Galenskapande - GTA SE

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
Lumbergh
Registrerad
Registrerad
Namn: Simon Lundberg
Region: Östra

Galenskapande - GTA SE

Inlägg av Lumbergh »

Knappt en månad in.

Bild

Så nu, efter bara några veckors rullande och ett par tre turer med min GTA, är jag helnöjd med mitt köp trots alla skavanker och småkläm som kommer sig av gammal bil. Vart runt och tittade ett tag, besökte några, och killen som sålde mig sin pjäs trodde klart att han förde väl över en niting.

Icke så fallet. Jag vet vad jag gett mig in på, bara inte hur lång tid det skall behöva ta.

För kontext; Jag är en maskinjanne som petat litet i allt möjligt. Elektriker efter vanliga plugget, spann in på pumpar, därefter storköksmaskiner, fiberinstrument, bygg och installation, och nu har vi hamnat på service av litet halvtung anläggning. Bra jobb med förmåner, bland annat tillgång till verkstad. Dock inte sådan som man kan köra in åbäket i, tyvärr. Hursomhelst...

Det är sleeper på gång. Tanken ända från början, från det att jag insåg hurpass sjujävla bil T/An var när man förlåter 80tals-motorerna, var att göra något som skulle kunna piska tamejfan nästan allt på gatan. För det är just det som är så briljant med särskilt 3e Gen; När man tittar närmre så är han som upplagd för att göra ett monster av. Och det utan att man ändrar honom knappt något utvändigt. Tanken är att kunna smyga på någon Porsche eller 2a-stegs 4-serie, och sen när han drar kunna blåsa honom med lätthet och låta honom se hockeyfrillor i sina mardrömmar framöver. Så...

Än så länge har vi inte kommit längre än en översyn av drivlina och underrede - allt gott nog, gjort ny air dam i alu istället - och att schleta med interiören. Instrument behövde bytas, tog en Intellitronix. Bälteshållare i metall ska jag just till att svetsa här nu eftersom jag bara tröttnade på att han gled ur under dagens körning, och sen blir det att byta all plast till borstat aluminium. Vinyl skall förstås behållas, men frågan är om man syr om just säten i alcantara...

Men sen kommer storjobbet...

Bild

Denna 392a inklusive växel kan jag repa in för en sisådär 80 papp. Det skulle bli tajt som attan, men jag är inte avig till att omfabricera vadhelst som behövs själv. Men det råder litet interndebatt ändå, eftersom det inte heller är alltför långt borta att bara köpa en >2019 5.7 Hemi från en RAM 1500 och släppa in den istället. Själva motorn kan man få snorbilligt från bra handlare i Tyskland, men då får man inte med lådan på köpet - vilket vore både en nackdel i kostnadsfrågan, men också en fördel i att man då förstås kör i en T56 magnum och det då blir förspänt för ett ännu mer framtida motorbyte.

Jag skall ha en debatt med en jäkel i Norrtälje här inom snar framtid, om hur saker skulle gå till och meriter av och till. Han är en expert på LS-byten, men saken är som den att jag hade något ännu mer extremt i åtanke. Det kommer nämligen, förhoppningsvis snart nog, en ännu läskigare 5-liters V8 som är kortare i rocken än en LS. Och därav skulle lämna plats, om man lyckas lägga saker rätt - och jag vet att det är hädelse, men... - för en framdiff. Och så, med chassiförstärkning och den Heidts-bakaxel som redan ska på, väldigt subtilt plåtjobb, och en gömd diffuser under aktern eftersom han redan är som upplagd för det...

Kortfattat, tl;dr: Planen är en T/A som ser ut för yuppieögat som bara ännu en jäkla pizzaracer. Men fräsch som attan, och med gott norr om tusen häst i backen, med grepp och styvhet som matchar. Något i stil med denna, fast denna gång en Pontiac.
Senast redigerad av Lumbergh den mån 30 sep 2024, 23:35, redigerad totalt 1 gång.
Yeeeeah, if you could go ahead and just not read this, that would be greeeeat...
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra

Re: Galenskapande - GTA SE

Inlägg av thol »

Det där låter som galna planer!
Om man ska byta till en modernare motor så är ju en ls gissningsvis lättast eftersom det som behövs finns färdigt.
Användarens profilbild
Lumbergh
Registrerad
Registrerad
Namn: Simon Lundberg
Region: Östra

Re: Galenskapande - GTA SE

Inlägg av Lumbergh »

Absolut. Men jag har grovt sett alla kunskaper som behövs, och man måste ju ha något att göra på fritiden... Nu är bara själva problemaget att jag ser ut att stå utan ett ordentligt garage fram tills nästa vår, så jag bara roterar på backen för tillfället, suck. Man får ju litet gjort ändå, men jag skulle gärna ha plockat fram svetsen och kört några repor redan...
Yeeeeah, if you could go ahead and just not read this, that would be greeeeat...
Skriv svar