Gula faran...

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad

Inlägg av v8guy »

Toppen Adde att du kommit igång på allvar. Hoppas jag inte lurade dig på någon info när du frågade kring bakaxeln. Lite svårt att komma ihåg alla detaljer kring ett byte man gjorde 5-6 år tidigare..

Den blev bred.... riktigt bred med de fälgarna... Jag valde tom att köpa en uppsättning 4e gen fälgar bara för att jag tyckte de stack ut för långt.

Bakaxeln gick ju sönder och 16" fälgarna sålde jag...

Lycka till iaf...

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

Tjena Anders!

Nej, du lurade inte in mig på något det var väl mer mitt vanliga tankesätt "det löser sig alltid" som resulterade i att det blev för brett..
Men i övrigt är det finfint, förutom att jag inte får tag i bromsslangar.. så nu bär det av till hydraulikfirmor i veckan i hopp om att få något specialtillverkat. Bytet i övrigt vart ju bra, lite fränare att ha lamelldiff och 3:43 utväxling istället för 2:73 odiffat med trummor :roll:

Å som Ronny säger finns det verktyg att rulla ut skärmarna med, eftersom jag ska lacka om så kvittar det hur lacken håller, jag ska först höra med lite olika plåtisar vad dom tror om jänkeplåt. "det löser sig alltid" :angle: :cool:

Runn, skulle du mot förmodan hitta den gamla uthyresannonsen vore det guld värt.

Nu har jag fått lyktmotor och spoilern är imorrn klar för montering, återkommer med bilder, framfjädrarna lär åka på nästa vecka tillsammans med nya bussningar till främre LCA.

Mvh Andreas
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Kul att det rör på sig! Har du mycket kvar innan det blir kördags?
Det finns lite platser kvar på SS om du är intresserad :wink:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

adde skrev:Runn, skulle du mot förmodan hitta den gamla uthyresannonsen vore det guld värt.
letat lite... http://www.zatzy.com/showthread.php?p=2 ... ost2947881
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Finns en billigare beprövad metod, iaf i race sammanhang.

En rundstav i trä, tex ett baseboll trä, som stick in mellan däck och fälg sen är det bara att SAKTA rulla bilen så hjulet drar upp trät mellan däcket och skärmen tills man har den fri gång som behövs.

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Mangan skrev:Finns en billigare beprövad metod, iaf i race sammanhang.

En rundstav i trä, tex ett baseboll trä, som stick in mellan däck och fälg sen är det bara att SAKTA rulla bilen så hjulet drar upp trät mellan däcket och skärmen tills man har den fri gång som behövs.

Magnus
Trodde inte du gillade oseriösa lösningar, När det inte kostar mer än 250-500kr så är det ju bättre att få det gjort riktigt. :wink:

Skämtar med dig, Basebollträ-versionen går ju men det kan ju gå fel med.
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Jag gillar enkla fixar av problem,, inte fixar av symptom juuuuuuu ;-)

Och funkar gör det.

Annars så har jag för mig att en av gummimojarna i Linköping, ev Pelles däck. har en sån rulle man sätter på navet. men det kostar nog mer än 250-300 i timmen,,,

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

kul att det är lite fart i tråden nu, tack för alla kommentarer och ert angagemang!

ripper> bankörning vore grymt skoj men jag kommer inte våga maxa bilen i år, vi får se hur långt man hinner men i dagsläget är det absolut ingenting jag skulle våga skriva upp mig på. Blir minst lika kul å se hur övriga bilar från klubben går!

Runn> Tack för hjälpen, ska kolla upp det lite nogrannare i veckan..

Vad tycker ni i övrigt är det dumt att bredda aningen? Jag vill inte förstöra bilen på något sätt, det vore bara bortkastat jobb. Skulle jag kunna bredda ut den minimalt och fortfarande få det att inte se aldelles vanvettigt ut kan det nog bli läckert.. Man har ju hamnat i något av ett döläge här, pest eller kolera.

