En bra början?

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

det fjädrar faktiskt mer än man tror, till min nya bakvagn kommer jag ha en total fjädringsväg av... håll i dig nu.... 90 mm!!!! :eek: (55 kompression och 35 drop)
Det är typ massor i bankretsar :wink:

Förstår vad du menar, men det rör sig som sagt betydligt mycket mer än man tror, samt när bilar börjar bli stumma märker man också små förändringar som annars hade försvunnit i form av bussningsflex osv. När man sedan ligger på gränsen till vad grepp däcken kan leverera, vill man så klart ha ett konsekvent uppträdande.

(ja, jag gissar att du redan hajjat allt det där.. har ingen annan vettig förklaring mer än "så är det"...) :wink:

Stripkörning i all ära, men det finns så många fler faktorer som kan gå fel när man börjar vrida på ratten också. Bakvagnen brukar vara glad för att köra om framvagnen tex... :oops:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lindén #220

Inlägg av luva »

Stripkörning i all ära, men det finns så många fler faktorer som kan gå fel när man börjar vrida på ratten också. Bakvagnen brukar vara glad för att köra om framvagnen tex...
Då kanske det är läge att lacka bilen neonrosa och börja med drifting istället... :roll:
-------------------------------
Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad
Namn: Kristoffer

Inlägg av chris »

Ripper skrev:Ok tack för bilderna. svårt att se på bilderna eftersom kameran ligger i fel vinkel, men blir stagen parallella med varandra?

ang. längd kan du inte få för långa stag - långa stag ger små vinkelförändringar och harmoniskare rörelser än korta stag. Tänk på att din fyrlänk är samma sak som ena sidan av din framvagnsupphängning, sedd framifrån.
Chris skrev:...coiloverserna (kan man skriva så?? )
Nej, det går inte... ta genast bort det eller bli bannad från forumet. :wink: :lol:
Tanken är att stagen ska bli parallella med varandra. Ska försöka komma så nära som möjligt med hjälp av placeringen av fästerna, sedan får jag justera stagen istället.
I värsta fall får det bli en liten kompromiss mellan rattlåsracing och banracing.. :wink:
Jag återkommer i ämnet när det sitter på plats...

Jag tänkte använda Koni Coilovers, 82-serien hade jag nog tänkt mig. Så långa som möjligt vilket borde gå att lösa enkelt i bak när ändå det mesta kapas och byggs om.
Pontiac Firebird Formula 400
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Lite uppdatering innan jag åker bort ett tag.

Plåten/golvet på förarsidan är nu bytt. Det gamla hade rostat sönder.

4-länken är delvis på plats. Allt ska helsvetsas och lite till av plåten ska kapas ur, för nu går det inte att höja upp stagen i framkant utan att det tar i. Sedan ska det stagas upp mot fästerna i fram, troligen mha en profil som kommer att löpa fram till framstöttorna på buren.
Bild

Bild

Buren börjar också komma på plats, lite i taget. För att kunna svetsa även ovansidan av stöttorna så är buren lös i bilen så att den kan flyttas något för att komma åt ovansidorna av skarvarna. Man vill ju inte ta bort taket.... :wink: Passformen är helt ok. Har tyvärr inga bilder ännu.

Åker som sagt bort men förhoppningsvis hittar min polare en bra bränslecell på Åby marknaden till ett vettigt pris. Den bör vara på minst 50liter. När jag har den så kan arbetet med skuffen börja. Golvet där är nästan helt bortrostat och ett nytt behöver byggas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

det är synd att fyrlänken är så smal, annars hade jag lagt två tankar där baksätet satt innan och byggt en brandvägg mellan kupén och tankarna.

Ett tips ang. buren är att du kan ta upp hål i golvet för att sänka ner den om du vill, när du är klar svetsar du bara ihop golvet igen och bygger fästen.

Snyggt jobb annars, men jag önskar lite mer ljus på bilderna så man ser all porren :wink:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Fyrlänken är så bred det bara går, men annars så hade det varit en bra idé att lägga tankarna i "baksätet".

Jo man kanske kunde ha sänkt ner buren genom att ta hål i golvet, men den står nu på golvet där det är veckat och förstärkt, så det hade varit mer jobb att göra på det viset. Jag tror det kommer att funka bra att flytta runt buren lite inne i kupen. Får ta hjälp av spännband för att få den på plats.

Ljusare bild på begäran.

Bild
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Det var längesedan jag uppdaterade. Men det har stått stilla länge av olika anledningar. Familje skäl (inte mina), ekonomiska skäl (mina), tävlingssäsong (inte mina) etc. Men jag hoppas att komma igång snart igen.

Det sista som hände var i februari, då kom buren, eller större delar av buren på plats samt att rosten lagades med ekonomiplåt. Fick göra som Ripper föreslog, hål i golvet för att kunna svetsa buren på ovansidan.

Sedan bogserades Warbird till ett annat garage för vila över sommaren.

Bild

Bild
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
degen
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Degerman
Kontakt:

Inlägg av degen »

Bild
Världens coolaste släp? :cool:
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Lättare än att hitta en nog bred transport i närheten. Dessutom skulle den inte så långt så det gick bra så här :wink:

Men om det inte blir bil av den någongång så kanske det blir husvagn... :lol:
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Predator skrev:Finns ju en del intressanta gamla projekt här på forumet som man undrar hur det gått med.....
Detta är ett av dom! :wink:
Jag har inte varit inne på detta forum (eller något annat heller) på jättelänge och blev förvånad att min tråd fanns kvar och ännu mer förvånad att någon har skrivit i den...

Pga en massa andra omständigheter så har projektet stått stilla. Bilen hamnade återigen i en lada där den har stått nu i över ett år. Garagebrist och penning brist... :sad: :sad:

För någon månad sen hämtade jag dock bilen som nu står i ett varmgarage nära hemmet. Pengar saknas alltjämnt, men inspirationen har kommit tillbaka (därav mitt besök här igen).

Nu har jag några veckors jobb med att få ordning i garaget samt lite annat (andra bilar och motorcyklar), men jag hoppas vara igång igen med Warbird innan snön faller.

Tyvärr har min hjälpreda (det var ett "understatement") fullt upp med att bygga ny frontmotordragster åt sig själv, så jag får försöka klara mig själv.
Bild
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Predator skrev:Ahh... Bra timing då när vi båda kollar i tråden ungefär samtidigt efter ca 1 år!
Jo, pengar, motivation och tid är det ju inte alltid man har men kul att du fått inspiration igen! Man kan fixa det mesta själv bara man ger sig på det och inte ser hindrena redan innan man börjat.... :???:

Är det förresten Cudan brevid som kanske ligger till salu?
73a?
Det var verkligen en lustig timing :lol:

Cudan är inte till salu, kommer nog aldrig att bli heller. Det är en 'Cuda 72. Däremot står det en 73:a i Rättvik, en Barracuda klonad till Cuda, som är till salu.

Min Cuda:
Bild
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Skriv svar