Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)
Moderator: Moderators
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Brukis
Har varit lite dåligt med uppdateringar här på ett tag, kan bero på att det inte har hänt så mycket
Däremot så fick jag och tjejjen nog av att fronten såg ut som en påse skit (hål, krackelering, sprickor, klarlackssläpp o.s.v.), så vi gjorde slag i saken och lackade om den.
Tjejjen är utbildad lackerare, så hon har stått för det mesta jobbet. Jag fick vara delaktig i förarbetet - mestadels slipningen.
Slutresultatet är vi mycket nöjda med. 1000 ggr bättre än innan. Dock finns en viss nyansskillnad mellan fronten och huven t.ex, men det finns ändå planer på en hellack, kanske redan i vinter.
Fronten på väg bort... Var bland det #¤%&/() jag någonsin gjort. Så mycket skruvar, och Haynes-boken har sina brister...
Haha...
Fyra (4!) timmar senare var front-¤%&/ loss.... Skam den som ger sig!
Tjejjen i full färd med att spackla igen hål, sprickor och annat mög
Såhär kul såg fronten ut innan... Hålen där regskylten satt innan är igenspacklade.
Slipa slipa slipa... 80% förarbete, 20% lackering...
Grundad :) Ser redan bättre ut! Vore rätt ballt att ha en bil i denna färg? Rejsigt...
Gottigottgott... Grönmetallic basecoat - vattenbaserad.
Precis lagt "bäjs kåten"
Inga hål och sprickor längre Jämför mot tidigare närbild på nosen...
Tjejjen i klarlacksdimman... :)
Klarlacken håller på att torka lite grann
Fäääärdig. Blev en del dammkorn i klarlacken, då vi lackerade i ett vanligt garage, men resultatet är över förväntan.... Det går att justera med vattenslipning och polering - om ca 2 veckor då lacken har fått sätta sig.
Tillbaka på bilen igen (tog inte 4 timmar att montera :) )
Ute i det fria igen... Nyansskillnaden syns konstigt nog mer på bild än i verkligheten... Inget som vi stör oss på. Men som sagt - en hellackering är på planeringsbordet, då hela bilen lider av repor, klarlackssläpp och annat kul.
Nu väntar lite andra roliga grejjer. Firebirden skall fräschas upp med en rejäl service, få nya bromsar fram, förhoppningsvis nya hjul och även en CD-spelare... Kommer mer om det senare.
Däremot så fick jag och tjejjen nog av att fronten såg ut som en påse skit (hål, krackelering, sprickor, klarlackssläpp o.s.v.), så vi gjorde slag i saken och lackade om den.
Tjejjen är utbildad lackerare, så hon har stått för det mesta jobbet. Jag fick vara delaktig i förarbetet - mestadels slipningen.
Slutresultatet är vi mycket nöjda med. 1000 ggr bättre än innan. Dock finns en viss nyansskillnad mellan fronten och huven t.ex, men det finns ändå planer på en hellack, kanske redan i vinter.
Fronten på väg bort... Var bland det #¤%&/() jag någonsin gjort. Så mycket skruvar, och Haynes-boken har sina brister...
Haha...
Fyra (4!) timmar senare var front-¤%&/ loss.... Skam den som ger sig!
Tjejjen i full färd med att spackla igen hål, sprickor och annat mög
Såhär kul såg fronten ut innan... Hålen där regskylten satt innan är igenspacklade.
Slipa slipa slipa... 80% förarbete, 20% lackering...
Grundad :) Ser redan bättre ut! Vore rätt ballt att ha en bil i denna färg? Rejsigt...
Gottigottgott... Grönmetallic basecoat - vattenbaserad.
Precis lagt "bäjs kåten"
Inga hål och sprickor längre Jämför mot tidigare närbild på nosen...
Tjejjen i klarlacksdimman... :)
Klarlacken håller på att torka lite grann
Fäääärdig. Blev en del dammkorn i klarlacken, då vi lackerade i ett vanligt garage, men resultatet är över förväntan.... Det går att justera med vattenslipning och polering - om ca 2 veckor då lacken har fått sätta sig.
