pontiac firebird trans am ram air ws6 1999
Moderator: Moderators
- torbjorn
- Registrerad

- Namn: Torbjörn Skog #555
- Kontakt:
pontiac firebird trans am ram air ws6 1999
Att jag överhuvudtaget skriver detta är för att stämma i ån. Eller Ta i trä. Eller kanske utmana ödet.
Jag köpte min Svarta bil för drygt en månad sedan och var medveten om att hjullagret var slut. Men va sjutton, liksom.
När jag idag konstaterade ett påtagligt läckage från slangarna under styrservon ruskade jag lätt på huvudet och sade jaja. Jag är van.
Tänkte roa er med de kostnader denna bil hittills dragit.
Alltså en i höstas importerad TA från Texas. 45 tusen miles (ca 80 tusen km), inga USA-dokument med den. Bilen har gått ett par mil sedan dess, dvs stått i ett garage och väntat på våren - och den penningstinne Torbjörn som just då blundade för varningsklockorna, körde hem i en bil vars bakhjullager morrade, och vars torra framdäck spårade på precis allt.
Inom kort noterade jag att fönsterhissen var trasig.
I alla fall, notan från verkstaden så långt (+ moms!):
packbox 101kr (50kr ink moms på HansenRacing i höstas)
bakhjulslager 418kr (300 ink för en månad sedan på Hansen)
ögla bilbälte 147kr
fönsterhissmotor 1591kr
drivaxel 4283kr (1500ink på Osbyskroten beg)
bakaxelpackning 101kr (55ink Hansen)
växellådsolja 59kr/litern
växellådsfilter 264kr
arbetstid 7,5 tim 4462,50kr
Tillkommer fyra däck (jaja, det är slitdelar), samt en framvagnsinställning, då innersidan på framdäcken har blivit blanka på de femtio mil jag kört med den. Å andra sidan var däcken i stort sett slut ändå, så...
Roade mig att byta olja och -filter idag. Kallas för underhåll. Hittade några saknade plastskruvar (dvs hålen efter dem) i kanten på plaststötfångaren bak.
Ännu inte åtgärdade fel:
läckande styrservo (gissar på torra slangar, dvs byte)
halvt defekt elbackspegel (bara att sörja)
CDspelaren trasig (vem har CDskivor?)
svårstängd baklucka visade sig bero på en krockskada bak (jag avvaktar)
ett trasigt dimljus (har just läst era erfarenheter om dem)
vatten i ett helljus (...)
Jag tror att bilen varit ganska oälskad den sista tiden, så jag gör vaf jag kan för att titta på den med varma ögon. Trots att det egentligen inte är en överdrivet snygg bil.
Återkommer.
Jag köpte min Svarta bil för drygt en månad sedan och var medveten om att hjullagret var slut. Men va sjutton, liksom.
När jag idag konstaterade ett påtagligt läckage från slangarna under styrservon ruskade jag lätt på huvudet och sade jaja. Jag är van.
Tänkte roa er med de kostnader denna bil hittills dragit.
Alltså en i höstas importerad TA från Texas. 45 tusen miles (ca 80 tusen km), inga USA-dokument med den. Bilen har gått ett par mil sedan dess, dvs stått i ett garage och väntat på våren - och den penningstinne Torbjörn som just då blundade för varningsklockorna, körde hem i en bil vars bakhjullager morrade, och vars torra framdäck spårade på precis allt.
Inom kort noterade jag att fönsterhissen var trasig.
I alla fall, notan från verkstaden så långt (+ moms!):
packbox 101kr (50kr ink moms på HansenRacing i höstas)
bakhjulslager 418kr (300 ink för en månad sedan på Hansen)
ögla bilbälte 147kr
fönsterhissmotor 1591kr
drivaxel 4283kr (1500ink på Osbyskroten beg)
bakaxelpackning 101kr (55ink Hansen)
växellådsolja 59kr/litern
växellådsfilter 264kr
arbetstid 7,5 tim 4462,50kr
Tillkommer fyra däck (jaja, det är slitdelar), samt en framvagnsinställning, då innersidan på framdäcken har blivit blanka på de femtio mil jag kört med den. Å andra sidan var däcken i stort sett slut ändå, så...
