ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

vivaladee
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Eriksson

Inlägg av vivaladee »

Som sagt helt underbart hantverk, bli inte förvånad om nån hip hoppare eller basketpelare från over there knackar på dörren och vill att du plockar ihop en till eller två.. Då har ni ekonomin säkrad ett par/tre generationer till.. Detta är ju god konkurens mot Foose & Coddington... :wink:
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Namn: Johan Östlund #53
Kontakt:

Inlägg av kbm »

Läste igenom hela tråden idag, shit vad du har micklat!
Hela bilen är ju sjukt grym nu. Vi kan byta bil så kan du bygga upp min sådär bara för att du gillar det så mycket :lol:

Jag hoppas få se den där på strippen någongång.
Vad kan det ligga för hk i den, mellan tummen och pekfingret?

Du får spela in en till video som du gjorde förut, skulle vara kul å se.
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
formula400
Registrerad
Registrerad
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Kan bara säga snyggt bygge...

Skulle vara roligt att se och höra bilen live någon gång.

//Sven
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Namn: Rickard Westling #352

Inlägg av azguz »

Predator skrev:He he njaa..... det tror jag iofs inte men det är klart, att bygga är ju lite kul så känner du någon nedlusad med pengar så kan du ju tipsa! :lol:
Har däremot haft några som ringt och varit väldigt angelägna om att få köpa bilen. Någon riktigt tjatig trots han redan hade bil :???: . Lite drygt men samtidigt kul med intresset för den.
Skulle kanske dratt till med en rejäl summa, men pengar är väl inte värt mest alltid.... :roll:
Den där le du ju nästan kunna få in pengar genom att hyra ut mm..

I USA får de ju ca 800 dollar för att hyra ut sina "lowriders" när nån nisse vill ha nån i en fotostudie mm,.
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
tuco
Registrerad
Registrerad
Namn: Delete Me

Inlägg av tuco »

Fet
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Fridlund #542
Kontakt:

Inlägg av hardly »

Jag blir bara mer och mer impad. "Jobbat ryckvis lite på kvälar och helger" jo jag tackar. Inga biltidningar som fått upp ögonen för din Brutal Börd ännu?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
formula400
Registrerad
Registrerad

Inlägg av formula400 »

Imponerande som vanlig.... snyggt är veckans understatement.....

Maskinen är ju en rolig och nyttigt verktyg men köpte du den enbart för att få till delar till Pontiacen???

//Sven
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Namn: Håkan Nilsson #51

Inlägg av aasmilyy »

jag är bara så imponerad av ditt bygge/kunskaper. Fint som bara den! fortsätt och kämpa din bil är skit frän
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lindén #220

Inlägg av luva »

Tillåt mig stämma in i hyllningskören. :hail: Inga halvmessyrer här inte. Proffsigt och snyggt! Blir intressant att se om dina headers fungerar som du tänkt dig.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lindén #220

Inlägg av luva »

Jämnare avgaspulser ger ju dovare ljud. Jag gillar det, blir mer mulligt. Men på fullgas kan jag inte tänka mig att det hörs nån större skillnad. :smile:

Angående markfigången så håller jag med dig. Det är det en av anledningarna till att jag tittar fyra gånger extra på en bil med headers. Det finns inte mycket som är fulare än slarvigt monterade avgassystem. Headers som hänger och slår i gatan vid minsta gupp har man sett lite för mycket av. Och undrar folk varför deras headers läcker...??
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Luva skrev: Men på fullgas kan jag inte tänka mig att det hörs nån större skillnad. :smile:
tror inte det spelar nån större roll ,, den där bilen KNÄCKER mach 1 ( ljudvallen ) straxt över tomgång :angle: :angle:
med risk för att vara TJATIG ,,, den där bilen är ÄKLIG :twisted: -T läcker .. så OVERHÖRT "sexigt" att se skaparkraft och gediget kunnande i en och samma förpackning .. har vänds det inte på några korvören ,, här ska det bli BRA och det är det enda som räknas .. TÄNK om flera resonerat så

:hail: :hail: :hail: :hail: :hail: :hail:
han har inte bara kunskap han har tillgång til utrustning som gör detta MÖJLIGT kan helt utan att ljuga säga att jag är avis ..

skulle jag inte vart lagt åt normala hållet skulle hans Inbox varit full av friarbrev från mig
Senast redigerad av 2 loud den ons 07 maj 2008, 14:17, redigerad totalt 1 gång.
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
formula400
Registrerad
Registrerad

Inlägg av formula400 »

Säger samma sak, är avis på alla maskiner , kunskap och samtidigt får man säga grattis/bra jobbat då det måste ha tagit mycket tid kraft och pengar att samla all den maskin park och kunskap...

