Gula faran...

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

nävadårå ?? KOMPRESSSSOR ( hehe ) ibland bara MÅSTE man ju glänsa lite skulle jag haft storhetsvansinne skulle jag klämt ner en 632:A hemskt trevlig sugmotor dock bigblock
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Fortfarande ingen Poncho Power!! ;-)

Tror det blir dags att se över lådan snart adde!

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

Mangan skrev:Fortfarande ingen Poncho Power!! ;-)

Tror det blir dags att se över lådan snart adde!

Magnus
ligger nåt i det du säger.. $"ekonomin" har jag ju redan slutat se över, liksom hälsan, lådan går dock före dessa två. :cool:
funtar på att inledningsvis köra en lite lagom preppad 350 me lockup.
tips på preppdelar från staterna, summit exempelvis? 350 lådorna hittar man ju här hemma som flugsvamp i skogen. har även en bra kontakt som kan fixa till lådan€ i ett senare skede, tänkte dock stå för den huvudsakliga delen av materialet.

convertern får man väl börja räkna på vad det lider, ingen brådska..
jag har kikat in ett shift kit som är prisvärt: http://store.summitracing.com/partdetai ... rt=TRG-350
frågan är hur kylningen skall lösas, det kanske smidigaste är ju en bra modern kylare för både låda och motor. Ett annat alternativ är att montera en separat kylare för växellådan, frågan är hur mycket plats det tar och hur mycket kylning den kan tänkas sno från den stora.

Nu har jag slutat tramsa med leksaksbilen, så här blev det slutligen.. sen får det vara nog me bilder om denna..

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

adde adde adde ja blir så matt på dig ,, börja med att bestäm dig för vilken låda du ska ha och sen tar du med hem ett nytt tråg av denna eller liknade typ
Bild

då har du iallfall en möjlig chans att fundera en stund innan du bränner lådan vart du ska sätta din kylare , , det är ALDRIG fel med mera volym vätska till lådan och dom här ger ju dessutom kylning redan nere i tråget

(it´s now or nÄver) lägg leksaksbilen åt sidan , rigga upp en spegel på matbordet , ta fram ett ,, nää förestenn TVÅ sexpack öl och sätt dig till bords och drick ett par bira ,, när formen börjar bli "fin" ta dig ett snack med ADDE om hur ni ska ha det igenligen (och glöm inte att skriva ner det och se till att BÅDA tvä skriver under sen ere mycket lättare att fortsätta framåt
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

haha, du har all rätt att bli matt på en snorunge som mig :angle:
hursom, inte behöver jag fundera på så mkt mer än th350, försöker bara skaffa mig en bild av vad som bör prioriteras bland transmissionsdelarna nu. tråget där fyller ju helt klart sin funktion.

blidde inga sexpack men ett 24 pack carlsberg har dukats upp... den riktige ADDE är förhoppningsvis ingen drömmare utan en rik sate som inte behöver arbeta som en myra för att det hela ska gå ihop med motor på bordet.. sa jag motor? menade mat förståss..
den där ADDE kanske man borde träffa oftare :exclaim:
in i dimman...
pettersson
Medlem
Medlem
Namn: Patrik Pettersson #695
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Tjenare Adde
Hur går det för dig med din bil ? Länge sedan du uppdaterade nu. :roll:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Tjena Patrik!

Går ingenting... Har fullt upp med köksrenovering, mm så bilen har blivit ordentligt nerprioriterad.. Får se när man får mer tid över och ett närmare garage. Har tyvärr tappat suget helt för tillfälllet.. Hade jag inte plockat ut motorn och börjat riva den skulle nog bilen legat ute på blocket för länge sedan. Man har ju sina ups and downs men det här med garagebristen i stockholm tar ju priset..
pettersson
Medlem
Medlem
Namn: Patrik Pettersson #695
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Ok tråkigt att höra att du tappat suget... vet hur det är.... funderar oxå på att sälja i mellan åt.
Visst är det kul att åka men inte lika kul som att skapa/skruva.

