firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Re: firebird -74, s-s-s-s-svängjänk

Inlägg av anders_1g »

Ramair skrev:Du kanske skall satsa på bling bling istället för Ssssssssväng, så du får ut bilen nångång :que:
Nu verkar det mest bara vara Sssssssssssssssstopp

Det skriker för mycket i konstruktörstarmen fortfarande.

Har iof snittat 350 mil/säsong under de 10 år som jag ägt den - mer än många här inne har kört misstänker jag. Dock har den inte rullat särskilt mycket de senaste åren pga besiktningsproblem, och det är ju det som jag ska göra om och göra rätt denna gång...

EDIT: För övrigt kanske jag trivs med att ha den i garaget :que:
Alla har ju liksom olika intressen... ;)
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Namn: Ronny Stavervik #521

Re: firebird -74, s-s-s-s-svängjänk

Inlägg av blackscissors »

Myterna om den röde legenden och världens snabbaste pallbocks-räzer kommer att berättas från far till son i flera generationer :lol: :lol: :lol:
"End of an Era, rise of a Legend"

Eller man kanske kan säga att du begraver K.I.T.T för att bygga K.A.R.R :que:
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler

Inlägg av anders_1g »

Efter ett litet hemsidehaveri, är sidan uppe igen. Projektet fortskrider i garaget och för närvarande är det rostlagning som gäller - något som blir ganska trist om att posta om på forum (i alla fall i mina ögon).

Just nu ser det ut så här:
Bild
Nu finns det ingen återvändo - hjulupphängningar och en rad andra prylar är bortsålda.

Det finns säkert en hel del som frågar sig varför man river en (nästan) fungerande bil?
Problemet var att Pontiacen var så pass modifierad i slutet av sitt liv att SBP helt enkelt vägrade att besiktiga den. Visst, man kan ställa ned tändningen lite och få motorn att låta snällare, men det döljer inte fempunktsbälten, flippströmbrytare, kolfiberinstrumentbräda med autometermätare, stora bromsar, vrålsänkt, bullrigt avgassystem osv. Vissa av modiferingarna är inte tillåtna, andra sticker i ögonen på besiktningsgubbarna och att få igenom bilen var helt enkelt omöjligt.

Därför kommer det istället bli "ombyggt fordon" via SFRO vilket medger att bilen kommer kunna besiktgas exakt i det skicket som den körs i - extremt skönt efter många års "besiktningsmodiferiande"... Haken är dock att inga färdigbyggda bilar kan SFRObesiktigas, utan bygget måste vara under uppbyggnad. Dvs bilen måste rivas, men hade kanske egentligen bara kunnat sättas ihop som den var. Det var dock lite väl tråkigt och istället bestämde jag mig för att bygga nya hjulupphängningar fram och bak, montera störtbur, lacka om den och och och och och. Lite vanligt underhåll alltså, nothing extreme. :lol:

På den vägen är det, och sannolikt lär inte bilen rulla på tre, fyra år eller nåt. Men vad gör det? Jag har kul i garaget. :cool:

Jag råder den som vill ha stenkoll på mitt projekt att besöka hemsidan och skriva upp sig på nyhetsbrevet. Då får man uppdateringarna rakt hem i mailkorgen. Det är garanterat spamfritt och mailadressen läcker inte ut på nätet. Eftersom jag försöker prioritera tiden i garaget, har jag insett att det finns för många forum att uppdatera om bygget på. Därför försöker jag koncentrera mig till hemsidan och bara göra flyktigare uppdateringar på forumen.
Bild

Användarens profilbild
hurtig
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Hurtig #410

Inlägg av hurtig »

Hur mycket effekt kan du lagligt åka med i ombyggt fordon? Har för mig att jag kollade på det och det var inte speciellt mycket som tilläts. Kräver dom bromspapper eller handlar det om uppskattad effekt?
Anders
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
T/A-76 (risig men rullande)
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Nu har jag iof inte börjat kolla så långt än, men jag har för mig att det är 20 kW/100 kg som gäller. Dvs 1500 kg bil ger 300 kW, eller 408 hästar. Mycket mer än så behövs inte för att det ska röra rätt ordentligt på sig.

