I september förra året såg projektet ut så här;

Ganska nära nollpunkten tänkte jag och konstaterade att det väl inte kunde bli så mycket värre än såhär. Den mesta rosten var lagad och endast några mindre detaljer kvarstod innan karossen var färdig för blästring och grudning. Håhåjaja vad fel jag skulle ha om att den nästan var klar. Om jag bara hade satt mig ner och faktiskt tänkt efter vad som kvarstod hade jag snabbt insett och planerat om. Ingen större skada skedd egentligen att det drog ut på tiden. Än så länge ligger jag ganska rätt i tidplanen... Men det är ju alltid trevligt att blir klar snabbare än vad man trodde. Ingen risk att man blir det i detta projektet dock.

I november byggdes torpedväggen om för att kunna flytta tillbaka motorn sammanlagt 18cm. Torpedväggen är inte tillbakaflyttad 18cm, men från början satt bakersta punkten på blocket 15cm framför torpedväggen, så genom att göra en ny kardantunnel fick jag dessa centimetrar gratis. Utrymmet för pedaler är fortfarande orört, även om det innebar att motorn hamnade 3cm längre åt passagerarsidan. Vilket iof inte gör något för viktfördelningen eftersom det sitter en 80 kilosklump i förarsätet...

I december höjdes kardantunneln en knapp decimeter - eftersom karossen har hamnat betydligt lägre än tidigare, hamnar hela drivlinan mycket högre upp. Det innebär den här typen av problem... De flesta panelerna i karossen har numera modifierats på något sätt.

Januari och februari spenderades framför datorn istället, men i slutet av februari började det trilla in lite delar till bakvagnsupphängningen.

Februari och Mars gick åt till fortsatt pul med bakaxel och fixtur för att svetsa denna.

En hel del detaljer har omarbetats för bland annat anpassningen till centrummutterfälgar...
Här är bland annat naven som borrats om till 5x108, 5x120 och 5x130 - lika bra att skaffa sig lite möjligheter när man ändå håller på.

April gick åt till att färdigställa centrummutterlösningen. Färdigställa...

Bakvagnen blev faktiskt klar för montering i april vilket kändes sjukt najs. Det var en ganska stor motivationshöjare eftersom det mest svetsats rostig plåt tidigare.
Dedion med justerbar camber och caster.

Obligatorisk bild med bakvagnen monterad. Känslan var på topp den kvällen.

I maj hann länkarmarna till bakvagnen byggas klara innan ett gäng jobbresor och annat tog det mesta av min fritid.

Därefter blev det uppehåll i bilskruvandet innan projektet så sakteliga började ta fart i augusti igen. Det var då "det lilla" skulle färdigställas på karossen för att kunna få iväg den till blästring. "Det lilla" växte ganska stort till "Det never ending rostlagning evigheten"...
Bakstammen, båda skärmspeglarna och yttre halvorna på hjulhusen behöver en rejäl översyn. Utöver det finns där ett helt gäng småplåtar som också behöver bytas. Eftersom det blir en del ombyggnation, blir det ju även en del egenbockat... Tidskrävande med andra ord.
I dagsläget skall den sista handpåläggningen göras på bakstammen innan den svetsas fast. Därefter är det plåten bakom skärmspeglarna som skall göras färdigt och sen är det dags att bita i nästa problem - eftersom karossen blir låg måste skärmkanterna höjas och det orkar jag nog inte göra i plåt. Inte efter ett par hundra timmars rostlagning sedan i början av augusti i alla fall... Kikar just nu på lite olika varianter, men det lutar antagligen åt att en kolfiberbreddare limmas på karossen och sen lackas allt för att det ska se någorlunda original ut. Ska bara undersöka det där med sprickrisken innan jag bestämmer mig. Jobbigt om färgen spricker efter ett par månader.

Sen kom jag över en 100-liters ATL cell för några veckor sedan till ett riktigt vrakpris. Kommer passa finfint i Pontiacen. Få se nu, 100 liter... Då kommer man åtminstone 55-60 mil på en tank.

Det var väl allt än så länge. Det finns betydligt mer läsning samt bilder på hemsidan http://www.propontiac.com för den som är vetgirig.
För den som vill följa projektet, är det en bra idé att skriva in sin e-mailadress på hemsidan för att på så sätt få nyhetsbrevet i mailkorgen istället.
För närvarande är det fortsatt arbete med karossen som hägrar tills minusgraderna blir påtagliga. Under vintermånaderna blir det framvagnsbygge och till våren är det väl dags att fortsätta med karossen
Ja, rörram hade säkert varit en smidigare och snabbare lösning så här i efterhand, men å andra sidan hade ju inte bilen blivit ombyggt fordon då... Veteranbil är rätt najs trots allt. I alla fall försöker jag intala mig det för att rättfärdiga alla de hundratals timmars plåtarbete som karossen hittills tagit.