Då ska vi se, jag skriver följande saker spontant, så det finns risk för att det blir lite osammanhängande.
Lite basic suspensionknowledge:
När man tar kurvor flyttas en del av belastningen från de inre till de yttre hjulen. detta kallas viktförskjutning och saker som spårvidd och tyngdpunkshöjd (CGH=center gravity height, alt TPH på svenska vet dock ingen som använder svensk term) spelar in på hur mycket av lasten som flyttas. Man vill inte att för mycket av vikten skjuts över på ytterhjulen, då däcken klarar en viss belastning innan de tappar greppet (bättre att fördela hyffsat jämnt).
Rollcentrum är den punkt som fram eller bakvagn kränger runt. Man vill ha ett relativt lågt RC fram 5-15 cm samt ett något högre bak (kanske 15-20). All vikt som finns under RC kommer att skapa en sk jackingkraft som det enda den gör är att trycka innerhjulen uppåt i en kurva, dvs mycket dåligt. Därför lägger man RC i denna höjd eftersom det inte finns särskilt mycket massa på en bil den sista decimetern mot marken...
För en bil som har extremt låg tyngdpunkt (tex F1) kan man lägga RC under marknivå för att på så sätt få krängkrafter som är tillräckligt stora.
RC i bakvagnen bestäms av höjden på panhardstaget (PH). Dvs om PH sitter 20 cm över marken, ligger även RC 20 cm över marken. Du skall försöka ha ett så långt stag som möjligt då ett kort stag flyttar bakaxeln i sidled vid fjädring. Ju längre desto mindre förflyttning.
JAg vet inte hur haj du är på matte, men detta är saker som enkelt räknas ut med pythagoras sats eller trigonometri.
En wattlänk sitter alltid monterat i mitten på bakaxelklumpen, dvs RC hamnar i mitten. Ett PH kan du ju tom sätta under bakaxelklumpen.. Bygg ett justerbart som man kan sätta på olika höjd så kan man testa sig fram lite.
Fram bestäms RC av en skärningspunkt i förlängningen av bärarmarna. Det är lite svårt att beskriva, så jag ska leta upp en bild så förstår du vad jag menar.
Tyngdpunktshöjden mäter du när hela bilen är hopsatt (RC fram kan du ju ändå inte göra så mycket åt, bak kan du ju justera i efterhand). Det bästa hade varit om du hade tillgång till en våg i några timmar, samt tex en gaffeltruck eller dyligt.
Det går till så här: Väg fram och bakvagn och anteckna vikterna. sen ställer du bilen med bakhjulen på vågen och lyfter upp framhjulen en känd sträcka, så lång som möjligt (ju större vinkel, desto säkrare blir uträkningen). Sen antecknar du den nya vikten på bakvagnen (som blir mer) och sen är resten matematik. Viktigt är att hjulen inte får vara låsta på något sätt på vågen (då kraftfördelningen blir fel) samt att fjädringsvägen måste vara låst.
Sen gör du detta så många gånger som möjligt, helst till du får ganska liknande värden (ju fler gånger man gör det, ju fler siffror har man, ju säkrare blir uträkningarna). Detta är svårt, tar lång tid och kräver ganska mycket tålamod då det lätt blir fel, men det är inget att bli avskräckt från, det tar lång tid att bygga bilar också
men som sagt, säg till när du börjar närma dig fram och bakvagnsmodifieringar så hjälper jag dig gärna med tips (eftersom du skall svänga med den och sånt skall uppmuntras!

).
Märker att det blev lite osammanhängande, men jag hoppas att du iaf blev lite klokare och inte avskräckt...
För övrigt är det väldigt kul att fler här bygger sina bilar för att svänga med!!!!