Hur mycket effekt hade egentligen de vassaste 455-motorerna?
Bild

Användarens profilbild
scaryeyes
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Nilsson #247
Kontakt:

Inlägg av scaryeyes »

SAE gross hästar... Cheva hästar... ha ha

Ändrade dom inte till SAE Net mellan 71 å 72?

-72 hade väl GTO med 4-portare å dubbelt avgas 360 hästar å året innan 370? Sen skönk det väl för varje år? Fast SD hade ju lite mer i specen.
Nu e detta rakt ut från ett dåligt minne fullt med alzheimers (finns i släkten) så jag har nog fel. Sen kan specen sett annorlunda ut för trans amen, för spec å verklighet stämde ju sällan överens. Kolla på min..... -94 å 278 hästar. Men enligt flera dynotester så ligger dom runt 285......på bakhjulen. Så bör ligga på 300 orginal i vilket fall.

Fortfarande gäller:
För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
- Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Så 300 hästar bör du få lov att ha ju.... :bash:
-94 trans am
Hotrod -34 ford, LS1 C5 chassi
-97 Cadillac seville STS

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260364
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Nu är karossen i princip så strippad som den kan bli. Lite plåt skall kapas bort och den skall slipas plåtren, så ska man vara noggrann finns det ytterligare saker som kan strippas. Men eftersom den inte kan plockas isär mer, så borde ju detta vara botten i projektet. :lol:

Rutorna är ute!
Bild

http://www.propontiac.com/
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Ett par akademiska motgångar i projektet, men annars framskrider det i någorlunda takt.

Roligaste nyheten i januari är väl att jag fått centrummuttrarna tillkarvade. Sånt håller motivationen uppe!
AIMG_3700.jpg
I övrigt är det mest plåtmassering av golvet för att få plats med olika komponenter under bilen. Ska man ha låg bil, får man planera lite...
ADSCF7520-600x337.jpg
DSCF8179-600x402.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild

Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

kul att det händer grejer Anders!

Snygga centrumbultar, en smula porrigt faktiskt :cool:
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Fortsätter du i detta tempo blir du ju klar före mig! :blink2:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra

Inlägg av northernv8ilk »

Riktigt snyggt!
Smart att göra centrummuttrarna femkantiga - blir väl lite svårare för eventuella low-lifes att plocka av dem...

Men hur gör du själv? Tillverkar du en femkantshylsa också? Eller det kanske finns att få tag i?
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Ugglemor skrev:Fortsätter du i detta tempo blir du ju klar före mig! :blink2:
Ja, för jag har ju verkligen kommit långt... Lagat lite rost, men har fortfarande ingen aning om hur fram och bakvagn ska se ut... :lol:
NorthernV8ilk skrev:Riktigt snyggt!
Smart att göra centrummuttrarna femkantiga - blir väl lite svårare för eventuella low-lifes att plocka av dem...

Men hur gör du själv? Tillverkar du en femkantshylsa också? Eller det kanske finns att få tag i?
De som vill sno fälgar, snor dem oavsett om man kedjar fast dem i en stolpe eller inte. Men det stoppar iaf småtjuven som snor bara för att möjligheten uppenbarade sig.
centrummutterhylsa.jpg
Själv tillverkar jag två (jag vet hur jag är när det gäller att hålla reda på saker) femkantiga hylsor. Även den konstruktionen har spårat ur lite eftersom jag vill ha någon form av låsning som förhindrar att man halkar av muttern när man spänner med de 600 Nm som skall vara där...
Det blir en hylsa, låsbleck och en styrning som håller låsblecken i spåren på muttrarna.
Ska bara hitta någon med en styrd fräs som inte rånar mig på pengar. Fräsningen är hyffsat komplicerad (om man inte har en styrd maskin som sagt) eftersom den dels är femkantig samt att ytorna inte är släta utan välvda inåt. Detta för att man inte ska rida på kanten av muttern, utan inne i mitten.
Bild

Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad

Läckert å ha det i ett stycke, men skulle det inte gå å vattenskära två delar, ena med 5 innerkant å den andra med interface mot mutterdragaren.
Sedan svetsar du samman dem på utsidan med snygg söm?
Eller fasa kanterna så bör du få bra genombränning å så går ju allt polera upp efteråt.
Bör kunna bli väldigt mkt billigare å tillverka iallafall...

Mvh Ronny
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Vattenskärning är inte tillräckligt hög precision i. Det är svårt att hålla hundradelarna rätt när man skär med stråle.

