Renovering och bromsning av 400 motor
Moderator: Moderators
- the judge
- Registrerad

- Namn: Kent Olsson
- Region: Östra
Honingen bildar ett kryssmönster och görs för att "binda" oljan till cylinderväggarna samt för att ringarna ska hitta en gynnsam position (slita in sig).
Ofta borrar man inte fullt utan sparar det sista och tar detta med honingen, gärna tillsammans med "stressplattor" som substitut för belastningen från monterade toppar, så loppen hålls så runda som möjligt för max prestanda.
Ofta borrar man inte fullt utan sparar det sista och tar detta med honingen, gärna tillsammans med "stressplattor" som substitut för belastningen från monterade toppar, så loppen hålls så runda som möjligt för max prestanda.
- azguz
- Registrerad

- Namn: Rickard Westling #352
Tittade på discovery häromdagen. "American Hot Rod" har jag för mig programet hette!
Där honade han i en maskin så det blev ett "nät" i cylinderväggen så att det itne skulle uppstå något vakuum problem.. Kommeri tne ihåg vad han sa, men det va tydligen "viktigt"
Där honade han i en maskin så det blev ett "nät" i cylinderväggen så att det itne skulle uppstå något vakuum problem.. Kommeri tne ihåg vad han sa, men det va tydligen "viktigt"
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- fiskpimp
- Registrerad

- Namn: Jan Lennartsson
Fy vad tråkigt de e att vänta på delar!!! Svängdämpare och fryspluggar ska komma på onsdag så sen kommer det att rulla på igen.
Angående honingen så e de precis som Kent säger. När man "borrar" till den första överdimentionen 0,030 så brukar vi enbart använda honingsmaskinen tillsammans med stressplattor då diametern ökar så lite.
Angående honingen så e de precis som Kent säger. När man "borrar" till den första överdimentionen 0,030 så brukar vi enbart använda honingsmaskinen tillsammans med stressplattor då diametern ökar så lite.
Firebird Formula 455 -72
- fiskpimp
- Registrerad

Nu har det äntligen kommit grejer!!!
Fryspluggar, svängdämpare, bultsats och en "ny" Q-Jet.
Kommer att sätta igång med den slutliga balanseringen när jag får svänghjulet så sedan kommer short-blocket snart att vara monterat.
Fryspluggar, svängdämpare, bultsats och en "ny" Q-Jet.
Kommer att sätta igång med den slutliga balanseringen när jag får svänghjulet så sedan kommer short-blocket snart att vara monterat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Firebird Formula 455 -72
- fiskpimp
- Registrerad

Satte i svängdämparen och svänghjulet i balanserings maskinen idag. Svängdämparen hade ca 3 grams obalans vid 3 tums korektionsradie (det vill säga om man ska få rätt balans så ska man ta bort 2,5 gram 3 tum ut från centrumet på vevaxeln) så detta ska jag borra ur på måndag. Svänghjulet hade ett större centrum än det på vevaxeln så där måste jag svarva en bussning så att svänghjulet centreras på vevaxeln.
Firebird Formula 455 -72
- fiskpimp
- Registrerad

Äntligen har vi fått topparna! Mätte förbränningsrummen på dom så att de inte blivit fel och det stämde ganska bra. Dock så är det Grand Canyon i ett avgas säte (vilket är ganska vanligt på toppar med två avgasventiler jämte varandra). Det kommer alltså inte att räcka med en vanlig sätesring då sprickan går långt ut i förbränningsrummet. Dock verkar den inte gå så långt ner i toppen. Sprickan sitter mitt emot avgaskanalen så det finns got om material för att stötta upp en sätesring. Det finns flera sätt att laga den yttre delen av sprickan och den vi kommer att använda oss av heter "Lock and Stich". Det innebär att man borrar upp ett hål där sprickan är och sätter i en speciell plugg. Efter detta ingrepp så fräser man ur för en sätesring och sedan fräser man ventilsätet. Man kan också använda TIG-svetsen men risken är att det blir väldigt hårt vid svetsfogen och MIRA-skären ticker inte om detta.
Nedan; litebilder från målning och montering.
Nedan; litebilder från målning och montering.
Firebird Formula 455 -72
- the judge
- Registrerad

Allra snyggast är korrekt kulör till årsmodell på bilen........
http://fiedlerh.home.att.net/enginecolor.htm
http://fiedlerh.home.att.net/enginecolor.htm
- bathory
- Registrerad