Roade mig att byta olja och -filter idag. Kallas för underhåll. Hittade några saknade plastskruvar (dvs hålen efter dem) i kanten på plaststötfångaren bak.
Ännu inte åtgärdade fel:
läckande styrservo (gissar på torra slangar, dvs byte)
halvt defekt elbackspegel (bara att sörja)
CDspelaren trasig (vem har CDskivor?)
svårstängd baklucka visade sig bero på en krockskada bak (jag avvaktar)
ett trasigt dimljus (har just läst era erfarenheter om dem)
vatten i ett helljus (...)
Jag tror att bilen varit ganska oälskad den sista tiden, så jag gör vaf jag kan för att titta på den med varma ögon. Trots att det egentligen inte är en överdrivet snygg bil.
Återkommer.
_________
berget.info
berget.info
- enlightener
- Registrerad

- Namn: Anders Dyberg #306
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Anders: Jag ser att du kommer från Karlstad. Det gör min svarta nyinköpta bil också, och det var det starkaste skälet varför jag köpte den: Hade hämtat min 79årige pappa i Köping för att titta på en bil femton mil bort och tyckte det kändes fånigt att vända tomhänt. Därtill hade jag inte ätit lunch.
Ibland kan man undra över sitt förstånd.
Om jag bortser från felaktigheterna med bilen, så är den fruktansvärt snabb. Det snabbaste jag kört, trots en VMAX i behagligt minne (motorcykel med 175 hästar, sade ägaren). Vid fyratusen varv är det som att något lyfter (håren på min vänsterarm).
Må den visa sig älskansvärd, så får vi diskutera dess fortsatta levnad i min ägo i höst.
Ibland kan man undra över sitt förstånd.
Om jag bortser från felaktigheterna med bilen, så är den fruktansvärt snabb. Det snabbaste jag kört, trots en VMAX i behagligt minne (motorcykel med 175 hästar, sade ägaren). Vid fyratusen varv är det som att något lyfter (håren på min vänsterarm).
Må den visa sig älskansvärd, så får vi diskutera dess fortsatta levnad i min ägo i höst.
_________
berget.info
berget.info
- enlightener
- Registrerad

- Namn: Anders Dyberg #306
Vart köpte du den? Privat eller hos någon firma?
Det finns tyvärr en hel del skumma T/As till salu just i Värmland... Gör det väldigt svårt att få min LS1:a såld.
Ja Vmaxen ska väl vara apsnabb den va?
Men som sagt alltid kul med nya T/A-entusiaster.
liten notering bara: du har inte en 350 motor i din, det är dom gamla. Din är en 346 precis som alla LS1:or om man ska vara petig...
Det finns tyvärr en hel del skumma T/As till salu just i Värmland... Gör det väldigt svårt att få min LS1:a såld.
Ja Vmaxen ska väl vara apsnabb den va?
Men som sagt alltid kul med nya T/A-entusiaster.
liten notering bara: du har inte en 350 motor i din, det är dom gamla. Din är en 346 precis som alla LS1:or om man ska vara petig...
Högljudd svart T/A WS6 -97 Targa
Skendöd röd Shelby Lancer -87
ALL HAIL TO THE SCREAMING CHICKEN (the voices made me do it!)
Skendöd röd Shelby Lancer -87
- whitewolf_dk
- Registrerad

- Namn: Michael Christensen
torbjorn skrev:Anders: Jag ser att du kommer från Karlstad. Det gör min svarta nyinköpta bil också, och det var det starkaste skälet varför jag köpte den: Hade hämtat min 79årige pappa i Köping för att titta på en bil femton mil bort och tyckte det kändes fånigt att vända tomhänt. Därtill hade jag inte ätit lunch.