Dessutom tenderar vatten- och laserbearbetning (främst vatten) att ge en ganska påtaglig amplitud vid utloppet i så här tjocka material, så det återstår helt enkelt bara fräsning.

Nåja, det är inte den detaljen som det är mest bråttom med på bilen för närvarande... :lol:
Bild

Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad

Ok, är det så små spel med avdragningsverktyget för muttrarna alltså?
Med 8mm plåt går det hålla tolerans på ca 0,2-0,3mm i lasermaskin.För vatten kan det vara lite olika. En-styck så kan man justera in det på 0,1, men för masstillverkning använder man oftast fler vatenstrålar och dessa kan slitas olika i munstyckena (=olika diameter på skärstrålen). Då kan toleransen ligga på ca 0,2-0,5 och det går bara justera ett värde för alla strålarna, inte var för sig.
Det går däremot som skrivet att kalibrera så man hamnar i princip nominellt för en stråle.

Tror det går å köra upp till 150-200mm tjockt med vatten. Fast då får man ha abrasiv å troligen minskar toleranserna då. Hittade bara denna tabellen från outo kumpu (blir skit å klistra in tabellen...);

http://www.industritorget.se/login/pdf/20216_2.pdf

Standardtoleranser, mm, för vattenskärning
Snittyper A B C D
Snittkvalitet Hög Låg
Godstjocklek mm
(5) – 5 ± 0,3 ± 0,3 ± 0,3 ± 0,4
(5) – 10 ± 0,3 ± 0,3 ± 0,4 ± 0,5
(10) – 20 ± 0,3 ± 0,4 ± 0,5 ± 0,6
(20) – 30 ± 0,4 ± 0,5 ± 0,6 ± 0,7
(30) – 40 ± 0,4 ± 0,6 ± 0,7 ± 0,8
(40) – 50 ± 0,5 ± 0,7 ± 0,8 ± 0,9
(50) – 60 ± 0,5 ± 0,8 ± 0,9 ± 1,0
(60) – 70 ± 0,7 ± 0,9 ± 1,0 ± 1,1
(70) – 80 ± 0,8 ± 1,0 ± 1,1 ± 1,2
(80) – 90 ± 0,9 ± 1,1 ± 1,2 ± 1,3
(90) – 100 ± 1,0 ± 1,2 ± 1,3 ± 1,4
Skärhastighet Låg Hög
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

svarva kan jag göra själv. Jag behöver bara någon som fräser som sagt.
Det är R4 eller liknande i kanterna vill jag minnas, så det är nog inga större problem att tillverka den.

Moderkort säger du? Jag ska ta mig en funderare :lol:
Bild

Användarens profilbild
scaryeyes
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Nilsson #247
Kontakt:

Inlägg av scaryeyes »

Hor med narmaste verkstadsskola om dom inte kan tradgnista dom. Enkel match ju. Du har ju redan cadritningen!
-94 trans am
Hotrod -34 ford, LS1 C5 chassi
-97 Cadillac seville STS

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260364
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Även om en bil är fin på ytan, kan den vara ful under...
Pontiacen har faktiskt inte bjudit på några större överraskningar, och det tar inte ens längre tid att fixa rosten än vad jag räknat med (hittills i alla fall)...

Jag försöker vara så noggrann som möjligt. Eftersom jag planerar att det här är sista gången som den här bilen faktiskt kommer totalrivas ned i molekyler, känns det tillfredsställande i själen att ta tid på sig vad gäller plåtjobb.
372_2010-02-28-dscf7301.jpg
372_2010-02-28-dscf7312.jpg
372_2010-02-28-dscf7313.jpg
372_2010-02-28-dscf7319.jpg
372_2010-02-28-dscf7481.jpg
Lär inte vara sista rostlagningsuppdateringen i den här tråden... :angle:
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Bubblan för baksätespassagerarnas fötter hänger ju ned rätt långt under bilen på gen2. Eftersom jag inte ska ha något baksäte längre, kändes det vettigt att justera bubblan. Annars hade den sannolikt självjusterats efter ett par vägbulor, men det blir kanske inte riktigt lika bra som att göra det i lugn och ro ute i garaget :lol:
372_2010-02-28-dscf7496.jpg
372_2010-02-28-dscf7498.jpg
372_2010-02-28-dscf7499.jpg
372_2010-02-28-dscf7518.jpg
När jag är färdig med golvet, gissar jag att jag haft ur varenda kvadratcentimeter av det och satt in igen under någon del av renoveringen/modifieringen. Hmmm, man hade kanske kunnat kapa ur hela golvet nu och monterat in det igen när man var klar med lappandet?
Eller inte. Känns inte som att karossen ska bli ännu mera nedriven än vad den redan är...
Bild