Tillbaka på bilen igen (tog inte 4 timmar att montera :) )
Ute i det fria igen... Nyansskillnaden syns konstigt nog mer på bild än i verkligheten... Inget som vi stör oss på. Men som sagt - en hellackering är på planeringsbordet, då hela bilen lider av repor, klarlackssläpp och annat kul.
Nu väntar lite andra roliga grejjer. Firebirden skall fräschas upp med en rejäl service, få nya bromsar fram, förhoppningsvis nya hjul och även en CD-spelare... Kommer mer om det senare.
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Brukis (Front nylackad!)
Nu har det gjorts ett riktigt lyft på bilen!
Sprang på en uppsättning Camarofälgar från en LS1-bil, kromade, med hyggligt feta däck på.
245/50/R16... Som sagt - Camaro-hjul egentligen, men det kan jag leva med, för vi är riktigt nöjda! Passade perfekt, vara bara att skruva dit.
Sprang på en uppsättning Camarofälgar från en LS1-bil, kromade, med hyggligt feta däck på.
245/50/R16... Som sagt - Camaro-hjul egentligen, men det kan jag leva med, för vi är riktigt nöjda! Passade perfekt, vara bara att skruva dit.
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Brukis (Front nylackad!)
Var ute häromdan och letade efter sjyssta foto-platser i malmöområdet, men vi hittade inget alls! Skittrist... Så det fick bli den gamla uttjatade bron igen... Well well.. Det är ju endå bilen som skall synas på bilden, men en sjysst omgivning gör mycket för "bilden" som helhet...
Tar tacksamt emot bra tips på fräcka ställen att fota på i närheten av malmö.
Tar tacksamt emot bra tips på fräcka ställen att fota på i närheten av malmö.
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Brukis (Front nylackad!)
Det vankas stor-service av ´birden, så jag har varit inne och beställt hem en massa prylar.
Följande skall göras:
Byte av:
- Motorolja
- Växellådsolja
- Bakaxelolja + "limited slip-diff" tillsats...
- Kylarvätska
- Oljefilter
- Växellådsfilter
- Bränslefilter
- Tändstift
Byte av packningar på de ställen som tas isär vid ovanstående byten.
Utöver detta skall jag även byta knutkors, och grenrörspackningar.
Har läst på lite, och en del rekommenderar att man använder någon extra "gucka" t.ex. mellan packningen vid växellådstråget när man byter denna?
Så det blir tråg - gucka - packning - gucka - växellåda
Har någon tips på lämplig sådan gucka?
Följande skall göras:
Byte av:
- Motorolja
- Växellådsolja
- Bakaxelolja + "limited slip-diff" tillsats...
- Kylarvätska
- Oljefilter
- Växellådsfilter
- Bränslefilter
- Tändstift
Byte av packningar på de ställen som tas isär vid ovanstående byten.
Utöver detta skall jag även byta knutkors, och grenrörspackningar.
Har läst på lite, och en del rekommenderar att man använder någon extra "gucka" t.ex. mellan packningen vid växellådstråget när man byter denna?
Så det blir tråg - gucka - packning - gucka - växellåda
Har någon tips på lämplig sådan gucka?
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Brukis (Front nylackad!)
Håller på att lära mig lite mer om Ebay också - där finns ju hur mycket som helst!!
Är inne på att införskaffa sånna "klarglas" blinkers fram... Snyggt.
Har förstått att man kan koppla in positionsljus i dessa också? Är det godkänt av svensk bilbekämpning? Borde vara eftersom det då blir vitt ljus...
Är inne på att införskaffa sånna "klarglas" blinkers fram... Snyggt.
Har förstått att man kan koppla in positionsljus i dessa också? Är det godkänt av svensk bilbekämpning? Borde vara eftersom det då blir vitt ljus...
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Brukis (Front nylackad!)
permatex ,, defenetivt INTE siliconChrilleg skrev: Har läst på lite, och en del rekommenderar att man använder någon extra "gucka" t.ex. mellan packningen vid växellådstråget när man byter denna?
Så det blir tråg - gucka - packning - gucka - växellåda
Har någon tips på lämplig sådan gucka?
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
-
- Registrerad
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
- Namn: Kenneth Eriksson #585
- Ort: Åsarp (falköping)
Re: Firebird -93 V6 - Brukis (Front nylackad!)
