Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!
Kul med alla positiva reaktioner! nu så har farsan börjat montera lite yttre detaljer + att lite mer delar håller på att lackeras.
Allt tar lite tid pga att alla delar spacklas, ca-primas, grundmålas, slipgrund och till sist färg och klarlack... det slipas även emellan alla lager..
Förmodligen ska bilen slipas ner igen, men det blir ett senare projekt.
Snart kommer det ialla fall gå att starta bilen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja det var ett tag sen, faktum är att farsan inte gjort mycket sen sist..
Han började på nytt förra veckan med resterande plåt arbeten så som fram skärmarna, front plåten och dörrarna..
Det behöver lagas en del rost o riktas lite här o var, Tyvärr har jag inga färska bilder utan får fixa detta snarast..
Det närmar sig ialla fall lackeringen av det sista..
Så här ser det ut nu, delarna håller att bli färdiga för lackering som nu ska ske nästa vecka..
Dörrarna är monterade för att se vad som behöver justeras, "skinnet" är bytt på dörrarna så därför görs detta moment.
Vet inte om jag lagt upp bilder på inredningen förut, den är hursomhelst färdig så när som på dörrsidor..
Om någon är intresserad av Camaron i bakgrunden så sig till...."busbil"
Bilen har nu startats och jag filmade detta med mobilen, tyvärr är jag nollad när det kommer till datorer annars hade jag lagt upp det här.. mycket gott ljud är det i den...he he
Hoppas den här funkar, 3gp-filer går inte att ladda upp/ Runn
Jaha.. lite uppdatering, det är mycket jobb med front o skärmar för tillfället.
Spackling o slippning osv, annars är det bara små pyssel som har fixats som nummer skyltsbelysning lås till koffert m.m.
Dessa små grejor är det som tar tid + att farsan gör massa prylar i rostfritt för att ersätta original delar.
Mer bilder kommer när det är lackerat.
Lite som hänt det senaste är att dörrar har lackerats och även monterats, bakluckan och vingen har även dom lackerats och monterats..
För tillfället så håller farsan på att förbereder skärmar och div delar för lackering till helgen.
Under "torkperioderna" så passar han på att montera små prylarna som tex. handtag, lister m.m.
Dom yttre delarna av vingen fick plastas om lite för att passa riktigt..
Lite bilder....
Då så, nu jäklar händer det grejor.. Skärmar, front och div har lackerats.
Mycket justerande innan man blir nöjd, pga att inga original skruv fanns på bilen så blir alla nya. Detta medför två problem: vilken typ av skruv ska vi ha? och hur många?
Nu börjar det likna en bil igen ialla fall.
Dörrar med div skrot monterat, sidorutor, elhissar m.m. skruvats dit.
Sido backspeglar, lyktor, kabelmatta i fram har modifierats för att passa denna årsmodell.
Tutor o annat lyx har hittat sin plats.
Nu börjar även bilen sjunka lite smått.. ( traktor höjd för tillfället )..
Även om jag lägger upp bilder m.m. så läser Farsan allas kommentarer och och tycker att det är kul med positiv respons och tackar för alla vänliga kommentarer.
Pga av skada hos far så får jag bidra med skruv hjälp osv.
Nu har även fram o bak ruta hittat rätt, detta var lita nervöst måste jag erkänna..
Glasmästaren vi köpte limmet av sa: "Du har 5 min på dig efter du lagt limmet".. , då gäller det att vara snabb och ha allt förberett.
Köpte sug koppar på Jula som funka perfekt och gjorde jobbet mycket enklare..( att lyfta rutan med )..
Sen monterades dom nya rut listerna och oj oj vad tjusigt det blir..
Alla små prytlar tar mer tid än man tror men det mesta sitter där det ska..
Det senaste som är gjort är att justera in en huv.. , ett litet bekymmer dock...... vet inte vilken som ska användas, förslag någon??
Problemet är det att T/A huven kräver lite mer jobb innan lack + att vi har inte rätt luftburk till detta scoop.
Sen är släta original huven inte riktigt i Farsans smak men kräver desto mindre jobb, helst skulle en Formula huv införskaffas.. men men som alla vet är inte dessa gratis.. ( kan bytas mot T/A huv + scoop )..
Det som flåsar oss mest i nacken nu är besiktnings tiden som är beställd ( tror det var 3 MAJ )
Hur göra? Hur göra?.......hmm, snygg blir den ialla fall..
Johnny skrev:Det senaste som är gjort är att justera in en huv.. , ett litet bekymmer dock...... vet inte vilken som ska användas, förslag någon??
Problemet är det att T/A huven kräver lite mer jobb innan lack + att vi har inte rätt luftburk till detta scoop.
Sen är släta original huven inte riktigt i Farsans smak men kräver desto mindre jobb, helst skulle en Formula huv införskaffas.. men men som alla vet är inte dessa gratis.. ( kan bytas mot T/A huv + scoop )..
Det som flåsar oss mest i nacken nu är besiktnings tiden som är beställd ( tror det var 3 MAJ )
Hallå, det var ju nån i någon tråd här nyss som ville bli av med sin formulahuv för att han inte gillade scoopen...minns inte vem bara, rota lite!
Johnny skrev:Det senaste som är gjort är att justera in en huv.. , ett litet bekymmer dock...... vet inte vilken som ska användas, förslag någon??
Hallå, det var ju nån i någon tråd här nyss som ville bli av med sin formulahuv för att han inte gillade scoopen...minns inte vem bara, rota lite!
Efter många om o men så blir det T/A huven ialla fall, det mesta av det andra börjar komma på plats nu.. I det stora hela så kan man säga att huven, luftburken, scoopet och dörrsidorna är kvar att montera..
Till det "lilla" som är kvar att göra är justera rutor (vilket nästan är omöjligt pga Metros dåliga lister) ,nummer plåt fram, tillverka en täckplåt till växelspaken (konsollen), lite skruv ska skruvas dit m.m.
Det största problemet vi har nu är skraplisterna som inte passar, Ove på Crossram har förhoppningsvis hittat GM original lister som troligtvis löser detta problem..
I måndags var bilen ute så vi kunde testa bromsar m.m.
Man kan nu säga att man ser en ände på detta projekt..