2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Eller inte. Känns inte som att karossen ska bli ännu mera nedriven än vad den redan är...

det har du helt rätt i men va fa**** har du kommit så här långt ere bara å kapa och så bygger du ram och då får du som lök på laxen även en vridstyvare kaross när du integrerar den mot/med buren du kommer bygga i den ,, och för att inte tappa mera markfrigång och dessutom göra den vinterbonad så låter du avgaserna gå bakåt i dom undre ramrören ,, nu snackar vi "smokey" takter :bash: :bash: :bash:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Nja, det är inte självklart att ett rörramschassie blir starkare än en karossbil med ram i. I Pontiacens fall skulle jag gissa att man ganska enkelt kan bygga ett rörramschassie som är styvare än kaross med bur. Men man kommer väldigt långt med sömsvetsning och karossförstärkningar här och där också.
När jag kommit lite längre i karossplanerna tänkte jag sätta upp karossen i en jigg och kolla var/hur den flexar under belastning. Då blir det enklare att räkna ut var förstärkningar behöver göras.

Sen finns det som sagt ett annat "aber" också; Det finns inte många tävlingsklasser som tillåter rörramsbilar (och de klasserna som gör det huserar betydligt vassare byggen än Pontiacen) vilket gör att möjligheten till att ev. köra race försvinner. Time attack tillåter tex. inte rörramsbilar.

Samt att det knappast kan kallas för ombyggt fordon längre.

Men visst, jag har ju en till kaross ståendes. Det är fullt möjligt att det blir något av den i framtiden :angle:
Bild

2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Anders > 1G skrev:Men visst, jag har ju en till kaross ståendes. Det är fullt möjligt att det blir något av den i framtiden :angle:
Hmmm känns som det skulle vara läge för dig att byta ut dom små blå viagrapillren mot "pippis" jagvillaldrgblivastur piller ,, hur gammal tänkte du bli :lol: :lol:
formula400
Registrerad
Registrerad
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Tjena Anders!

Hmmm jag kommer att vänta med iver på resultatet över ditt vridstuvetest då jag själv vill styva upp bilen ganska ordentligt.

Du har kommit långt nu.. är det våren som gett dig energi? hehehe ;)

//Sven
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Det har faktiskt hänt lite sedan jag uppdaterade här sist. :lol:
Karossen hänger fortfarande i vaggan och bakvagnen lyser med sin frånvaro. Allt tar lite längre tid än man tänkt sig, särskilt när man ska blanda in andra

Bild
Det mesta av karossen är sömsvetsad nu. 3cm svets, 5cm mellanrum osv, i alla skarvar.
Tyvärr blev det aldrig något vridstyvhetstest innan jag satte igång. Jag låg efter i tidplanen och prioriterade helt enkelt bort det.
Resultatet blev bra dock. Men jag avundas inte den framtida ägaren som får för sig att byta en panel i golvet eller liknande .lol:

Bild
Min grundtanke var att montera dubbla bränsletankar där baksätet tidigare hade varit. Viktfördelningsmässigt hade det varit en bra idé att koncentrera vikten innanför hjulaxlarna. SFRO var dock skeptiska till idén den typen av modifiering i samband med att försöka regga som ombyggt fordon. Det överblivna utrymmet bakom bakaxen hade då kunnat användas till att montera ljuddämpare, men eftersom bensintanken nu hamnar där, blir det till att försöka få plats med ljuddämparna på det traditionella stället (under baksätet). F-body 1970-81 är dock begåvad med extrem platsbrist för ljuddämparna. Ganska ofta ser man dessa hänga ned långt under resten av bilen. Golvet där baksätet tidigare satt var i dåligt skick och behövde därför kapas bort för att ersättas med ny, frisk, slät plåt.

Bild
Ny plåt isvetsad. Det ser kanske snett ut, men vecket lutar inte inåt utan framåt.

