Turbo?
Moderator: Moderators
- chaosx
- Registrerad

- Namn: Peter Espinoza #522
Turbo?
Jag har en Firebird 84 med en 6:a och har på ett par träffar här i Malmö snackat med folk om turbo...
En del säger det finns bra och prisvärda kit som är "bolt on" på en sådan här go maskin. Nu undrar jag om någon här vet något om detta, vart man vänder sig och ev kan köpa ett sådant kt.
Samtidigt undrar jag om det finns headrs för dessa 6:or med? Det skulle vara kul att "leka" lite nu när vintern gömmer sig bakom hörnet!
Vad kan man mer göra utan att behöva byta motor? FInns det trimkammar osv till dessa, eller kanske sådan legendarisk chiptrimining?
Tacksam för svar!
En del säger det finns bra och prisvärda kit som är "bolt on" på en sådan här go maskin. Nu undrar jag om någon här vet något om detta, vart man vänder sig och ev kan köpa ett sådant kt.
Samtidigt undrar jag om det finns headrs för dessa 6:or med? Det skulle vara kul att "leka" lite nu när vintern gömmer sig bakom hörnet!
Vad kan man mer göra utan att behöva byta motor? FInns det trimkammar osv till dessa, eller kanske sådan legendarisk chiptrimining?
Tacksam för svar!
-
2 loud
- Registrerad

- Namn: Åke Georgsson #230
- Kontakt:
Re: Turbo?
1A ska det vara besiktningbart så ska det inte synas .. dvs du kan glömma turbo / kompressor / V8
något bolt on kitt till en 84 som fortfarande är i produktion kan du oxå glömma .. ville man ha mera effekt i den karossen köpte man en med V8 det du kan hitta är någonting på www.ebay.com men då är vi ute på en nivå där det krävs KUNSKAP ,, du kommer få bygga saker själv och justera in allt själv .. saknar du kunskapen så kan du lika väl lägga ner det oxå
men som sagt ingenting som detta är besiktningsbart
något bolt on kitt till en 84 som fortfarande är i produktion kan du oxå glömma .. ville man ha mera effekt i den karossen köpte man en med V8 det du kan hitta är någonting på www.ebay.com men då är vi ute på en nivå där det krävs KUNSKAP ,, du kommer få bygga saker själv och justera in allt själv .. saknar du kunskapen så kan du lika väl lägga ner det oxå
men som sagt ingenting som detta är besiktningsbart
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- chaosx
- Registrerad

Jo, detta med V8 och besiktning vet jag, även med typ-besiktning för turbo och annat.
Jag tänkte mest bara kolla lite då det hade vart kul att göra något. Nu kommer som sagt vintern och då skulle det vart kul att pyssla lite.
Hur är det med chiptrimning? I och för sig är det knappt lönt utan att ändra kam osv.
Jo förresten, finns det vassare kammar till dessa sexor? Det är ju en ganska mild trimning tillsammans med ev portning.
Jag tänkte mest bara kolla lite då det hade vart kul att göra något. Nu kommer som sagt vintern och då skulle det vart kul att pyssla lite.
Hur är det med chiptrimning? I och för sig är det knappt lönt utan att ändra kam osv.
Jo förresten, finns det vassare kammar till dessa sexor? Det är ju en ganska mild trimning tillsammans med ev portning.
-
2 loud
- Registrerad

- Kontakt:
enklast gör du i att regga dig på thirdgen.org och fråga ,, vi har så overhört smal kunskap runt dessa sexor i sverige vs vad dom har i usa
No1. Trubbletopicstarter
- azguz
- Registrerad

- Namn: Rickard Westling #352
Hur dyrt blir en sån här konventering egentligen i längden? Tänkte att om man får tag på en äkta turbo trans am kanske det är billigare i längden iaf?
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
-
2 loud
- Registrerad