PERMATEX!!??? skit bra ... tills man ska ta ner delen igen den som uppfann permatex ska ha ett nack*****2 loud skrev:permatex ,, defenetivt INTE siliconChrilleg skrev: Har läst på lite, och en del rekommenderar att man använder någon extra "gucka" t.ex. mellan packningen vid växellådstråget när man byter denna?
Så det blir tråg - gucka - packning - gucka - växellåda
Har någon tips på lämplig sådan gucka?
visst som hobby skruvare går det men fy för att försöka få en kund att förstå att man lagt timmar på att rengöra efter denne eländiga smet ! ... men visst tätt blir det ... MEN!!!! skall absolut inte användas på packningar som har grafit beläggningar eller typ teflon beläggning och absolut inte på "gummi" packningar endast på rena pappers packningar...
å kladdar du brevid gör rent med detsamma för det sitter fast .. som attns när det torkar
och som sagt absolut INTE silicon blir inte tätt och smiter ut efter ett tag !
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Brukis (Front nylackad!)
trågpackningen i dessa satser är just av papper så .... ,, det finns både 1 och 2 och det håller tätt och det är ju huvudsaken ... att du tycker att det är svårt att få bort bekräftar att det funkar .. jag har då aldrig haft några problem att få bort det ..
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
-
- Registrerad
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
- Namn: Kenneth Eriksson #585
- Ort: Åsarp (falköping)
Re: Firebird -93 V6 - Brukis (Front nylackad!)
nej permatex i sig är inte bekymmret .. det är just att permatex limmar packningen mot anliggnings ytan som är problemet .. då packningen i 11 fall av 10 delar sig så är det oftast ett skit göra att få bort ...
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
- johnny
- Medlem
- Inlägg: 1611
- Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
- Namn: Johnny Johansson
- Ort: Skara/Eggby
Re: Firebird -93 V6 - Brukis (Front nylackad!)
Är tråget ok och ytan på växellådshuset ok och man drar med rätt moment så behövs det ingen "gucka".. jag rkommenderar att inte ha nåt sånt på.
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Brukis (Front nylackad!)
Okej... så antingen köper man sig en momentnyckel, och drar med rätt moment, eller så köper man gucka (permatex) och smetar dit.
I vilket fall som helst vill jag gärna slippa köpa ny olja och packning efter två dagar om det läcker...
En momentnyckel är nog bra att ha i vilket fall som helst, så det blir nog att köpa en sådan.
I vilket fall som helst vill jag gärna slippa köpa ny olja och packning efter två dagar om det läcker...
En momentnyckel är nog bra att ha i vilket fall som helst, så det blir nog att köpa en sådan.
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Brukis (Front nylackad!)
Storservicen genomförd... Tog sin tid, men det gick bra.
Köpte mig en momentnyckel, men när jag väl skulle dra skruvarna till växellådstråget så visade det sig att den inte gick att ställa på så lågt moment Drog dem ändå "på känn"... Ingen permatex eller annan gucka, och ingen momentnyckel, - och nu några dagar efteråt - inte en endaste liten oljedroppe... Det är tätt! Skönt!
Dock sköt jag upp bytet av tändstift och grenrörspackningar. Det behövs nog en heldag till det
Likaså bytet av det bakre knutkorset... Jag läste på vad som skulle göras i boken och yikes... Trodde man kunde byta "enkelt" under bilen, men icke sa nicke... Hela kardanen måste väck. Jaja, får planera in det också framöver.
Köpte mig en momentnyckel, men när jag väl skulle dra skruvarna till växellådstråget så visade det sig att den inte gick att ställa på så lågt moment Drog dem ändå "på känn"... Ingen permatex eller annan gucka, och ingen momentnyckel, - och nu några dagar efteråt - inte en endaste liten oljedroppe... Det är tätt! Skönt!
Dock sköt jag upp bytet av tändstift och grenrörspackningar. Det behövs nog en heldag till det
Likaså bytet av det bakre knutkorset... Jag läste på vad som skulle göras i boken och yikes... Trodde man kunde byta "enkelt" under bilen, men icke sa nicke... Hela kardanen måste väck. Jaja, får planera in det också framöver.