//Micke
Yes it's fast, Yes it's mine, NO you cannot drive it
Online by Wireless.
Missing Sweden and driving the car :-(
Online by Wireless.
Missing Sweden and driving the car :-(
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Nya däck och en framvagnsinställning gjorde underverk med bilen. Bara att konstatera att dessa bilar kan med fördel köras Väldigt Fort.
När jag är säker på att verkstaden fått betalt för notan av den bilfirma jag köpte den av, ska jag roa er att berätta hur man också kan importera bilar.
Hittade en -01 på blocket för ett hyfsat pris:
http://www.blocket.se/vi/8392680.htm?ca=11_s
När jag är säker på att verkstaden fått betalt för notan av den bilfirma jag köpte den av, ska jag roa er att berätta hur man också kan importera bilar.
Hittade en -01 på blocket för ett hyfsat pris:
http://www.blocket.se/vi/8392680.htm?ca=11_s
_________
berget.info
berget.info
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Åter från sommaren
Bilprovade min svarta bil härom veckan: Fel färg på bakblinkers och glapp i den andra styrleden (förra året vänstra styrleden, i år högra). Ringde säljaren som sade att han har ett blinkers-kit som han tejpar på bak.
Alltså: Det är liksom underförstått att man ska känna till detta? Om blinkers med fel färg?
Sökte efter "baklysen" här, och hittade mängder av inlägg.
Att jag inte känner till detta problem har antagligen att göra med att min första TA kom ursprungligen ny till Tyskland. Den har således gula blinkers bak.
Well: På väg till säljaren började ett lager tjuta. Ska jag gissa på det andra hjullagret bak? Men det lät inte när jag motorbromsade, bara gasade.
/numera med originalkassettspelare
Alltså: Det är liksom underförstått att man ska känna till detta? Om blinkers med fel färg?
Sökte efter "baklysen" här, och hittade mängder av inlägg.
Att jag inte känner till detta problem har antagligen att göra med att min första TA kom ursprungligen ny till Tyskland. Den har således gula blinkers bak.
Well: På väg till säljaren började ett lager tjuta. Ska jag gissa på det andra hjullagret bak? Men det lät inte när jag motorbromsade, bara gasade.
/numera med originalkassettspelare
_________
berget.info
berget.info
- båvrup
- Registrerad

- Namn: Patrik Båvrup #291
hjullager kollar du genom att svänga höger respektive vänster ganska kraftigt ,om det är ett hjulllager så brukar det tystna åt ena hållet. låter det vid gaspådrag så kan det var i bakaxeln .
Sylva fury enda exet i Sverige
Pontiac firebird 400 -67 cab
Chevrolet bel air 2d ht -55 såld, men vem saknar en cheva ????
Håll med, det spar tid
Håll med, det spar tid
- dw
- Registrerad

- Namn: Per Johansson f.d #578
- Kontakt:
Om det är bakaxeln kan det vara så att det är fel olja bara.
Hade min T/A inlämnad för byte av bakaxel olja och en del andra saker
när jag fick tbx den så lät det hemskt när man kört en stund visade sig han inte haft i limitedslip olja eller va de nu heter... så han fick byta olja igen med rätt tillsattser sedan blev den knäpp tyst =)
Hade min T/A inlämnad för byte av bakaxel olja och en del andra saker
när jag fick tbx den så lät det hemskt när man kört en stund visade sig han inte haft i limitedslip olja eller va de nu heter... så han fick byta olja igen med rätt tillsattser sedan blev den knäpp tyst =)
Pontiac Trans Am '94 5.7L V8 SÅLD :/
-- Bara döda fiskar flyter med strömmen.
-- Bara döda fiskar flyter med strömmen.
