Firebird 69´a cab.....under förvandling
Moderator: Moderators
- johanrehn80
- Registrerad

- Namn: Johan Rehn
Firebird 69´a cab.....under förvandling
Köpte bilen i somras men har inte börjat med den förrän nu.
Testar med 18" fram och 19" bak.....
Vill gärna ha tips och råd, man blir så blind själv. Har låga krav på original.
http://groups.msn.com/importhoj/firebir ... hotoID=159
[/url]
Testar med 18" fram och 19" bak.....
Vill gärna ha tips och råd, man blir så blind själv. Har låga krav på original.
http://groups.msn.com/importhoj/firebir ... hotoID=159
[/url]
69´a cabben står och väntar
- musclegear
- Registrerad

- Namn: Mikael Åkesson
- johanrehn80
- Registrerad

Det är perfekt offset på fälgarna, mest tur faktiskt. 255bak och 225 fram (eller 245??)
Det som ska göras nåt åt men vet inte hur än är följande:
Trummor= ska ändras på, men vet inte vilka skivor/spindlar som passar
Avgassystem......Flowmaster?
Motor... 400cui, men ska den få vara orörd? funderar på nåt kul
Den är ju nästan körbar och vill inte göra som med förra bilen som var jävligt fin men aldrig kom ut i solen
Det som ska göras nåt åt men vet inte hur än är följande:
Trummor= ska ändras på, men vet inte vilka skivor/spindlar som passar
Avgassystem......Flowmaster?
Motor... 400cui, men ska den få vara orörd? funderar på nåt kul
Den är ju nästan körbar och vill inte göra som med förra bilen som var jävligt fin men aldrig kom ut i solen
- johanrehn80
- Registrerad

haha jo du har så rätt, men det är alltid att höra andras erfarenheter. Tex så är ett avgas nästa projekt. Men det är ju en cab och det ska skilja på utformningen. Jag vill ha original dragning så jag slipper skrapa i och så som alltid brukar bli resultatet av två burkar under....Båvrup skrev:kul med fler 1.a gen bilar i linköping , sätt dit vad du känner för det är du som ska trivas med bilen
'Sen det med att sätta på skivor. Min förra gen2 satte jag skivor och ok från gen 3 bak. Det passade nästan perfekt. Svarvade ner naven bara, men resten va bolt on, det vet jag inget om till gen1 men hoppas nån vet och har gjort det själv.
-
Nisse
- johanrehn80
- Registrerad

Fler frågor..................jo utan att jag har googlat nåt: Om man trasslar dit en liten kompressor typ procharger och sen låter bli att varva eller överdriva den, klarar den det utan att explodera. Vet inte vad kompet ligger på. Och nu vill jag itne ha rådet att göra det seriöst. För det kommer senare.
400cui 1972 enl topparsan nummer
--------------
ang nova så verkar det ju intressant, men kan vette C4 ( 80-tal) passa? (
400cui 1972 enl topparsan nummer
--------------
ang nova så verkar det ju intressant, men kan vette C4 ( 80-tal) passa? (
- azguz
- Registrerad

- Namn: Rickard Westling #352
Sök runt på forumet en del.. Angående avgassidan finns det massor info och om jag inte minns fel så skulle pypes tydilgen visat bra passform och ljud..
Bortsett från att någon nyss fick olika slutstumpar
men misstag sker överallt..
Bortsett från att någon nyss fick olika slutstumpar
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- johanrehn80
- Registrerad

Ang avgaset så är det ju lite skillnad på cabben med plåten under, och sen är det så att jag helst har dämparen på tvären vid axeln.
------
Ja bolt on är väl bäst, men det beror väl på. Funderar på en Pro-jection eller nåt till det. Som sagt det är inte toppefffekt jag söker på nåt sätt. mest nåt fränt.
------
Ja bolt on är väl bäst, men det beror väl på. Funderar på en Pro-jection eller nåt till det. Som sagt det är inte toppefffekt jag söker på nåt sätt. mest nåt fränt.
- johanrehn80
- Registrerad

- hardly
- Registrerad

- Namn: Anders Fridlund #542
- Kontakt:
Jo de ska va 2,5" som Nisse har. Själv har jag ett likadandt Flowmastersystem på G hem från staterna fast med Transversedämpare, dvs en burk bakom bakaxeln. Det system jag har nu är ungefär lika som Nisses fast utan H-pipa och det blir mycket resonans i kupen med cabben uppe (ungarna har hörselskydden på
)och jag har fått för mig att dämparen bakom axeln ska minska det + att det ger bättre markfrigång, inte för att jag behöver det just nu men senare kanske. 
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
- johanrehn80
- Registrerad

