Projekt "Budget Bandit" Pontiac Trans Am 1978
Moderator: Moderators
-
mikekop
- Registrerad

- Namn: Mikael Köpman
Re: Projekt "Budget Bandit" Pontiac Trans Am 1978
Grattis! Själv har jag varit på Cruising ikväll, i Orsa!
Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
-
larsson200
- Registrerad

- Namn: Daniel Larsson
Sommartider...
Nu rullar Pontiacen för fullt...varje helg och även till å från jobbet under veckorna - svårt att hålla sig...hehe...den klarade föresten kontrollbesiktningen utan anmärkningar för 2 veckor sedan...helt otroligt! Nästa besiktning 2012...hurra!!!
Har ikväll monterat in en vattentempmätare, ogillar att inte ha koll på vad som händer med motorn...detta är den tredje (!) vattentempmätaren som sitter i bilen och den enda fungerande haha...ska i vinter sanera elsystemet och fixa inredningen. Motortempen ligger stadigt på 80 grader oavsett körstil.

Ingen större förändring utvändigt än, väntar på lite hårdare fälgar...borde få dom till veckan!

Mina nuvarande bakljus, köpta på blocket för en femhundring, slipade sargarna och lackade svart med sprayburk - blev hyfsat...det duger!

Har bytt kablar, lock och rotor...skulle även byta stiften men dom jag köpte i USA passade inte...nåja...putsade upp viktarmarna i fördelaren och smorde dom lite...dom var lite rostiga men kärvade ändå inte...

Har ikväll monterat in en vattentempmätare, ogillar att inte ha koll på vad som händer med motorn...detta är den tredje (!) vattentempmätaren som sitter i bilen och den enda fungerande haha...ska i vinter sanera elsystemet och fixa inredningen. Motortempen ligger stadigt på 80 grader oavsett körstil.

Ingen större förändring utvändigt än, väntar på lite hårdare fälgar...borde få dom till veckan!

Mina nuvarande bakljus, köpta på blocket för en femhundring, slipade sargarna och lackade svart med sprayburk - blev hyfsat...det duger!

Har bytt kablar, lock och rotor...skulle även byta stiften men dom jag köpte i USA passade inte...nåja...putsade upp viktarmarna i fördelaren och smorde dom lite...dom var lite rostiga men kärvade ändå inte...

1978 Pontiac Trans Am
1989 Audi 200TQ 20v
1990 Audi 200TQ 20v
1991 Audi 200TQ 20v
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
1989 Audi 200TQ 20v
1990 Audi 200TQ 20v
1991 Audi 200TQ 20v
-
pontiac_76
- Registrerad

- Namn: Niclas Juvakka
Är det trans am breddare dem heter på rp:s hemsida, och sen då trans am spoiler som e grejenLarsson200 skrev:Äntligen är bilen reg.besiktad!!![]()
Har varit på 3 stationer och besiktat, först Haparanda, sen Övertorneå och slutligen Luleå där den godkändes.
Har varit tvungen att åka runt mellan stationerna för att spara tid - vill ju få köra lite innan sommaren är slut!
Visste dock inte att det tydligen är den besiktningsman som först tog emot bilen som oxå måste slutföra besiktningen, därför skickades mina papper till Haparanda efter att den vart godkänd i Luleå...vilka påhitt! SFRO:s bullerprov klarade jag oxå med minsta möjliga marginal...75db på pappret!
Får plåtarna och reg.beviset till veckan, sen väntar vanlig kontrollbesiktning här hemma...känns skönt att slippa åka runt halva norrbotten för att besikta!
Så här ser den ut i dagsläget, har fått dit nya framspoilers köpta från RP-Glasfiber i Kalix, mittendelen ska monteras till veckan...har oxå hunnit polera upp fälgarna litegrann...
-
larsson200
- Registrerad

Det är deras trans am breddare jag köpt, samt även den 1dm höga läppen under fronten som ska binda ihop skärmbreddarna, vet ej vad dom kallar mittendelen - bäst är att ringa och prata med dom på telefon. Dom har massor av prylar så var noga att säga vad du ska ha, vilken årsmodell osv...Är det trans am breddare dem heter på rp:s hemsida, och sen då trans am spoiler som e grejeni mitten?
Det är i princip "rå-ämnen" man köper från RP, man får renskära och putsa till dom själv samt även lösa fastsättningen på annat sätt än orginal då orginalbreddarna är tvådelade med separat limmad fästplatta som gör att man skruvar fast breddarna från skärmens insida. Jag löste det med plåtskruv tills vidare - inte så snyggt men det duger över sommaren. Köpte även keder-listen mellan plastgrejerna och karossen - en tunn gummilist som kläms fast.
1978 Pontiac Trans Am
1989 Audi 200TQ 20v
1990 Audi 200TQ 20v
1991 Audi 200TQ 20v
1989 Audi 200TQ 20v
1990 Audi 200TQ 20v
1991 Audi 200TQ 20v
-
pontiac_76
- Registrerad