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Brukis (Front nylackad!)
Ebay är fantastiskt :)
Har beställt nytt kugghjul till ena lyktmotorn fram... Den skorrar.. Skall bli skönt att få tyst på den.
Håller också på att titta på sådana snitsiga bokstäver till "pontiac" under bakljusen, och "firebird" i nederkant på dörrarna. Funderar på kromfärgade för att passa bra till hjulen
Har beställt nytt kugghjul till ena lyktmotorn fram... Den skorrar.. Skall bli skönt att få tyst på den.
Håller också på att titta på sådana snitsiga bokstäver till "pontiac" under bakljusen, och "firebird" i nederkant på dörrarna. Funderar på kromfärgade för att passa bra till hjulen
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird
Jaha, då har första riktiga "haveriet" uppstått på firebirden.
Det är EGR ventilen som har pajjat. Det är 2 av de 3 små långa skruvarna som håller ner hela grunkan mot "foten" som verkar ha knäckts
så hela alltet sitter löst och gungar på fjädrarna som sitter undertill. Kan vicka och ta loss det om man vill
Hoppades först på att skruvarna bara hade gängat ur, men icke, har knäckts...
Orsak? - Antagligen att det är så stora värmeväxlingar i just detta område... avgaser som går igenom o.s.v.
Har haft ett tickande/fisande ljud ifrån detta område ända sedan jag köpte bilen förra året, och har hela tiden trott det var grenrörspackningen, men nu vet jag bättre... Det måste ha varit denna som småläckt hela tiden och nu har den släppt helt.
Nu låter det som man kör med open headers, lite ballt visserligen, men tomgången är som en påse skit, och den går absolut inte att köra på ett vettigt sätt.
Som tur var så havererade den när jag backade in på parkeringen... Skall ringa till en firma imorron och försöka få fram en prisuppgift på en ny EGR ventil, alternativet är att beställa hem ifrån Rockauto.com de hade en modell som kostade 100 - någonting dollar, och en annan som kostade 280 dollar kul.
Det är EGR ventilen som har pajjat. Det är 2 av de 3 små långa skruvarna som håller ner hela grunkan mot "foten" som verkar ha knäckts
så hela alltet sitter löst och gungar på fjädrarna som sitter undertill. Kan vicka och ta loss det om man vill
Hoppades först på att skruvarna bara hade gängat ur, men icke, har knäckts...
Orsak? - Antagligen att det är så stora värmeväxlingar i just detta område... avgaser som går igenom o.s.v.
Har haft ett tickande/fisande ljud ifrån detta område ända sedan jag köpte bilen förra året, och har hela tiden trott det var grenrörspackningen, men nu vet jag bättre... Det måste ha varit denna som småläckt hela tiden och nu har den släppt helt.
Nu låter det som man kör med open headers, lite ballt visserligen, men tomgången är som en påse skit, och den går absolut inte att köra på ett vettigt sätt.
Som tur var så havererade den när jag backade in på parkeringen... Skall ringa till en firma imorron och försöka få fram en prisuppgift på en ny EGR ventil, alternativet är att beställa hem ifrån Rockauto.com de hade en modell som kostade 100 - någonting dollar, och en annan som kostade 280 dollar kul.
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
- runn
- Registrerad
- Inlägg: 8060
- Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
- Namn: Daniel Runn #49
- Region: Mellansvenska
- Ort: Sommen
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (EGR haveri)
snygga bilder, får mig att sakna min firebird -93a.
plocka bort egr-systemet istället
plocka bort egr-systemet istället
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (EGR haveri)
Tack!
Jo, jag har läst på lite om EGR nu, och det verkar som att vissa plockar bort det helt. Dock har jag inte sett att någon med 3,4 liters sexan (och OBD1) har gjort det - endast LT1/LS1 och 3,8 liters sexan... Av det jag har läst på så måste datorn programmeras om lite, och vart i tusan kan jag i så fall få det gjort?
Har kollat med den lokala reservdelsfirman, och de har inget sådant hemma, och deras leverantör har semesterstängt, så de kan inte ens kolla om det finns EGR ventil förrän i nästa vecka.... Ser ut som man får åka buss till jobbet ett tag
Har kollat på Rockauto också, och där verkar priserna variera kraftigt, vad kan det vara för skillnad på de olika alternativen?