Själv får man säga att det är just brist på riktiga verktyg som ibland håller en tillbaks.... (Får nog råda bot på detta....)

Och skulle vilja hävda att det är nog merparten av alla aktiva forumare som väntar på nästa bildspel från dig oavsett vad för generation de må ha...

//Sven
Senast redigerad av formula400 den ons 07 maj 2008, 19:01, redigerad totalt 1 gång.
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Namn: Carl Magnusson

Inlägg av formula_calle »

Predator skrev: (kul att det finns några kvar här som även gillar "non-bolt'on" :lol: )
Kartongtrim är för japsare :cool:
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
aasmilyy
Registrerad
Registrerad

Inlägg av aasmilyy »

va du inne i ystad igår? med bilen???
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
aasmilyy
Registrerad
Registrerad

Inlägg av aasmilyy »

nix min är inte färdg ännu, men jag åkte en kompis z28 -72, tror jag såg dig vid mc donald på kvällen, om de var du som körde chrysler, vart en bird med som hade bränt av slangen till hi jackersen så de fick bli lite depå stopp där.
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
aasmilyy
Registrerad
Registrerad

Inlägg av aasmilyy »

HA ha, ja dom brukar bli glada över en burgare, ja vi stod där, jag tycke jag kände igen dig ifrån din hemsida men vart inte säker på de hela.
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
aasmilyy
Registrerad
Registrerad

Inlägg av aasmilyy »

jävlar va snyggt! é grymt impad av ditt bygge! ser att du lagt ut ett par "lappar" på div kopplingar! !! :lol: :lol: :lol:
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
formula400
Registrerad
Registrerad

Inlägg av formula400 »

Hej!

Finns ingen risk att du inte skulle märka att jag byte din bil med min va? ;)

hehe nice med kopplingarna och avgassystemet.

Mer bilder!!!! :D

//Sven
formula400
Registrerad
Registrerad

Inlägg av formula400 »

Predator skrev:Tack! Njaa, visserligen har du också en intressant bil men man har ju vant sig vid "det svarta rovdjuret" nu.....
Jo avgassystemet blev jag nöjd med! Det blev ganska gatvänligt, eller så mycket det går i varje fall.

hehehe "intressant" Hmmm ja själv är man LÅNGT ifrån nöjd med bilen och har funderingar på att riva ner den en 3 gång och börja från grunden...

Fast då löper man väl linan ut och uppdaterar hjul upphängningen både fram och bak så även en Porche får pisk.... :D

//Sven
formula400
Registrerad
Registrerad

Inlägg av formula400 »

Hej Jocke!

Trist att du inte kommer att uppdatera denna tråd längre men kan förstå prioriteringen.

Snygg film btw :D

//Sven

PS. Får man väl börja drägla på bilen på din hemsida då... ;)
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad

Inlägg av azguz »

Det såg en aning bissart ut med det där monstret i den där lugna byn :angle:
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Namn: Niklas Appelquist
Kontakt:

Inlägg av niklas »

"Avsluta" låter lite väl dramatiskt? "pausa" kanske?

Då får man försöka komma ihåg att gå in på din hemsida med jämna mellanrum framöver.

/N.
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
aasmilyy
Registrerad
Registrerad

Re: ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Inlägg av aasmilyy »

Härligt att se allt ditt fina arbete, själv håller jag med på med huset, totalrenovering, och bygga helt ny ovanvåning, så bilen har blivit undanställd sen länge!

en fråga, skall du inte ha plast typ "tenotät" imellan isoleringen och glesen?

Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Du har väl plastbakruta i dagsläget?

Har du våldat den på plats, eller förformat den på något sätt?

Fina uppdateringar. De där kjolarna du har haft innan har sett väldigt åttiotal ut, så det var väl kanske på tiden att de försvann :oops:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad

Inlägg av azguz »

Plast skall användas, problemen beror på felaktigheter i installationen, felaktigheter i huset från början.

Förklaringen är eeeeextremt byggnadsteknisk.. Men jag gör ett försök på ett gammalt hus som tidigare eldats med en kakelugn. Dvs eld och skorsten.