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
2bcontinued
Bilfirman jag köpte bilen av i Karlstad meddelar att man bytt några lager i bakaxeln men ändå inte fått bort det ljud som särskilt hörs vid gaspådrag. Pinjonglagret är inte bytt. Och man menar att man inte kan göra mera, med de resurser man har.
Vi diskuterade en stund och kontentan blev att jag kör bilen tills något rasar, och då får vi diskutera saken då.
- Men om jag befinner mig i Bollnäs när bilen går sönder, sade jag tveksamt.
- Vilken bil som helst kan ju gå sönder, sade bilfirman.
Frågan är vad jag gör nu.
Att de gjorde en dålig affär som importerade en sämre bil från Texas är trist, men att jag köpte den av dem är tristare.
Finns det någon duktigt TACSkollega mellan Karlstad och Stockholm som kan hjälpa mig definiera felet? Jag tar tåget imorgon (fredag) och hämtar bilen. Mobilen är med: 0702 006 001
Vi diskuterade en stund och kontentan blev att jag kör bilen tills något rasar, och då får vi diskutera saken då.
- Men om jag befinner mig i Bollnäs när bilen går sönder, sade jag tveksamt.
- Vilken bil som helst kan ju gå sönder, sade bilfirman.
Frågan är vad jag gör nu.
Att de gjorde en dålig affär som importerade en sämre bil från Texas är trist, men att jag köpte den av dem är tristare.
Finns det någon duktigt TACSkollega mellan Karlstad och Stockholm som kan hjälpa mig definiera felet? Jag tar tåget imorgon (fredag) och hämtar bilen. Mobilen är med: 0702 006 001
_________
berget.info
berget.info
- båvrup
- Registrerad

- Namn: Patrik Båvrup #291
tyvärr så låter det som att det är pinjonglagen
, glömmer aldrig när jag var i göteborg och provkörde en -94 på 4000 mil och bakaxeln tjöt som bara den .
självklart så tyckte säljaren att det var soppapumpen som lät
Lycka till med bilen
, glömmer aldrig när jag var i göteborg och provkörde en -94 på 4000 mil och bakaxeln tjöt som bara den .
självklart så tyckte säljaren att det var soppapumpen som lät
Lycka till med bilen
Sylva fury enda exet i Sverige
Håll med, det spar tid
Håll med, det spar tid
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Tack Båvrup. Byter man alla lager utom ett, är det verkligen att utmana ödet.
Firman svär sig fri och säger att man inte kan göra något mer. Och jag frågar vad jag ska göra, och hör hur chefen rycker på axlarna.
Ska bli intressant att lämna in bilen (igen) på en riktig verkstad.
Firman svär sig fri och säger att man inte kan göra något mer. Och jag frågar vad jag ska göra, och hör hur chefen rycker på axlarna.
Ska bli intressant att lämna in bilen (igen) på en riktig verkstad.
_________
berget.info
berget.info
- hardly
- Registrerad

- Namn: Anders Fridlund #542
- Kontakt:
Stå på dig om du inte får din vilja fram. Förklara att du inte är nöjd, gå till konsumentvägledaren, hota med + SverkerVi diskuterade en stund och kontentan blev att jag kör bilen tills något rasar, och då får vi diskutera saken då.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
konsumentverket
Det står i konsumentköplagen att:
Du kan lämna tillbaka din bil eller att de fixar den...
Om man läser på konsumentverkets webbsida så kan man med lätthet tolka texten så
se till att de fixar bilen
Du kan lämna tillbaka din bil eller att de fixar den...
Om man läser på konsumentverkets webbsida så kan man med lätthet tolka texten så
se till att de fixar bilen
-70 Pontiac Firebird Formula 400
-06 Triumph SpeedTriple
-15 slitna sneakers
-06 Triumph SpeedTriple
-15 slitna sneakers
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Right: Bilen hämtad i Karlstad och hemkörd i 88 km/tim. Klart underhållande att köra så sakta så långt (29 mil) men också en smula tråkigt.
