Jag har nu fyllt ut dom två fula hålen i instrumentbrädan, med en varvräknare och en oljetrycksmätare.
Det är biltemas nyaste modell som jag satt i, ser helt OK ut tycker jag.
När man vrider på tändningen gör dom en svepande rörelse till max och sen ner till 0 igen (referenskörning?) innan dom börjar visa verkligheten.....ser lite Hi-Tech ut när dom gör så (pärlor för svin

)
Dock verkar varvräknaren inte visa helt riktigt, om den gör det skulle det betyda att jag har 4.90:1 i bakaxeln, 4000rpm vid 100km/h....öööhhh...nej, det ska vara 2500rpm enl. kalkylatorn som finns på Stigs Axle & Parts hemsida.
Eller måste RPM kabeln också ha 12v för att funka?, det går ju 10v till brytarna från min tändspole?
Sen är var det ju inte "bara" att meka dit oljetrycksgivaren, för det första vägrar jag vrida fördelaren från orginalpositionen med vacuumdosan åt höger framifrån sett, och då kommer ju dosan ivägen för givaren eftersom jag tar tryck från galleriet där.
Så det vart en hel del jagande innan jag till slut hamnade hos Sellholm Tuning där han tillverkade en stålspunnen slang samt en adapter från plugghålet (jag återkommer till den), med en banjokoppling på.
Eftersom det inte går att korta eller förlänga en sån slang i garaget utan specialgrejjor så fick jag höfta fram en längd som jag tyckte borde räcka, men väl vid montering insåg jag att jag skulle ha tagit 5cm till

, men det var inget att göra åt det.
Ang. adaptern så sa jag specifikt att jag har en 3/8 npt gänga i hålet, men jag kommer inte ihåg visuellt hur stor pluggen var och han visade mig en slangnippel med den gängan han ansåg vara 3/8, men väl i garaget var det ju en 1/2" NPT gänga han hade tagit och gjort en adapter av, som tur är hade jag en koppling av nåt slag som hade 3/8" npt gänga som jag gjorde en egen adapter av.
Summan av kardemumman vart 375:- för en liten slangstump, en banjo m. skruven samt kopparbrickor och en felaktig adapter

HUGA, nästan lika dyr som mätaren.
Oljetrycksmätarens placering:
Mätare avstängda:
Mätare på:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.