Nice blev det iaf på bild
Nån aning om var man hittar breddarna till bakskärmarna, o sen oxå om det var svårt/dyrt att fixa de så de passar på bilen? Inte dem bak bara så asså..
-
aasmilyy
- Registrerad

- Namn: Håkan Nilsson #51
Hej
breddare till bakskärmarna finns hos, classic,ames,npd mfl i usa, inget svårt att beställa hem själv om man inte hittar dom i sverige, www.retroparts.se tar annars hem hela classic industries sortiment för hyffsat dollar pris jämnfört med visa andra aktörer, gå in på classics hemsida och ladda ner pdf katalogen, där är väl nästan 1000sidor godis till firebirds.
Håkan
breddare till bakskärmarna finns hos, classic,ames,npd mfl i usa, inget svårt att beställa hem själv om man inte hittar dom i sverige, www.retroparts.se tar annars hem hela classic industries sortiment för hyffsat dollar pris jämnfört med visa andra aktörer, gå in på classics hemsida och ladda ner pdf katalogen, där är väl nästan 1000sidor godis till firebirds.
Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
-
pontiac_76
- Registrerad

Jo, j att där fanns visste jag redan, där finns framgrejerna med. Tänkte bara att det vore lättare med svenska företag..
Med risk för att hamna lite offtopic
Nån aning om vad det kostar med frakten från vårat älskade
grannland via classic direkt?
Med risk för att hamna lite offtopic
-
2 loud
- Registrerad

- Namn: Åke Georgsson #230
- Kontakt:
aj du vet inte hur du krånglar till det när du skriver så där .. grannland ... grannland ... grannland NORGE !!! ja just de ,, och så börjar det snurra i huvet ,, du kanske inte är medveten om det men att föra in saker i norge gör man utan varesig tull eller moms på bildelar .. så det vore klart smarare att skicka grejorna till norge , sätta sig i bilen och åka ditt och hämta ,, sen med sakerna i bilen är det du som får bestämma om du ska stanna i svenska tullen (om dom har öppet !!!! ) och betala in tull och slutligen momspontiac_76 skrev:Jo, j att där fanns visste jag redan, där finns framgrejerna med. Tänkte bara att det vore lättare med svenska företag..
Med risk för att hamna lite offtopicNån aning om vad det kostar med frakten från vårat älskade
grannland via classic direkt?
annars skulle jag starkt rekommendera att du tar hem grejorna i container via eskil eller pianoman , DET blir klart billigast ( hmm eller billigast kanske blir via norge men det e krångligare )
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
-
pontiac_76
- Registrerad

Grannland ser jag förövrigt som en fri tolkningsfråga.. och eftersom man inte behöver böja den raka linjen mellan tidigare nämnt skitland o USA särskilt mycket för att landa rätt så ser jag hellre dem som grannar än storbritannien
-
pontiac_76
- Registrerad

Ja eller norge för den delen då...
-
larsson200
- Registrerad

Har just testat kvartsmilen med Pontiacen med Ipod G-mätare...402m avverkades på 18 (!) sekunder med 123km/h i slutfart...0-100km/h gick på 11,5s...drivhjulseffekten låg på hisnande 145hk
...siffrorna var ungefär det jag väntade mig...
Detta kommer bli en trist jävla sommar...
Detta kommer bli en trist jävla sommar...
1978 Pontiac Trans Am
1989 Audi 200TQ 20v
1990 Audi 200TQ 20v
1991 Audi 200TQ 20v
1989 Audi 200TQ 20v
1990 Audi 200TQ 20v
1991 Audi 200TQ 20v
-
larsson200
- Registrerad

Efter lite mekande så rör den på sig betydligt bättre, har bytt primärmunstycken i Rochestern från 71:or till 76:or (köpte 2st av varje storlek från 74 till 79 från Hansen Racing) vilket gjorde den betydligt trevligare att köra, nästan alla ryckningar försvann och den orkar varva mer...hittade lite skräp i gasaren oxå som säkert bidragit till den dåliga effekten! Kastar nog dit ännu större munstycken för den verkar gilla soppa
Kastade ihop en liten filmsnutt som hastigast: http://www.youtube.com/watch?v=2IYCSaZcasA
Kastade ihop en liten filmsnutt som hastigast: http://www.youtube.com/watch?v=2IYCSaZcasA
1978 Pontiac Trans Am
1989 Audi 200TQ 20v
1990 Audi 200TQ 20v
1991 Audi 200TQ 20v
1989 Audi 200TQ 20v
1990 Audi 200TQ 20v
1991 Audi 200TQ 20v
Gött sound på bilen....va rädd om det
-
aasmilyy
- Registrerad

- Namn: Håkan Nilsson #51
hällde du olja under hjulen? nånting var där iallfall!!

Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Kauffman D-port 310cfm
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
-
firebird 1967
- Registrerad

- Namn: Matsen Petersson
Fan vad gött!!! Ser att snön oxå försvunnit 
-
larsson200
- Registrerad

Jajamen, med ynka 180 jänke-hästar i motorn så behövs det lite hjälp - därav oljan
Om nåt år kanske man byggt sig en snurra som levererar lite mer mos...men i dagsläget så är det olja eller regn man får glädjas åt...
Om nåt år kanske man byggt sig en snurra som levererar lite mer mos...men i dagsläget så är det olja eller regn man får glädjas åt...
1978 Pontiac Trans Am
1989 Audi 200TQ 20v
1990 Audi 200TQ 20v
1991 Audi 200TQ 20v
1989 Audi 200TQ 20v
1990 Audi 200TQ 20v
1991 Audi 200TQ 20v
-
larsson200
- Registrerad

Sammanfattar sommaren 2010 nu när man täckt över Pontiacen ute på gården inför vintern.
Under första semesterveckan så rasade TH350 lådan...var och körde som en bandit
och vid en inspirerande kick-down så rasslade det till och spolade ut olja från lådan. Turligt nog hände detta endast 500m hemifrån men det kändes surt i alla fall...
Jag trodde inte 180hk skulle ta död på lådan så fort.
Bilen blev ståendes ca 1 ½ månad då jag var tvungen att färdigställa ett BMW turboprojekt som jag påbörjat just före semestern.
Jag köpte en beggad komplett TH350 från Osbyskroten för 6.500kr och började skruva ner den trasiga lådan vilket gick relativt bra.
Värre var det då jag själv skulle ha dit den "nya" lådan...75 kilo att få upp på domkraften under bilen! Efter lite svordomar så satt lådan på plats och ny olja hälldes i. Hade innan monteringen bytt packboxen längst bak på lådan då den var skadad.
Den nya lådan visade sig växla fint och nu njöt jag bara av bilen resten av sommaren...inga längre utflykter dock utan mest gasande runt stan här hemma.
Under julhelgen kanske jag lyfter ur motorn fast inget är bestämt än - det är såå mycket jag måste fixa på bilen så jag vet fan inte var jag ska börja.
Vill ha mer mos såklart, antar att det är den första prioriteringen...få den att bli lite roligare att köra.
-Tur att vintern är lång-
Under första semesterveckan så rasade TH350 lådan...var och körde som en bandit
Jag trodde inte 180hk skulle ta död på lådan så fort.
Bilen blev ståendes ca 1 ½ månad då jag var tvungen att färdigställa ett BMW turboprojekt som jag påbörjat just före semestern.
Jag köpte en beggad komplett TH350 från Osbyskroten för 6.500kr och började skruva ner den trasiga lådan vilket gick relativt bra.
Värre var det då jag själv skulle ha dit den "nya" lådan...75 kilo att få upp på domkraften under bilen! Efter lite svordomar så satt lådan på plats och ny olja hälldes i. Hade innan monteringen bytt packboxen längst bak på lådan då den var skadad.
Den nya lådan visade sig växla fint och nu njöt jag bara av bilen resten av sommaren...inga längre utflykter dock utan mest gasande runt stan här hemma.
Under julhelgen kanske jag lyfter ur motorn fast inget är bestämt än - det är såå mycket jag måste fixa på bilen så jag vet fan inte var jag ska börja.
Vill ha mer mos såklart, antar att det är den första prioriteringen...få den att bli lite roligare att köra.
-Tur att vintern är lång-
1978 Pontiac Trans Am
1989 Audi 200TQ 20v
1990 Audi 200TQ 20v
1991 Audi 200TQ 20v
1989 Audi 200TQ 20v
1990 Audi 200TQ 20v
1991 Audi 200TQ 20v
-
dannes77
- Registrerad

- Namn: Daniel Gustafsson
Hej!
Jag har en fråga (om du vill svara på den förstås). Vad blev den totala kostnaden för bilen när allt var klart för att köra i sverige?
MVh Daniel
Jag har en fråga (om du vill svara på den förstås). Vad blev den totala kostnaden för bilen när allt var klart för att köra i sverige?
MVh Daniel
Man kan aldrig ha haft för många bilar :)