Mangan> Hehe, kanske inte någon värst dum idé frågan är bara hur resultatet skulle bli, tippar på att det kan bli sista utvägen eller nåt i den stilen.

Under dagens mek har jag plockat bort höger framfjäder vilket tog sitt lilla tid utan ett specialverktyg. Nu ska jag plocka bort nedre länkarmen så jag kan stoppa i nya bussningar även där.

Bifogar en bild på en gummiavlastare som ligger på fjäderns ovansida. Så här såg orginalet ut. Liknar en gammal fnösketorr pepparkaksdeg, så den byts ut, undra hur svåra dessa är att få tag i?
Finns det speciella sådana till sänkfjädrar med tanke på att de är lite annorlunda utformade i fjäderns ovankant?
De bakre behöll jag och använde på nya fjädrarna.

Vidare har jag lackat på spoilern lite och monterat "stylingbjäffs". Valde nät som jag vart inne på förut och det vart faktiskt rått, nu har man bättre kylningsmöjligheter också, alltså både en estetisk och funktionell modifiering.

Bild
Bild
Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Stylingbjäfs, Vad är det för snack? Försöker du få pluspoäng hos Ripper genom att missbruka ordet sådär :grin:

Är gallret svart eller?

Men snyggt blir det ju... Vilka ljus man skulle kunna ha där bakom :oops: :roll:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

hehe, stylingbjäfs kan väl vara ett lite magstarkt ord men det är väl bland det första folk köper till sina saab och volvo för att piffa upp spoilern lite. Lite udda på en firebird men vafasen smaken e som baken, I like it!
svart som synden är det.

Sannt som du säger, lite porrigare lampor än de jag har kunde man förstås ha men jag vet inte riktigt vilka regler som finns gällande belysning av parkering / positionsljus ang. färger etc. Nu skulle jag aldrig sätta en röd diod där men kanske något mer xeonliknande blått ljus för att modernisera lite?

Prio jäkligt långt ner känns det som :angle: :wink:
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Styling är det ju helt klart i alla möjliga betydelser av det ordet!

Adde: Om du med resultat menar om det funkar så kan jag garantera det. Det på verkar inte lacken utom möjligen på hjulhuskantens insida om du knäcker den.,och framför allr det går FORT, en dragning i varje hjulhus och det är klart,, inte timmar av rullning för att få ut hela skärmen.

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

okej, får ta å undersöka var basebollträt tog vägen då :wink: det låter lite för bra för att vara sannt, frågan är hur man ska göra med den inre kanten som går rakt in mot bilens centrum, den kanske borde bockas upp eller tas bort för att underlätta breddningen, den kanten syns ju ändå inte och är inte heller lackad i bilens nuvarande färg. Eller är det den kanten du menar att man ska ta spjärn mot kanske?

Styling i alla möjliga bemärkelser, jo det var väl 99% för utséendets skull och kvarvarande procent för att det inte gör saken sämre om kylning behövs :angle:

PS. Ingen som kan svara på frågorna ang. gummiavlastningen för fjädrarna?
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Det är den kanten jag menar att du böjer upp först, sen kan du öka vinkeln mot hjulet så du knådar ut hela den pressningen.
Rundstav i alla möjliga dimensioner finns hos byggvaruhusen.

Fjädergummina fbinns säkert hos GM, iaf orginal varianten, att sänknings fjädrarna har olika utforming mot gummina genemot orginal låter lite lustigt, eller har dom egna gummin?

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

ok, då är jag med på hur man ska göra ang breddning.
sänkfjädarna är liksom platta i ena änden, ungefär som man slipat ner ena kortsidan av fjädern mot en rondellslip :wink: ser lite lustigt ut.

