Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!
Då jag har börjat jobba hos Ridström Racing (www.ridstromracing.se) tänkte jag använda arbetsförmånerna till att jobba lite på mitt egna gammal skräp. Har börjat med att slita bort topparna från 455an och ska nu göra en rejäl renovering då dessa inte fått mycket puts dom senaste.... 20 åren
Topparna är av 7K3 typ och av 1972 års model med 2,11/1,77 ventiler. Renoveringen kommer att bestå av; rengöring, blästring, fräsning av nya ventilsäten med radie, slipa ventiler och sedan plana och sätta lite färg på dem. Ska också sätta i ARP bultar och rullvippor för att få lite art på det hela.
Tänkte göra en liten bygg-logg och posta bilder allt eftersom arbetet fortskrider.
MVH Janne
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag tittade faktiskt på ferreas pro stock ventiler som mäter 2,400 och 1,900 men när jag tog av toppen insåg jag att dessa inte skulle få plats. Annars va planen att sätta i större ventiler men utrymmet räcker inte till...
Känns dock skönt att det redan är maximal ventilstorlek från början
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Idag har det gnidits några timmar!!!
Alla avgasventiler är slipade och klara och sedan har jag börjat snygga till insugs-kanalerna. Förbränningsrummena är ruskigt snygga från början (ser nästan cnc-bearbetat ut) dock finns det lite vassa kanter som ska gradas av. Under ventilsätena på insug behövs det inte så mycket puts, bara lite kanter som ska tas ner. Avgas kanalerna ser bra ut men precis under ventilsätet ser det för jävligt ut så här ska det tas bort rejält med gods. Nästa vecka ska det slipas insugs ventiler och alla kanaler ska blänka!
Kom att tänka på tråden på supra forumet om den galna puts-bögen och hans välpolerade delar. Om han la ner lika mycket energi på INSIDAN av sin motor som utanpå så kanske han inte skulle bli ifrånåkt lika lätt. Vad jag har kunnat ta reda på om detta forums puts-galningar så verkar det va Runn som ligger bäst till (snygga headers dock) och han som många andra borde kanske tänka lite mer på insidan (porer i fälgarna syns inte i +300 km/h)
Jag vill minnas att jag sett en tabell för hur mycket volymen minskar i förbränningsrummen för varje hundradel man planar av. Finns det någon som har en sån???
"Ventilskaften va de inget fel på däremot så var styrningarna slitna så där ska jag sätta i nya i brons."
Eftersom du säger att det inte var nå´t fel på dem så antar jag att du mätt skaften där de löper i styrningens ändar samt på den oslitna mittendelen?
På dina bilder ser skaftens ändar "brända" ut, hur mätte de?
Jag har aldrig sett ett par Pontiac-toppar där ventilskaften varit OK om styningarna varit så slitna att de behöver åtgärdas.
Om ventilskaften är slitna mer än 2/100 under lås/O-ringsspåren samt nedre delen på skaftet jämfört med den oslitna delen på mitten av skaftet, så byter man ventiler.
Det är dålig ekonomi att sätta i nya styrningar och begagnade ventiler med slitna skaft, dessutom är priserna på nya rostfria ventiler överkomligt.
Men detta visste du......?
Jag tog nog i lite när jag sa att styrningarna var slitna då det bara va vissa avgas styrningar som va på gränsen till slitna men jag kommer att sätta i nya sleeves i alla fall. Motorn har bara rullat 5800 mil sedan -75 så det är inte så farligt slitet. Dock ökar man ju livslängden på styrningarna med nya i brons. Vad gäller själva ventilerna så va dom förvånansvärt fina mot vad jag har sett på andra ventiler som jag renoverat.
En liten fråga till Judge: Jag har fått lära mig att man ska va försiktig med att plana bort material i toppen för att få ett mindre förbränningsrumm utan bara ta bort minsta möjliga. Dock så läste jag i tabellen från länken ovan att man kan ta bort över en milimeter för att öka kompressions förhållandet. Är det ett bra sätt att öka effekten en smula genom att plana av en halv milimeter eller två på dessa toppar eller är det stora varningstecknet på sådana ingrepp???
Vet att man kan vinkelplana toppar för att minska förbränningsrummet men jag vet ej hur jag ska göra på mina. Just nu lutar det åt att bara ta bort minsta möjliga (några tiondelar) för att få en plan yta.
Fiskpimp skrev:Vad jag har kunnat ta reda på om detta forums puts-galningar så verkar det va Runn som ligger bäst till (snygga headers dock) och han som många andra borde kanske tänka lite mer på insidan (porer i fälgarna syns inte i +300 km/h)
Jag pustar insidan med etanol skulle tro att min insida är en av de renaste här.
Min bil toppar 270km så då är det ju lungt och jag kan putsa vidare...
I ärlighetens namn så kommer jag nog att lägga ner några timmar på puts jag också (och har redan gjort).
Dock så är jag lite intreserad av att åka på etanol nu när bensinen kostar 11,30 kr litern och du verkar ha ganska bra koll på det. Som jag beskrev innan så kanske det kommer en liten kompressions ökning framöver (e ju ganska bra med komp redan) så då kan de ju vara intresant både effektmässigt och ekonomiskt.
Prismässigt spelar det väl ingen roll just nu men vem vet vad priset är i sommar... Det är ett överlägset bränsle och mer effekt vill väl alla ha, öka du kompet lite och gå över till E85. Men det kan vi ta i en annan tråd.