Får önska dig en riktigt bra sommar iaf och lycka till med köket mm.
/Patrik
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Pettersson skrev:Ok tråkigt att höra att du tappat suget... vet hur det är.... funderar oxå på att sälja i mellan åt.
Visst är det kul att åka men inte lika kul som att skapa/skruva.

Får önska dig en riktigt bra sommar iaf och lycka till med köket mm.
/Patrik
tack desamma Patrik!
Suget kommer säkert tillbaka, man vill ju inte kasta bort år av mek genom att sälja även om saker går motströms för tillfället.
Ska snabba på med köket och sedan ta nya tag! Har ju i praktiken en motor som bara är att hämta.... i ca....
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Var riktigt länge sedan jag postade i tråden, egentligen har det inte hänt så mycket sedan sist förens förra helgen.

Då fick faran nytt tillfälligt hem, numera en verkstad i Skärholmen, 8mil närmre hem. :angle:
Planen är följande:

* Åtgärda funnen spricka i vänster del av ram vid krängningshämmarfästet. - check
* Kryssmätning av ram - check
* Strippning av inredning, ut med kabelhärva. - check
* Lacka motorrummet
* Skapa nytt överskådligt elsystem.
* Påbörja återmontering.

Kryssmätning är en gammal beprövad metod man använde mycket vid uppmätning av lastbilsramar. Man tar 4 fasta punkter på bilens ram och lodar ner i marken och markerar.
Därefter kryssmäter man och kontrollerar avstånden mellan markeringarna.
I mitt fall gav det ett felvärde på 2mm, frågan är om det inte var större differens redan från fabrik :angle:
Det är ju ingen hundraprocentig metod men det ger åtminstonde en indikation på om ngt är galet eller inte.

Imorgon ska jag lacka motorrum med riktig 2komps expoxygrund & lack.
Uppdateringar kommer.

Sedan ska Åke få äppelmunkar i utbyte mot ett komplett elsystem till faran :angle:
Senast redigerad av adde den fre 21 mar 2008, 01:29, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

kul att du kommit igång igen! :cool:

Om Åke bygger elsystem för äppelmunkar, ska han få ett helt bageri av mig! :eek:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Namn: Ronny Stavervik #521

Inlägg av blackscissors »

Tjena Adde. Kul att se lite uppdateringar!
(Känner pressen :oops: )

Angående ditt elsystem, att du rev ut det, beror det på gammal och styckad kabelhärva, eller mest pga motorbyte?

Ska bli kul att se bilder på ett nylackat motorrum!

Mvh Ronny
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Anders > 1G skrev:kul att du kommit igång igen! :cool:

Om Åke bygger elsystem för äppelmunkar, ska han få ett helt bageri av mig! :eek:
haha, ja det går han säkert med på :cool:
skämt åsido, vi skall skissa ihop ett enklare elschema, jag har en hel del å lära vad gäller bilel. :wink:
BlackScissors skrev: Angående ditt elsystem, att du rev ut det, beror det på gammal och styckad kabelhärva, eller mest pga motorbyte?

Ska bli kul att se bilder på ett nylackat motorrum!
Den gamla härvan blev jag aldrig klok på, det var bortsett från skarvningar, slitna kontakter & brytare en massa jox som ursprungligen suttit i bilen, exempelvis cruise control och någon datorbox för avgasreningen?
Nu skall allt sådant som inte kommer användas bantas bort, jag saknar ändå rätt förgasare för att kunna nyttja cc och avgasreningen lägger jag inte många lovord för.

Jag tror bilens inredning kommer bli väldigt spartansk tills nästa år, lagom isolering & ny matta skulle behövas, utöver det 2 sportstolar och främre konsol så mätartavlor och ventilation kan fästas.
Man har ju gått å blivit småsugen på bur men det drar nog ner värdet på bilen alldeles för mycket. Försöker att undvika sådana ingrepp, det kommer fler tillfällen :angle:
Senast redigerad av adde den fre 21 mar 2008, 09:36, redigerad totalt 3 gånger.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

det tog som vanligt längre tid att slutföra saker och ting, denna gång var det lackering av motorrummet som stod på tur.
Tyvärr kommer jag inte längre än ett lager epoxyprimer, detta pga dåligt utsug i verkstaden. Därför avstår jag från att lägga den svarta lacken, det kommer jag överlåta till en lackerare.