Gm orginal, jo jag tackar ja, då blir det att ringa Klintberg igen. Å dom är ju billiga, de tog som ett rent exempel hundringen mer ( tot 160kr) för en diffhuspackning. Likaså var bultarna till panhardstaget dyrare än bussningarna till staget. Ska det vara orginal ska det vara dyrt, eller nåt sånt..
BlackScissors

Inlägg av BlackScissors »

Mina gummin var som tur va hela. Jag tog och sprayade silicon på dem och sedan placerade fjädrarna på gummina för att pressa ut det veck som de fått av originalfjädrarna. Blir nog bra när det är färdigt ...

Bultar beställde jag från Hansen. Bara att mäta sig fram till vad man behöver, ta en standardlängd och fläska på med grade 8 (högst hållfasthet) så blir det bra.

En "delad" ljusramp på var sida (2-3st ljusstarka lampor) vore väl fränt bakom gallret. Men du kanske inte behöver helljus. Stockholm är ju upplyst endå :grin: :grin: :grin:

Du blästar och målar väl om A-armarna när du ändå monterat bort dem?

/Ronny
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

tjena!

jag kollade lite extra på gummit och kanske går det att använda om man behandlar det lite först, känns dock lite halvdannt att använda så gammla gummin med helt nya fjädrar.

Självklart ska jag snygga till lite innan det hamnar på plats. Blästring kan bli aktuellt, i sådant fall lämnas det in, jag orkar inte hålla på själv med blästersand då jag vi saknar skåp.. Sahara i hår och öron får vara värd den lilla slanten, blästerfirmor brukar vara billiga dessutom kan man få det grundat.

ljusramp lät väl lite vågat eller menar du diskreta dioder som ger lite annan ljusfärg, 2 punktmarkeringar som i dagsläget?

Hansen var inte så pigga att hjälpa till med bultar, de verkar ha dåligt med 8 grade?
BlackScissors

Jag lämnade in alla mina delar före komplett bussningsbyte. kostade 500 spänn blästrat och lackat !!! Rekommenderar att ta med gott fika bröd å åka till ett varv eller så i närheten. De har oftast en tjock stenskottsäker lack som de kan bränna fast. Kul om det är snyggt nästa år åxå ...

Gummit lär väl inte gå någonstans när du väl placerat det ... Även om det var trasigt så satt det ju kvar med de gamla fjädrarna, eller hur? Men visst, är man ändå igång är det ju kul och känns bra att byta mot nya prylar. Vild chansning är att Americano Enterprises i Linköping kan fixa ...

Ok, du ska ha styling belysning som syns UTifrån, inte upplysning som syns INifrån ... :roll: :grin:
Då blir det ju snyggast med lite blå dioder, eller ett par neonrör ...
Varför inte lite strob-ljus? Det är ballt. Bra om man kan dra på det när man har bråttom, kopplat till 2 tutor som låter varannan gång :grin: :cool: hahahaha

Hansen fixade bult på nolltid till mig. Men det går inte säga var de ska sitta, utan ange EXAKT vilken bult du vill ha, då går det. Iallafall för mig ...

Har du återmonteringen av framfjädrarna under kontroll nu eller?

Mvh Ronny
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Predator skrev:Kul att det går framåt Adde! :cool:
Tvivlar inte på att det går att mangla skärmkanter a´la Mangan men en liten varning dock! Är skärmarna / kanterna lagade, svetsade och spacklade.... Kanske av någon tidigare ägare, så kan det bli mindre bra.
Vet inte hur din bil är Adde men det finns många bilar med svetsade / "klabbade" skärmar.
Good Piont!!!!
har inte tänkt på det skall komma i håg det i framtiden.

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

hallå!

det var en väldigt bra poäng som inte jag heller haft någon tanke på.

Vad jag sett mot kanten så är det inte lagat på något vis, därimot vågar jag inte svara på om någon spacklat bilen vid nuvarande breddning med tanke på att den är omlackad. Om det skulle visa sig finnas mindre spackelarbete där kanske inte det är hela världen eftersom jag ändå planerat att lägga ner mycket tid på att spackla, slipa och få iordning karossen inför lack. Men en riktigt bra poäng, ska kika och knacka lite extra nästa gång!

