Renovering och bromsning av 400 motor
Moderator: Moderators
- fiskpimp
- Registrerad

- Namn: Jan Lennartsson
Renovering och bromsning av 400 motor
Nu har vi äntligen fått in en riktig motor på jobbet så jag tänkte att jag skulle lägga upp en liten prjekt tråd om bygget. Motorn består av ett 400 block från 77 och enligt uppgift ska det trilla in ett par ram air 4 toppar så småning om också. Motorn ska genomgå full renovering och sedan köras i bromsbänk.
Hur som helst så är bearbetningarna på blocket gjorda, dvs borrning, line honing och deckning men tyvärr har jag inga bilder därifrån. Därefter har jag börjat renovera vevstakarna.
kommer att posta bilder alteftersom bygget fortskrider.
Hur som helst så är bearbetningarna på blocket gjorda, dvs borrning, line honing och deckning men tyvärr har jag inga bilder därifrån. Därefter har jag börjat renovera vevstakarna.
kommer att posta bilder alteftersom bygget fortskrider.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Firebird Formula 455 -72
- fiskpimp
- Registrerad

Hej Kent! Undrade just när du skulle dyka upp!
Om du undrar över den skumma kombinationen så e de varken jag eller nuvarande ägare som satt ihop den. Nuvarande ägare köpte bilen (en trans am 77a) med motorn i delar och med mycke nya prylar till men de har legat i säkert tio år. Topparna skulle vi få i veckan och tydligen så var de någon spricka någonstan men det är troligtvis bara ett avgas säte så det ska nog inte vara något problem att fixa. Kammen är en crane blueprintad ram air kam så den e ju egentligen lite väl snäll för dom topparna men det kommer nog att fungera aldeles utmärkt. De e nog bra om man inte varvar mer än 5000 rpm med dom stakarna... Vi har iaf satt i arp bullt i stakarna och slipat av delningsplanet på dom och sedan honat ur dom till rätt dimension. Veven är nu också balanserad och ska bara poleras. Jag kommer att posta bilder imorgon.
Om du undrar över den skumma kombinationen så e de varken jag eller nuvarande ägare som satt ihop den. Nuvarande ägare köpte bilen (en trans am 77a) med motorn i delar och med mycke nya prylar till men de har legat i säkert tio år. Topparna skulle vi få i veckan och tydligen så var de någon spricka någonstan men det är troligtvis bara ett avgas säte så det ska nog inte vara något problem att fixa. Kammen är en crane blueprintad ram air kam så den e ju egentligen lite väl snäll för dom topparna men det kommer nog att fungera aldeles utmärkt. De e nog bra om man inte varvar mer än 5000 rpm med dom stakarna... Vi har iaf satt i arp bullt i stakarna och slipat av delningsplanet på dom och sedan honat ur dom till rätt dimension. Veven är nu också balanserad och ska bara poleras. Jag kommer att posta bilder imorgon.
Firebird Formula 455 -72
- hardly
- Registrerad

- Namn: Anders Fridlund #542
- Kontakt:
Kent. Vad gör ett block från -77 svagare änn dom gamla och vid vilken årsmodel går gränsen isåfall?
Fiskpimp. Om ni är medvetna om begränsningarna som Kent påpekar informerar ni inte killen som ni gör jobbet åt? Har han RA IV toppar kan det väl vara värt att kosta på lite till?
Fiskpimp. Om ni är medvetna om begränsningarna som Kent påpekar informerar ni inte killen som ni gör jobbet åt? Har han RA IV toppar kan det väl vara värt att kosta på lite till?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
- the judge
- Registrerad

