för den där! Upp med karossen i jigg, kapa ur golvet, bygg rörram och slätt underrede, avsluta med venturitunnel.. Skär ur taket och limma dito i kolfiber, plastrutor runt om. Placera stolarna så långt bak som möjligt, lång rattstång, ny subframe byggd från scratch...

ööh... oj, det var visst inte min projekttråd :oops: :lol:

Kul att du iaf fått hem den!! Såååååå dålig ser den ju iaf inte ut på bilderna (som visserligen inte säger så mycket). Du skulle köra i sommar eller vad var det du sa till mig innan? :wink:
Planer är ju altid lätt att smida, vilda såna också... :twisted:

-Ska inte bygga rörram, vill behålla lite original känsla. Dessutom dyrt!
-Venturi = fult! Kommer nog heller aldrig att ha nytta av det...
-Inte byta tak, men gärna skärmar huv etc i kolfiber, men jag har inget kunnande i kolfiber och att lämna bort blir för kostsamt, men du kanske vill rycka ut och hjälpa till, du har väl gjort lite kolfiberjobb?
-Inga plastrutor, inte än iallafall
-Ska se om jag kan flytta stolarna långt bak och förlänga rattstången. Hur gör man med pedalstället?
-Det blir original subfram, har dock funderingar på egna A-armar, längre. Hade jag råd skulle jag byggt för coilovers, men tyvärr sätter eko´nomin sina gränser.

Karossen är ganska ok, hål i bakskärmarna, syns på bilderna tror jag. Nere vid fötterna på torpedväggen vänster sida samt hål i golvet på förarsidan. Upprostat i trunken. Så nu ska den på blästring.

Jo jag ska köra i sommar, inte just med Firebirden kanske ;). Målet är att ha den på hjul till hösten så att jag kan börja med motorn sedan. Men allt beror på hur mycket jag måste/vill bygga om. Ska mäta lite till helgen, har tyvärr inte bilen där jag bor, så det blir helgjobb.
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

2 loud skrev:
sundis skrev:Mäktigt jobb du har tagit på dig. Lycka till .....som tröst ska du få en bild på min tagen 1983 och den är inte färdig än.
få se nu vart ere jag fattar fel ? du bjuder på en bild på en bil som är i det närmaste färdig i direckt jämnförelse och sen berättar du att den inte rullat på 22 ÅR :eek: :eek: :eek: :eek: du får ursäkta mig men vart ligger "trösten" i det här :roll: :roll: :roll:
Håller nog med dig där 2 loud... :cry:
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Kolfiber, jämfört med glasfiber, spar du ingen vikt på om du inte har tillgång till vacuumsugning eller så kallad autoklav (trycksatt ugn!)... Dvs du kan lika gärna använda glasfiber, som kostar 1/10 av vad kolfiber gör..

Än så länge har jag bara använt kolfiber till saker som syns och inte ställer högre krav på styrka (instrumentbräda tex) :oops:
Bild

Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Då blir det plast i fram! :grin:

Mätte lite hjul och hjulhus igår, verkar som att jag måste flytta ut hjulen i fram 5cm per sida om det inte skall ta i a-armarna. Antingen kraftiga bultade alu-spacers eller så får jag bygga a-armar som passar... Vet inte än.
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Nu är en beställning lagd på ekonomiplåt från Classic Industries. Vänster golv halva samt nederdelen av bakskärmarna.

Beställde dessutom en 12 pkt bur från Jegs och 4-länk stag och uniballs.

Annars så är det mest en massa skrapande av tectyl (eller vad det nu må vara de har kladdat ner karossen med) och kaross kit. Så snart är det dags för blästring.

Har bestämt mig för att köra original framvagn tillsvidare, för att spara tid och pengar. I bak blir det som sagt 4-länk med coilovers och antagligen wattlänk.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

kul och höra att det börjar hända saker!

Hur har du räknat med fyrlänken? Gissar att du skär upp golvet och monterar den på något sätt?