Nu fungerar pop up lysena äntligen som de ska, skönt! passade på att snygga till det elektriska i fronten idag och bytte ut alla hemska sockerbitsskarvar och liknande mot ny kabel, lödningar och krympslang. Känns skönt att vara seriös. Nästa projekt blir att få ur de nedre bärarmarna från styrstaget och spindeln, de två lederna alltså. Hade ingen press som funkade tyvärr.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

BlackScissors skrev:Mina gummin var som tur va hela. Jag tog och sprayade silicon på dem och sedan placerade fjädrarna på gummina för att pressa ut det veck som de fått av originalfjädrarna. Blir nog bra när det är färdigt ...

Bultar beställde jag från Hansen. Bara att mäta sig fram till vad man behöver, ta en standardlängd och fläska på med grade 8 (högst hållfasthet) så blir det bra.

En "delad" ljusramp på var sida (2-3st ljusstarka lampor) vore väl fränt bakom gallret. Men du kanske inte behöver helljus. Stockholm är ju upplyst endå :grin: :grin: :grin:

Du blästar och målar väl om A-armarna när du ändå monterat bort dem?

/Ronny
Just ja, glömde svara på ditt inlägg Ronny!

Silicion på gummit och sedan låta det stå i press? Det kanske fungerar, de ser lite veckade ut efter fjädern, frågan är om man inte bör byta dessa.. Nu har jag inte undersökt om det går att hitta såna här gummin.

ljusramp? Så förtjust var jag aldrig i Knight rider :cool: jag skulle kunna ha några snyggare än dessa standardlampor men dessa fyller åtminstonde funktionen jag var ute efter. Lampbyten kanske sker till nästa år. :wink:

Blir nog inte så mycket mekande i helgen, eventuellt på söndag. Skulle hemskt gärna få in länkarmar och främre krängningshämmare på blästring och lack.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

var har de där gummina för uppgift egentligen?
Är inte det något komforttjafs? I så fall hade det varit bättre att ersätta dem med den aludistans istället och låta fjädrarna ha koll på hjulrörelserna!
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Tror det är till viss del ren komfort, så inte gnissel och vibrationer skall leta sig upp i bilen samt för att ge GM lite spelrum i toleranser både i tillverkningen och monteringen.
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Mangan skrev:samt för att ge GM lite spelrum i toleranser både i tillverkningen och monteringen.
haha, jo det vore väl den troligaste lösningen eftersom det e en amerikansk bil. Skämt åsido, säkert en komfortsak som ni säger, i tillhörande instruktioner till fjädrarna stod det att man ska använda dessa distanser / gummin som satt sedan tidigare, åtminstonde samma typ av gummin. Som Ripper säger borde det ju leda till lite okontrollerade rörelser men byter man bara dessa mot nya friska borde det nog bli bra.

Här fann jag exempelvis en ersättare till befintliga:
http://www.spohn.net/product.cfm?productid=1615
"Gm pieces." Jag tycker de ser ut som helt släta runda gummin? I sådant fall kan man ju säga att mina är kraftigt deformerade efter all belastning. Undra om det vore till någon fördel att ha dessa lite tunnare? :wink:
astor
Registrerad
Registrerad
Namn: Astor Lindström #689
Region: Övre Norra