- Namn: Kent Olsson
- Region: Östra
RAIV-toppar kan ALDRIG bli ointressant
1975 och senare block (utom W72) är betydligt tunnare runt ramlagerlägena än de tidigare (och W72) och lämpar sig inte heller för eftermontering av 4-bultade överfall.
Är detta månne ett 1977 W72-block?
Visserligen hade RAIV gjutna stakar, (smidda kolvar dock), men idag får man ju smidda, som är betydligt säkrare, för samma pengar som en renovering av de gjutna kostar?
Nåja, det blir säkert bra, om han inte kör som om han stulit bilen....
1975 och senare block (utom W72) är betydligt tunnare runt ramlagerlägena än de tidigare (och W72) och lämpar sig inte heller för eftermontering av 4-bultade överfall.
Är detta månne ett 1977 W72-block?
Visserligen hade RAIV gjutna stakar, (smidda kolvar dock), men idag får man ju smidda, som är betydligt säkrare, för samma pengar som en renovering av de gjutna kostar?
Nåja, det blir säkert bra, om han inte kör som om han stulit bilen....
- fiskpimp
- Registrerad

Självklart pratar vi med killen och jag vet att stakarna e ganska klena. Dock ska dom hålla för det bruket han ska ha dom till och med ARP bultarna blir dom betydligt starkare än orginal. Men visst håller jag med om att lite värre vevstakar hade suttit fint.Fiskpimp. Om ni är medvetna om begränsningarna som Kent påpekar informerar ni inte killen som ni gör jobbet åt? Har han RA IV toppar kan det väl vara värt att kosta på lite till?
Det e ju faktiskt mitt projekt även om det är någon annan som ska ha motorn. Desutom så är väl målet med det här projektet inte själva renoveringen utan att se vad motorn ger i bromsbänken. Det ska bli riktigt intressant att se vad det blir i slutändan.Ursäkta, men vad är det för intresse av en motorrenovering av någon annan persons motor och som utförs på en motorfirma? Det är väl inget projekt?
Firebird Formula 455 -72
- fiskpimp
- Registrerad

Ska kolla vad det är för ett block imorgon. Dock skulle jag väl inte påstå att Pontiac någonsin gjort "tunna" prylarÄr detta månne ett 1977 W72-block?
Vad gäller topparna så fårvi se i vilket skick dom är och jag hoppas verkligen att dom går att laga.
Firebird Formula 455 -72
- hardly
- Registrerad

- Namn: Anders Fridlund #542
- Kontakt:
Högst intressant i mina ögon. Gör dessutom Fiskpimp ett bra jobb att dokumentera det hela är det guld värt för andra projekt och JA RAIV toppar är alltid intressant.TurboLunkan skrev:Ursäkta, men vad är det för intresse av en motorrenovering av någon annan persons motor och som utförs på en motorfirma? Det är väl inget projekt?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
-
2 loud
- Registrerad

- Namn: Åke Georgsson #230
- Kontakt:
håller delvis med men flaggar nog lite för att det finns risk för att det kan bli ett rent "inbördes beundran" ja menar dom dHardly skrev: Högst intressant i mina ögon. Gör dessutom Fiskpimp ett bra jobb att dokumentera det hela är det guld värt för andra projekt och JA RAIV toppar är alltid intressant.
topparna väger ju inte direkt på träd
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- fiskpimp
- Registrerad

Kul att det finns lite intresse! Tanken med den här tråden e just att andra ska kunna använda den som referens när dom ska bygga sina egna motorer.
Nedan finns lite bilder på renoveringen av vevstakarna och själva balanseringen. Vevstakarna har slipats av i delningsplanet för att få en under-dimension och sedan honats upp till rätt mått efter att dom fått nya arp bultar. En bild på veven i balanserings maskinen. Vet att Kent anmärkte på att jag balanserade vevaxlar i en pelarborr och nu kan ni få se vad jag menade...
Nedan finns lite bilder på renoveringen av vevstakarna och själva balanseringen. Vevstakarna har slipats av i delningsplanet för att få en under-dimension och sedan honats upp till rätt mått efter att dom fått nya arp bultar. En bild på veven i balanserings maskinen. Vet att Kent anmärkte på att jag balanserade vevaxlar i en pelarborr och nu kan ni få se vad jag menade...
Firebird Formula 455 -72
- ewald
- Registrerad

