firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

visst bring them on ... powerboard är i MIN tolkning själva "drivkretsen" om du jämnför med en dator så är det själva nätagreggatet .. och är det "bara" strömförsärjningen som e "väck" så BORDE man kunna byta ut det och få systemet å lira ,, men ett kretskortsscema vore KANON .. allra helst som man måste jobba bort coatingen (och det är PROBLEMATISKT) men vet man vart på kortet bitarna bor är det mycket enklare
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Håller med 2loud,, mmm det känns konstigt,,,

Det är kraft försörjningen troligen bara en dc/dc omvandlare tex 12vdc-5vdc ev även en 12vdc stabilisering med.

Anders: Jag skulle nog över väga att kasta på förgasaren för att komma ur garaget, samtidgt som det där var reparerat, eller ett MS byggs. Du har ju redan gjort det jobbiga, att glida undan bekymmret med att sprutet bara för att få lite åka lite och få tillbaka insperationen vore gott, tror jag!!

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johansson
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Mangan skrev: Anders: Jag skulle nog över väga att kasta på förgasaren för att komma ur garaget, samtidgt som det där var reparerat, eller ett MS byggs.
Jag orkar inte läsa igenom denna tråd från sida 1 igen... så jag kan ha fel. Men är inte Rippers bil i princip "färdig" för ett sprut? Insug, spridare, pump/ar osv. Att ens tänka tanken att riva bort sånt för att köra hedenhös igen känns i så fall väldigt sorgligt?

Hoppas hur som helst att ni får igång sakerna som är inhandlat. Posta gärna lite bilder på hur det där sprutet ser ut under locket, Emil skulle nog tycka att det är intressant.
Sedan vill jag väl egentligen inte starta någon diskussion om varför man skulle välja MS.. men smaken är som tur är, som baken. ;)

Ett BSIII sprut ska installeras i mitt garaget på en LS1, jag antar att det inte heller kommer bli helt problemfritt - men samtidigt är det ju det som är lite kul och en del av utmaningen! (eller; "resan är ju själva målet", som en poetisk kompis vackert uttryckte det) :razz:
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Vad jag menade var att sätta på en förgasare på hans bil innefattar inte mer än en lågtrycks soppa pump och ev en adapter på insuget, samt en fördelare om inte tändningen är fristånde. Detta var inte tänkt som en Lösning utan bara ett sätt att få köra bilen för egen maskin och se att allt annat funkar UNDER TIDEN som beslut tas om ev rep av tec2 eller införskaffande av annat sprut, MS eller vad som helst, kort sagt ett sätt att få liv i maskinen och sen i lugn och ro kunna utvärdera motorn samt installationerna inkl alla givare.
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra

Inlägg av pzr »

jamen jösses ,, hade ni förväntat er att man skulle peka ut vilken komponent som var deffekt ?

2 loud självklart hade jag det? :wink: klart inte, men det e likförbaskat ett intet dugg sägande svar.

e säkert nån stabbe eller nått innan den osm ballat ur. ere harts dom fyller upp allt med? (och varför? e det högspänning i grejorna? eller e det bara för att vara hemliga )

(jag kan inte ett dugg om det ripper håller på med här, o är i lärofasen om "hedenhösgrejorna" nu.)
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Oj, det här engagerar märker jag! :lol:

Jag har fortfarande inte bestämt om jag ska skicka iväg sprutet till staterna och laga det, eller köpa ett nytt istället. En sak är iaf säker - förgasare på motorn blir först när kolvringarna rostat fast i blocket. Då kan vi kanske börja diskutera om det inte är dags att göra en "tillfällig" lösning! :wink:

I dagsläget finns det ju fortfarande lite jobb kvar innan det är startdags - ny tank ska på plats, ett (dyrt) paket som verkar tappats bort skall ersättas med nya prylar osv.
Först när bilen är tokfärdig kommer jag börja fundera på fugglösningen.