Inlägg av astor »

gummiringar till framfjädrar

Bild

jag provade den tunnare ca 3mm bilen men blev för låg för våra vägar

här uppe + att dom fick lyfta bilen över domkraften på SBP

den tjockare den jag använder är ca 10mm ock satt på bilen vid köpet

ca 8mm skulle nog bli perfekt

du kan nog hitta gummi ( t ex Trellex ) till att skära ut ringar hos

firmor som sysslar med bandvulkning.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Astor skrev:gummiringar till framfjädrar

jag provade den tunnare ca 3mm bilen men blev för låg för våra vägar

här uppe + att dom fick lyfta bilen över domkraften på SBP

den tjockare den jag använder är ca 10mm ock satt på bilen vid köpet

ca 8mm skulle nog bli perfekt

du kan nog hitta gummi ( t ex Trellex ) till att skära ut ringar hos

firmor som sysslar med bandvulkning.
tackar, tackar! har för mig min var betydligt tjockare än 10mm. De är alltså helt standardformade ringar, skönt!
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Tjena mors igen!

Har inte hänt så värst mycket tyvärr trots många sena kvällar.

Bromsslangar till bakoken har kommit på plats liksom bultarna som håller fast oken. Började lufta bakbromsarna lite i onsdags men var förvånad över hur lite och otroligt segt oljan rann ut då luftningsnippeln lättades.
Är det normalt på dessa bilar. Vad gäller med bromsreducering?

Vidare har kardanen monterats samt hela framvagnen plockats isär. Har lämnat in bärarmarna för utpressning av bussningar och kulleder. När detta är klart ska sakerna blästras tillsammans med krängningshämmare, spindlar och bromssköldar.

Angående gummina som låg på fjäderns ovankant så sa Mats på Musclecars att dessa inte är orginal utan en betydligt högre modell som ofta används på sänkfjädrar för att återfå normal höjd. Vad som sedan chockade mig var att den ena fjädern var kortare än den andra.
Det kraftiga gummit satt ovan den kortare fjädern medans det andra gummit sitter kvar i fjäderfästets ovankant, jag misstänker att denna är av orginal tjocklek, dvs 5mm enligt Mats. Att använda så kraftiga gummin som jag hade på ena fjädern, ca 20mm bör påverka väghållningen ganska radikalt kontra orginal 5mm.
Jag ska köpa lite gummi och skära till, det hela behöver inte vara speciellt märkvärdigt, funktionen är precis som det talats om tidigare i tråden för att dämpa från gnissel och vibrationer.

Hoppas på att få ihop framvagnen i nästa vecka så man får ner bilen på backen igen.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

tjena igen!

ingen som kan svara på tidigare frågor ang. luftning av bakbromsar?

Tänkte för övrigt bara visa att projektet rullar vidare, hämtade ut a-armar, krängningshämmare, spindlar och bromssköldar från blästerix idag. Tog inte ens en dag och var väldigt prisvärt!

Lite bilder på delarna, räknar med att få i den nya bussningarna till nästa vecka, tillsammmans med nya kulleder.

Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Vet inte hur bromsreduceringen funkar på 3gen men har du prövat att lufta med bilen stående på hjulen eller bakaxeln?
BlackScissors

Snygga spindlar :eek: !
Måste nog ta bort mina och lackera åxå nu när man ser hur fint det blir ...

Är a-armen lackerad i silver? Eller blir det åxå svart?

Kommit fram till hur du ska återmontera fjädrarna fram?

/Ronny
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Tjenare!

Runn> Nej, bilen står på jackstands runtom på ramen.

BLackScissors> Tackar, ja visst blir det fint!! A-armarna är bara blästrade än så länge, ville inte måla förrens bussningarna gått i ifall man skulle behöva värma stålet lite under inpressningen. De ska bli svarta de med.

Det blir ju otroligt skönt att meka tillbaka allting då sakerna är fräscha, jag vet inte hur mycket man lyckades skita ner sig under demonteringen. 5mm underredsmassa, smuts och olja på allt man tog i. :wink:

Fjäderproblemet kommer jag bemästra under nästa vecka, då bilen ska stå på hjulen åter! Blir nog att tillverka en inre fjäderspännare, eventuellt nyttja pressen vi har och komprimera fjädern duktigt.
Skriv svar