Standard Motor Products #EGV384 91,79$
http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=46164
Samma som ovan, men "T-series", 20 dollar dyrare
Airtex #4F1049 168,79$
http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=940121
AC Delco #2145004 284,79$
http://198.208.187.182/internet/PartIma ... r=214-5004
AC Delcon ser så klart ut att vara närmast lik den som sitter monterad nu... Men priset avskräcker mig. Vågar jag lita på att de övriga modellerna kan passa och göra ett lika bra jobb som AC Delco´n?
Eller -> Om någon kan tala om hur jag på ett bra (och besiktningsvänligt sätt) kan plocka bort / blocka EGR helt och hållet?
Jo, jag har läst på lite om EGR nu, och det verkar som att vissa plockar bort det helt. Dock har jag inte sett att någon med 3,4 liters sexan (och OBD1) har gjort det - endast LT1/LS1 och 3,8 liters sexan... Av det jag har läst på så måste datorn programmeras om lite, och vart i tusan kan jag i så fall få det gjort?
Har kollat med den lokala reservdelsfirman, och de har inget sådant hemma, och deras leverantör har semesterstängt, så de kan inte ens kolla om det finns EGR ventil förrän i nästa vecka.... Ser ut som man får åka buss till jobbet ett tag
Har kollat på Rockauto också, och där verkar priserna variera kraftigt, vad kan det vara för skillnad på de olika alternativen?
Standard Motor Products #EGV384 91,79$
http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=46164
Samma som ovan, men "T-series", 20 dollar dyrare
Airtex #4F1049 168,79$
http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=940121
AC Delco #2145004 284,79$
http://198.208.187.182/internet/PartIma ... r=214-5004
AC Delcon ser så klart ut att vara närmast lik den som sitter monterad nu... Men priset avskräcker mig. Vågar jag lita på att de övriga modellerna kan passa och göra ett lika bra jobb som AC Delco´n?
Eller -> Om någon kan tala om hur jag på ett bra (och besiktningsvänligt sätt) kan plocka bort / blocka EGR helt och hållet?
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
- johnny
- Medlem
- Inlägg: 1611
- Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
- Namn: Johnny Johansson
- Ort: Skara/Eggby
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (EGR haveri)
Art nr: STMEGV384... på Hansen racing, finns 6st och kostar 1825kr... dom har inte stängt
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (EGR haveri)
och den passar garanterat min motor?
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
- johnny
- Medlem
- Inlägg: 1611
- Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
- Namn: Johnny Johansson
- Ort: Skara/Eggby
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (EGR haveri)
Det är den som STANDARD MOTOR listar för din bil ja.
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (EGR haveri)
ahhh... nu ser jag... det är sent
surt bara att den kostar 90 bucks hos rockauto, och 1800 hos hansen...
surt bara att den kostar 90 bucks hos rockauto, och 1800 hos hansen...
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
- runn
- Registrerad
- Inlägg: 8060
- Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
- Namn: Daniel Runn #49
- Region: Mellansvenska
- Ort: Sommen
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (EGR haveri)
hansen är inte dumma deChrilleg skrev:ahhh... nu ser jag... det är sent
surt bara att den kostar 90 bucks hos rockauto, och 1800 hos hansen...
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (EGR haveri)
Sådär, då var en beställning till Rockauto skickad... slutade på 128 dollar inkl. frakt, och med dagens dollarkurs slutade det på ca 940 kr... Lite skillnad mot Hansen
Ev tillkommer det ju lite grand när det kommer till Sverige, men den som lever får se
Lade till några dollar för att få "prioritets" leverans... Hoppas det innebär att paketet kommer några dar tidigare. För är det något som jag HATAR så är det att åka kollektivt - särskilt i Malmö
Sen vore det också kul om bilen kunder vara igång till vallåkra-helgen...
Fler som skall dit?
// over and out
Ev tillkommer det ju lite grand när det kommer till Sverige, men den som lever får se
Lade till några dollar för att få "prioritets" leverans... Hoppas det innebär att paketet kommer några dar tidigare. För är det något som jag HATAR så är det att åka kollektivt - särskilt i Malmö
Sen vore det också kul om bilen kunder vara igång till vallåkra-helgen...