Efter mycket slipande, tvättande, slipande, tvättande, fogande så satt primern äntligen på plats.
Det ser bra ut, jag valde PPG's DP40, 2k epoxyprimer som synes är ljusgrå. Finns även i andra färger om så önskas.
Senast redigerad av adde den lör 22 mar 2008, 17:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Tänkte ge lite uppdateringar om den gamla drivlinan. De nya delarna som kommer har jag ingen mer info om än att de ska vara på väg.

Den tidigare 350motorn är hos Enebybergs motorrenovering, där den har mätts upp och följande har konstaterats:
Behov av cylinderborrning, inga större vändkatter men tillräckliga för att ge ett otillräckligt resultat.
Slipning av vevaxel.

Med tanke på att blocket är 2-bultat så står jag lite i valet och kvalet hur jag ska göra med borrning. Man kan hitta nyborrade +030 block med 4bultade ramlageröverfall för omkring 4k. Jag är sugen på att bygga en riktigt vass gatmotor med massor av effekt, då är det lika bra att börja i rätt ända och satsa på fyrbult så slipper man begränsas av det.
Vevaxeln ser jag ingen anledning till att slipa då den är gjuten. Med dagens dollarkurs köper jag hellre en trevlig SCAT vev för samma slant.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Har påbörjat lite funderingar kring bilens yttre.
Efter lite funderingar började jag skissa och måla fram en slutlig plan.

Tanken är en 2-delad lack med ljus orange pearl metallic kombinerat med ett blanksvart eventuellt metallicgrå ovandel.

Inga modifieringar kommer göras på karossen men en ny motorhuv lär åka på, jag har lite funderingar kring en aningen höjd GTA huv, där man helt enkelt bygger på orginallinjerna aningen och då skapar två snyggare luftintag, vilka ger direkt kalluft till förgasare / insprut.
De ram air huvar som finns att köpa på eftermarknaden idag är aldelles för runda i mitt tycke och följer inte linjerna alls så bra på 3gen som på 4gen.

Jag är lite kluven hur jag ska göra med bakpartiet, en mindre vinge skulle passa för att kompensera för de raka, aningen nedåtsluttande linjerna.
Jag kan tänka mig en ankstjärt eller liknande av glas eller kolfiber för att snygga till baken och ge bättre tryck på sulorna vid högre hastigheter.

Kom gärna med lite synpunkter, än är jag bara i planeringsstadiet.
Senast redigerad av adde den ons 26 mar 2008, 17:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

edit.
Senast redigerad av adde den ons 26 mar 2008, 17:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Namn: Rickard Westling #352

Inlägg av azguz »

adde skrev: Bild
Du verkar ju gå på en mordernare "slik" look.. Lite som de gjort med burt reynold trans amen osv..

Då gör du nog kanske rätt i att gå på en mindre vinge! alternativt ingen vinge!
Bara den inte kommer kännas för låg i bak med en aningen högre huv.. kanske en höjdförskjutning av dämpningen bak/fram?
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johannesson

Inlägg av banka »

Ditt färgval påminner mycket om denna pro touring stukade kusinen..

Bild

riktigt snyggt om du frågar mig!

MVH Danne
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Ja, tanken är väl i grund och botten; mer musklelbil, mindre 80-tal.
Därför kommer inga kjolpaket som kom senare att bli aktuella, det ända jag kan överväga att stoppa på bilen är vad som satt på 82-84 TA bakom främre hjulhuset.

Du har en bra poäng med att höja den aningen bak, ett alternativ är ju att ha 18" i baken med högre profil och 17" i fronten. Det kommer ändå bli andra fälgar så småning om.

