Formula 400 -72 SÅLD
Moderator: Moderators
Det är på G med en Diffbromsad axel
Den behöver också renoveras så nu tänkte jag ge mig på det igen (när jag har fått axeln såklart.)
Jag vill ha #744:an i bilen i framtiden så frågan är ju vilken utväxling man ska välja?
3.42, 3.73 eller 3.90?, jag har ju en 2500rpm turbin som också ska monteras fast nu kanske jag inte behöver den om jag väljer rätt bakaxelutväxling.....eller?
(ev. någon som är sugen på en 2500rpm Hughes turbin
)
Är summits kronhjul och pinjong nåt att ha eller är det skräp jämfört med andra?, eftersom jag jobbar med kulpening och fosfatering är det något jag inte tänker betala extra för.
Hur är det med splinesen på våra axlar, det finns ju 30 och 28 splines varav 30 verkar vara det mest populära, är det bara splinesen som skilljer eller är andra mått också ändrade?
Den behöver också renoveras så nu tänkte jag ge mig på det igen (när jag har fått axeln såklart.)
Jag vill ha #744:an i bilen i framtiden så frågan är ju vilken utväxling man ska välja?
3.42, 3.73 eller 3.90?, jag har ju en 2500rpm turbin som också ska monteras fast nu kanske jag inte behöver den om jag väljer rätt bakaxelutväxling.....eller?
(ev. någon som är sugen på en 2500rpm Hughes turbin
Är summits kronhjul och pinjong nåt att ha eller är det skräp jämfört med andra?, eftersom jag jobbar med kulpening och fosfatering är det något jag inte tänker betala extra för.
Hur är det med splinesen på våra axlar, det finns ju 30 och 28 splines varav 30 verkar vara det mest populära, är det bara splinesen som skilljer eller är andra mått också ändrade?
/Lejon
-
2 loud
- Registrerad