Tänk på att hålla alla stagen jämnlånga och parallella med varandra för att slippa ev bind och anti squatförändringar..
Bild

Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Ripper skrev:kul och höra att det börjar hända saker!

Hur har du räknat med fyrlänken? Gissar att du skär upp golvet och monterar den på något sätt?

Tänk på att hålla alla stagen jämnlånga och parallella med varandra för att slippa ev bind och anti squatförändringar..
Har inte räknat med 4-länken ännu. Det löser sig när den är hemma. Men det blir till att skära lite i golvet.

Ska stagen förutom vara parallella med varandra också ligga parallellt med backen?

Vad händer om man kapar ur innertaket? Tappar taket formen totalt eller?
sebbe stålkula
Registrerad
Registrerad
Namn: Sebastian Eriksson #17

Inlägg av sebbe stålkula »

ska inte stagen i förlängningen korsa varandra så högt upp vid bilen som möjligt för att få maximal anti squat????
(har jag läst) :roll:
Är det en slump att plastic padding sponsrar bmw i stcc??
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Och för väghållning gäller att man vill ha så små förändringar av antisquat etc som möjligt. Detta uppnås med parallella, liklånga samt gärna så långa stag som möjligt. De skall även sitta så nära hjulen som möjligt för att minska belastningarna på bakaxeln.

Rollcentrumets höjd bestäms av panhardstaget (det går att få ett lägre rollcentrum med PHstag än med wattlänk) och bör ligga något högre än RC i framvagnen. Om du har koll på tyngdpunktshöjden fram resp bak (vilket jag inte tror du har, för det har inte ens jag) så ska den procentuella skillnaden vara lika stor mellan RC fram och bak som TP fram o bak...

Hängde du med?

Hoppas inte du blir avskräckt, jag hjälper dig gärna med tips när monteringen blir akutell!
Bild

Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Ripper skrev:Och för väghållning gäller att man vill ha så små förändringar av antisquat etc som möjligt. Detta uppnås med parallella, liklånga samt gärna så långa stag som möjligt. De skall även sitta så nära hjulen som möjligt för att minska belastningarna på bakaxeln.

Rollcentrumets höjd bestäms av panhardstaget (det går att få ett lägre rollcentrum med PHstag än med wattlänk) och bör ligga något högre än RC i framvagnen. Om du har koll på tyngdpunktshöjden fram resp bak (vilket jag inte tror du har, för det har inte ens jag) så ska den procentuella skillnaden vara lika stor mellan RC fram och bak som TP fram o bak...

Hängde du med?

Hoppas inte du blir avskräckt, jag hjälper dig gärna med tips när monteringen blir akutell!
Phu :???:

Jag hänger med på en del, men inte på allt är jag rädd...

Jag har som du redan gissat inte koll på tyngdpunkten, ska göra ett seriöst försök till att mäta så gott det går, när bilen är färdigskrapad och blästrad. Sedan får jag försöka uppskatta vad den skulle bli med alla delar monterade.

Hur räknar jag ut RC för bak resp. framvagn och varför kan man få ett lägre RC (bättre ju lägre eller?) med Panhard än med wattlänk?

TP?

Predator - tanken är att bygga bil för att svänga med, men naturligtvis kommer lite rattlåsracing också testas :grin:
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Då ska vi se, jag skriver följande saker spontant, så det finns risk för att det blir lite osammanhängande.

