Formula 400 -72 SÅLD

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Nisse

Inlägg av Nisse »

Man drar ju pinionmuttern med moment .... så varför. någon som vet :que: Kent vet säkert :wink:
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Man drar inte själva muttern med moment utan det är yokens rotationströghet man mäter, d.v.s hur mycket förspänning har man på lagren som gör yoken tung att snurra runt.
Muttern drar man liiiiiite i taget när lagren har bottnat, mäter yokens tröghet, drar pyttelite till, mäter trögheten o.s.v
/Lejon
Nisse

Inlägg av Nisse »

Och hur mäts trögheten?
En fråga för en novis.
Som jag :oops:
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Nisse skrev:Och hur mäts trögheten?
En fråga för en novis.
Som jag :oops:
titta på klockan när du går upp .. "normal" uppstigning och du sitter vid köksbordet efter 5 minuter ,, samma sak en måndag morgon efter en BLÖTT helg tar samma manöver 25 minuter :oops: TRÖGHET mäts i tid :angle:

du kan använda dig av en momentnyckel för att mäta fram hur trögt det går att vrida runt .en av en billigare typ (pinne och scala ) funkar bäst , det går med "klicknyckel oxå men e bökigare "

här är en annan förklaring av tröghet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B6ghetsmoment
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Nisse

Inlägg av Nisse »

Åke No1. Trubbletopicstarter
Ibland är du en aning :crazyeye: svår att tolka :que: :que: :que:
DET JAG MENAR ÄR ATT OM man uppnår en viss tröghet . Är det isåfall det samma som när man drar t ex ett hjullager och när de blir trögt så lossar man en ca: 1/4 dels varv . eller hur gör man med en pinion?
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Ja, lite grann som med hjullagret, fast här lossar man inte på muttern.
När man slutmonterar pinjongen lägger man dit kollapshylsan på pinjongen, det yttre lagrets innerring ligger an mot kollapshylsan, det yttre lagrets utsida ligger mot yoken.
När man skruvar ihop det hela går det ganska lätt tills det blir stumt mellan yoken och kollapshylsan (med lagret emellan såklart), dock är det fortfarande 2-3mm......eller nåt, tills lagren bottnar i lagerbanorna, som är ipressade i bakaxeln.
Det är då det blir jobbigt, kollapshylsan ska alltså klämmas ihop, eftersom kollapshylsan ligger mot lagrets innerring så påverkar det inte trögheten att snurra på lagret, när väl lagren bottnar i lagerbanorna blir det trögare att snurra på yoken, precis som ditt hjullager.
Det är den trögheten som mäts, alltså hur tungt det är att snurra på yoken, för lite och lagren ligger kanske inte riktigt an mot lagerbanorna, för hårt och lagret slits onödigt fort samt att kollapshylsan.....kollapsar.

Det är där jag lämnar av eftersom jag inte riktigt förstår funktionen på det hela.
Lagret kommer ju ingenstans ändå eftersom yoken pressar ner lagret i lagerbanan...........men det finns en anledning till att den sitter där.
Senast redigerad av donleone den sön 27 apr 2008, 00:14, redigerad totalt 1 gånger.
/Lejon
Nisse

Inlägg av Nisse »

Ja det är den frågan som är obesvarad.
Vi får hoppas på ett svar av någon som vet :bash:
och inget kryptiskt svar :zipped: ( ser fram emot om Kent kan svara)
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4355
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Inlägg av the judge »

Den korrekta benämningen på denna hylsa är "spacer" eller på svenska "distans".

Denna distans tar upp variationer i maskinbearbetningarna av axelhusets lagerlägen, håller fast yttre lagrets inre lagerbana så att det inte snurrar på pinjongen samt, rätt åtdragen, ger rätt förspänning till pinjonglagren.

Denna hylsa/distans MÅSTE inte vara fjädrande eller "kollapsbar", den är det för att snabba upp produktionen.
Om den överbelastas så KAN den tryckas ihop och orsaka lagerglapp och allt det för med sig.
För dragracing med slicks kan man gott lägga ner tid och mäta upp en "solid" distans för minskad risk för lagerglapp, men då får man vara beredd på att andra saker ger sig istället vid överbelastning.

På Volvo axlar t.ex. använder man fasta (solida) distanser, naturligtvis uppmätta för att ge korrekt förspänning på lagren, och där dras pinjongmuttern med ett visst moment.

Hoppas detta hjälper en aning.......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Nisse

Inlägg av Nisse »

Tack Kent för ett korrekt svar som alltid :thumbup:
får nog se över min distans hur den är dragen :oops:
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Det här känns som en milsten för mig.

Snart kan även jag njuta av Pontiac-försommar´n.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 841
Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra
Ort: Uppsala

Inlägg av pzr »

När jag skulle till att "kollapsa" min hylsa så läste jag instruktionen "Use big impactgun or grow apearms"... Jag förstod sedan varför. :-)
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

.....måste ha "apearms" då........eller inte.