- Namn: Åke Georgsson #230
- Kontakt:
summits "egena" grejor är BRA ,, det enda jag möjligtvis kan ifrågasätta lite ang din kuloening är just att det är "ganska" höga krav på en utväkling och köper man det "färdigt" som har dom tusen och åter tusentals timmar av utvekling bakom det och metoder för att få ett bra resultat ,, jag säger INTE att du kan göra samma resultat men det du gör är ett litet "gissningslek" vs att köpa det färdigt men som sagt SUMMITS egena grejor är BRADonLeone skrev: Är summits kronhjul och pinjong nåt att ha eller är det skräp jämfört med andra?, eftersom jag jobbar med kulpening och fosfatering är det något jag inte tänker betala extra för.
och jag trodde en blött dröm gick i uppfyllelse när jag fumlade på tangentbordet
www.summit.se
men ack så fel det blev
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Skillnaden i pris är ju ganska stor mellan Summits och dom andra leverantörerna, det jag är osäker på är om lappningen blir förstörd om man kulpeenar........kanske lika bra å låta bli?2 loud skrev:summits "egena" grejor är BRA ,, det enda jag möjligtvis kan ifrågasätta lite ang din kuloening är just att det är "ganska" höga krav på en utväkling och köper man det "färdigt" som har dom tusen och åter tusentals timmar av utvekling bakom det och metoder för att få ett bra resultat ,, jag säger INTE att du kan göra samma resultat men det du gör är ett litet "gissningslek" vs att köpa det färdigt men som sagt SUMMITS egena grejor är BRA
/Lejon
ÄNTLIGEN........är garaget klart!
I princip så tog det ett helt år att bygga det, då ingick iofs att gräva grunden.
Det finns förståss en del bi sysslor kvar att göra innan jag kan knyta ihop det helt och hållet men själva byggandet är klart.
Det är inget jag gör om men är väldigt nöjd över att ha gjort.
Så nu ska det skruvas, först ska bakaxeln väck för att bytas mot en med diffbroms (som först ska renoveras och bytas utväxling på till 3.73:1), sen ska det i en RAIV kam (det vart inte #744:an
), andra ventilfjädrar och så byta turbin, det kommer nog att bli en "riktig" muskelbil till sommaren
Återkommer med bilder så fort jag har tagit några.
I princip så tog det ett helt år att bygga det, då ingick iofs att gräva grunden.
Det finns förståss en del bi sysslor kvar att göra innan jag kan knyta ihop det helt och hållet men själva byggandet är klart.
Det är inget jag gör om men är väldigt nöjd över att ha gjort.
Så nu ska det skruvas, först ska bakaxeln väck för att bytas mot en med diffbroms (som först ska renoveras och bytas utväxling på till 3.73:1), sen ska det i en RAIV kam (det vart inte #744:an
Återkommer med bilder så fort jag har tagit några.
Senast redigerad av donleone den lör 15 mar 2008, 19:05, redigerad totalt 2 gånger.
/Lejon
......gör den inte alltid det nuförtiden
Jag har förhoppningar att det ska vara klart innan Maj månad.
Det är ju trots allt inte sååååå hemskt mycket jobb att göra dom grejjorna jag räknat upp.
Jobbet börjar ju när det är klart......Tuning......det kan ta tid och tålamod.
Jobb och jobb förresten, elakt att kalla sin hobby för det.
Jag har förhoppningar att det ska vara klart innan Maj månad.
Det är ju trots allt inte sååååå hemskt mycket jobb att göra dom grejjorna jag räknat upp.
Jobbet börjar ju när det är klart......Tuning......det kan ta tid och tålamod.
Jobb och jobb förresten, elakt att kalla sin hobby för det.
/Lejon
Bilder på Garaget:
Aningen stökigt f.n, men Rom byggdes ju inte på en dag heller
GM loggan är målad på väggen med hjälp av en overhead á la "Äntligen hemma"
Aningen stökigt f.n, men Rom byggdes ju inte på en dag heller
GM loggan är målad på väggen med hjälp av en overhead á la "Äntligen hemma"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av donleone den sön 16 mar 2008, 15:40, redigerad totalt 1 gång.
/Lejon
Nu är bettan hemma och redan sönderskruvad.
Bakaxeln är loss, tack vare tidigare skruvande samt byte av skruvar som varit dåliga handlade det endast om ett par timmar lungt mekande så var den loss.
Äntligen börjar det blir RIKTIGT kul att meka, man har värme, vatten, avlopp, 4-kanals stereo och framför allt nära till garaget.
Bakaxeln är loss, tack vare tidigare skruvande samt byte av skruvar som varit dåliga handlade det endast om ett par timmar lungt mekande så var den loss.
Äntligen börjar det blir RIKTIGT kul att meka, man har värme, vatten, avlopp, 4-kanals stereo och framför allt nära till garaget.
/Lejon
Då var "nya" bakaxeln demonterad och inlämmnad för blästring samt pulverlack, även sköldarna får samma behandling.
Trummorna är glasblästrade och lackade med slät hammarlack på sprayburk, likaså alla armar och stag inuti bromstrumman.
Ang. kambytet.....tja, 068:an får vara med ett år till (minst), Köpte RAIV kammen, men har insett att topparna inte riktigt kan leverera.
Dessutom vill den har starkare fjädrar än vad jag har köpt, dock är dom perfekta till 068:an och 744:an.........och till er andra som tittar på en R.A III kam, Lita inte på vad det står i Hansen katalogen , Lunati #10704 är inte någon Blueprintad #744 kam.
......bilder kommer vad det lider......
Trummorna är glasblästrade och lackade med slät hammarlack på sprayburk, likaså alla armar och stag inuti bromstrumman.
Ang. kambytet.....tja, 068:an får vara med ett år till (minst), Köpte RAIV kammen, men har insett att topparna inte riktigt kan leverera.
Dessutom vill den har starkare fjädrar än vad jag har köpt, dock är dom perfekta till 068:an och 744:an.........och till er andra som tittar på en R.A III kam, Lita inte på vad det står i Hansen katalogen , Lunati #10704 är inte någon Blueprintad #744 kam.
......bilder kommer vad det lider......
Senast redigerad av donleone den mån 14 apr 2008, 18:48, redigerad totalt 1 gång.
/Lejon
Nu är axeln blästrad och pulverlackad, en klar eftereffekt av detta var grundlig rengöring av axeln då det fanns lite sand i axeln.
En borstviska gjordes av ett förlängningsrör för roller vid takmålning, två tvättsvampar och lite silvertape

....och rören vart bevisligen hyggligt rena.