Bilfirma SportochTransportbilar AB som sålde bilen till mig, har bytt en styrled, och hängt på gula bakblinkers, samt ombilprovat bilen. Tyvärr gjorde man ingen framvagnsinställning efter styrledsbytet, så hemfärden blev vingligare än jag hade önskat. Därtill var jag glad för det regn som kom, eftersom framhjulen borde slitas mindre då.
Naturligtvis sade jag till om en framvagnsinställning, eftersom jag just själv hade kostat på en sådan på denna bil.
Nåja.
Man har bytt ett drivaxellager i bakaxeln men det oljud som uppstod på vägen till Karlstad är kvar. Och man säger att man inte kan göra mera.
Sålunda: Jag behöver meckhjälp i Stockholmstrakten. Antingen en bilfirma, eller någon som anser sig kunna identifiera varifrån oljudet kommer och/eller kunna åtgärda det. Ljudet hörs tydligast vid gaspådrag, men sjunger med en jämn hög ton, beroende på fart. I stort sett tyst när jag släpper gasen. När jag saktar in till stillastående morrar det plötsligen vid 30 km/tim. Och jag härleder ljudet från bakaxeln, även om det i mina öron låter som ett transmissionsljud av något slag.
Teorin om pinjonglagret är väl inte helt fel (hoppas jag).
Staffan Becks verkstad i Drottningholm har hittills gjort det mesta med mina bilar, men är ibland så oresonligt dyr (växellådsoljebyte + filter för 2000 kr) att jag åter försöker att hitta ett alternativ.
Krister i Hammarby är visserligen billig, men han ställer inga diagnoser; han utför jobbet med de delar som jag ger honom.
Har ni någon att föreslå? Om det är pinsamt att göra reklam, så finns jag också på mobil 0702006001 och mail svartabilen@berget.info
Bilfirma SportochTransportbilar AB som sålde bilen till mig, har bytt en styrled, och hängt på gula bakblinkers, samt ombilprovat bilen. Tyvärr gjorde man ingen framvagnsinställning efter styrledsbytet, så hemfärden blev vingligare än jag hade önskat. Därtill var jag glad för det regn som kom, eftersom framhjulen borde slitas mindre då.
Naturligtvis sade jag till om en framvagnsinställning, eftersom jag just själv hade kostat på en sådan på denna bil.
Nåja.
Man har bytt ett drivaxellager i bakaxeln men det oljud som uppstod på vägen till Karlstad är kvar. Och man säger att man inte kan göra mera.
Sålunda: Jag behöver meckhjälp i Stockholmstrakten. Antingen en bilfirma, eller någon som anser sig kunna identifiera varifrån oljudet kommer och/eller kunna åtgärda det. Ljudet hörs tydligast vid gaspådrag, men sjunger med en jämn hög ton, beroende på fart. I stort sett tyst när jag släpper gasen. När jag saktar in till stillastående morrar det plötsligen vid 30 km/tim. Och jag härleder ljudet från bakaxeln, även om det i mina öron låter som ett transmissionsljud av något slag.
Teorin om pinjonglagret är väl inte helt fel (hoppas jag).
Staffan Becks verkstad i Drottningholm har hittills gjort det mesta med mina bilar, men är ibland så oresonligt dyr (växellådsoljebyte + filter för 2000 kr) att jag åter försöker att hitta ett alternativ.
Krister i Hammarby är visserligen billig, men han ställer inga diagnoser; han utför jobbet med de delar som jag ger honom.
Har ni någon att föreslå? Om det är pinsamt att göra reklam, så finns jag också på mobil 0702006001 och mail svartabilen@berget.info
_________
berget.info
berget.info
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Om Verkstan kan jag bara applådera: Synnerligen trevlig i telefon, samt att han gav mig en tio minuters lektion om hur det fungerar i bakaxeln. Därtill med sannolika priser, och hur illa det kan bli om bakaxeln är mer trasig än pinjonglagret.