Lite basic suspensionknowledge:
När man tar kurvor flyttas en del av belastningen från de inre till de yttre hjulen. detta kallas viktförskjutning och saker som spårvidd och tyngdpunkshöjd (CGH=center gravity height, alt TPH på svenska vet dock ingen som använder svensk term) spelar in på hur mycket av lasten som flyttas. Man vill inte att för mycket av vikten skjuts över på ytterhjulen, då däcken klarar en viss belastning innan de tappar greppet (bättre att fördela hyffsat jämnt).
Rollcentrum är den punkt som fram eller bakvagn kränger runt. Man vill ha ett relativt lågt RC fram 5-15 cm samt ett något högre bak (kanske 15-20). All vikt som finns under RC kommer att skapa en sk jackingkraft som det enda den gör är att trycka innerhjulen uppåt i en kurva, dvs mycket dåligt. Därför lägger man RC i denna höjd eftersom det inte finns särskilt mycket massa på en bil den sista decimetern mot marken...
För en bil som har extremt låg tyngdpunkt (tex F1) kan man lägga RC under marknivå för att på så sätt få krängkrafter som är tillräckligt stora.

RC i bakvagnen bestäms av höjden på panhardstaget (PH). Dvs om PH sitter 20 cm över marken, ligger även RC 20 cm över marken. Du skall försöka ha ett så långt stag som möjligt då ett kort stag flyttar bakaxeln i sidled vid fjädring. Ju längre desto mindre förflyttning.
JAg vet inte hur haj du är på matte, men detta är saker som enkelt räknas ut med pythagoras sats eller trigonometri.
En wattlänk sitter alltid monterat i mitten på bakaxelklumpen, dvs RC hamnar i mitten. Ett PH kan du ju tom sätta under bakaxelklumpen.. Bygg ett justerbart som man kan sätta på olika höjd så kan man testa sig fram lite.

Fram bestäms RC av en skärningspunkt i förlängningen av bärarmarna. Det är lite svårt att beskriva, så jag ska leta upp en bild så förstår du vad jag menar.

Tyngdpunktshöjden mäter du när hela bilen är hopsatt (RC fram kan du ju ändå inte göra så mycket åt, bak kan du ju justera i efterhand). Det bästa hade varit om du hade tillgång till en våg i några timmar, samt tex en gaffeltruck eller dyligt.
Det går till så här: Väg fram och bakvagn och anteckna vikterna. sen ställer du bilen med bakhjulen på vågen och lyfter upp framhjulen en känd sträcka, så lång som möjligt (ju större vinkel, desto säkrare blir uträkningen). Sen antecknar du den nya vikten på bakvagnen (som blir mer) och sen är resten matematik. Viktigt är att hjulen inte får vara låsta på något sätt på vågen (då kraftfördelningen blir fel) samt att fjädringsvägen måste vara låst.
Sen gör du detta så många gånger som möjligt, helst till du får ganska liknande värden (ju fler gånger man gör det, ju fler siffror har man, ju säkrare blir uträkningarna). Detta är svårt, tar lång tid och kräver ganska mycket tålamod då det lätt blir fel, men det är inget att bli avskräckt från, det tar lång tid att bygga bilar också :wink:

men som sagt, säg till när du börjar närma dig fram och bakvagnsmodifieringar så hjälper jag dig gärna med tips (eftersom du skall svänga med den och sånt skall uppmuntras! :angle: ).

Märker att det blev lite osammanhängande, men jag hoppas att du iaf blev lite klokare och inte avskräckt...

För övrigt är det väldigt kul att fler här bygger sina bilar för att svänga med!!!! :cool:
Bild

Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Tack för att du tar dig tid.

Jag har köpt boken Väghållning ... av Malmberg (han med Panteran) men inte kommit igenom den ännu. Problemet är att han förutsätter vissa förkunskaper på området väghållning, så vissa detaljer som säkert är mycket basic (vissa faktaord tex) förklaras inte.

Tyvärr har jag varken tillgång till en våg av rätt storlek eller gaffeltruck. Därför tänkte jag att väga lite medan bilen är tom eftersom det då är lättare att manövrera runt den. Tänkte sedan väga de delarna som monteras på för att sedan kunna räkna fram ett CGH.

Nu ser jag fram emot Dragracingmarknaden i Norrköping, tänkte handla bakaxel, stolar och fuelcell.
Skriv svar