Nu är lådan på plats med alla tillbehör monterade.
Fick hjälp med att ta ner och upp den igen, ett elände om man försöker sig på det själv.
Min nya fina röda turbin sitter där den ska nu:
Bild

...och för att ge mig fan på att lådan ska sluta droppa så passade jag på att byta packboxen till växelväljaren.
Främre samt bakre är bytta, så det borde bara vara den här kvar som kan läcka tycker jag.
Bild
Ett krux med det är att låspinnen, som håller växelväljar axeln, är ipetad innan frontkåpan är monterad vilket gjorde det omöjligt att återanvända pinnen efter att jag dragit ut den eftersom jag vart tvungen att böja pinnen för att få ut den.
Här syns låspinnen utdragen mot frontkåpan.
Bild
En ny packbox monterad:
Bild
Låspinnen vart ersatt av en låssprint.......eller vad dom nu kallas.
Bild

Nu får det räcka för den här veckan, nästa vecka blir det till att montera ventiltätningarna eftersom det....hrrm...fuskades lite med monteringen sist.
Sen jävlar ska bettan vara spelklar för sommaren....förrutom lite tuning dårå.
Det ska visst vara en inofficiell köpingscruising den 10:e maj och den hade jag tänkt vara med och åka lite på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av donleone den fre 02 maj 2008, 01:46, redigerad totalt 1 gånger.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Ventilfjädrarna är nu bytta med korrekt ordning på ventiltätningen.
Testade tätheten med indianpinnen och alla är utmärkt täta :smile:

Dom tre första tog mig 1.5h att byta, dom 13 övriga tog 2.5h, man lär sålänge man lever.
Min hyper-duper-super ventilfjäderbytare med vredet på ovansidan var totalt oduglig nu när fjädern skulle tryckas ihop såpass att O-ringen skulle på.
Brytjärnet (från Hansen) fungerade klockrent när man väl fick snits på det hela.
Nu känner jag mig iaf asnöjd med ventilfjäder bytet, dock inget jag längtar att göra om någongång snart.

Imorron blir det till att meka tillbaka kylaren och kanske t.o.m uppstart samt provtur :bash: :bash: :bash:
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

En spännande upplevelse när jag testar bilen blir väl min fastsättning av balansvikten på kardan, som oturligt lossnade när jag demonterade knutkorset.
Vi får se om det går smärtfritt, annars blir det väl att lämna in för ombalansering *suck*
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

innan du gör det säger jag bara SLANGKLÄMMA .. man kan om man är född under en lycklig stjärna balansera bort det själv med en slangklämma ganska enkelt men kan vara tidskrävanade
Senast redigerad av 2 loud den tis 27 maj 2008, 09:35, redigerad totalt 1 gånger.
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Tja, det kan ju funka.
Det lär ju inte sitta sämre än orginalvikterna iaf, men det är ju inte direkt så att jag la vikten lite varsomhelst utan det var tydligt vart vikten satt.

Det som vart kruxigt var att jag hade borrat ur där den var svetsad för att punkta fast den, men svetsen var inte riktigt injusterad när jag fyllde upp dom tre hålen, så det vart tre punkter på utsidan av vikten också = extravikten, hade jag fått fast den med dom tre punkterna i hålen hade jag varit övertygad om att det inte skulle bli problem, nu hoppas jag att det går bra, men skulle inte bli förvånad om det kan vibr-r-r-r-r-r-rera lite.
/Lejon
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

UFFFF!!! gör dig själv en tjänst redan nu och sliter ner kardan och skicka iväg den ,, jag säger INTE att den är obalanserad men den osäkerhet du uttrycker i din text säger mig att vid minsta vibration (som kan komma från vad som helst annars ) så kommer du misstänka kardanen och förmodligen missa rätt "fel" (Uhhh kan man skriva så ? )

finns inge värre än "möjliga" fel

fördelen med att balasera med en slanglämma är att du kan labba med den ,,, skruva fast den där du tror att den ska sitta ,, funkar inte det är det bara att markera läget och lossa och sen testa ett nytt
Senast redigerad av 2 loud den tis 06 maj 2008, 22:56, redigerad totalt 1 gånger.
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Inlägg av luva »