- Namn: Ritchie Blackmore
Jag förstår inte själva grejen med att måla motorn chevaröd. När jag köpte min Pontiac var den befintliga motorn röd, och nu senast när jag köpte min 428 var även den röd. Handlade då upp mig på några burkar 227 (1966-1970) och expediten utbrast "nej fan, nu köpte du de sista burkarna! Det är ju helt klart den snyggaste motorfärgen!" Jag kan bara hålla med. Och ja, den är korrekt till min motor.
- fiskpimp
- Registrerad

Om ni undrar varför de inte har hänt så mycket på den här fronten så har vi väntat på en ny ramlagertätningen av lite vassare modell. (Den kostar nästan 1000 kr) men det får det vara värt. Den gammla typen av tätning funkar men dom nya av samma typ är inget att ha. Det här är en eftermarknads-pryl som helt klart är bättre än det man hade i på 70-talet. Vi beställde hem tre stycken från USA så det finns en över om någon skulle behöva en.
Har satt i vevaxeln nu och kollat lager spel och axial spel. Lagerspelet kollas med en liten plast-remsa som kallas "plastigage" som lägs mellan lagret och veven. Därefter drar man överfallet med moment och sedan tar man isär allt och kollar bredden på den tillplattade plastbiten. Spelet ska vara mellan 0,05-0,07 mm. Axialspelet kontrolleras med en indikatorklocka som fästs med en magnet på blokets sida. axialspelet ska vara mellan 0,07-0,14 mm.
Topparna har fått vänta lite på grund av annat arbete men det kommer snart det med. Vet att det fanns önskemål om en mer utförlig förklaring av balanseringen men då vi fått in en till pontiac motor nu så tänkte jag lägga upp balanseringen där då ägaren ville ha en projekt tråd om den så han kan följa arbetet.
Har satt i vevaxeln nu och kollat lager spel och axial spel. Lagerspelet kollas med en liten plast-remsa som kallas "plastigage" som lägs mellan lagret och veven. Därefter drar man överfallet med moment och sedan tar man isär allt och kollar bredden på den tillplattade plastbiten. Spelet ska vara mellan 0,05-0,07 mm. Axialspelet kontrolleras med en indikatorklocka som fästs med en magnet på blokets sida. axialspelet ska vara mellan 0,07-0,14 mm.
Topparna har fått vänta lite på grund av annat arbete men det kommer snart det med. Vet att det fanns önskemål om en mer utförlig förklaring av balanseringen men då vi fått in en till pontiac motor nu så tänkte jag lägga upp balanseringen där då ägaren ville ha en projekt tråd om den så han kan följa arbetet.
Firebird Formula 455 -72
-
2 loud
- Registrerad

- Namn: Åke Georgsson #230
- Kontakt:
Intressant att ni använder "plastigage" jag låter lasse (MOAB) bygga mina maskiner och jag köpte en ren:sats från summit och den innehöll "extra allt" och då även "plastigage" ,, då jag lämnade över grejorna till lasse så frågade han när jag gav honom dom ,, vad e det där ? jag förklarade och han sken upp och yttrade "sånt där skit" på den här firman är vi NOGA , vi använder micrometer
är micrometer ett säkrare mätsätt eller vad säger du ?
(tilläggas kan att jag har 110% förtroende för lasse och "hans" motorer e "gudomig" balanserade ner till ½ gram på bobweighten ,,,
har man en gång varvat en BALASERAD V8 finns inga genvägar , man e "stentorsk" på balasering och iomed det "iskallt" borta från att montera ihop maskinen själv
)
är micrometer ett säkrare mätsätt eller vad säger du ?
(tilläggas kan att jag har 110% förtroende för lasse och "hans" motorer e "gudomig" balanserade ner till ½ gram på bobweighten ,,,
har man en gång varvat en BALASERAD V8 finns inga genvägar , man e "stentorsk" på balasering och iomed det "iskallt" borta från att montera ihop maskinen själv
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- fiskpimp
- Registrerad

En micrometer är äverlägsen men jag skulle vilja fråga Lasse hur han får in en micrometer mellan ramlagret och ramtappen när överfallen är dragna med moment
Micrometern används för att mäta axial spelet, dvs de spel som veven rör sig horisontellt. Lagerspelet däremot mäter man med plastigage. Vad det handlar om är inte att få det att stämma på halva hundradelen utan förvissa sig om att spelen är inom rätt mått då spelen är ganska stora på en sådan här motor. (de e ju en jänke v8a, nån cm hit eller dit kvittar
).
Den här motorn är också balanserad till +/-0,5g och det är helt klart att det gör skillnad.
Den här motorn är också balanserad till +/-0,5g och det är helt klart att det gör skillnad.
Firebird Formula 455 -72
- fiskpimp
- Registrerad