Fiskpimp, du kommer att ha runt 9.3:1 i komp, perfekt för macksoppa, jag har själv 1971 års #96 toppar och kör på 95 oktan med 10 grader initialt, 20 grader centrifugalt, totalt 30 vid 3800varv plus 20 graders vacuumförställning.
Det är inte speciellt mycket att hämta på att öka kompet nå´n tiondel, den stora effekten kommer av att öka genomströmningen av luft/bränsleblandning i motorn samt att höja varvtalsregistret.
Starkare bottendel för att klara det förhöjda varvtalet, portade toppar plus kam med mer duration är grunden....
Hästkrafter är som bekant vridmoment x varvtal...
Runn, MÅSTE du tjata om E85 i snart sagt varje tråd?
Fiskpimp har en 72:a? Det krävs rätt omfattande ombyggnation av en sådan för att kunna köra på E85, och kalla det för ekonomiskt lönsamt de stackars mil man åker på sommaren är lite väl magstarkt. Det räcker alltså inte endast med att öka kompet "lite". Det vet du?
The Judge skrev:Runn, MÅSTE du tjata om E85 i snart sagt varje tråd?
Snälla lilla dommaren, kan du lägga ner gnället. Det börjar bli skrattretande löjligt. Du vet lika väl som jag hur bra de rengörande egenskaperna är med etanol, mitt inlägg var helt godkänt och innehöll ifrån min sida ingen OT att sedan trådskaparen kör vidare en post om E85 är visserligen OT men jag tycker inte det var så farligt, du behöver inte vara rädd det kommer att finnas bensin att tanka i många årtionden till.
OCH OM DU HADE LÄST SÅ SKREV JAG ATT DET TAR VI I EN ANNAN TRÅD.
Har du andra frågor som inte gäller topic att ta upp ta då de via PM, tack.
Fiskpimp, du kommer att ha runt 9.3:1 i komp, perfekt för macksoppa, jag har själv 1971 års #96 toppar och kör på 95 oktan med 10 grader initialt, 20 grader centrifugalt, totalt 30 vid 3800varv plus 20 graders vacuumförställning.
Det är inte speciellt mycket att hämta på att öka kompet nå´n tiondel, den stora effekten kommer av att öka genomströmningen av luft/bränsleblandning i motorn samt att höja varvtalsregistret.
Starkare bottendel för att klara det förhöjda varvtalet, portade toppar plus kam med mer duration är grunden....
Hästkrafter är som bekant vridmoment x varvtal...
Tackar för informationen!!! Jag kommer dock inte att trimma på för mycket till i år då jag inte riktigt har koll på vad som sitter i bottendelen men till nästa vinter ska vi smacka på rätt så bra. ( dock tror jag att det sitter eftermarknads kolvar i...)
Jag satt och räknade lite igår och om man kapar bort så mycket som en milimeter på topparna så skulle alltså förbränningsrummen minska med runt 10cc vilket borde ge en avsevärd skillnad i kompression. Och kompressionshöjning måste ju ändå vara det optimala sättet att öka effekten även om kammen höjer varvtalet så kan man ju inte öka luftgenomströmningen till mer än max. Och på en 455a så är det maximala luftflödet runt 789 cfm (teoretiskt sett) och en standard motor kommer kanske upp i runt 80 procent av detta vilket e ungefär 631 cfm. Jag är helt med på vad du säger om grunden till att få högre effekt men jag tror redan att jag har kommit förbi grundstadiet i trimmningen (va redan gjort när jag fick bilen) och nu så e de bara topparna kvar.
Jag vill inte på något sätt säga att du har fel Judge (du verkar ju vara en profet av klass när det gäller pontiac) men som sagt så vill jag gärna gå lite längre än standard på trimmet nu Hoppas att ni orkar ta del av detta och skrik gärna till om ni tycker att jag är helt ute och cycklar. (jag är ju bara en liten snorunge fortfarande)
Mer komp ger mer effekt, om du frågar Judge snällt så kanske han räknar ut det optimala kom.förhållandet för 98:a oktan på din motor eller ännu bättre 104 oktan men det blir senare om jag förstod dig rätt
Det får nog bli kompressionshöjning till nästa vinter tror jag Eftersom man måste anpassa insuget om man ska plana eller till och med vinkel-plana topparna och en sådan modifiering är ju ganska omständig. Och något kolvbyte blir det inte än på ett tag så kompöjningen får som sagt vänta. Dock är jag väldigt sugen på etanol! Då kan man ju åka med runt 12 eller nåt i komp bara man ser ´till att bottendelarna och topparna klarar det. (nya KRE alu toppar=råna banker...)
Nu har det filats ska ni tro!!!
Äntligen så är topparna klara och har monterat. (Motorn startade desutom- kan ni tänka er...)
De svåraste var att fräsa insugnings sätena då vi inte hade något mira-skär med 30 graders säte så det blev några timmars extra pill där. Dock har den undre reduseringen på insug blivit cirka 3 mm större och ventilsätet har flyttats ut ca 1,5 mm från orginal. Den snygga tratt-formade radien andas race, mmmmm Sedan har jag slipat bort mycket gods från dom otäcka klackarna som ventilstyrningen går igenom i avgaskanalerna. dessa togs ner till ett minimum för att öka avgasflödet. I örigt så har jag inte tagit upp så mycket i kanalerna utan mest snyggat till och tagit bort onödigt material. Till slut men inte minst så planades dom och en ny sotnings sats med nya fräsch packningar har inhandlats.
Nu väntar jag bara på headers, rullvippor och lite nya bultar så kommer vägarna att bli farliga sen