Nåja, kan väl iaf konstatera att något hässleholm med Pontiacen kommer det inte bli. Det var väl mitt inofficiella mål. :roll:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Namn: Niclas Lövblad #638
Kontakt:

Inlägg av lovan »

Pzr skrev:2 loud självklart hade jag det? :wink: klart inte, men det e likförbaskat ett intet dugg sägande svar.
Jag tycker att svara att powerboard(strömförsörjnings-kretskortet) är trasigt är ett väldigt bra svar. Dock är ju frågan varför det kostar 400 usd... Vad kostar en ny enhet egentligen? :???:
Låter inte omöjligt att det är en DC-DC omvandlare som är rostad. Exakt hur gammal är det här sprutet? På svaret du citerade så låter det som att det är från 80-talet :wink:
Och om det är 5V nivåer på grejerna så är nog 80-tal ingen dålig gissning heller :lol:

En DC-DC omvandlare kostar ju 400kr på sin höjd att bygga själv idag :smile:
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Sådärja, lite bilder på sprutet. Ni ser ingjutningen.. :roll:

Jag har mailat tillverkaren och tryckt på att jag bor i Sverige och att det är blir "löjligt dyrt" för mig att skicka det till honom. Istället har jag bett om ett kopplingsschema men jag misstänker att de inte är så glada på att lämna ut sådana saker. Ska se om jag inte kan få lite tips samt köpa delarna av electromotive.

Den som sitter och känner igen delar eller kan hjälpa till på något sätt får gärna klottra lite på bilderna!

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Lovan skrev:Exakt hur gammal är det här sprutet? På svaret du citerade så låter det som att det är från 80-talet :wink:
Och om det är 5V nivåer på grejerna så är nog 80-tal ingen dålig gissning heller :lol:
Jag har för mig att modellen på sprutet kom -91 och hängde med fram till 2004 med smärre modifieringar. Senaste mjukvaran är riktigt bra, ska uppgradera till den om sprutet vaknar till liv igen. Min programvara är dock från -96 eller nåt sånt... :roll:
5V har väl även nyare bilar?
Bild

Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av lovan »

wow, är det där mässing? :surprised:

så vad ser vi på bilderna då. Tre små relän, ett chip med en etikett, konturerna av fyra andra chip och en keramisk disk-kondensator som troligen är till för avkoppling :smile:
Det är nog bara att skicka in skiten. Går inte att göra nåt i blindo. Är den gråa geggan svår att få bort? Jag antar att dom hade den där för vädertätning.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Lovan skrev: Jag antar att dom hade den där för vädertätning.
Tror inte enbart det är vädertätning... När jag gör småsaker åt folk och inte vill att de ska kopieras så är det kanon att fylla på med epoxi eller liknande gärna kombinerat med några hål i kretskortet så om någon skulle försöka få bort det så spricker alltihop...
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Mässing - nej... aluminium.

Chipet innehåller mjukvara till sprutet och de där reläna vet jag inte riktigt vad de gör.

Geggan är stenhård, finns inte en chans att man får bort den utan att skada sprutet. Misstänker att man värmer det till en viss temperatur och därefter drar man av hela kakan... eller nåt. Frågan är ju bara vilken temp i så fall :lol: :roll:

Ja, antingen skickas det in, eller så skaffar jag ett nytt styrsystem. 400 dollar för reparation tycker jag är dyrt. Därefter skall sprutet uppgraderas med ny programvara för ytterligare en hundring.
Sen vet man ju inte ens om det är omvandlaren som är paj. Kan ju få besked om att det är nåt annat som är kasst och kostnaden blir ytterligare 400 dollar ellr nåt.. :roll:
Bild

Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av lovan »

Runn skrev:Tror inte enbart det är vädertätning... När jag gör småsaker åt folk och inte vill att de ska kopieras så är det kanon att fylla på med epoxi eller liknande gärna kombinerat med några hål i kretskortet så om någon skulle försöka få bort det så spricker alltihop...
Jag tänkte låta bli att måla f*n på väggen och ge dom en chans att vara mindre lumpna än så :angle:
En annan höjdare är att sandpappra bort beteckningarna på chippen. Oj vad man har att göra då om man ska kopiera :smile:

Ripper: Jag blir lite kluven om det där sprutet. Är det värt pengarna verkligen? Inte för att jag påstår att det inte skulle vara det men det låter som det går ner en del slantar i att få det att fungera. Är det svårt att få tag i utbytesenheter?