Fler som skall dit?
// over and out
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (EGR haveri)
jag beställde i måndags och idag trillade grejorna in från rockauto
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (EGR haveri)
Rockauto verkar vara ett jäkla bra ställe :)
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (EGR haveri)
All heder åt Rockauto, vilken kanonfirma!
Beställde delarna fredag förmiddag, enligt plocklistan packades dem på fredag eftermiddag.
Igår måndag kom FedEx bilen och lämnade dem i knät på mig. Jag är mållös och imponerad!
(och inga extra tull,moms och sånt trist) :)
Monterade nya EGR-ventilen (Standard motor products) igår kväll, och bilen går bättre än någonsin!
Det lilla avgas-puttrandet jag har haft ifrån motorrummet är som bortblåst - var bevisligen EGR:en som läckt sedan dag ett...
På pluskontot kan också noteras att de avgassmällar jag ibland fått när man släpper gasen är i princip borta - var nog så att det läckte in luft genom EGR´n som ställde till det. (dock så lät det ju lite fräckt)
Kort och gått - Jag rekommenderar alla att handla ifrån RockAuto!
Beställde delarna fredag förmiddag, enligt plocklistan packades dem på fredag eftermiddag.
Igår måndag kom FedEx bilen och lämnade dem i knät på mig. Jag är mållös och imponerad!
(och inga extra tull,moms och sånt trist) :)
Monterade nya EGR-ventilen (Standard motor products) igår kväll, och bilen går bättre än någonsin!
Det lilla avgas-puttrandet jag har haft ifrån motorrummet är som bortblåst - var bevisligen EGR:en som läckt sedan dag ett...
På pluskontot kan också noteras att de avgassmällar jag ibland fått när man släpper gasen är i princip borta - var nog så att det läckte in luft genom EGR´n som ställde till det. (dock så lät det ju lite fräckt)
Kort och gått - Jag rekommenderar alla att handla ifrån RockAuto!
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (EGR haveri)
det brukar komma ett inbetalningskort på dessa avgifter efter en stund ...Chrilleg skrev: (och inga extra tull,moms och sånt trist) :)
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (EGR haveri)
2 loud skrev:det brukar komma ett inbetalningskort på dessa avgifter efter en stund ...Chrilleg skrev: (och inga extra tull,moms och sånt trist) :)
Glädjedödare
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
- chrilleg
- Registrerad
- Inlägg: 304
- Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
- Namn: Christoffer Gustafsson #667
- Ort: Eslöv
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)
Dags för lite uppdates:
Har kastat ut orginalbandaren, högtalarna i framdörrarna och högtalarna i baksätes-sidorna.
Ersatte med en Pioneer DEH-4100SD huvudenhet, som tar både USB och SD-minneskort... trevligt. Ipod:en kan jag styra från USB porten också. Mycket bra maskin som rekommenderas varmt!
Högtalarna ersatte jag med MDS Fanatic 6,5 tums kitsystem fram, och MDS Fanatic 6,5 tums koaxialer i bak. (F´låt 2loud)
Men för mina öron, och för de ljudnivåer jag lyssnar på är de alldeles utmärkta. Blev ett jäkla lyft i ljudet och de dunkar på helt okej när man vrider upp basen - utan att det skramlar eller låter illa. Jag är mycket nöjd.
Har lite bilder på det hela - skall lägga upp dem så fort jag tankat ur kameran.
Allt var frid och fröjd tills för ett par timmar sedan då den där Murphy tyckte att han skulle hälsa på hos mig.
När jag skulle rulla ut från jobbets parkering upptäckte jag en ganska stor pöl under bilen - vatten.... suck.
Upp med huven och leta - det kommer krypandes uppifrån vattenpumpens övre vänstra hörn... suck...
Kunde inte hitta skvallerhålet på denna, men den verkar sitta undertill (v6:a, 3.4 liter), men vattnet kommer uppifrån.
Provade att rucka på remskivan, men den glappar inte nämnvärt, och pumpen för inget oväsen heller. Så nåt lager har nog inte gått ...