Och så lite bilder på axeln:

Lagersatsten och utväxlingen har också kommit (har inte hunnit hämta ut den bara), så nästa vecka blir axeln klar, sen är det "bara" turbin samt ventilfjädrar kvar.............och lite annat småkrafs såklart, men dom är de stora bitarna som ska göras.
En borstviska gjordes av ett förlängningsrör för roller vid takmålning, två tvättsvampar och lite silvertape

....och rören vart bevisligen hyggligt rena.

Och så lite bilder på axeln:

Lagersatsten och utväxlingen har också kommit (har inte hunnit hämta ut den bara), så nästa vecka blir axeln klar, sen är det "bara" turbin samt ventilfjädrar kvar.............och lite annat småkrafs såklart, men dom är de stora bitarna som ska göras.
/Lejon
- phatty
- Registrerad

- Namn: Göran Fröjdh #510
- Kontakt:
Nä men titta, är det inte DonLeones Formula som är ute på biljakt...
http://www.youtube.com/watch?v=8U5NBCRdPFw
Currently Between Cars
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
- phatty
- Registrerad

- Kontakt:
Och till råga på allt är det Luke Skywalker som kör...2 loud skrev:Högerstyrd corvette![]()
![]()
Uhh så "kinky" och Guuu va fuuul den va
![]()
Currently Between Cars
Phatty skrev:Nä men titta, är det inte DonLeones Formula som är ute på biljakt...
Haha, snabba dom där Transula modellerna
/Lejon
Bakaxel inschimsad samt alla lager påpressade, så nu ska det till att monteras......kul kul!
Har även börjat byta ut ventilfjädrarna, mina *noname* (förmodligen 35 år gamla orginal saker) mot Comp cams 988:or.
Dessa har värden passande min kam idag (068:an), vilket får mig att undra vad dom sunkiga som satt på har för värden??????????
Den ventilfjäder monterings grej som jag använder ryms inte vid servoklockan, så det får nog bli till att tillverka ett sånt där Bryt-/platt-järn också.
Annars var den jäkligt gesvint att använda, tog mig kanske 1-1.5h att byta 14 ventilfjädrar (2 st kvar).
Har även börjat byta ut ventilfjädrarna, mina *noname* (förmodligen 35 år gamla orginal saker) mot Comp cams 988:or.
Dessa har värden passande min kam idag (068:an), vilket får mig att undra vad dom sunkiga som satt på har för värden??????????
Den ventilfjäder monterings grej som jag använder ryms inte vid servoklockan, så det får nog bli till att tillverka ett sånt där Bryt-/platt-järn också.
Annars var den jäkligt gesvint att använda, tog mig kanske 1-1.5h att byta 14 ventilfjädrar (2 st kvar).
/Lejon
- phatty
- Registrerad

- Kontakt:
Förlåt en fråga som är slight puckovarning på. Går det verkligen att byta ventilfjädrar utan att lyfta topparna? Trillar inte ventilerna ner i cylindrarna om man slinter..?
(Funderar själv på att byta ventiltätningar men vet inte hur blodigt det kan bli... vill helst inte lyfta av topparna)
(Funderar själv på att byta ventiltätningar men vet inte hur blodigt det kan bli... vill helst inte lyfta av topparna)
Currently Between Cars
Jajjamensan!, det finns speciella nipplar som man skruvar dit istället för tändstiften som man kopplar på luft på, på det viset trillar inte ventilerna ner i cylindern.
Håll borta fingrarna bara, motorn slår bakut om kolven är i uppeläge eftersom den trycks ner med tryckluften, alt. kan man låta dom andra 7 tändstiften sitta kvar (men så gjorde inte jag).
Kör med 2 bar i cylindern, funkar kanon för mig.
Håll borta fingrarna bara, motorn slår bakut om kolven är i uppeläge eftersom den trycks ner med tryckluften, alt. kan man låta dom andra 7 tändstiften sitta kvar (men så gjorde inte jag).
Kör med 2 bar i cylindern, funkar kanon för mig.
Senast redigerad av donleone den ons 23 apr 2008, 22:58, redigerad totalt 1 gång.
/Lejon
Det ska nog mycket till innan ventilerna rammlar igenom för min del eftersom O-ringen sitter där, men gör man ett ventiltätningsbyte så visst finns det en risk eftersom ventilen lämnas "naken" ett litet tag.The Judge skrev:Visst kan man ha tur ibland, men vill man vara SÄKER på att slippa lyfta på topparna så ser man till att kolven är i TDC i den cylinder man jobbar med.
/Lejon
- the judge
- Registrerad