Det första som oftast händer i gamla hus är att den gamla eldstaden åker väck till förmån för element/golvvärme. Nästa steg är att man tilläggsisolerar och plastar och då kommer fuktskadan och plasten får skiten för den, när det i själva verket är den ökade isoleringen.

Nu blir det jobbigt för vi le gå igenom vad detta innebär.

Utbytet av uppvärmningssystemet betyder att ventilationen/luftens flöde ändras i byggnaden. Innan eldade man i eldstaden, som värmde luft i botten, vilket fick luften att stiga ut ur skorstenen. Detta skapade då ett undertryck i byggnaden och luft sögs genom byggnadsskalet(vägg, tak etc.) för att gå ut via eldstadens kanal. Lite som hur frånluftsventilation fungerar.
När eldstaden togs bort så ändrades alltså flödet. Detta blir ett lite problem med naturlagarna som strävar efter balans. Naturen gillar inte att det är varmare inne än ute, samt fuktigare inne än ute(jag pratar om vinter, och ni, blommor etc avger fukt), varav den varmare luften, med mer fukt, strävar efter att komma ut(det kan även nu blivit ett övertryck i byggnaden som också strävar efter att "trycka ut" luften genom klimatskalet). Är frånluftssystemet försämrat så kan det hända att flödet i byggnaden byter håll och färdas utåt genom byggnadskalet för att jämna ut att det är kallare och mindre fuktigt utanför.

Jaha, blir det fuktskada nu? Naje, beror på en faktor till och har med luftens egenskap att behålla fukt. Då luften är varmare så kan den innehålla mer fukt utan att det blir fuktutfällning(dagg). Nu gäller det på hur mycket den fuktiga inneluften hinner kylas ner innan den passerar genom klimatskalet. Är klimatskalet tunt så hinner det inte kylas ner till daggpunkt, vilket betyder att fuktutfällningen sker utanför skalet, MEN har man nu också varit duktig att tillägsisolerat, ja då får man problem.

Luftens temperatur minskar linjärt ju längre ut i klimatskalet du kommer, och om temperaturen sjunker under daggpunkten(vilket beror på hur fuktig luften är) så kommer det fällas ut fukt i väggen och det blir en fuktskada.
Det här är helt oberoende av plasten. Plasten hindrar fukt och håller det inom klimatskalet så att den luft om går genom väggen har lågt fuktinnehåll. Plasten minskar risken för att fukt trycks ut via väggen, men om den punkteras av en spik(hänga upp tavlor) så blir det ett läckage där som ger fuktskada. Idag brukar man sätta en 45*45 isolering på insidan av plasten för att se till att den inte punkteras av diverse upphängningar. Viktigt är att man inte senare tilläggsisolerar på insidan så att plasten förflyttas ut i en kallare del av väggen!!

Det man bör göra är att kika med en byggnadsingenjör som kan beräkna om det finns en risk för fuktutfällning i väggen!! Finns risken kan man installera en frånluftsfläkt så man säkerställer ett undertryck i byggnaden!

Detta blev långt, ska se om det är något jag missat!
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad

Inlägg av azguz »

Det går att ersätta plast med t ex. dubbla gipskivor, eller plywood+gips, men det blir itne lika säkert. Har för mig man räknar ett Xggr tätare än [referens jag inte kommer ihåg] där plast ligger på 200 mot typ 10? för ovanstående alternativ.
Viktiga är att ju längre ut i klimatskalet materialet sitter så skall det vara mindre och mindre tät mot fukt, typ. Sen le man ha regnskydd på utsidan med en luftspalt(för ventilation) samt ett fasadskickt(tegel, träpanel etc.)

Kom ihåg att plasten förhindrar en fuktskada som annars sker pga fel ventilationsflöde i byggnaden, samt för hög temperaturminskning i klimatskalet(vägg, tak etc.).

EDIT; Det här kanske låter waay out, men det är det inte :p Man vet massor nu man itne gjorde under miljonprogrammet och därav sker inte de problemen igen

EDIT2; Man kan säga att i ett korrekt byggt hus som fungerar som det skall, behövs inte en fuktspärr(diffusionsspärr), utan spärren sätts som ett "extra skydd", men går luftflödet inne till ut och sen kyls luften "för mycket" så blir det fuktskada.
Så det mesta beror på luftflödet i bostaden, vilket de kan göra tester för att få fram. Går flödet fel bör man skapa ett undertryck med en frånluftsfläkt, förslagsvis i den befintliga skorstenen(om den finns kvar och är användbar).