Däremot kunde han inte ge mig någon tid, eftersom de redan nu låg tre veckor efter. Också rekommenderade han några andra som sysslade med bakaxlar.
Efter en stunds letande konstaterade jag att det tycks vara svårt att byta pinjonglager - förutsatt att det är var felet ligger. Flera sade nej när de hörde vad det var frågan om, trots att de gärna meckar Pontiac. Jag har nu förstått varför SportochTransportbilar valde att passa, och hoppas att Gud ska ingripa. Eller något.
En bidragande orsak skulle kunna ha varit den gräsliga framvagnsinställningen som jag ordnade på OK Globens Däckservice (för andra gången). De är mycket trevliga och jag rekommenderar dem varmt.
LG Bil och Motor i Norsborg var också mycket tillmötesgående, men har en väntetid på ca tre veckor. De vågar sig också på pinjonglager.
Avslutade mitt försök att göra mig fri från Staffan Becks verkstad, och de önskade mig välkommen om en vecka. Klart jag kapitulerade.
Återkommer...
(under vilken flik startar jag en tråd om Tillgängliga Verkstäder? Om alla som har bra/dåliga erfarenheter delar med sig av dem, skulle en del av oss kunna spara mycket tid på att slippa Gula Sidorna)
Däremot kunde han inte ge mig någon tid, eftersom de redan nu låg tre veckor efter. Också rekommenderade han några andra som sysslade med bakaxlar.
Efter en stunds letande konstaterade jag att det tycks vara svårt att byta pinjonglager - förutsatt att det är var felet ligger. Flera sade nej när de hörde vad det var frågan om, trots att de gärna meckar Pontiac. Jag har nu förstått varför SportochTransportbilar valde att passa, och hoppas att Gud ska ingripa. Eller något.
En bidragande orsak skulle kunna ha varit den gräsliga framvagnsinställningen som jag ordnade på OK Globens Däckservice (för andra gången). De är mycket trevliga och jag rekommenderar dem varmt.
LG Bil och Motor i Norsborg var också mycket tillmötesgående, men har en väntetid på ca tre veckor. De vågar sig också på pinjonglager.
Avslutade mitt försök att göra mig fri från Staffan Becks verkstad, och de önskade mig välkommen om en vecka. Klart jag kapitulerade.
Återkommer...
(under vilken flik startar jag en tråd om Tillgängliga Verkstäder? Om alla som har bra/dåliga erfarenheter delar med sig av dem, skulle en del av oss kunna spara mycket tid på att slippa Gula Sidorna)
_________
berget.info
berget.info
- melvin
- Registrerad

- Namn: Daniel Johansson
- Kontakt:
Lite lätt deppig inledning på en projekttråd!
Men ta det hela med ro, du verkar ju ha en katt som tycker om dig (även om bilen jävlas!)
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Då ska vi se:
Pinjonglagren (inre och yttre), difflagren, någon packbox, någon Hållare av något slag, samt olja etc. Fem timmar att plocka sönder, ungefär lika lång tid att få ihop.
Gissa hur mycket pengar bilverkstaden vill ha?
Närmast vinner en hembränd CD-skiva med något metalband!
Pinjonglagren (inre och yttre), difflagren, någon packbox, någon Hållare av något slag, samt olja etc. Fem timmar att plocka sönder, ungefär lika lång tid att få ihop.
Gissa hur mycket pengar bilverkstaden vill ha?
Närmast vinner en hembränd CD-skiva med något metalband!
_________
berget.info
berget.info
- doski
- Registrerad

- Namn: Sénat Memedoski #447
En kaka...
2002 LS1 Trans Am WS6 Ram air 6-växl.
SÅLD
BADAZWS6
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?p=73004#73004
SÅLD