Renovering -70 Firebird & motorbygge 461:a

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Re: Renovering -70 Firebird & motorbygge 461:a

Inlägg av anders_1g »

Vänta nu, C-C-måttet mellan vev och kam ändras ju inte bara för att blocket deckas? Möjligtvis om det linehonas i vevaxeln, men det brukar ju oftast tas på överfallen och inte blocket.
Eventuell linjehoning är ändå så lite att det kvittar i sammanhanget.

Så det lär vara fel på kedjan som du har fått...

Kul att det går framåt för övrigt! Kollar alltid denna tråden, även om jag inte har så mycket att tillföra... :cool:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Namn: Fredrick Johansson
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Det gick att peta in kedjan minst en centimeter på varje sida så det kan omöjligt ha att göra med motorjobb.
Jag kommer köra med termostathus men som med många andra grejer så fick jag inte det jag betalade för från Janne. Det blir en crossover till vattenkanalerna och Bosse gör nu en siste beställning med det som behövs. Kan tillägga att jag blev riktigt sugen på en av hans banracingbilar. Fanns trots allt en firebird (trans am?) där i gömmorna med bur utan låda och motor.

Kul att någon följer den här tråden, känns som det behöver livas upp lite här på forumet. Jag vet inte om det är pga att forumet blev låst för oss medlemmar men det känns jävligt dött här nu.
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Namn: Håkan Nilsson #51

Inlägg av aasmilyy »

ja såklart har du rätt anders ang lineborrningen. Ibland hänger inte huvudet med riktigt. jag vet att kauffman säljer rollmasters kamdrivningar som är aningen kortare för lineborrade motorer, använder själv en sådan, kan inte länka då deras hemsida verkar vara nere för tilfälligt. har för mig att dom fanns i 2 olika lite kortare längder.
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Har bänkat motorn hos bosse nu. Det lät på bosse som han släppte av på bromsbänken innan den fick ge fullt ut men fick någon siffra på 504 hk och 547 ft lb i vrid vid 4900 varv. Fick också en räkning på väldigt mycket pengar så det lutar åt att jag försöker sälja av Firebirden och bara har GTO:n. Tyvärr.

Erfarenhetspengar som min pappa säger.....
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

504 hk och 740Nm :eek:
Woha! Kräm kommer det finnas gott om med andra ord!

Har du någon lite närmare spec på vad det sitter i motorn?

Väldigt tråkigt om du ska behöva sälja Firebirden. Jag lider verkligen med dig. Hoppas du kan lösa det på något sätt - försök roffa åt dig lite extra övertidstimmar på jobbet eller liknande. Det vore ju som sagt väldigt synd om du skulle behöva avyttra den. :(
Erbjuder inte Bosse 24 mån räntefritt? :oops:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Jag kan lämna spec på motorn när jag hämtat den. Kommer faktiskt inte ihåg allt jag köpt till den men listan är lååång och det enda motorjobbet som inte är gjort är magnafluxning, något jag inte kände behövdes när blocket bara åkt 4000 mil.

Jag kollar på möjligheterna att behålla firebirden men samtidigt så är det en utgift att ha den med garagekostnad på 1500:- varje månad.
Får se om jag fixar håret och tar på mig läppstiftet och går till banken eller inte... :wink:

(Är det sånt här man ansöker om bidrag för från TACS styrelse? Vi kan ha fikaträff hos mig för några lappar :smile: )
ta thomas
Registrerad
Registrerad
Namn: Thomas Rosenborg

Re: Motorbygge Pontiac 461

Inlägg av ta thomas »

[quote="Fredrick"]Har grundlackat växellådan. Topplacken skulle också på men han som använde lackboxen för tillfället (hyrd container med ljus och värme) tog tid på sig så det får bli en annan gång.
[attachment=1]DSC_0453.JPG[/attachment]
[attachment=0]DSC_0454.JPG[/attachment][/quote]

M20 Hm Ser inte 2 spår på ingående axeln.....Är Du säker på att det är en M20 ?
Kolla stämpelcoden som sitter på kanten mellan "struten" och växelhuset
Börjar på Pxxxx slutar på A B eller C.
A=M20
B=M21
C=M22 "RockCrusher"¨

Lycka till...
Skriv svar