- hardly
- Registrerad

- Kontakt:
Japp det blir bara den dämparen. Om Flowmaster eller Pypes överhuvudtaget gör 2 1/4" rör vet jag ej men kolla med American Racing dom kan kröka till ett i den dimensionen, fast dom har ingen X eller H pipa. Om du ändå inte går på orginal så spelar ju 1/4" mer i rör dia ingen större roll för passformen förutom om du vill ha X eller H pipa.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
Läcker kärra, snygga fälgar även om dom är lite stora i min smak, vore snyggt med lite mera gummi (profilhöjd 50-60) i dom där hjulhusen, men som patrik säger, det är din bil och jag ser framot att se den i sommar, på vägen!!
Flowmaster är väl den eftermarknadsdämpare som flödar sämst och låter,, nåja det är ju en smaksak,,,
Med tanke på cab problemen och hur trist det är att höra på avgassytem som slår mot golvet, om man nu vill kryssa, så skulle jag satsa på ett system som man vet passar, orginal knäckt eller helt enkelt offra markfrigång och dra ut det framför bakhjulen med en "180 graders dämpare" på varje sida under baksätet.
Magnus
Ps får du för dig att sälja maskinen för att bygga skeva så säg till, jag köper!!!
Flowmaster är väl den eftermarknadsdämpare som flödar sämst och låter,, nåja det är ju en smaksak,,,
Med tanke på cab problemen och hur trist det är att höra på avgassytem som slår mot golvet, om man nu vill kryssa, så skulle jag satsa på ett system som man vet passar, orginal knäckt eller helt enkelt offra markfrigång och dra ut det framför bakhjulen med en "180 graders dämpare" på varje sida under baksätet.
Magnus
Ps får du för dig att sälja maskinen för att bygga skeva så säg till, jag köper!!!
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- hardly
- Registrerad

- Kontakt:
Har inte provat men läst om dom som provat 180graders dämpare och utsläpp frmför hjulen och dom har tröttnat rätt fort då ljudet blir "speciellt". Ang Flowmaster systemet så är det bättre än orginal men visst finns det dom som flödar bättre och har X (väldigt "inne just nu") pipa istället för "H" men dom är ju dubbelt så dyra
Det negativa jag läst mig till om just Flowmaster är att dom skulle vara högljudda, men allt är ju relativt mao jämfört orginal eller nått crap hemmabyggt 2,5" system
Det negativa jag läst mig till om just Flowmaster är att dom skulle vara högljudda, men allt är ju relativt mao jämfört orginal eller nått crap hemmabyggt 2,5" system
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Ja det blir inte tyst i bilen men utsläpp så långt fram, men läckert 
X eller H eller ingen alls är ju en fråga om det är värt det effektmässigt först och främst, jag kan inte tillföra något där då jag kör med Y och tidigare bara kört utan.
Flowmaster är smidig mtp storleken, högljud skulle jag inte säga men den har ett distinktljud.
Tror inte det blir sämmre än ett hemkokt system med burkar under golvet!!
Magnus
X eller H eller ingen alls är ju en fråga om det är värt det effektmässigt först och främst, jag kan inte tillföra något där då jag kör med Y och tidigare bara kört utan.
Flowmaster är smidig mtp storleken, högljud skulle jag inte säga men den har ett distinktljud.
Tror inte det blir sämmre än ett hemkokt system med burkar under golvet!!
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- johanrehn80
- Registrerad

- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Det går ju att dra med y pipa och ett rör bak till dämparen som senare generatoner har, om det underlättar.
Magnus
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- phatty
- Registrerad

- Namn: Göran Fröjdh #510
- Kontakt:
Currently Between Cars
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Får inte din länk att lira men misstänker att det är dessa bilder du menar Göran.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?p=140966#140966
Eller?
Magnus
Eller?
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- phatty
- Registrerad

- Namn: Göran Fröjdh #510
- Kontakt:
Jajamän!Mangan skrev:Får inte din länk att lira men misstänker att det är dessa bilder du menar Göran.
Eller?
Magnus
Currently Between Cars
- johanrehn80
- Registrerad

- johanrehn80
- Registrerad

haha nä du har rätt, men ta en kik på mitt förra projekt så får du ser resultatet av : "jag ska bara"
http://groups.msn.com/importhoj/camarotillsalu.msnw
-----------------------
kollade på den här:
http://www.fquick.com/garages/viewgalle ... g&id=69975
och det visar ju rätt bra hur fint det är monterar utan att det är lägsta punkten.
http://groups.msn.com/importhoj/camarotillsalu.msnw
-----------------------
kollade på den här:
http://www.fquick.com/garages/viewgalle ... g&id=69975
och det visar ju rätt bra hur fint det är monterar utan att det är lägsta punkten.