- Namn: Kent Olsson
- Region: Östra
Du kanske har missat att fjädrarna ihop med retainern ska tryckas ihop INNAN, 1.O-ringen och 2.låsen sätts dit
Det går alltså INTE att låta O-ringarna sitta kvar under fjäderbytet.
Är O-ringarna mjuka och fräscha kan de återanvändas, men generellt sett är det en god ide´att byta när "brallorna ändå är nere".
Är O-ringarna mjuka och fräscha kan de återanvändas, men generellt sett är det en god ide´att byta när "brallorna ändå är nere".
-
2 loud
- Registrerad

- Namn: Åke Georgsson #230
- Kontakt:
bäst är att låta kolven vara i botten och fylla ordentligt tryck i cylindern ,, jag brukar plugga det direkt på luftslangen utan reducering ,, dvs mellan 8-12 bar .. när kolven väl är i botten kan "ingenting" hända och har du inte läckage mellan sätet och ventilen så kan du F-&#%¤-N inte rubba ventilen så risken att den droppar i är "obefintlig" ( det finns visserligen folk för allt men jag har aldrig hört nån son lyckats med detta ? )
Senast redigerad av 2 loud den tor 24 apr 2008, 23:56, redigerad totalt 1 gång.
No1. Trubbletopicstarter
Denna princip tillämpades när motorn renoverades av mig -05, men med topparna på plats var det aningen svårare att få ihop fjädrarna tillräckligt mycket att det kan göras på ett smidigt sätt (och/eller så är jag lat).The Judge skrev:Du kanske har missat att fjädrarna ihop med retainern ska tryckas ihop INNAN, 1.O-ringen och 2.låsen sätts dit![]()
Det "kändes" som att retainern halkade över O-ringen vid monteringen vilket fick mig att tro detta funkade som du beskriver, men ett test med ventilslippinnen (indianpinnen) på retainern för att testa tätheten på O-ringen avslöjade att det inte riktigt håller tätt.
Dom två som fortfarande är obytta suger pinnen fast direkt och sitter hårt medans på mina nya ventilfjädrar blir det absolut inget undertryck ö.h.t.
För att sudda ut detta slarv glodde jag ett tag på denna konstruktion och funderar över funktionen i sig med O-ringen.
Borde det inte komma in mängder av olja genom ventilfjädrarna?, dessutom åker jag utan positiva ventiltätningar och utan oljestänkskydden som monteras över ventilfjädrarna.
Om det blir James Bond varning med rökridå i sommar får jag iaf en ursäkt att renovera klart topparna nästa sommar
Bakaxeln är nu monterad och klar för att skruvas fast i bilen för vidare montering av bromsarna samt drivaxlarna.
Denna gång skruvade jag in förspänningen på pinjongen med rörtång samt 3/4" spärrskaft istället för med mutterdragare, Fy Satan vad det är tungt att dra ihop kollapshylsan.
Men nu är det gjort och jag känner mig nöjd.
Om 1-2 veckor borde bilen vara klar, sen ska ju bakaxeln köras in också
/Lejon
- the judge
- Registrerad

- Namn: Kent Olsson
- Region: Östra
Ehhh, HUR beskrev jagDet "kändes" som att retainern halkade över O-ringen vid monteringen vilket fick mig att tro detta funkade som du beskriver, men ett test med ventilslippinnen (indianpinnen) på retainern för att testa tätheten på O-ringen avslöjade att det inte riktigt håller tätt.
En gång till då, det går INTE att låta O-ringarna sitta kvar och sen trycka retainern över den monterade O-ringen, då halkar i regel O-ringen ner på ventilskaftet UNDER retainern eller så går O-ringen sönder, i båda fallen tappar den sin funktion."fjädrarna ihop med retainern ska tryckas ihop INNAN, 1.O-ringen och 2.låsen sätts dit"
Funktionen hos O-ringarna är färdigfunderad av konstruktören, de hindrar oljan att rinna uppifrån vippan och ner efter ventilskaftet genom styrningen till förbränningsrummet och orsaka okontrollerad förbränning, i värsta fall spikningar.
[/quote]
-
Nisse