Bild
Och resultatet. Svetsarna skall slipas ned lite sen så att originalutseendet behålls.

Bild
Och original... lite mer plats än innan. Nu bör ljuddämparna kunna rymmas ovanför rambenen. :cool:
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

För den som har undgått det, har det lagats en hel del rost. Där finns inte så mycket rost som man hade kunnat tro, men det finns tillräckligt för att hela Tysklands armé hade kunnat pyssla med att hjälpa till att skarva plåt i sex år, istället för att göra ett misslyckat försök att ta över världen. Rostlagningen görs parallellt med andra modifieringar på bilen så det är därför det dyker upp lite sporadiska lagningar av karossen då och då.

En 36 år gammal svensksåld bil som dessutom stått avställd mer än tio år ute i någons trädgård lämnar lite att önska vad gäller plåttjocklek här och var. Trots att fjorton tidigare ägare inte gjort några större försök att bromsa upp rosten (kanske lika bra det – enklare att kapa i originalplåt än att först behöva kapa bort folks taffliga försök till dåliga rostlagningar) är bilen faktiskt någorlunda ren från rost. De klassiska punkterna, i bakre hjulhus och mellan hjulhus och bakstam, är dock ganska risiga. Här blir det till att skarva i fräsch ekonomiplåt. På de mindre platserna i golv och torpedvägg skarvas det på klassiskt manér.

Bild
Hej och hå, här var det visst lite kexig plåt. Dessutom många lager och det översta är förvisso inte i så dåligt skick…

Bild
… men mellanlagret är dock lite sämre (hål här och där dessutom).

Bild

Bild
Och när man kapat bort den innersta plåten hittar man ett eget litet ekosystem. Ekosystemet blåstes ur med tryckluft från andra sidan balken. Det rörde sig om en ganska ansenlig mängd jord och blad – billig lättning…

Bild
Och efter att ha skrapat plåten med roterande stålborste, var det såklart hål i den sista plåten också.

Bild
Så delar av det ersattes med ny, fräsch, plåt. Rätt kul att banka plåt faktiskt, det blir ju så fint efteråt…

Bild
eroson etsande grundfärg (grå) sprayas på de ytorna som jag inte kommer åt efter att plåten är ihop igen. Volvo svetsprimer (blå) penslas på ytor där plåt hamnar mot plåt. Så om 40 år när resten av karossen har rostat bort, kommer i alla fall mina rostlagningar finnas kvar…

Bild
Nästa lager bankades till och passades in. Notera att pressningen uppe i högra hörnet matchar den nya plåtbiten också. Ja, jag är stolt över min noggrannhet…

Bild
Tadaaah, färdigt! Jaja, jag ser också att det saknas mer plåt framför den, men den plåten kommer först fixas efter att framskärmen hängts på. Där skall nämligen göras luftutsläpp i framskärmen som sannolikt kommer inkräkta lite på originalplåten.
Bild

firebird 1967
Registrerad
Registrerad
Namn: Matsen Petersson

Inlägg av firebird 1967 »

Jäkligt imponerande arbete. Så jäkla fint!
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

jag tycker du är lite för snål med svetsarna ,,, om hu helsvetsar istället för att punkta vinner du två saker .. 1. stabilitet 2. rostskydd .. i dina "lappverk" så kan vatten sippra mellan och det leder för eller senare till rost .. slipa ner dina punktsvetsar och lägg en ny loppa bredvid . slipa igen och ny loppa osv så har du snart gjort en helsvets utan att plåten slagit sig (som den lätt gör om du försöker helstränga direkt)
formula400
Registrerad
Registrerad
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Mycket snyggt Anders, mycket snyggt!

//Sven
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Namn: Håkan Nilsson #51

Inlägg av aasmilyy »

bra jobbat, fasiken va glad jag är över att jag inte har mera rostlagning kvar på min...
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
t/a
Registrerad
Registrerad
Namn: Georg Lundblad
Kontakt:

Inlägg av t/a »

Ja vilket hästjobb.
Rost är enligt mig det tråkigaste och drygaste man kan hålla på med.
Men som Åke skrev,, helsvetsa.. Det vinner du på.

Bra jobbat.. :ybanger:

// G
Pontiac Trans Am, -78
Skriv svar