Måste rätta mig själv: man använder en indikatorklocka när man kollar axial spelet, inte en micrometer.
När man sedan kollar radial spelet så kan man mäta veven med micro meter och sedan dra dit överfallet med lagren i men utan vev och sedan mäta med en hålindikator. Sen är det bara att ta det ena måttet minus det andra. Det är antagligen så Lasse gör. Anledning till att vi inte gör så är för att en hålindikator ofta repar lagrena när man mäter men det är inget som sabbar motorns prestanda.
När man sedan kollar radial spelet så kan man mäta veven med micro meter och sedan dra dit överfallet med lagren i men utan vev och sedan mäta med en hålindikator. Sen är det bara att ta det ena måttet minus det andra. Det är antagligen så Lasse gör. Anledning till att vi inte gör så är för att en hålindikator ofta repar lagrena när man mäter men det är inget som sabbar motorns prestanda.
Firebird Formula 455 -72
- the judge
- Registrerad

Alla mått är givna inom toleransen, man mäter lagerläget som ska vara inom toleransen, sen använder man ett lager med given dimension.
Veven har också ett givet mått inom toleransen som slipas till underdimension som lagret har, alltså det givna måttet minus lagrets underdimension, man kan lägga sig på plus eller minus vid slipning av veven beroende på hur motorn ska köras.
Det finns alltså ingen som helst anledning att mäta inuti ett monterat lager och slipa veven efter detta eftersom detta mått är givet.
Plastigage används endast för en enkel koll att det inte blev för tighta spel och för korrrekt resultat så ska veven shimsas mot lagret på motsatt sida som spelet mäts.
Axialspelets mäts efter att man "satt" lagret genom att klappa till veven (med skydd) i ändarna med en lagom stor slägga.
Veven har också ett givet mått inom toleransen som slipas till underdimension som lagret har, alltså det givna måttet minus lagrets underdimension, man kan lägga sig på plus eller minus vid slipning av veven beroende på hur motorn ska köras.
Det finns alltså ingen som helst anledning att mäta inuti ett monterat lager och slipa veven efter detta eftersom detta mått är givet.
Plastigage används endast för en enkel koll att det inte blev för tighta spel och för korrrekt resultat så ska veven shimsas mot lagret på motsatt sida som spelet mäts.
Axialspelets mäts efter att man "satt" lagret genom att klappa till veven (med skydd) i ändarna med en lagom stor slägga.
- fiskpimp
- Registrerad

Nyss hemkommen från en fiske helg i danark. Skönt att komma ifrån alla motorer och race bilar en stund. Hursomhelst:
Monteringen har fortsatt och idag har jag bland annat filat in ringarna. Ska dra på kolvarna på stakarna imorgon så snart borde shortblocket vara klart.
Det finns flear sätt att göra det på men det spelar ingen roll hur eller vad man gör så länge det blir bra. Eller har jag fel???Det finns alltså ingen som helst anledning att mäta inuti ett monterat lager och slipa veven efter detta eftersom detta mått är givet.
Monteringen har fortsatt och idag har jag bland annat filat in ringarna. Ska dra på kolvarna på stakarna imorgon så snart borde shortblocket vara klart.
Firebird Formula 455 -72
- fiskpimp
- Registrerad

Sorry att jag hoppade över lite. Hur som helst så har inte ring-gapet något att göra med om det är en pontiac eller en Hemi utan beroende av trimningsgraden på motorn. Ju högre trimningsgrad desto större gap bör man ha. För en standard motor som den här så är det lagom att topp ringen har 0,004 tum gånger diametern som här är 4,15, vilket blir 0,0166 tum eller 0,42 i mm. Ligger man mellan 0,40-0,50 mm så är det ganska lagom på en vanlig motor. Det finns tabeller över vilka mått man bör ha för repektive applikation. Ska se om jag hittar nån bra som man kan posta här.
Firebird Formula 455 -72
- thunderbolt
- Medlem

- Namn: Peter Andersson
- Region: Södra
- bengtf
- Registrerad

- Namn: Bengt Fjellman
- Kontakt:
Här finns en artikel om mätning av toleranser. http://www.chevyhiperformance.com/techa ... index.html
- thunderbolt
- Medlem

- Namn: Peter Andersson
- Region: Södra
Jag menar lite mer allmänt, vad det brukar hamna på för en renovering och lite "lagom" trimming av en V8:a? Bara nyfiken!Fiskpimp skrev:Vill inte gärna gå in på vad slutnotan blir men vi har ju en prislista på bland annat bearbetningar om du är intresserad. Det beror ju lite på hur mycket delar man måste köpa till etc.
Prislistan skulle vara kul att se, men jag bor nog tillräckligt långt ifrån för att det inte ska löna sig att få mina saker bearbetade av er!