- Kontakt:
går det överhuvud taget att jämnföra ? den ena (TTA) går ju att besiktiga och använda som en körbar bil medans en med påbyggd turbo kommer vara en bastard som aldrig blir officiellt körbar ,,, då TTA:n kommer i mina ögon alltid vara "billigare"
No1. Trubbletopicstarter
- azguz
- Registrerad

- Namn: Rickard Westling #352
Jo, vad jag tänkte också :) men tänkte att även den faktiska kostnaden blir billigare å? Lätt hänt att det blir mycket ändringar etc så summan kanske bli likvärdig i slutändan
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- chaosx
- Registrerad

Jo, kostnaden är nog liknande men det är lite att man "gör det själv". Samtidigt vet jag inte om jag kommer göra detta. Det är ju även en form av intresse för detta med motorer.
Jag har länge gått och funderat på detta med turbo och tycker det verkar vara en kul grej. Jämfört med kompressor så är det ju ett alternativ som ändå är körbart.
Besiktiga med turbo tror jag inte skulle vara så klurigt då jag har kompisar som har besiktigat med både ultrafeta sulor och kompressor.
Men som sagt, om det någonsin blir av vetjag inte men tanken finns där dock.
Jag har länge gått och funderat på detta med turbo och tycker det verkar vara en kul grej. Jämfört med kompressor så är det ju ett alternativ som ändå är körbart.
Besiktiga med turbo tror jag inte skulle vara så klurigt då jag har kompisar som har besiktigat med både ultrafeta sulor och kompressor.
Men som sagt, om det någonsin blir av vetjag inte men tanken finns där dock.
-
2 loud
- Registrerad

- Kontakt:
visst kan du säkerligen rulla genom besiktningen med en turbo men du kan aldrig regbesiktiga med den ,, sen räcker det med första besiktningmannen som har ögonen med sig eller en flygande besiktning så blir bilen i princip värdelös .. då kommer det stå en fet stämpel på regpappret om regbesiktning
varför skulle bilen vara okörbar med en kompressor ?
varför skulle bilen vara okörbar med en kompressor ?
No1. Trubbletopicstarter
- chaosx
- Registrerad

Jo, i och för sig... Men det skulle vara ett kul projekt men det lär inte ske tror jag.
Okörbar med kompressor blir den inte. Den drar mer soppa med en kompressor än med turbo. Turbon kräver inget direkt för att drivas medan kompressorn kräver sin del av effekten för att leverera...
Men som sagt, det är roliga tankar och funderingar. Nere på strippen i Malmö har man sett en hel del lustiga lösningar på turbo.. Den senaste jag såg var en Volvo 240 (tror jag) med en 850-motor med lustgas, metanol och turbo som lämnade ca 1200 hk... det är nice det...
Okörbar med kompressor blir den inte. Den drar mer soppa med en kompressor än med turbo. Turbon kräver inget direkt för att drivas medan kompressorn kräver sin del av effekten för att leverera...
Men som sagt, det är roliga tankar och funderingar. Nere på strippen i Malmö har man sett en hel del lustiga lösningar på turbo.. Den senaste jag såg var en Volvo 240 (tror jag) med en 850-motor med lustgas, metanol och turbo som lämnade ca 1200 hk... det är nice det...
- magne
- Registrerad

- Namn: Magnus Södergren
- Kontakt:
Det ska kunna att komma igenom med en v8 med turbo. sanckade med en kille från kalmar som hade regat sin med turbo och e85 och på köpet fick han den godkänd som miljöbil.
TTTA NOTCHBACK 383 Black
Bilen men ny motor till sommaren.
Bilen men ny motor till sommaren.
-
2 loud
- Registrerad

- Kontakt:
Magne skrev:Det ska kunna att komma igenom med en v8 med turbo. sanckade med en kille från kalmar som hade regat sin med turbo och e85 och på köpet fick han den godkänd som miljöbil.
DET TROR JAG BARA ÄR EN SKRÖNA ,, lägg upp hans regnummer eller PMa mig det ,,, (och jag blir inte ett dugg förvånad om du inte kommer få fram det )
No1. Trubbletopicstarter