- Namn: Ewald Lemke #196
- Region: Västra
Hejsan Grabben. Jag tycker du har en bra tanke med DITT PROJEKT, fortsätt med DET. För om det kommer fram sådana här tips och idéer så kan du och andra hjälpa flera MEDLEMMAR I KLUBBEN, om man kollar lite på en del frågor i bland så märker man att alla inte är utbildade bilmekar,det är bara så att vi lär så länge vi lever. STÅ PÅ DIG! Mvh Ewald
No. 196, Ewald Lemke
- runn
- Registrerad

- Namn: Daniel Runn #49
- Region: Mellansvenska
- Kontakt:
Instämmer...Ewald skrev:Hejsan Grabben. Jag tycker du har en bra tanke med DITT PROJEKT, fortsätt med DET. För om det kommer fram sådana här tips och idéer så kan du och andra hjälpa flera MEDLEMMAR I KLUBBEN, om man kollar lite på en del frågor i bland så märker man att alla inte är utbildade bilmekar,det är bara så att vi lär så länge vi lever. STÅ PÅ DIG! Mvh Ewald
- fiskpimp
- Registrerad

Här kommer bild från line-honingen. Måtten på en pontiac e mellan 80,975-81,00mm.
vevstakens storända *2
vevstakens lillända*1
kolv+kolvbult *1
kolvringar *1
vevlager *2
och så ca två gram olja
=den här gången blev det 2441 gram. Tror jag la upp en bild på när jag vägde vevstakarnas storända.
Flex plattan e orginal med extern balansering.
Kent, jag trodde att du viste hur man balanserade! Rätt vikt får man iaf genom att lägga ihop vikterna på kolvar, stakar, lager etc i en viss ordning som e följande:Angående balanseringen, gjordes den för användande av en original flexplatta/svänghjul med offset/externvikt eller för en nollad eftermarknads?
Hur mycket väger bobvikterna och hur fick du fram värdena?
vevstakens storända *2
vevstakens lillända*1
kolv+kolvbult *1
kolvringar *1
vevlager *2
och så ca två gram olja
=den här gången blev det 2441 gram. Tror jag la upp en bild på när jag vägde vevstakarnas storända.
Flex plattan e orginal med extern balansering.
Firebird Formula 455 -72
- ewald
- Registrerad

- Namn: Ewald Lemke #196
- Region: Västra
Demenz skrev:Om du arbetar med att renovera Pontiacmotorer så vore det en ganska intressant projekttråd. Om du arbetar inom vården så finns det säkert andra mer passande forum.TurboLunkan skrev:Undrar om jag skall lägga upp en projekttråd om mina arbetsuppgifter med. Kanske finns fler som vill/behöver lära sig
No. 196, Ewald Lemke
- fiskpimp
- Registrerad

Förlåt Kent jag bara hetsar lite. Jag har förstått att du vet precis hur man balanserar. Vad gäller kolvarna så e de federal moguls smidda "OEM replacement" kolvar (ganska tunga pjäser).Jan, varför tror du att jag inte vet hur man balanserar..
Vilka kolvar ska användas?
Vad har du räknat på för balansfaktor då?
Den är 50%
Firebird Formula 455 -72
-
2 loud
- Registrerad

- Namn: Åke Georgsson #230
- Kontakt:
JAN """"Jag ville bara att du skulle beskriva detta i din tråd, så att de som läser den får en uppfattning om hur det går till..."""""
som sagt beskriva hur du sätter upp den med bobweghits osv och vilka varv du använder , HUR du balaserar , vad du gör för att addera vikt och vad du gör för att ta bort vikt och hur man vet VAR man ska addera/subtrahera denna ,,,
e ju kanon om man får en bra "how 2 do it" beskrivning ,,, visserligen ingenting man gör hemma men bara kunskapen om HUR är viktig
likaså hur man viktar stakar osv ,,, Ähh det här VET du ju
BERÄTTA
som sagt beskriva hur du sätter upp den med bobweghits osv och vilka varv du använder , HUR du balaserar , vad du gör för att addera vikt och vad du gör för att ta bort vikt och hur man vet VAR man ska addera/subtrahera denna ,,,
e ju kanon om man får en bra "how 2 do it" beskrivning ,,, visserligen ingenting man gör hemma men bara kunskapen om HUR är viktig
likaså hur man viktar stakar osv ,,, Ähh det här VET du ju
No1. Trubbletopicstarter
- luva
- Registrerad