Men läcker gör det lik förbannat... Eventuellt kanske det bara rör sig om att packningen har gått, men för att vara på den säkra sidan beställde jag en ny vattenpump + packning ifrån rockauto precis. Kostade lite drygt 600 spänn inkl. frakt, så det är ju ändå rätt kristligt...
Hoppas bara den hinner komma och jag hinner få dit den innan Twin Lake Run!! Får ju inte missa det!!
Over and out så länge, skall upp med lite bilder på allt möjligt snart så håll ut
Har kastat ut orginalbandaren, högtalarna i framdörrarna och högtalarna i baksätes-sidorna.
Ersatte med en Pioneer DEH-4100SD huvudenhet, som tar både USB och SD-minneskort... trevligt. Ipod:en kan jag styra från USB porten också. Mycket bra maskin som rekommenderas varmt!
Högtalarna ersatte jag med MDS Fanatic 6,5 tums kitsystem fram, och MDS Fanatic 6,5 tums koaxialer i bak. (F´låt 2loud)
Men för mina öron, och för de ljudnivåer jag lyssnar på är de alldeles utmärkta. Blev ett jäkla lyft i ljudet och de dunkar på helt okej när man vrider upp basen - utan att det skramlar eller låter illa. Jag är mycket nöjd.
Har lite bilder på det hela - skall lägga upp dem så fort jag tankat ur kameran.
Allt var frid och fröjd tills för ett par timmar sedan då den där Murphy tyckte att han skulle hälsa på hos mig.
När jag skulle rulla ut från jobbets parkering upptäckte jag en ganska stor pöl under bilen - vatten.... suck.
Upp med huven och leta - det kommer krypandes uppifrån vattenpumpens övre vänstra hörn... suck...
Kunde inte hitta skvallerhålet på denna, men den verkar sitta undertill (v6:a, 3.4 liter), men vattnet kommer uppifrån.
Provade att rucka på remskivan, men den glappar inte nämnvärt, och pumpen för inget oväsen heller. Så nåt lager har nog inte gått ...
Men läcker gör det lik förbannat... Eventuellt kanske det bara rör sig om att packningen har gått, men för att vara på den säkra sidan beställde jag en ny vattenpump + packning ifrån rockauto precis. Kostade lite drygt 600 spänn inkl. frakt, så det är ju ändå rätt kristligt...
Hoppas bara den hinner komma och jag hinner få dit den innan Twin Lake Run!! Får ju inte missa det!!
Over and out så länge, skall upp med lite bilder på allt möjligt snart så håll ut
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld*
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
-
- Registrerad
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
- Namn: Kenneth Eriksson #585
- Ort: Åsarp (falköping)
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)
trist när små fel hela tiden dyker upp i synnerhet när det är sånna som gör att man med viss osäkerhet sätter sig i bilen ..
ang ditt val av mds produkter enligt vissa multi dynamik shit!!?? nåja billigt MEN bra !! man sätter inte rekord i ljud tryck med skit grejer .. så så dåliga kan inte mds vara
har själv uteslutande i alla år använt mig av mds element och är nöjd med dom ! ..
utom denna gång i transan då det sitter 2 st gas 12" i bak samt mds 6x9 i bak stolpen
ang ditt val av mds produkter enligt vissa multi dynamik shit!!?? nåja billigt MEN bra !! man sätter inte rekord i ljud tryck med skit grejer .. så så dåliga kan inte mds vara
har själv uteslutande i alla år använt mig av mds element och är nöjd med dom ! ..
utom denna gång i transan då det sitter 2 st gas 12" i bak samt mds 6x9 i bak stolpen
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)
stämmer precis .. MDS har ALDRIG haft några rekord med sina egena grejor MDS vanen 2 tex med "parabolen" var bestyckad med 10 " element från Rockford fosgate där man limmat på en MDS dustcap ...kennethTA86 skrev:man sätter inte rekord i ljud tryck med skit grejer ..
kenneth du får nog sluta svälja reklamen rakt upp och ner ,, kolla bakgrunden
vi tävlade ihop med mds i ett par år och om man citerar ägaren av MDS rakt av så är alla som köper MDS produkter IDIOTER
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )