Renovering av TH350
Moderator: Moderators
Renovering av TH350
Hejsan!
Nu skall vi testa att renovera en automatlåda, kan bli väldigt intressant.
Har aldrig gett mig på något sådant innan så vi får se hur det går!
Och tar gärna emot funderingar och tips.
Har detta som ett projekt i skolan, och det hela började med att lådan slirade på 3e växeln så vi beslutade att renovera skiten + lägga till vassare shiftkit och performancelameller.
första dagen började jag med att ta bort allt utvändigt, polera upp och måla lite smådetaljer, och rensade även i hastighetsmätarhuset och tog bort oljepumpen
(bilder kommer vid tid och ork)
Nu skall vi testa att renovera en automatlåda, kan bli väldigt intressant.
Har aldrig gett mig på något sådant innan så vi får se hur det går!
Och tar gärna emot funderingar och tips.
Har detta som ett projekt i skolan, och det hela började med att lådan slirade på 3e växeln så vi beslutade att renovera skiten + lägga till vassare shiftkit och performancelameller.
första dagen började jag med att ta bort allt utvändigt, polera upp och måla lite smådetaljer, och rensade även i hastighetsmätarhuset och tog bort oljepumpen
(bilder kommer vid tid och ork)
- scaryeyes
- Registrerad

- Namn: Magnus Nilsson #247
- Kontakt:
bilder är A och O i projekt 
-94 trans am
Hotrod -34 ford, LS1 C5 chassi
-97 Cadillac seville STS
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260364
-97 Cadillac seville STS
Renovering av TH350
hade gärna lagt in bilder nu, men reder inte ut hur det går till
när jag klickar på bifoga fil blir datorskärmen helt vit
när jag klickar på bifoga fil blir datorskärmen helt vit
- hurtig
- Registrerad

- Namn: Anders Hurtig #410
Hjälp!!
Hur gör man för att lägga in en bild i ett inlägg, nu har både jag och sonen försökt med samma resultat. När man skall skicka blir skärmen alldeles vit och man kommer inte vidare. Som Magnus skrev bilder är A och O i ett projekt. Snälla kan någon hjälpa oss vad gör vi för fel? (har kollat klistrad tråd om hur man lägger upp bilder i nyheter och information men det funkar inte i alla fall)
Hur gör man för att lägga in en bild i ett inlägg, nu har både jag och sonen försökt med samma resultat. När man skall skicka blir skärmen alldeles vit och man kommer inte vidare. Som Magnus skrev bilder är A och O i ett projekt. Snälla kan någon hjälpa oss vad gör vi för fel? (har kollat klistrad tråd om hur man lägger upp bilder i nyheter och information men det funkar inte i alla fall)
Anders
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
T/A-76 (risig men rullande)
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
-
formula400
- Registrerad

- Namn: Sven Floman #58
Hej!
1. Det skall finnas en storleks begränsning på bild storleken så det man måste normalt göra är att minska ner bilden.
2. När du lägger in ett inlägg så har du en knapp "bifoga en fil" den skall du trycka på
3. Tryck på knappen Browse för att genom markera den bild du vill ladda upp på Tacs.
4. Tryck på knappen "Bifoga en fil" för att slutföra ditt val och ladda upp filen.
5 För att se vilka filer du laddat upp kan du trycka på vis filer eller någon liknande.
6. För att göra det smidigt och snyggt kan det vara bra att lägga upp bilderna som bilder i ditt inlägg istället för att ha en massa länkar och detta gör så här.
Höger klicka å en av dina uppladdade filer och kopiera URLen (internet adressen till den uppladdade bilden)
I ditt inlägg skriver du [img]här%20kopierar%20du%20in%20URLen%20för%20att%20avsluta%20med[/img].
Här har du mer informatino om storlek och vad som är tillåtet. http://www.tacs.nu/forum/attach_rules.php?f=18
//Sven
1. Det skall finnas en storleks begränsning på bild storleken så det man måste normalt göra är att minska ner bilden.
2. När du lägger in ett inlägg så har du en knapp "bifoga en fil" den skall du trycka på
3. Tryck på knappen Browse för att genom markera den bild du vill ladda upp på Tacs.
4. Tryck på knappen "Bifoga en fil" för att slutföra ditt val och ladda upp filen.
5 För att se vilka filer du laddat upp kan du trycka på vis filer eller någon liknande.
6. För att göra det smidigt och snyggt kan det vara bra att lägga upp bilderna som bilder i ditt inlägg istället för att ha en massa länkar och detta gör så här.
Höger klicka å en av dina uppladdade filer och kopiera URLen (internet adressen till den uppladdade bilden)
I ditt inlägg skriver du [img]här%20kopierar%20du%20in%20URLen%20för%20att%20avsluta%20med[/img].
Här har du mer informatino om storlek och vad som är tillåtet. http://www.tacs.nu/forum/attach_rules.php?f=18
//Sven
- hurtig
- Registrerad

Funkar fortfarande inte.
Tyvärr Sven. Det funkar inte. Bilden är c:a 190KB maxstorlek är 500 KB. Finns det någon pixelbegränsning? Kan inte hitta något om det.
När jag trycker på bifoga en fil blir fönstret helt vitt och ingenting händer.
Hjälp någon snälla. Kan inte tänka mig att det beror på burken då grabben och jag sitter 40 mil från varann med varsin dator.
När jag trycker på bifoga en fil blir fönstret helt vitt och ingenting händer.
Hjälp någon snälla. Kan inte tänka mig att det beror på burken då grabben och jag sitter 40 mil från varann med varsin dator.
Anders
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
Renovering av TH350
Jo det är ju ett alternativ, kom jag på när du sa det.
Men tänkte att det hade varit lättare ifall man kunde få det att fungera med TACS egna server.
Men tänkte att det hade varit lättare ifall man kunde få det att fungera med TACS egna server.
Renovering av TH350
Nu tror jag minsann jag har fått kläm på dethär med bilderna.
Så då ska jag väl ta och berätta vad som hänt senast när jag pillat med lådan. Allting har blivit urplockat och fått en snabb översyn för att få ett hum om vad som behövs göras.
Det som återstår att ta ut är ettans/backens "lamellpaket" ? där jag behöver tillverka ett speicalverktyg för att trycka ihop paketet medans jag tar bort låsringen.
sen bär det av i tvätten för lådan och en del smådetaljer. Efter det är det dags för att fastställa beställningen ochsåvidare.
och givetvis putsa lite på yttre saker!
Jag har också hittat anledningen till att det slirade på 3an innan vi tog ur växellådan (tror jag), en fjäder som styr en ventil (ackumulator?) hade gått av på mitten. Borde betyda att den inte fick något tryck på 3ans växel! hade gått att åtgärda saken utifrån utan att riva sönder hela lådan, men vad är det roliga med det?
märkte också att det blir otroligt dålig skärpa på bilderna, men det får vara så
här ser vi hastighetsmätardrevet, som satt snett när jag fick syn på det. Clipset som håller fast det hade gått av, men det satt fast och fungerade ändå :)
Och att man har plastdrev tyder på att lådan inte är alltför gammal :)

Jag tycker der ser ut som hela huset håller på att spricka sönder, men så blir tydligen gjutningar om man inte är så nogrann

En kåpa som jag lackat, absolut inte snyggt men färgen fyller ju rostskyddsfunktionen iallafall

Så då ska jag väl ta och berätta vad som hänt senast när jag pillat med lådan. Allting har blivit urplockat och fått en snabb översyn för att få ett hum om vad som behövs göras.
Det som återstår att ta ut är ettans/backens "lamellpaket" ? där jag behöver tillverka ett speicalverktyg för att trycka ihop paketet medans jag tar bort låsringen.
sen bär det av i tvätten för lådan och en del smådetaljer. Efter det är det dags för att fastställa beställningen ochsåvidare.
och givetvis putsa lite på yttre saker!
Jag har också hittat anledningen till att det slirade på 3an innan vi tog ur växellådan (tror jag), en fjäder som styr en ventil (ackumulator?) hade gått av på mitten. Borde betyda att den inte fick något tryck på 3ans växel! hade gått att åtgärda saken utifrån utan att riva sönder hela lådan, men vad är det roliga med det?
märkte också att det blir otroligt dålig skärpa på bilderna, men det får vara så
här ser vi hastighetsmätardrevet, som satt snett när jag fick syn på det. Clipset som håller fast det hade gått av, men det satt fast och fungerade ändå :)
Och att man har plastdrev tyder på att lådan inte är alltför gammal :)

Jag tycker der ser ut som hela huset håller på att spricka sönder, men så blir tydligen gjutningar om man inte är så nogrann

En kåpa som jag lackat, absolut inte snyggt men färgen fyller ju rostskyddsfunktionen iallafall

Senast redigerad av idefixx den tor 11 sep 2008, 14:57, redigerad totalt 2 gånger.
- hurtig
- Registrerad