- Namn: Stefan Lindén #220
Kan bli en intressant tråd det här. Om alla bara gav
i att ifrågsatta, hetsa och tråka varandra. Sandlådenivå brukar det kallas (om det inte handlar om ren ironi). Att ställa relevanta frågor och sånt är helt ok om det för tråden framåt. Jag vill läsa mer om Jans arbete med motorn i tråden, det är det som är intressant. Beskiv gärna mer ingående vad du gör, precis som några redan påpekat.
Lycka till.
Lycka till.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
- fiskpimp
- Registrerad

Tackar för visat intresse! Ska göra vad jag kan för att förklara allt så bra som möjligt.
Tänkte fortsätta med isättning av nya kamlager vilket inte e helt givet. Själv så använder jag ett spexiellt verktyg som centreras i kamlagergången och som man sedan slår i kamlagret med. Jag brukar flex-hona alla lagerlägen innan blocket tvättas för att försäkra mig om att allt e rent. Sedan gradar jag alltid kanterna runt lagerlägena så att lagrena inte tar någon skada vid i sättning. Sedan provar jag alltid så att kammen går runt efter varje isatt lager och tar bort eventuella grader på lagrena. Nedan e lite bilder på detta moment.
För er som tänkt att lämna iväg detta arbete till någon annan så e de ett tips att prova så att kammen går runt ordentligt innan ni tar hem motorn och börjar montera. Blir så dålig stämning annars när man får hem blocket och kammen inte ens går i.
Vad gäller balanseringen kan jag skriva lite mer om de när vi får svängdämparen som ska balanseras innan monteringen kan börja. Vi ska dessutom fixa och balansera ett svänghjul som vi måste ha för att kunna köra den i bromsbänken.
Tänkte fortsätta med isättning av nya kamlager vilket inte e helt givet. Själv så använder jag ett spexiellt verktyg som centreras i kamlagergången och som man sedan slår i kamlagret med. Jag brukar flex-hona alla lagerlägen innan blocket tvättas för att försäkra mig om att allt e rent. Sedan gradar jag alltid kanterna runt lagerlägena så att lagrena inte tar någon skada vid i sättning. Sedan provar jag alltid så att kammen går runt efter varje isatt lager och tar bort eventuella grader på lagrena. Nedan e lite bilder på detta moment.
För er som tänkt att lämna iväg detta arbete till någon annan så e de ett tips att prova så att kammen går runt ordentligt innan ni tar hem motorn och börjar montera. Blir så dålig stämning annars när man får hem blocket och kammen inte ens går i.
Vad gäller balanseringen kan jag skriva lite mer om de när vi får svängdämparen som ska balanseras innan monteringen kan börja. Vi ska dessutom fixa och balansera ett svänghjul som vi måste ha för att kunna köra den i bromsbänken.
Firebird Formula 455 -72
- fiskpimp
- Registrerad

En flexhone e som en borste som finns olika storlekar som man använder för att bearbeta cylindrar och annat med (se bild). Dom finns i olika storlekar för att bassa allt från t ex cylindrarna och lyftarlägena. Genom att köra en sådan genom kamlagerlägena med t ex en borrmaskin så tar man bort smuts samtidigt som det ger en bra yta.
Balanseringen kan jag som sagt prata mer om när jag får svängdämpren och då kan jag dessutom ta lite mer bilder.
Balanseringen kan jag som sagt prata mer om när jag får svängdämpren och då kan jag dessutom ta lite mer bilder.
Firebird Formula 455 -72