EDIT3; Blir mycket edit här, men man kommer på saker ju mer man grubblar. Ni skulle använda någon form av cellplast på insidan? Den borde troligtvis vara x antal ggr tätare än referensen, och därmed fulla en funktions som diffspärr, dock lite sämre än en plast. Ett tips i skarvarna, om de inte är överlappande så kan det vara en idé att tejpa över skarvarna med någon tejp för ändamålet, finns tejp för plasten så.
Man kan aldrig vara för säker! Blir både jobbigt och dyrt annars :p
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad

Inlägg av azguz »

Alla byggnadsingenjörer eller med motsvarande kompetens(nej, snickare, plattläggare etc räknas inte dit). Vill du försäkra dig kan du ju ringa någon av personerna på den här listan;
http://www.fuktcentrum.lth.se/index.php?id=20420
Om det nu går som privatperson att nå dem dvs.

Informationen kommer ifrån kurslitteraturen på byggnadsingenörsprogrammet på hig. Material som föreläses av professorer och doktorer(inom bygg och miljö, arkitekter etc.) från statens institut för byggforskning som är beläget i Gävle med koppling till KTH, HIG etc.
Vi har bland annat blivit gästade av Anders Kumlin;
http://www.akkonsult.com/kontakt/stockh ... ers-kumlin
Och ännu mer slående av Ingemar Samuelson;
http://www.sp.se/sv/press/news/sidor/20090210.aspx
Ingemars är en väldigt stor person inom byggforskning.

Lite läsa;
http://www.byggahus.se/artiklar/har-finns-fukten
Där ingemar sagt precis vad jag sa
Lita inte okritiskt på gamla metoder ”som man använt i alla tider”.
Ofta är inte förutsättningarna desamma som förr, bland annat för att vi vill bygga allt energisnålare hus.
Byter man till exempel ut pannan mot någon värmepump blir inte bara skorstenen kall, med allt som det kan medföra, utan husets tryckbild ändras också. Om huset har ett övertryck kan fuktig luft pressas in i konstruktionen och därmed skapa mögel.
Krypgrunder är ett riktigt gissel. Där är det på sommaren som på vintern för byggnaden som jag skrev. Det är alltid kallare i krypgrunden på sommaren, då ventileras varm, fuktig luft in i krypgrunden och kondenseras när den kyls där.

Det jag skrev är sanning, och inget annat. "Yrkesmänn" däremot springer runt och säger saker som är fel, då de har resonerat fel. Det beror inte på plast, utan på tillägsisolering och ändrad tryckbild i byggnaden.
Taket är ännu viktigare då merparten av luften passerar där, varav man där isolerar mer. Idag för att bygga energisnålt lägger man 600mm i taket och 300mm i väggen.

Ska jag vara ärligt så kan jag säga rakt ut att din vän har fel, tro mig eller inte, men orkar du kan du kontakta sakkunnig inom området.

Det som bestämmer vad som är rätt att bygga, är boverkets konstruktionsregler och byggregler.
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
73_firebird
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Mårtensson #558
Kontakt:

Inlägg av 73_firebird »

Inga åsikter om Camarodelarna... :eek: :smile:
Har faktiskt inte tidigare noterat att de inte ser lika dana ut på Camaro/Firebird, men jag håller med dig när jag ser dina bilder. Det stuket passar bilen grymt mycket bättre. Jag störde mig just på det partiet på min "Gula" där någon dessutom hade lyckats göra en halvtaskig rostlagning. Det är som du säger, det passar inte riktigt med karosslinjerna.

Snyggt blir det! :thumbup:
/Andreas
Dodge Coronet 440 1968 - Pontiac Wannabe
Pontiac Firebird 1973 - Såld
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Predator skrev:
Anders > 1G skrev:Tycker faktiskt det ser ut att fattas något där på orginalbilar.
Jag vet. Jag tänkte också försöka att ge mig på en tolkning när det närmar sig. Den som lever får se.

Jag ska också ha plastbakruta, men jag tänkte försöka förböja den genom att spänna den på glasrutan och värma med IR-värme
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Det blir uppdatering senare i vår. Än så länge finns det inte så mycket att visa (rostlagning tar tid, men syns knappt...).

Sportvagnskonsult i Hässleholm. Krille heter han du ska prata med. Hälsa från Jeppsson när du språkar med honom. :cool:
Kör du Pontiacen dit, får du garanterat lite rabatt :lol:
Bild

Skriv svar