2 loud skrev:innan du gör det säger jag bara SLANGKLÄMMA .. man kan om man är föd under en lycklig stjärna balansera bort det själv med en slangklämma ganska enkelt men kan vara tidskrävanade
... och fult... :smile:
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Luva skrev:
2 loud skrev:innan du gör det säger jag bara SLANGKLÄMMA .. man kan om man är föd under en lycklig stjärna balansera bort det själv med en slangklämma ganska enkelt men kan vara tidskrävanade
... och fult... :smile:
Om man nu skulle få någon UNDER bilen har dom säkert mera synpunkter på hur du framför ditt fordon än hur den ser ut under :twisted: :twisted:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Inkörningsresan för bakaxeln på 3 luuuuuuugna mil, avklarad.
Inga vibrationer i 100km/h (uppskattat eftersom min hastighetsmätare inte visar rätt längre), men en betydlig varvtalshöjning mot förra axeln.
Turbin gjorde sitt med, grymt lugnare tomgång med D ilaggd, bilen hugger inte i växeln längre när man lägger i R eller D som den gjorde tidigare......eller ja, lite....men inte så farligt som förrut.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Nya huven monterad, och bilen är avtvättad.
Bettan är nu officiellt klar för sommaren -08.
Den skarpsynte ser även att snobbisarna har åkt av också.
Nu ser bilen verkligen helrätt ut, bättre bilder kommer vad det lider.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av donleone den fre 09 maj 2008, 17:04, redigerad totalt 1 gånger.
/Lejon
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

DonLeone skrev: Bettan är nu officiellt klar för sommaren -08.
ja happ då ere dags för REGN Å RUSK nu asså :cry: :cry: :cry:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Tja, dom hotar ju med sämre väder redan på måndag här.
Men jag hinner iallafall med spontancruisingen på Lördag (imorron) med vackert väder.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Jaha, motgångarna strömmar in i vanlig takt.
Har gjort allt som mänskligen kan göras för att få till 1-2 växlingarna med vikter och fjädrar i governoren med dagens set-up.
Verkar som att felet ligger i ventilpaketet i lådan, det ska pareras med ett Shift-kit från TransGo.
Vad jag läst på PY forumet verkar det som att detta är kittet man ska ha........även om jag beställde det först och letade sen (ibland har man tur).
Mera tur hade jag eftersom jag hittade det kittet på Nitroz vilket gjorde det billigare än om jag tagit det från staterna med tanke på tull, frakt och moms.
Det följer t.o.m en video hur man ska göra, den finns även för nedladdning här: http://www.txchange.com/tgpvid.htm

En positiv sak är att jag har ännu inte behövt göra om någontig på bilen som jag redan gjort och blivit nöjd med, lådan t.ex. har jag inte gjort något med förrens snart.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Man behövde inte gräva speciellt långt för att hitta fel.
Fjädern som sitter innanför servot har gått av, dessutom fanns det en del "klegg" i servokåpan. kåpan är rengjord på bilden.
Hoppas att fjädern finns i kittet jag beställt, annars vet jag inte vart man kan vända sig.
Dessutom fanns alla 6 kulor kvar vilket får mig att tro att ett shift kit INTE har installerats av förra ägaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av donleone den mån 26 maj 2008, 23:39, redigerad totalt 1 gånger.
/Lejon
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4355
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Inlägg av the judge »

Antalet kulor har inget att göra med om det sitter ett shiftkit i lådan eller inte.
F.ö. ser plåten ut som en plåt från TransGo.....
Fjädern finns som reservdel hos din SvenskaBil-representant (K&W).
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Det verkar som fru Fortuna står på min sida nu!
En sån fjäder som gått av verkar följa med i kittet eftersom det näms att "ta den nya fjädern" i installations videon.
Fler fel har uppenbarat sig, 1-2 accumulator ventilen är monterad utan någon fjäder överhuvud taget, enl. videon ska den bestämma "1-2 shift firmness", otroligt att lådan gått så bra som den gjort ändå!
/Lejon
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4355
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Inlägg av the judge »

1970 RamAir TH400 kod PD använder endast 1-2 primary accumulator spring (den inre).
De övriga 1970 Pontiac TH400 använder även 1-2 secondary accumulator spring (den yttre, just innanför bore plug).

PD-lådan använder 5 platta stålskivor i direktkopplingen för snabbare ansättning, där de övriga använder 4 platta samt 1 vågig stålskiva, den vågiga i botten.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Min låda är ju en OD eftersom jag har en Oldslåda i.
Motsvarar den PD, med första bokstaven som märkesstyrande då?
Fast det är ju klart, 1978 var det ju inte något direkt hästkraftskrig, så alla lådor kanske byggdes efter den klenare varianten.
Är det någon bearbetning som skilljer dom båda åt eller endast innehållet?

Min gissning är att lådan har öppnats någon gång i livet då packningen till pumphuset hade lite reklamtext på sig, såg ut som en "modern" packning iaf.
Jag har alltså inte öppnat pumphuset utan såg en del av packningen innifrån.
/Lejon
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4355
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Inlägg av the judge »

Som jag skrev tidigare så är plåten mellan packningarna till ventilhuset en eftermarknads, sannolikt TransGo, så du behöver inte tvivla på att din låda varit "öppnad".

1978 Olds OD och 1970 Pontiac PD har många detaljer som är olika.
Faktum är att de flesta TH400 är applikationsbestämda och har en mängd olika detaljer.
Varje årsmodell har sina egenheter, men ju senare desto "svagare".
De flesta kan med enkla medel "korrigeras".
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Skriv svar