Här kommer lite bakgrundsfakta till renoveringen. Åkte omkring i en risig röd -76:a sommaren 06. Hade lyft i en nyrenoverad 455:a som jag köpt utan förgasare, köpte en förgasare av Kent. Fick aldrig nån riktig fart på motorn inte Kents fel jag visste inte vad det va för kam i motorn och då kan man inte få en förgasare som är anpassad. Nästan direkt började lådan visa tendens att slira på trean vilket inte gjorde saken bättre. Tappade sugen lite och har spenderat dom två senaste somrarna åkandes i fruns Newport cab, men saknar T/A:n så när sonen skulle göra ett projektarbete i sin skola (MSG Anderstorp) frågade han om han kunde göra i ordning T/A:n. Då jag trodde att det skulle bli lite häftigt att göra i ordning en hel bil på en termin när man har övriga lektioner också kom vi överens att han skulle göra ett försök på lådan och det går säkert bra. Skall försöka få fart på bilen till nästa sommar antar att Micke (sonen) kommer att jaga på mig. Vet inte om jag hinner fixa till den plåtmässigt men ska i alla fall få den att gå schysst.
Det kommer förhoppnigsvis en tråd på ytterligare renovering senare i vinter bl.a. bakaxel som för närvarande innehåller en ESAB-diff och det är ju inte så kul att åka omkring med.
Det kommer förhoppnigsvis en tråd på ytterligare renovering senare i vinter bl.a. bakaxel som för närvarande innehåller en ESAB-diff och det är ju inte så kul att åka omkring med.
Senast redigerad av hurtig den tor 11 sep 2008, 19:21, redigerad totalt 1 gång.
Anders
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
Renovering av TH350
Senast redigerad av idefixx den sön 14 sep 2008, 17:58, redigerad totalt 1 gång.
Renovering av TH350
Nu lägger vi fram lite flera bilder på vad som händer då.
Oljetråget åkte av, och oljan såg inte alltför fin ut. Grå och korning

Hålet som hittades där under kåpan såg otroligt läskigt ut, trodde först att det hade gått galet och att jag behövde hitta ett nytt hus. Men sen visade det sig att det ska se ut sådär!

Så hittade jag fjädern till ackumulatorn (tror det heter så). Och där tror jag det stora felet med 3ans växel ligger. Oljan såg inte alltför bra ut där heller

Alla lameller är utdragna nu och här ser vi första paketet i rätta ordning (inte för att jag tror ordningen spelar någon roll då jag skall byta både lameller och stålskivorna).

Och här ser vi då huset innifrån, näst intill helt tomt utom sista delen som jag ska ge mig på imorgon. :)

Imorgon då ska jag försöka mig på det verktyget som ska hålla igen det sista paketet medans jag tar bort låsringen. Vet inte riktigt hur jag ska designa det verktyget för bäst funktion. Men något lysande kommer man säkert på när man står där

Oljetråget åkte av, och oljan såg inte alltför fin ut. Grå och korning

Hålet som hittades där under kåpan såg otroligt läskigt ut, trodde först att det hade gått galet och att jag behövde hitta ett nytt hus. Men sen visade det sig att det ska se ut sådär!

Så hittade jag fjädern till ackumulatorn (tror det heter så). Och där tror jag det stora felet med 3ans växel ligger. Oljan såg inte alltför bra ut där heller

Alla lameller är utdragna nu och här ser vi första paketet i rätta ordning (inte för att jag tror ordningen spelar någon roll då jag skall byta både lameller och stålskivorna).

Och här ser vi då huset innifrån, näst intill helt tomt utom sista delen som jag ska ge mig på imorgon. :)

Imorgon då ska jag försöka mig på det verktyget som ska hålla igen det sista paketet medans jag tar bort låsringen. Vet inte riktigt hur jag ska designa det verktyget för bäst funktion. Men något lysande kommer man säkert på när man står där
- scaryeyes
- Registrerad

- Namn: Magnus Nilsson #247
- Kontakt:
hur går renoveringen?
-94 trans am
-97 Cadillac seville STS
-97 Cadillac seville STS
- hurtig
- Registrerad

Re: Renovering av TH350
Jorå det går väl sakta framåt. Har börjat plocka ihop lådan nu, men ett problem är att sonen bara har en dag / vecka då han kan skruva med lådan. Är väl inte helt optimalt då det tar för lång tid att montera ihop grejjorna, ju längre tid det tar bör ju innebära större risk för föroreningar något som en automat är känslig för men vi får hoppas allt går bra. Skall försöka få honom att lägga upp lite nya bilder men han har lite mycket just nu. Jag tjatar på honom så hoppas vi att det kommer bilder snart.
Anders
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
- nisse hult
- Registrerad

- Namn: Roine Wik
- Kontakt:
Re: Renovering av TH350
Jag har lite bilder och verktygstips sedan mina renoveringar av TH 350.
http://www.v8volvo.se/285/
http://www.v8volvo.se/285/
kör en -75 245a med en rapp 377"