Reläna är nog bara helt vanliga relän till spänningen. Av och på typ.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

:lala: :lala: :lala: :lala: :lala: :lala: :lala: :lala:
Jag är back in business! :cool:

SPRUTET IS ALIVE!!!!!!

Polaren ringde mig nyss och berättade att han fått igång sprutet(inte i bilen iof, utan på skrivbordet men det bör fungera i bilen också..)!
Det visade sig att ingången som styrs av tändningen glappade (SW BAT). Numera är det fixat och därmed sitter jag numera med ett fungerade sprut!

En annan glad överraskning är att det visade sig att senaste chipet satt i vilket gör att jag kan använda den senaste mjukvaran också (slipper uppgradera, dvs spar en tusenlapp!).

FY F-N VAD GÖTT!!! :lala:
Hässleholm i slutet på juni känns genast inte alls lika avlägset! :cool:

Nu är det bara mitt borttappade paket som fortfarande lyser med sin frånvaro. Hade varit pricken över i:et om det dök upp i veckan så man kan skruva lite i helgen.

EDIT: eller f-n... Hässleholm är väl i slutet på maj??? :banghead:
Bild

Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

GÖTT... Fest ikväll eller?
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Ripper skrev::lala: :lala: :lala: :lala: :lala: :lala: :lala: :lala:
Jag är back in business! :cool:

SPRUTET IS ALIVE!!!!!!

Nu är det bara mitt borttappade paket som fortfarande lyser med sin frånvaro. Hade varit pricken över i:et om det dök upp i veckan så man kan skruva lite i helgen.
Grattis ,,, om du frågar mig är pengarna TOTALT bortkastade om du köper en trisslott eller tippar på stryktipset nummera :twisted:

fassiken va skönt att ni fick igång det på vilket sätt glappade det ? var det en dåligt inlöd komponent eller var det ett S.B.S fel ? i vilket fall som helst SUPERTOPPEN att du fick snurr på det DOKUMENTERA nu duktigt så jag kan fuskkika lite på dig när jag får äran att börja plocka med mina bitar :angle: :angle:
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

NICE!!!
Grattis!!!
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

En liten actionbild, inte mitt skrivbord utan kompisens... ... som inte kör jänk :roll: Vilket jag egentligen skiter i! Fixar han mitt sprut får han vara miljöpartist och krama träd, inte mig emot! :wink:

Bild
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Predator skrev:Härligt framsteg Ripper! :razz:
Jag gissar att kompisen kör..... BMW :lol:
Jepp, månadens framsteg som sagt! Fy f-n vad glad jag är ikväll!!
Fattar inte hur jag ska kunna motivera mig till att åka till jobbet imorgon istället för att köra till garaget.
Undrar om jag inte har lite feber? :oops: :wink: :angle:

Jepp... racebmw (inte kioskbmw alltså) för hela slanten.. :cool:
Bild

Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

stort grattis Anders! Då känns det genast som att du kommer försvara Trans Am fanan på banan inom kort :cool:
Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av lovan »

Grattis!
Du kan få låna lite av min feber som jag haft i en vecka nu om du vill... :roll:

Ska bli intressant att se den där rulla på banorna :smile:
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

Va skönt att det löste sig, jag vet hur nedryckande det är med motgång efter motgång, och rätt vad det är så är man ute å åker.
Med läckande oljetråg :oops:
/Lejon
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Då har man gjort vissa försök till att vara effektiv idag.

Sprutet med tillhörande PC hämtades upp från en väldigt morgontrött Johan. Väl ute i garaget kopplades det in och därefter satte jag igång med att uppdatera mjukvaran i datorn. Tror dock det är någon högre makt som utnyttjar sina krafter mot mitt bilmeckande. Sprutet är numera (gissningsvis) fungerande, men för att kunna använda det med min dator var jag som sagt tvungen att uppdatera mjukvaran. Sagt och gjort fixades detta med installationsCD.
Tryckte ut CDläsaren på datorn, la i skivan, tryckte in den varpå låset för CDläsaren sa upp sig och den ploppade ut igen.
Kunde den inte gått sönder när jag skulle tagit ut skivan igen????

fruuuuuuuuuuktansvärt irriterande!

Resultatet blev att bilen står fortfarande med otestat sprut. :roll:
Bild

Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Namn: Johan Östlund #53
Kontakt:

Inlägg av kbm »

Ja ibland är gudarna emot en :sad:
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
peter w
Registrerad
Registrerad
Namn: Peter Wikström #733

Inlägg av peter w »

varför är det alltid så med det elektriska...imponerande bygge
"A musclecar, by definition, is a powerful and sporty vehicle that must be able to spin its tires at will. The Firebird Trans Am is capable of laying down twin black streaks of rubber several hundred feet long -Motor Trend
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Nåja, idag är det nya tag som gäller!

I brist på diskettläsare på min moderna Mac och brist på CDspelare på min omoderna PC blev lösningen att skicka programmet via bluetooth till min mobiltelefon för att därefter överföra det med IR till PCn... :crazy:

Programmet verkar funka, men idag kommer jag bara ha yttepyttelite tid att vara i garaget. Har egentligen inte tid alls, men man måste ju prioritera! :wink:
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

glömde ju följa upp med vad som hände, men hur som helst fungerar sprutet numera även i bilen!! :cool:

Bild

Underbar känsla!

sprutet sparkade igång förra helgen tack vare en bra support och en alert kompis! Nu går det att få kontakt och enda klagomålet var på en felkopplad TPS. Glädjeyran var stor och den spenderade tiden i garaget kort pga vissa omständigheter.
Hur som helst så steg motivationen till oanade höjder nu när man inser att det kanske blir lite kört i sommar!

Kylsystemet är nästan färdidraget och det enda som är kvar nu är egentligen att fixa fram en bensintank som kan modifieras för insprutning samt hänga upp bränslerören.
Tanken hämtar jag i veckan och börjar på därefter (nåja... lundakarnevalen har dock högre prio :D ). Bränslepump och div andra saker kommer vid månadsskiftet (eftersom mitt första paket blev borttappat... :roll: ).

"Wå jää" för att citera Ugglemor! :angle:
Bild

2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

jamen HERRE :eek: :eek: JÖSSES här drar svenska folket efter luft och väntar IVRIGT på att svängjänken ska entra gatorna eller iallfall banorna för att du slutligen ska kunna påvisa att dina teorier är rätt och vad får man läsa ?? CITAT " (nåja... lundakarnevalen har dock högre prio )" SLUT CITAT
Det e ju Upprörande hur du kan komma på tanken att hellre inmundiga oförsvarliga mängder Mjöd istället för att få projektet "turn`key" ??? :angle:
Ps när du vaknat upp ur karnevalsyran och kommit ifrån att det smakar askopp i din mun plocka bort tygtrasan ur throttlebodyn så ska du se att den andas bättre :twisted: :twisted: ds
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Jaha, det bidde lite meck i helgen faktiskt!! :up:

Bild
En ny, fin tank blev beställd! Eftersom jag ska bygga om tanken för insprutning, kändes det tryggt att köpa en splajsans ny tank...

Bild
...Och slakta den!!! :lol:

En liten hörna på huvudtanken kommer skäras av och svetsas ihop för att bli catchtank. Vill inte ha en lös tank i tex bagageutrymmet och under bilen är så pass trångt att det faktiskt inte finns lämplig plats för catchtank. Därav fick det bli denna lösningen. Volymen blir knappt 5 liter. Bilen är törstig på full gas och jag vill inte råka ut för bränslebrist öht!

Bränslesystemet består av en walbro 255L huvudpump och två B*ltema förpumpar på 130L styck... det bör räcka, tom vid full gas... :cool:

Bild
Och så fick jag till slut mitt paket med en massa mysiga småprylar! Nu finns det rätt mycket som man kan börja sy ihop!

Bild
Tex kan man svetsa i bungarna i avgassystemet!

det var alles! Men i helgen blir det fortsättning. Tänkte montera headers, torrsumpsrem och göra klart servosystemet!

ooooooh vad jag längtar!!!
Bild

Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

Hur går det för dig????
Uppdatera snarast :cop: , jag förstår din iver att få ihop grejjorna, är själv sugen att se/höra din motor.
/Lejon
Skriv svar