Sedan har jag länge irriterat mig på den fula utstickande bakspoilern på 3gen, den är sett från sidan hiskeligt ful, frågan är om jag kommer påbörja ett större projekt med att modifiera / nytillverka en sådan, tror jag ska vara någorlunda realistisk och undvika för mycket extra jobb.
Därför är det ganska berättigat med en mindre vinge, ankstjärt för att även kompensera upp för denna.
Senast redigerad av adde den ons 26 mar 2008, 20:24, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

banka skrev:Ditt färgval påminner mycket om denna pro touring stukade kusinen..

riktigt snyggt om du frågar mig!

MVH Danne
Ja så där ska det se ut, fast med en ljusare mer saffran pearl i mitt fall.
Det kan bli riktigt effektfullt och cleant.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

adde skrev: Sedan har jag länge irriterat mig på den fula utstickande bakspoilern på 3gen,
så synd då för det blir det enda du kommer få se på mina 3gens :angle: :angle: :angle:
Senast redigerad av 2 loud den ons 26 mar 2008, 19:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

2 loud skrev:
adde skrev: Sedan har jag länge irriterat mig på den fula utstickande bakspoilern på 3gen,
så synd då för det blir det enda du kommer få se på mina 3gens :angle: :angle: :angle:
haha, du menar att jag får se din bakspoiler från sidan, den fula vyn.
Det är när jag lägger mig i omkörningsfilen då antar jag.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Trodde inte man pysslade med skrivbordsrejsande så här års... ;)

Tomma tunnor skramlar mest... :angle:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Anders > 1G skrev:Trodde inte man pysslade med skrivbordsrejsande så här års... ;)

nja nu är ju inte tunnorna Tomma ,, bara tiden som saknas jag har ju faktiskt 454an i garaget sen ehhhh ett par år tillbaka :oops: :oops:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Anders > 1G skrev:Trodde inte man pysslade med skrivbordsrejsande så här års... ;)

Hehe, inte så mycket annat att rejsa med för tillfället. Vad gör man inte när stålarna börjar sina och väntan på delar står sig.
Jag vill ha en kompromiss av race och custom så det är lika bra att planera ordentligt från start den här gången.

Ytterligare 2 bilder jag satte ihop i all hast för att visa hur lack samt bakparti skulle kunna se ut.
Ha lite överseénde med färgerna.. den skall inte vara blå upptill :oops:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

fick på den halvblanka? 2K färgen till slut så nu har återmonteringen börjat.
Siktar in mig på att ha ritat upp en förenklad version av mitt nuvarande elschema och fått dit de mesta i motorrummet såsom, styrning, bromsdetaljer, kylare, etc tills nästa veckas slut.
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad

Inlägg av v8guy »

Ditt färgval rimmar väl med mina tankar. Har iofs tänkt dra ned det svarta lite mer än du ritat in på dina bilder, samt ev. ha en "bord" i hugger orange mellan gul/svart.

Låter nästan som vi håller på att bygga syskonbilar ju..

/A
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

v8guy skrev:Ditt färgval rimmar väl med mina tankar. Har iofs tänkt dra ned det svarta lite mer än du ritat in på dina bilder, samt ev. ha en "bord" i hugger orange mellan gul/svart.

Låter nästan som vi håller på att bygga syskonbilar ju..

/A
Ja det låter ju som vi har lite samma ideér. Det kommer bli rått är jag säker på!

Ska du lacka bilen gul eller också orangepearl?
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad

Inlägg av v8guy »

Från början var jag inne på en mer guldtonad orangekulör, liknande den man kan se på vissa bilder av Macho TA:n, där byter de färg ungefär på mitten av dörren. Men frun gillar inte riktigt guld på bilar o inte orange heller.

Så jag antar att det blir Ferrarigul på de stående ytorna och härligt svart på de plana ytorna på bilen. Givetvis kommer ev. dekaler att matcha det hela samt att bakrutan KOMMER att bli extremt mörktonad..

Silverfälgar skulle kunna komma att passa dessa "solida" färger rätt bra, men jag tror ändå att det skulle se superfint ut med svarta ditton.

Häromdagen såg man ju en skitfin ny Dodge i stan, svart metallic - mums.

Inspiration finns det gott om.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Skriv svar